Follow my blog with Bloglovin

Jumaat, 24 April 2009

VETERINARY DRUG MANAGEMENT SEMINAR

semalam aku hadiri seminar ni kat Putrajaya. seminar ni dianjurkan oleh VAM (Veterinary Association on Malaysia) dgn DVS (Department Veterinary Service). seminar ni dah dibuat dengan jayanya dan aku tabik dengan semua yang menganjurkannya walaupun baru pertama kali ianya dibuat. antara speaker yang ada semalam adalah 2 pegawai farmasi senior dr kementerian kesihatan, 2 pegawai veterinar dr dvs dan seorang pengawai veterinar swasta.

sesi pertama dimulakan dengan ceramah dr 2 pegawai dr kem. kesihatan berhubung dengan list drug dan poison dan segala berkaitan dengan pendaftaran dan kelulusan. kesimpulannya ada 5000 drugs yg digunakan oleh vet seluruh malaysia dan hanya 900 application diterima..yg lain kena register sblm dateline 30 jun 2009 ni.

di akhir sesi seperti biasa ada Q & A. kesian aku tengok diorang dah la pertama kali present dlm VAM function. kena jawab soalan bertubi2 lak..

antara persoalan yg diajukan adalah:

1. mengapa hanya ada seorang wakil vet (pegawai veterinar) dalam DCA (drug committe) sedangkan ada 5000 dadah yg digunakan?

2. mengapa Poison Act 1953 masih digunapakai sedangkan pada masa itu hanya ada seorang vet di M'sia? akta ini membenarkan profesional dan trademan membeli dadah yang terkawal bagi kegunaan semasa.

3. satu soalan yg dr belakang dan tidak diajukan..kenapa dadah kegunaan haiwan mesti bawah kawalan DCA yang dikawal oleh kem. kesihatan???

at last kesian aku tengok 2 pegawai ni, mesti lepas ni dia serik dah nak dtg lagi...hehe...



sesi kedua lak oleh 3 pegawai yg lain lak...

diorang cerita pasal drug unit yg baru diwujudkan oleh dvs untuk memantau penggunaan semasa dan aduan penyalahgunaan..

so kawan2 kalau ada yang tau pasal penyalahgunaan segala jenis dadah termasuk antibiotik yg terlarang dan perangsang yang berkaitan haiwan, ajukanlah aduan anda ke DVS yang berpusat di ibu pejabat kami di putrajaya. penting sangat benda ni bagi memastikan makanan kita selamat dan tiada kesan ke atas pengguna.

untuk Q & A orang dah tak tanya banyak sebab dah lapar sangat masa ni kot...cuma ada yg minta list untuk all the drugs should be reported.



kalau untuk orang yang x de kaitan dengan bidang ni mungkin dia akan kata x de la apa2 sangat tapi sebenarnya topik ini lah yang menjadi isu bagi kami di bidang ni selama ni..



apa yang dapat disimpulkan dari seminar ni adalah satu forum mengenai isu ini patut diadakan. Cerita menarik lain

0 Luahan Ikhlas: