Socialize

Follow my blog with Bloglovin

Selasa, 9 Jun 2009

Trip Raub

Hari Sabtu lepas kami sekeluarga balik ke Raub. Raub ni sebenarnya kg shah sebelah arwah abah dia. Dulu-dulu shah selalu balik kg dgn arwah abah tapi semenjak arwah abah dah takde jarang dia balik sini. Lepas aku kawin dengan shah kami cuma balik sekali je dulu…lepas kami nikah. Lepas tu terus tak balik-balik lagi.

Jadi kali ni kami balik sebab nak pegi kenduri kawin sepupu shah sambil bawak si kecik, hakimi..bior dia leh kenal semua ahli keluarga dia… programnya pun bermula petang jumaat tu, kami dah siap kemas barang dari malam jumaat lagi…senang sikit…petang jumaat leh terus jalan..
Gerak dari rumah dalam kul 6 lebih…sampai kat lebuhraya pantai timur tu tak tau nak ambik simpang kuar kat mana…maklumlah dah 3 tahun tak balik…dulu masa balik 2006 tu pun shah ikut jalan biasa sebab banyak rumah sedara nak kena singgah…kami nekad je la masuk ikut simpang lancing/raub…rupa-rupanya jauh la pulak nak sampai raub dari situ…kalau kami tau terus je kuar ikut simpang bentong…masa masuk simpang lancing tu jam lebih kurang kul 9.15 mlm…jalan dia memula cam ok lepas tu mula la banyak lak lubang kat jalan tu…dah tu jalan makin kecik lak…laaa…jalan mana lak yang kami lalu ni…makin lama jalan tu makin gelap la..hati dah rasa tak sedap dah ni…bila tengok kat batu jalan tu dia tulis Raub 54km lagi…alahai jauhnya…shah dah ajak patah balik…tapi bila pikir balik tak sanggup lak sebab kena pusing balik dekat 1 jam gak…last2 kami terus gak….akhirnya sampai gak kat Mempaga…Raub…seterusnya Sega…

Sampai kat Sega tu dah kul 11 mlm dah…cari la pulak umah Wan Cu…tengok2 tak jumpa simpang masuk..kami pun terus lagi ke depan sikit nak cari Masjid Sega Tat… rumah kenduri tu dekat dgn masjid…terlepas lagi…sebabnya kawasan dekat masjid tu gelap sagup (kata abah aku) langsung takde lampu… akhirnya dapat juga cari umah pengantin..aku tak masuk pun malam tu sebab hakimi dah tidur..kena jaga dia lak dalam keta… lepas tu baru kami pegi umah wan cu tempat kami bermalam…rupanya simpang masuk dah tukar…patutlah tak jumpa…hehehe..

Pagi esoknya..pepagi lagi shah dah kerah kami semua bangun…dia nak ajak gi semua umah mak sedara dia dulu… memula gi umah mak ngah rugayah… kat sini hakimi dapat bawak balik jam buruk orang ni..haha…kenan betul kat jam tu…lepas tu umah mak tam…terus ke umah kenduri..umah umi…lepas makan2 kenduri…terus ke ulu dong…umah mak teh…target nak mandi air terjun…kalau lalu area ni mesti aku ingat kat datuk mazlan yang kena kerat2 dengan mona fendy dulu...dia orang sini la…ada lagi umah yg dia tengah buat…sekarang ni dah jadi hutan dah pun….kalau ikut cerita orang sini…mesti diorang akan kata.. itulah yg jadi kalau tak bersyukur dengan apa yang kita ada…nauzubillah…
kul 3 ptg kami gi…orang punyalah ramai..sampai tak leh nak parking…memula tengok kat lata cekas..parking keta penuh…pastu naik lagi gi ke lata jarum lak…kat sini parking keta ok..tapi nak parking mandi la tak leh lak…orang punyalah ramai…tapi sebab nak lepas gian turun la jugak…suka sangat la si hakimi tu jumpa air…dekat setengah jam mandi.. kami nak balik sebabnya hakimi dah mengigil gila…risau lak, dia bukannya leh sangat sejuk2 gitu…tapi air dia memang sejuk gila..cam air batu…dengan air terjun belumut kat kg aku pun kalah..sejuk betul… hakimi start lak buat drama….menangis tak mau naik…sudah….panik aku…shah dukung dia naik aku lak dah ready dengan tuala…hehe…senyap terus…
Lepas tu kami balik makan…hehe…mak teh dah siap masak kat umah…lepas makan2 kami lepak2..borak2…lepas maghrib kami bertolak balik kuantan… Cerita menarik lain

0 Luahan Ikhlas: