Follow my blog with Bloglovin

Isnin, 24 Ogos 2009

salam ramadhan untuk semua

hari ni dah masuk hari ketiga bulan ramadhan tapi aku rasa masih belum terlambat nak ucapkan salam ramadhan buat semua kan..semoga ramadhan ni lebih bermakna untuk kita semua...amin..

sempena ramadhan ni aku nak sertakan sekali satu cerita yang aku dapat dari email pagi tadi, mungkin ada yang dah pernah baca kat mana tapi aku rasa tak salah kalau nak baca lagi sekali kan...so layan...

Secebis Kasih Sayang..

Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku.Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah.
Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami berdua.Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah.

"Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.

Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua kami membisu,cuma tunduk memandang lantai.

"Baik,kalau tak mengaku,dua- dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku.
Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata, "Saya yang ambil!"
Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu,hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Aku gamam,lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik tak tumpah.
Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut.
"Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"
Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik. Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati.Namun adik cukup tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk.
Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang takut berkata benar.
Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata,"Jangan menangis kak,semuanya dah berlalu!"
Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik.

Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti.
Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di ruang tamu. Aku terdengar ayah berkata,
"Zah, kedua-dua anak kita cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!"
"Tapi apalah maknanya bang…!" aku terdengar ibu teresak-esak.
"Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?"
Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan ibu.
"Ayah,saya tak mahu ke sekolah lagi!"
Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung wajah emak,kemudian wajah adik dalam-dalam.
Panggggg….sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yang mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis.
"Kenapa kamu ni? Tahu tak,kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan kamu, ayah akan lakukan!"
"Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa keluarganya keluar daripada kemiskinan," aku memujuk adik tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak.
"Kakak perempuan…biarlah kakak yang berhenti."
Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya.Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat…..
"Kak…untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja dan akan kirim wang buat akak."
Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah.

Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa:
"Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!"
"Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?"
Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen.
"Kenapa sebut orang kampung, sebutlah adik yang datang!"
Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik ni. Apa yang akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?"
Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Aku cukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik.
Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, "Akak tak peduli apa orang lain kata."
Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentukkupu-kupu.Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata, "Kak, saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak."
Aku kaku. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik dan dadanya dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.

Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen. Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu.
"Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik."
"Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-luka."
Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan.
''Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya..
"Tak….Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa.
Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk bekerja keras."
Apalagi…aku menangis seperti selalu.

Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kepada adik.
"Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik.
"Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik ada."
"Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk.
"Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya.

Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung, juruacara majlis bertanya, "Siapakah orang yang paling anda sayangi?"
Spontan adik menjawab, "Selain emak, kakak saya…."katanya lantas menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati.
"Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah.Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada saya. Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar. "

''Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila."
Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap adik sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.
"Jika tak dapat apa yang kita suka,,belajarlah menyukai apa yg kita dapat…dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada.."

Rabu, 19 Ogos 2009

H1N1 @ Selsema babi???

entry kali ni cuma nak bincang satu perkara yang sedang melanda negara sekarang ni...maaflah kalau entry ni menyinggung sesiapa pun..tiada sikit pun terniat untuk berbuat demikian, cuma untuk menjelaskan perkara yang masih belum jelas...sekiranya ada...cewaaah...ayat...hehe..sorry ek..terlebih lak..

ramai yang masih menyebut penyakit influenza H1N1 ini dengan nama penyakit selsema babi...hinggakan menteri pun berbuat demikian, jadi tak hairan la kalau ada antara rakyat juga mempunyai fikiran yang sama...bukan nak salahkan Malaysia dalam masalah ni..even kat negara lain pun dinamakan dengan bermacam2 nama..Mexican flu la..Spanish flu la...dan ada juga yg nak sebut Swine flu...

ada beberapa teori tentang influenza ni

teori pertama mengatakan yang virus ni datangnya dari ASIA..hah? sekali lagi kita dipersalahkan bila terjadinya benda2 mcm ni...tapi dengan kajian yang "diorang" buat boleh ke kita menyangkalnya? cuma kita disokong dengan fakta yang menunjukkan wabak baru hendak bermula di ASia..jika asia la puncanya kenapa kes dan kematian tidak mula dengan negara asia sendiri?..

teori kedua yang mengatakan yang virus ni berasal dari virus influenza yang menyerang babi sebelum ni..ini dinyatakan oleh Dr Anne Schuchat from the [US] Centers for Disease Control and Prevention dan diumumkan pada 23 April 2009...teori ini juga mengatakan yang virus ini terhasil akibat mutasi virus manusia, burung dan juga babi...jadi kalau nak salahkan babi saja macam tak bape ok kan? mungkin kena sebut Penyakit MaBuBa kot...hahaha..masuk semua spesies sekali gus...

teori ketiga mengatakan penyakit ini memang berpunca dari babi....teori ini cuma asumption sahaja kerana payah untuk dibuktikan.. dibuktikan juga yang babi boleh mendapat influenza dari spesies manusia dan burung...

serangan wabak ini bermula pada pertengahan Mac 2009..bermula dengan penyebaran di sekitar Mexico..virus ini mungkin telah lama terlepas dari pandangan kerana setelah disahkan mengalami wabak pada April 2009 di Mexico mereka mula mencari puncanya..dan disahkan puncanya ialah daripada swine influenza A H1N1...disebabkan kawasan budak 5 tahun, mangsa pertama ni adalah tempat pembiakan babi maka babi dijadikan punca tapi Mexico telah membuat ujian terhadap semua babi dan didapati negatif tetapi ada pendapat veterinarian seluruh dunia mengatakan jika serangan penyakit telah bermula pada Feb 2009 bermakna semua babi yang menyebabkannya mungkin telah selamat menjadi makanan pada April 2009 ketika wabak berlaku...

jangkitan pertama berlaku pada babi ialah di Kanada yang melibatkan pekerja di ladang babi yang pulang dari Mexico pada 12 April 2009 dan mempunyai simptom influenza dan memindahkannya kepada babi yang dijaganya..450 dari 2000 ekor mempunyai simptom yang sama..19 dari 45 sampel positif untuk influenza A dan 15 dari 24 adalah dari H1..dan 99-100% identiti sama dengan H1 yang diasingkan daripada manusia di USA dan Mexico...lupa nak ckp satu perkara pd Jun 2009 dorang tarik balik kenyataan dan mengatakan orang ni tiada kaitan dengan penyebaran wabak pada babi...camana tu?

so my friends...disebabkan semua teori ini susah untuk dibuktikan aku rasa haruslah kita menggunakan H1n1 sebagai pengenalan kepada penyakit ini sehingga aslah satu teori ini dibuktikan....agree with me?

fuyooo..ada lebih 1000 strain virus influenza dalam babi tau...
bila nak abis check? ;)

Selasa, 18 Ogos 2009

Kenduri Moksu

sebenarnya entry ni lama dah patutnya aku masukkan...kenduri ni dilangsungkan pada 2.8.2009 lepas, tp disebabkan kesibukan dan tak sempat nak menaip maka terlambat lah ia...hehe..

moksu aku ni adik bongsu belah abah...takde yang special pun yang cite..kecuali cerita aku yang dikutuk kerana bertambah-tambah sihatnya...hahaha....woi.. laki aku bagi cukup makan la..korang mana tau...

lagi satu yang specialnya ialah kali ni kami dapat ambik gambor beramai2 satu keluarga (setelah shah berhempas pulas memegang hakimi)..tak pernah dapat buat camni tau..selalunya abah aku mesti mengelak punyalah...dari along kawin sampai aku kawin...tak pernah dapat gambor dengan abah...huk..huk...sedih tau...sampai mak aku pun berdoa jgn la jadi apa2 selepas ni...insyallah mak..semoga keluarga kita terus bahagia selamanya...

rupa-rupanya...firasat mak aku betul jugak...masa diorang on the way balik dari kota (masa ni aku dan along dah balik dulu), andak mengantuk dan kereta terbabas sampai jalan sebelah lagi tu...mujur la masa tu takde keta kat jalan sebelah tu..kalau tak...nauzubillah...tak dapat aku nak bayangkan...tp tak leh nak salahkan andak gak..dia baru balik mlm sebelum tu...lepas tu tak dpt tidur lena lak kat umah atuk..maklum la kenduri kan...(hei andak..ko bawak lagi macam tu angah luku2 kepala ko nanti tau!)....

masa mak cite tu aku x tau nak kata apa lg dah..speechless...alhamdulillah...Allah masih panjangkan umur semua ahli keluarga aku....Terima kasih Ya Allah...

ni lak gambar kenangan kami semua...


satu lagi...


adik2 bujang aku..hehe iklan ni...aiseh kurang sorang lak..uda mana?


pengantin BARU!


pengantin LAMA!

Gambo kacang

ni la gambo kacang yang berjaya masuk kat dalam hidung hakimi hari tu...


kacang di samping duit 5 sen..kacang tu dah kecut sikit dah 5 hari baru teringat nak tangkap gambo....hehe..(satu rahsia lagi..aku dah terbuang tisu tu dlm tong sampah opis semalam...pepagi td aku ngorek lak mencari..haha..nasib baik cik tukang sapu tak kutip lagi...)


sampai sekarang ni kami masih menimbangkan samaada maruku akan terus menjadi hidangan ringan kami sekeluarga lagi selepas ini...apa pendapat korang?

Kad Kuasa

pagi ni Dr K panggil gi opis dia..suspen dah ni...apa lak salah yang aku buat kali ni..
sampai2 opis dia aku terus minta maaf pasal masuk lambat dah setengah bulan dah ni..dia kata borang tukar waktu keja tu pun tak sampai kat tangan dia lagi..hehe..aku je yg gabra terlebih rupanya...malunya...hehe...tp dia bg pilihan nak stay masuk 8.30am tanpa rekod lewat atau masuk kul 8am ada rekod lewat..pg tadi aku kira baru 6 kali aku punch kul 8 lebih..tak pe la kot...dia kata lebih 15 kali baru dia bg surat..hehe...selamat...akhirnya aku pilih masuk kul 8am leh balik kul 5...sebenarnya aku nak balik awal bulan posa nanti...kalau tak lambat lak nak masak untuk berbuka..sian org yang menunggu..ceh alasan...hehe..

rupanya bukan pasal tu yang dia nak jumpa aku...dia nak bg kad kuasa yang telah sekian lama mintak baru dapat tu...hah..sekarang senang la sikit nak dpt diskaun hotel..kalau tak selalu mengendeng bos punya tak pun kak roha punya...sorry ye kak...hehe...

haa..ni la kadnya..warna pink..cantik kan?



Khamis, 13 Ogos 2009

PANIK!!!

sebenarnya kami baru je balik dari Kuantan Medical Centre (KMC) kul 12 tghari tadi...
ini semua pasal hakimi la..buat kami panik betul..
cerita dia macam ni...dah seminggu hakimi selsema..last gi klinik 7/8 lepas...takde demam so kami pun tak la risau sangat, tp cadangnya petang ni nak bawak dia gi klinik lain lak..tp perkara ni jadi mlm tadi tengah aku sibuk-sibuk masak kat dapur, shah takde kat umah lak tu, kena keja malam...hakimi lak tengah sedap tengok cite kartun kat tv sambil makan maruku...tetiba dia meraung..terus menangis sampai keluar air mata...macam sakit sangat...cara dia menangis tu cam kena gigit je gayanya...masa tu dia siap ngonyoh2 hidung dia...aku ingat dia marah sebab hidung dia sumbat..
so aku pun ajak dia mandi..basuh2 badan semua....lepas tu aku sedut hidung dia...memula dia nangis...kali kedua dia diam...sebab lega sikit kot..kali ketiga hinggus keluar sama dengan darah...aku panik gak masa ni..tapi nak sedapkan hati aku kata la kot sebab aku sedut kuat sangat sampai berdarah...lepas tu aku bg makan dan hakimi tidur dengan lenanya...

pagi ni lak aku kejut hakimi ajak gi sekolah...baik mood dia..senyum2 je..tp dia mengantuk lagi, so aku dukung dia sampai dalam keta..kat dalam keta aku bagi dia makan pil vitamin dia..dah abis 6 biji aku pusingkan badan dia nak tengok hidung dia kot2 la kalau ada hinggus yang kering penuh kat lubang hidung dia (selalu aku kesat dengan kain basah supaya hidung dia lega)...tetiba aku nampak benda warna hijau pekat kat dalam lubang hidung belah kiri...hati aku dah risau..sudah apa pulak kat dalam hidung anak aku ni...terus aku tunjuk kat shah...apa lagi kami terus buat keputusan hantar klinik pagi tu jugak...

sampai kat klinik kul 8 pagi..dr pun takde lagi..hati aku dah risau sbb masa dlm keta tadi aku cuma keluarkan benda tu tp tak berjaya makin masuk lagi dalam ada la...dengan hakimi terjerit2 lagi.."ayah..ayah..." bermaksud tak payah le tu....
dr sampai dlm kul 8.15 pg..dpt check dlm kul 8.30 pg...terus mmg dr confirm ada foriegn body kat dlm hidung dia..terus aku terpikir kacang hijau yang kat dalam maruku semalam...alahai nak orang makan ikut mulut yg awak makan ikut hidung tu nape... dr kat klinik tu cuba tarik tp hero aku sorang ni struggle gila2...last2 dr kata saya proceed ke KMC/KSH je la ye..kami terus je setuju...risau yang amat...

sampai kat KMC masa tu kul 9.15 pg...sampai2 dia suruh tunggu sbb dr tak sampai lg ..dr datang dalam kul 10 pg...siap budak kaunter tu suruh aku dgn shah gi minum2 atau makan2 dulu...diorang tak tau betapa susah hati aku ni...hilang selera dah rasanya...sampai situ diorang tanya kul bape dia last menyusu atau makan..aku kata kul 8.30 pg tadi..dia kata tak leh la nak buat sekarang..takut nanti kalau kena bagi sedative leh ada kesan sampingan...jadi hakimi dipuasakan untuk 4 jam akan datang..diorang kata lak procedure cuma leh buat dalam kul 11.30 pg je..itu pun kalau insuran leh confirm cepat...

nak dijadikan cerita..sementara tunggu insuran tu...dah kul 11.30 pg..kami dah tak sedap hati sebab hakimi dah mula mintak susu sejak kul 10.30 pg tadi lagi dah..macam2 dah kami buat nak lekakan dia..cakap2 dengan tiger dan pooh kat dinding hospital tu la...kira bape ekor tupai la...sampai hakimi dah siap mandi kat hospital tu...kucing yang aku lukis pun tak yah kira la dah bape ekor tah...last2 dia mengamuk...alamak..dia dah buat adegan kuak lentang kat atas lantai spital tu...letih la anak bujang aku sorang ni...kami bawak lari dia jauh2 sampai kat lift...bagi dia main2 punat2 kat lift tu..tak jalan gak...at last shah kata dah nampak kacang tu cam nak keluar dah..aku pun pakat dengan shah bior dia nangis gila2 punya..harap2 kacang tu leh keluar nanti...akhirnya sedang dia menangis2 tu shah nekad je tarik kacang tu keluar...alhamdulillah...terpancul kacang tu akhirnya kat koridor KMC tu...hahaha...lega hati kami...lepas tu terus kami buat susu...kesian hakimi...

aku ada simpan kacang tu..balik kang aku ambik gambo kacang durjana tu dan upload kat sini...

Rabu, 5 Ogos 2009

Barang baru hakimi

entry kali ni aku nak cite sal hakimi...banyak yg dah tertinggal...lama benor tak update blog ni...kesibukan yang amat...bulan lepas kami ada beli 2 benda yang hakimi leh pakai hari2...

1. bean bag...aku leh beli sbb harga dia murah..kedai tu buat sale bean bag sampai 70%..ingat nak sambar untuk adult sekali tapi bajet tak cukup...waaaa....jadinya kami beli untuk hakimi je dulu...yg adult tunggu thn depan punya sale lak...waaa...



ni gambornya....sebenornya aku nak ambik corak lain..tp dah namanya pun sale kan...corak limited je...


2. kami beli meja tulis dengan kerusi...cantik(aku kata la..hehe)

selama ni puas nak cari yg cantik dan MURAH...hahaha...baru kali ni dpt...

tp aku kena tipu gak dengan tokey kedai tu...dia kata dia buat sale..rm70 je...tak dapat kat kedai lain2..memang betul tul...cuma bila aku gi Carefour lak lepas tu...rm60 ambik ko lagi murah....alahai...rugi rm10 aku bg kat tokey tadi...tu la..anak punya pasal...ni lak gambornya...(kusi dia tu kecik sgt...tak muat punggung aku yg dah lebor ni...hahaha...)

gambar ni kami ambik betul2 lepas balik beli tau...tengok je la muka hakimi yg excited dpt kusi meja baru...hehe....terus nak abc....hehehe...







H1N1

post yg ni istimewa utk kwn2 yg nak tau pasal H1N1..(aku dah risau sbb kat kuantan ni dah merebak dah...maahad tahfiz tu dekat je dengan umah aku lak tu....)
sebenarnya ini tanggungjawab Kem. Kesihatan... tp yg ni aku google kat jepun punya...(sbb nak bukak laman moh asyik error je..)
Infection route of the H1N1 avian influenza and its prevention

The influenza infection route is not only though droplets caused by coughing, sneezing, or talking, but also through the air in a dry climate or an air-conditioned room. The infection could happen touching virus-attached belongings. For example, you can be infected without noticing it if you touch around your mouth or eyes with your hand if your hand has the virus germs on it.

Therefore, in order to prevent infection, wear a mask, gargle, wash your hands regularly, avoid going into town or into crowds. These normal influenza prevention methods will work for the new influenza too.
Prevention methods for the H1N1 avian influenza(same as the normal influenza)
1. Wear a mask. A commercial nonwoven, disposable mask is fine.
2. Gargle (more than 15 seconds)
3. Wash your hands carefully, using
4. soap (more than 15 seconds)
5. Avoid going into town or into crowds.

(The first thing you must do is infection prevention!)
①Wear a mask when you go outside. Gargle and wash your hands when you get home.
②Stay at least 2m away from people who cough.
③Do not go outside or on trips unless it is necessary.
④Try to avoid using crowded public transportation.