Follow my blog with Bloglovin

Isnin, 9 November 2009

tangkal..perlu ke ek?

tetiba lak hari ni aku terpikir lak nak letak cerita pasal tangkal..korang semua tau kan?
alkisah sebenarnya semalam aku berborak2 dengan makcik sebelah rumah cerita pasal anak menangis malam semua..last2 ada la makcik tu tersebut lepas buat tangkal..dia dah tak menangis lagi...

aku cam pelik gak..zaman sekarang ni ramai lagi yang percaya benda2 gini ek...aku lak tak bape percaya sebab mak abah aku pun bukan jenis percayakan tangkal2 ni semua...diorang kata leh memesongkan akidah je...

mak mertua aku pun masih percaya lagi tangkal2, jampi2 ni semua...sampai cucu2 dia demam pun sibuk suruh pegi jampi serapah semua tu..aku...? terpaksa la kan..nak jaga hati mertua..tapi dalam hati ko...tuhan je tau...dah la tok tu siap mintak ayam sekor la..siap rokok bagai...hantu dia yg nak ke cam nak nyedapkan perut dia je...last2 aku suh je shah beli ayam panggang giant..hehehe...aku kata kalau tok tu nak makan dah senang...tinggal cicah sos je...hehehe..jahat ye aku ni...?

siap aku perli2 lagi shah...sampai sekarang ni dia kalau mak dia sebut pasal air jampi ke apa ke dia buat tak tau je...sakit bawak klinik senang!...hehe

tapi amalan2 ni pada aku tak leh terima akal la...cam aku dulu ada ke dia suh aku duduk kat pintu dgn hakimi siap sapu2 dgn kain hitam..mulut dia lak tah baca apa2 tah...aku tak dengar sepatah haram pun...hehehe...ada yang siap buat tangkal ayat2 Quran...letak dlm kain hitam...lilit la kat lengan ke leher ke....pastu budak tu gi la bawak masuk tandas la..mana2 la...kan tak betul namanya tu kan...
abg aku pun penah ada masalah gak pasal tangkal ni...mak mertua dia siap buatkan tangkal pasal anak dia suka menangis malam2...datang abang aku dikeratnya tangkal tu...buang..hehe akak ipar aku tengok je...dia pun cam tak caya gak tapi ikutkan orang tua je...abg aku ni jenis mmg tak makan saman..dia tak kisah la nak jaga hati mertua ke apa ke...yang penting benda tahyul tu jangan ikut dia kata la kan...aku respek kat dia...sampai sekarang ni terbukti pun anak dia tu nangis pasal perut tak kenyang sebab alahan susu lembu...

jadi berbalik pada tangkal ni...korang percaya ke? Cerita menarik lain

0 Luahan Ikhlas: