Jumaat, 15 April 2011

Panduan ke Taska/Pusat Asuhan.. Apa yang perlu?

salam semua,

salam jumaat...sekejap je dah jumaat kan?

sempena nak ambil berkat jumaat ni aku nak kongsi sikit pasal pengetahuan yang aku rasa patut kita kongsi bersama....

rasa terpanggil nak berkongsi dengan semua kawan2 sejak aku tulis Entry ni : Al Fatihah buat baby Adelia
apa yang kita sediakan sebagai ibu bapa kepada anak2 kita?

mesti ramai yang jawab...makanan yang cukup, pakaian  yang selesa, tempat tinggal yang juga selesa, juga pendidikan dan permainan yang baik untuk anak2...ada juga benda2 lain yang pastinya kita sediakan untuk anak2 kita...dan pastinya semua itu adalah yang TERBAIK kan?

tapi pernah tak bagi korang yang hantar taska atau pusat asuhan macam aku ni...terfikir apa yang aku fikir...?

aku tak kata aku pandai tapi aku juga belajar dari kesilapan orang lain yang ditunjukkan di sekeliling aku...

kita sebagai orang tua kata kita sayang anak2 kita tapi setiap langkah yang kita tunjukkan menunjukkan yang kadang2 kita abaikan anak2 kita... seterusnya meletakkan kesalahan yang patut ditanggung di bahu kita kepada orang lain...

aku merasakan perlu untuk berkongsi ini semua dengan semua ibu bapa yang sedang dan akan menghantar anak2 mereka ke mana2 sahaja sewaktu mereka pergi bekerja..

panduan yang mesti ikut:
1. pastikan pusat asuhan tempat anak hendak dihantar berdaftar.. jangan sesekali mengandaikan ianya berdaftar hanya kerana namanya telah terkenal.. korang boleh check kat sini.. JKM (aku pun sebelum ni tak ambil serius benda ni...betapa cuainya aku...  :( ... )
2. pastikan pusat asuhan mempunyai pengasuh yang cukup, ini untuk memastikan bila ada kecemasan berlaku..ada org lain untuk standby jaga yang lain yang tinggal.
3. pastikan pusat asuhan ada kenderaan untuk menghantar anak anda ke klinik apabila berlaku kecemasan...(kita selalu tak perasan benda2 ni..), kalau dah takde sangat pastikan dekat dengan jalan raya supaya kemudahan awam mudah didapati..
4. pastikan ada insuran untuk cover kalau2 ada kemalangan berlaku...
5. paling penting tinggalkan nombor anda untuk dihubungi ...ini aku sendiri lupa...lepas 2 bulan baru aku tinggalkan... teruk kan?

semua di atas sangat perlu sebenarnya...jangan apabila kita nak hantar anak kemana2 saja untuk diasuh kita hanya mementingkan yuran, apa yang dimakan, serta apa yang dipelajari oleh anak kita saja....

Hargailah anak2 kita..... korang leh tambah apa2 sahaja yang korang rasa nak tambah k...nanti aku update lak ok... Cerita menarik lain

0 Luahan Ikhlas: