Follow my blog with Bloglovin

Selasa, 26 April 2011

terima kasih...

salam semua,

petang ni saja nak kongsi cara keibubapaan... eh betul ke apa aku tulis ni ye...? kalau salah abaikan je la ye... kepala pusing ni... aku sebenarnya nak kongsi tips ajar anak...

kalau ada yang kata anak aku belum tentu jadi apa lagi tapi dah sibuk nak ajar orang ajar ni.... mintak maaf bebanyak ye... ilmu aku tak banyak tapi itu la yang aku akan cuba kongsikan...

senario pertama:
apa korang rasa kalau tengah2 jalan tetiba korang jumpa budak kecil dalam 3-4 tahun yang baru pandai bercakap... tetiba lak masa tu korang rasa terlebih rezeki dan rasa nak belanja budak kecik tu aiskrim.... bila korang bagi je kat budak tu dia terus senyum dan lari tanpa mengucapkan terima kasih.... mak bapak budak tu pun marah2 anak dia pulak pasal cakap dengan orang tak dikenali dan tarik tangan anak dia terus blah dari situ?

senario kedua:
sama adegan seperti di atas tapi budak tu dengan senyum terus mengucapkan terima kasih...

mana senario yang korang nak berada?

aku rasa semua orang akan cakap yang no 2 kan?

pasal tu la aku rasa ucapan terima kasih ni sebenarnya kita kena didik dari anak2 kita masih kecik dan baru pandai bercakap.... supaya sampai dia besar esok dia tak akan rasa segan mengucapkan perkataan tu pada semua orang bila dia bekerja dan dalam kehidupan seharian pun termasuk pada suami dan isteri dia nanti...

budak2 selalu mudah ingat dan mudah lupa... aku selalu ajar abg long cakap terima kasih bila dapat sesuatu... dulu masa dia minum susu botol kami takkan ada masalah mintak adik beradik kami tolong buatkan susu dia walaupun atuk dia... sebab bila dia dapat susu je perkataan pertama dia akan sebut sebelum masuk puting tu dalam mulut adalah... terima kasih atuk... terima kasih maksu.... terima kasih ummi... terima kasih ayah... tak lah dia sebut semua sekali ye... hanya perumpamaan sahaja...

sampai sekarang pun kalau dia lupa aku akan cakap..... kena cakap apa abg long? terus dia jawab terima kasih ummi... aku bukan nak cakap yang aku ajar anak dengan baik.. banyak lagi kekurangan yang aku kena perbaiki... SANGAT BANYAK.... tapi ini cuma perkongsian pengalaman saja...

dan bagi orang yang tak pernah mengucapkan terima kasih dengan sesiapa pun.... sangat kesian dengan kamu.... sila la berubah untuk masa depan yang lebih baik.... Cerita menarik lain

0 Luahan Ikhlas: