Socialize

Follow my blog with Bloglovin

Jumaat, 11 November 2011

asam pedas ikan baung.... perrrghhh kasi kecur sikit leh???

salam semua,


kan petang semalam aku ada tulis entry NI pasal nak makan ikan baung kan? siap aku dah terbayang2 dah ikan tu duduk dalam mangkuk siap masak asam pedas ko.... hahaha... dahsyat betul kan?

errr... tu leh kira ngidam ek?

belasah je la kan.....

disebabkan aku teringin nooo petang semalam lepas shah ambik aku terus kami ke pasar malam kat inderapura cari ikan baung yang diidamkan tu.... shah gi gerai yang selalu jual ikan air tawar... cuma ada ikan keli dan patin je.... bila shah tengok takde je terus dia call aku yang masa tu tunggu dalam kereta dengan anak2 pasal hujan panas... dia tanya nak benda lain tak... masa tu kan macam kecewa bila takde kan... terus tak terasa nak makan benda lain dah....

tapi tetiba lak aku teringat ada pasar malam kat gambang dan biasanya ada orang yang jual ikan air tawar tu.... terus shah pecut ke gambang.... hehe... sayang isteri la katakan....


 nampak tak tulisan pasar lambak kat situ? biasa kat johor je kan org guna perkataan ni?

sampai kat situ berjaya la mendapat ikan baung yang diidamkan... RM20 sekilo.. shah ambik 2 ekor... kena la dalam RM12 lebih... aku pesan sekali beli pucuk paku, halia, kunyit, daun kesum dan tempe....
sekali lagi aku malas nak keluar... tunggu abg ngah yang tidur dalam kereta... abg long pulak sibuk makan maruku sambil tengok cerita Rio...

dah selamat nak balik rumah pulak teringat stok lada kering dah abis.. singgah beli kat tunas manja tg. lumpur lak... balik rumah je aku mula bersilat asamkan ikan semua... siap masak dah lambat dah.. dah dekat pukul 9 malam...betul punya makan malam ni...

dan hasilnya inilah dia.....tarra....

selamat terhidang....
aku bagi close up sikit ye.....

 tempe goreng dengan ikan baung goreng untuk anak2...

pucuk paku yang tak bape ada pucuk masak tumis air...

haa... ni yang paling special.... asam pedas ikan baung.....

aku dah lama takde selera nak makan nasi tau tapi malam tadi aku tambah sampai 2 kali... hahaha....
aku pun senyum je dalam hati pasal shah pun tambah 2 kali gak... berbaloi kan rasa memasak kalau selalu camni....?

p/s abg ngah makan sendiri malam tadi pasal ummi dia sibuk nak meratah ikan tu... hahaha... berterabur seluruh alam....
Cerita menarik lain

0 Luahan Ikhlas: