Follow my blog with Bloglovin

Isnin, 21 November 2011

lauk betik muda... dan tukang rasa...

salam semua,

sabtu baru ni aku balik kampung mak shah... ada kenduri arwah 7 hari... tetiba lalu pulak kat tepi rumah ternampak la betik muda kat celah2 pokok tu... apa lagi dah terliur la pulak... terasa2 dah macam kat tekak... mintak shah tolong ambikkan... semalam lupa pulak betik tu duduk dalam kereta... bila dah petang baru teringat... jadinya jadi lauk kami malam tadi la pulak...

korang biasa makan tak ye? mak aku selalu buat masa aku kecik dulu... aku suka tau... lembut je rasa dia bila dah masak...

maka malam tadi ditemani oleh abg ngah yang asyik kena tegur jangan usik tu aku mengupas dan mencincang betik tu... aku buat pakai pisau je.. sagat takde kat rumah ni... bila masa nak beli ntah..
hasilnya jadi camni....



ni pulak ramuan rahsia untuk menumis... hehehe... takde rahsianya pun.. bawang putih, bawang merah, lada kering, halia dan kunyit je pun...lupa aku taruk udang kering sikit...



ni pulak masa tengah masak...

tumis....



campur betik tu... letak air sikit dan tutup sampai betul2 lembut dan masak...



hasil akhirnya....



yang ni pulak penyedap rasa....
sardin dengan kentang....



tengok... punya la sedap... belum siap lagi dah hulur mangkuk.... hehehe....


tak jejak bumi ummi ko ni nak.......

p/s aku lapar ni ... belum makan tengahari lagi ni... korang dah makan? Cerita menarik lain

0 Luahan Ikhlas: