Follow my blog with Bloglovin

Jumaat, 27 Julai 2012

Masalah ini apa penyelesaiannya?

salam jumaat semua,

korang sihat hari ni? alhamdulillah aku masih dikurniakan kesihatan yang baik begitu juga aku doakan orang disekeliling aku supaya dikurniakan kesihatan yang baik untuk kita sentiasa beramal... amin...

hari ni aku dan bincangkan masalah yang agak serius berlaku di kalangan masyarakat kita... aku tau di bulan ramadhan di elok berdiam dari berkata-kata yang tak perlu.... tapi aku rasa perkara ni memang patut kita bincangkan sampai ke peringkat teratas sekalipun jika perlu...

dua tiga hari ni aku asyik mengikuti berita di surat khabar tempatan dan juga berita di televisyen...

satu berita yang agak mengejutkan ialah berita kebakaran rumah pekerja binaan di pulau pinang baru-baru ni ... aku tengah rasa agak pelik... ramai betul pekerja kat situ kan? ada 120 orang semuanya... dah macam kampung kecil dah... taman yang aku duduk (area baru) cuma ada 5 lorong, 1 lorong ada 25 buah rumah... kalau kat dalam rumah purata ada 5 orang macam aku, jumlahnya akan ada 625 orang... itu pun kalau ada semua rumah yang berpenghuni... masalahnya ada banyak rumah yang masih kosong kat area rumah aku tu... dan aku rasa jumlah penduduk tak sampai pun 300 orang.... ini termasuk anak-anak kecil sekali...

bila kirakan semula populasi ni adalah mendekati 20% dari populasi taman aku sekarang ni? bayangkan kalau populasi 120 tu berkembang tanpa pemantauan mana-mana pihak.. bukankah akan menjurus kepada keadaan yang berlaku di myanmar sekarang ni?

aku amat-amat risau... entry ini ditulis bukan untuk membuat provokasi mana-mana pihak pun... cuma nak bagi kesedaran sesama kita tentang apa yang berlaku dalam negara kita ketika ini...

dan malam semalam semasa kami anak beranak melawat rumah akak ipar aku... aku dikejutkan satu berita yang agak pelik... ada jiran yang bertanyakan macam ni...

jiran: ada tak orang yang nak ambik anak angkat?
kami: kenapa pulak? anak siapa?
jiran: anak orang kg t.....
kami: bape tahun? lelaki ke perempuan?
jiran: 3 tahun, lelaki
kami: kenapa nak bagi pada orang pulak? dah besar tu..
jiran: mak dia lari... ayah nak kawin lain...(alahai sedih aku dengar ni..sangat tak bertanggungjawab)
kami: kawin je la kenapa nak bagi pada orang?
jiran: mak budak ni orang indonesia... anak pulak takde surat beranak... dia ada 2 beradik... kakak dia
orang lain dah ambik.. (zalim kan orang ni memisahkan adik beradik ni.. akan jadi kawin semahram jika didaftarkan ke nama lain budak-budak ni)
kami: budak dah besar tu bela je la... kesian budak tu dah kenal mak bapak dia... mesti susah orang lain nak jaga lepas ni...

cerita di atas habis di situ.... tapi nasib budak ini masih belum habis lagi.... juga nasib anak-anak yang seangkatan dengannya....

ini juga yang dilaporkan di TV3 baru-baru ni... isteri warga asing tinggalkan suami warga tempatan...

p/s mood masih sedih... sedih membayangkan apa nasib anak kecil tu...najmi yang baru 2 tahun tu pun susah kalau nak tinggalkan dengan orang lain walaupun cuma nak hantar ke taska...
Cerita menarik lain

1 Luahan Ikhlas: