Follow my blog with Bloglovin

Isnin, 27 Ogos 2012

Ramadhan dah berlalu..

salam sejahtera semua,

lama dah blog ni tak update kan? sampai nak tulis entry pertama lepas naik cuti ni pun tak tau nak tulis apa dah ni...

aku baru je naik kerja hari ni lepas seminggu bercuti... tapi tak beraya sakan pun.. cuma beraya bersama orang tua yang pentingnya...

tapi cerita pasal raya ni nanti-nanti la aku cerita dengan gambar kami sekali ye..

kali ni nak cerita pasal penghujung ramadhan yang lepas baru ni...

nak dijadikan cerita kami dah plan nak balik kampung pada hari jumaat 17/8 tapi banyak halangan yang akhirnya menyebabkan kami akhirnya pulang pada pagi akhir ramadhan 18/8...

ramadhan tahun ni banyak memberi keinsafan pada aku.... pada hari-hari akhir ramadhan aku dikejutkan dengan 2 cerita sedih dari sahabat terdekat....

sahabat pertama hanya boleh aku berkongsi mendengar cerita sedihnya tanpa aku dapat menolong apa-apa...maaf ya sahabat... aku hanya boleh memantau dari kejauhan...

ini pula cerita sahabat kedua....

pada hari kedua akhir ramadhan, adik ipar aku ditimpa musibah kereta rosak di tengah jalan... mujur masih ada di kuantan... kami menumpangkan mereka sehingga urusan kereta selesai... juga merupakan sebab kami bertolak pada pagi sabtu... tapi kami tak menyalahkan mereka... mereka hanya punca sedangkan segalanya telah ditentukan Allah jua...

dan pada malam akhir ramadhan, kami keluar mencari persiapan syawal di saat-saat akhir untuk anak-anak... walaupun akhirnya misi bertukar kepada hanya membawa anak-anak keluar berjalan....

bila sampai ke rumah kami dah letih dan tertidur... pada jam 1.20 pagi kami dikejutkan dengan panggilan telefon...aku tak sempat nak angkat... bila aku tengok pada misscalled yang ada.... aku terkejut... staf lelaki dari office yang menelefon....
dengan rasa tak sedap hati aku telefon semula nombor yang tertera...

daripada staf itu dikhabarkan satu berita yang sangat tak gembira... lalu aku terus menelefon tuan yang empunya diri....

aku : hello...assalamualaikum kak min..
kak min : walaikumusalam doktor (jawapan yang sangat2 tenang)
aku : kak min, maaf saya nak tanya ni....saya ada dengar berita tak sedap pasal kak min....
kak min : doktor dah tau ke? betul la tu..... (masa ni suara dia dah sebak)
aku : pukul berapa kak min?
kak min : dalam pukul 11 lebih tadi...
aku : macam mana boleh jadi ni kak min?
kak min : lepas saya balik terawah tadi, saya jalan-jalan kat bandar kejap dengan dia.... lepas tu kami balik rumah..dia nak minum air dan makan buah... saya bagi air teh dan buah... dia makan kejap lepas tu tiba-tiba dia kata sakit dada... saya urut2 sikit... lepas tu dia kata nak muntah....saya kata nak ambik bekas tapi dia kata dia boleh jalan ke bilik air... sampai bilik air dia muntah-muntah...bila dah berhenti dia bangun keluar dari bilik air tapi tiba2 dia kata nak muntah lagi... dia ke bilik air lagi dan muntah-muntah lagi dan tiba-tiba dia lembik je... saya panggil anak-anak papah abah dia ke bilik... kami baringkan dan panggil ambulan...ambulan sampai sahkan dia dah takde...
aku : (Ya Allah) ....

sudahnya aku tak boleh tidur sampai pukul 3 lebih... sehingga ke saat ni masih mengenangkan orang yang telah pergi itu...masih terbayang aku dan shah sempat bergurau dengan arwah waktu arwah hendak mengambil isterinya pulang pada petang jumaat itu...

sahabatku ini menjadi ibu tunggal pada 4 orang anak-anak yang masih bersekolah.... dengan anak yang sulung akan mengambil peperiksaan SPM pada tahun ini...Dugaan yang amat berat buatnya... di saat semua umat islam membuat persiapan bagi kedatangan Syawal, beliau diduga dengan kehilangan orang yang tersayang....semoga beliau terus tabah...

p/s ada hikmahnya juga aku tak dapat balik pada hari jumaat tu...segalanya telah ditentukan olehNya...Allahuakhbar...

Cerita menarik lain

5 Luahan Ikhlas:

Faiz berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

semoga Allah cucurkan rahmatnya ke ats roh arwah..insyaallah

dan semoga isterinya, anak2nya,keluarganya dan kita semua kuat & tabah menghadapi hari2 mendatang..

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Amin...

wahida berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tumpang sedih....

Al Fatihah buat arwah....

semoga isteri dan anak2 tabah...

:: Mrs.Eady :: berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Semoga Arwah tenang disisiNya..amin...Al-fatihah ~

aizamia3 berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

moga anak-anak arwah kuat dan tabah dalam mengharungi dugaan itu. Al-Fatihah buat arwah..

psstt: bagi alamat emel, nanti ai emelkan.. ;)