Follow my blog with Bloglovin

Selasa, 27 November 2012

Bila anak demam..



salam sejahtera semua,

dah 2 hari kami macam murung sikit sebabnya 2 anak kecik kami ni demam dan selsema...abg ngah ok la sikit tetap aktif...tapi bila berjangkit ke adik husna semalam...aku mula jadi tak tentu arah....

ye la bila dia sakit mula la dia nak berkepit je dengan aku 24 jam... dah la malam semalam shah kena ot...jadi tinggal la aku anak beranak je kat rumah...dengan itu aku sangat respek kat ibu yang boleh menjaga 2-3 orang anak tanpa ayah di sisi...

biasanya bila anak demam ni...ini yang kami akan praktikkan...
.
1. memula buka baju dia....biar dia pakai diapers je selai..

2. bagi ubat demam ikut sukatan yang diperlukan anak tu (kena spare ubat ni bila ada anak-anak kecil di rumah)(kalau takde sila bawa jumpa doktor segera...demam panas boleh membawa maut)

3. ambil air sejuk dan letakkan dalam besen/mangkuk, ambil kain tuala bersih dan basahkan dengan air tu...lap badan anak dimulai dari kepala terus ke badan...lap juga celah-celah badan terutamanya ketiak dan peha..buat sekerap mungkin..ini akan mengurangkan suhu..(ada org ajar boleh letak segengam beras dan asam jawa bagi mengurangkan suhu, kami pernah try masa abg ngah demam umur 2 hari dulu...alhamdulillah mujarab) ...sambil tu selawat dan berdoa banyak-banyak..doa ibubapa yang terbaik bagi anak...bukan air jampi bomoh tau...oppppsss....heeeee....

4. letak cool fever/bye bye fever kat kepala anak, kalau dia tak suka boleh jugak letak kat badan dia samada di perut atau belakang badan..

5. bagi air masak yang banyak supaya dia boleh kencing banyak dan mengurangkan suhu dia lagi cepat..kurangkan susu sebab susu biasa akan buat dia muntah yang teruk dan menyebabkan kekurangan air yang serius pada anak...

6. hantar ke hospital kalau takde apa yang boleh korang buat selain di atas ok.....kalau pasal anak nak jadi pandai takpe tapi jangan memandai-mandai.....

p/s lambat betul nak tunggu klinik bukak ni...sampai sempat taip entry...hihi...doakan abg ngah dan adik husna cepat sihat ye...
Cerita menarik lain

0 Luahan Ikhlas: