Follow my blog with Bloglovin

Ahad, 3 Februari 2013

roti jala, kari ayam dan kek coklat

assalamualaikum semua,

sempurnakan hari cuti anda dengan makanan best! hahaha....cantik kan ayat pembuka entry malam ni? (sila baca sambil bayangkan aku tengah angkat kening)...hehe...

saja je nak bagi korang rasa terbakar sikit memalam ni...

sebenarnya tadi aku rasa malas nak masak...ada lauk singgang ikan lolong baki semalam banyak lagi dan aku cuma tanak nasi je la...tapi tetiba pulak adik aku, andak whatsapp gambar roti jala yang dia tengah buat...cair terus air liur aku...

kebetulan pulak adik husna tengah lena diulit intan...abg dia yang berdua tu pulak leka tengok cerita ahmad albab...aku apa lagi la kan....terus aktif kat dapur....terus bancuh-bancuh tepung...
blender-blender tepung...

pastu siap je terus menjala la apa lagi...

kebetulan lak pulak ada kawan nak datang rumah kan...lagi bersemangat nak menjala..banyak gak aku buat...dalam 700gram tepung rasanya..


resepi aku senang je..
Resepi Roti Jala Mak Ita

bahan-bahan
tepung gandum 700 gram
telur 2 biji
serbuk kunyit 1 sudu teh
garam 2 sudu teh
air secukupnya
minyak 2 senduk (masukkan masa nak blender)

cara-cara
1. kacau semua bahan dalam besen dulu..
2. air masukkan sikit-sikit sampai dah sebati semua tepung sampai rupa dia lebih kurang lembik sikit dari yang adunan tepung untuk buat jemput-jemput..
3. pastu korang masukkan setengah adunan dalam blender dan letak air lagi secukupnya, sampai agak-agak boleh dijala..takpe kalau terpekat sebab boleh lagi tambah air untuk cairkan bila nak dijala nanti..
4. masa nak blender tu baru letak minyak.
5. bila dah siap..ulang proses untuk baki adunan yang tertinggal..


untuk kari ayam dan coklat moist tu korang google la cari resepi dia ye..aku dah tak larat nak menulis ni...shah kena ot malam ni..maka cukuplah dah lebih 40 minit aku luangkan masa nak tulis satu entry ni je...waaa...mana kejap kang nak makan...kejap kang nak minum...kejap kang nak susu..dah tu tetiba pulak datang rajin bebudak ni nak gosok gigi pulak dah....sampai nak selimut pun nak menangis....


korang jangan bayangkan...azab wooo..hahaha...


tu sebab bila orang tanya nape aku tak ambik gambar makanan aku masak pakai kamera DSLR? cer bayangkan...sempat ke nak capai kamera tu dalam keadaan di atas tu haaa...

ok...layan gambar makanan dulu la ye...aku nak jadi pengaman bangsa-bangsa bersatu lak ni...sekali dia bergaduh pulak dah... anak oiii...baru ada 3 beradik ni... shah gi jemputan kawin semalam....anak tuan rumah tu ada 14 orang! camne la agaknya dia manage ye?


roti jala dan kari ayam


kek coklat lembap
p/s aku rasa pengaman bangsa bersatu pun resign kot kalau suruh amankan bebudak gaduh...hahaha...
Cerita menarik lain

2 Luahan Ikhlas:

Faiz berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sedapp nyaa..

✿A I N A A✿ berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

perghhhh kek cokolatnyaaaaaaaa.. ya Allah!!!! terliur sy kak... nak sikit!!! sy suka kek cokolat yang moist2 macam tu