Follow my blog with Bloglovin

Khamis, 9 Mei 2013

cukup-cukuplah.....

assalamualaikum semua,

ada yang rindu nak baca cerita terkini di Cerita Ita? takde apa yang menarik sangat nak dikongsikan atau sebenarnya terlalu banyak yang menarik nak dikongsikan tapi disebabkan batasan masa dan juga kehilangan mood untuk menekan keyboard bagi meluahkan rasa... tetiba rasa amat kecewa dengan keadaan sekeliling... hmmm... amat susah nak dihuraikan....



cukup-cukuplah PRU 13 dan kesannya

sebut tajuk ni je tentu dah ramai yang tutup skrin dan malas nak baca sebab malas nak ambik port kan?
aku bukan nak jadi penganalisa politik....cukup-cukuplah ramai cerdik pandai di luar sana untuk menjadi penganalisa politik... lagipun aku bukan siapa pun untuk mengulas jauh topik ini... sekadar insan yang sedar dirinya hanya menumpang mencari rezeki di bumi Allah dan menempatkan diri di lembayung kerajaan yang niatnya hanya satu adanya harapan untuk melengkapkan keperluan hidup anak-anak buat kesinambungan masa hadapan...

Keputusan penuh PRU 13 menunjukkan..Barisan Nasional menang majoriti mudah sebanyak 133 dari 222 kerusi parlimen yang dipertandingkan..menunjukkan peratusan sebanyak 60% dari kerusi yang dipertandingkan..
manakala parti lawan iaitu Pakatan Rakyat menang 89 dari kerusi parlimen yang dipertandingkan dengan DAP mendahului dengan 38 kerusi diikuti PKR 30 kerusi dan PAS 21 kerusi..dan menunjukkan peratusan sebanyak 40%..

kemenangan dan kekalahan harap diterima dengan hati terbuka... seperti yang selalu disebut.. ini adalah suara rakyat... usah diungkit kisah yang lalu... buang yang keruh dan ambil yang jernih... bermaafan jauh lebih baik dari berdendam sesama kita....yang kalah dan menang pun dah termaktub...ambilah ikhtibar dengan keputusan yang terhasil....cukup-cukuplah dengan isu piliharaya... ...



cukup-cukuplah menyalahkan pengundi

di sana sini orang sibuk menyalahkan pengundi...rata-ratanya menyalahkan pengundi melayu atas pilihan yang telah mereka buat...

maaf ini hanya pandangan insan kerdil ini... cukup-cukuplah menyalahkan pengundi... pengundi tidak pernah salah...mereka hanya melaksanakan tanggungjawab yang digalas atas bahu mereka setiap 5 tahun sekali... dan ayat pengundi yang menentukan masa depan negara aku rasakan tidak begitu tepat... sebabnya... sila baca hingga abis...dan jika kalian tidak bersetuju.. sila nyatakan pendapat kalian pulak... kita berada di negara demokrasi..bebas dengan pandangan masing-masing ok...

pada pendapat aku yang juga seorang pengundi... sebagai pengundi mereka mencari calon pemimpin yang berjuang untuk kebajikan rakyat tanpa mengharapkan apa-apa ganjaran tentunya... jika tidak sesiapa pun tentu sanggup menggalas tugas sebagai pemimpin... tugas itu sangat berat...

terutamanya memastikan kebajikan rakyat setempat dijaga sebaik-baiknya... terutama kemudahan asas seperti keperluan mencari kerja, pendidikan, keperluan hidup asas seperti rumah dan kereta juga perkhidmatan awam yang lain seperti bas, teksi, keretapi dan apa saja yang perlu bagi kelangsungan hidup.... dan yang selalunya menjadi keutamaan yang selalunya terlepas pandang...selain kemudahan jalanraya yang baik, kemudahan api dan air juga amat perlu dititikberatkan...

apa terjadi apabila pemimpin sedia ada gagal memberikan khidmat terutamanya yang aku tuliskan di atas...
ini yang akan terjadi... pengundi akan membuat keputusan untuk merubah kehidupan yang selama ini masih di takuk yang sama... dan akhirnya pengundi akan membuat pilihan yang lain dari biasa dengan alasan untuk membuka mata pemimpin sebelumnya tentang amanah yang gagal dilaksanakannya....  dan pengundi itu tidak pernah tau apa kesannya dan tidak pernah mahu mengambil tahu apa jua kesannya kerana mereka sudah bosan dengan apa yang diberikan selama ini pada mereka... alasan mereka hanya untuk membuka mata pemimpin....

jadi tolong la wahai pemimpin yang cerdik pandai...cukup-cukuplah menyalahkan pengundi....mereka hanya ada satu suara yang tidak boleh diulang-ulang undiannya setelah dicalit dakwat kekal...

sudah tiba masanya anda (pemimpin) yang menang dalam PRU 13 duduk semeja dan teruslah berbakti sebenar-benarnya untuk rakyat anda yang tentunya pula akan menjadi pengundi lagi dalam 5 tahun akan datang... in shaa Allah...

janganlah sampai apa yang anda buat hari ini akan menyebabkan pengundi merajuk dan peratusan pengundi yang keluar mengundi pada masa akan datang akan kurang dari 35% seperti 5 tahun sebelum ini...cukup-cukuplah menyalahkan pengundi...



cukup-cukuplah mencari salah

selalu kita dengar orang berkata...mana ada manusia yang tak melakukan kesilapan kan? jadi cukup-cukuplah media massa yang menyebarkan apa jua perkara yang akan membangkitkan kebencian antara kita... tidak kira apa pun bangsa dan agama kita... kita tetap ada hak hidup di bumi Malaysia....

rakyat malaysia inginkan kedamaian dan kemakmuran selamanya...selagi mata terbuka untuk melihat keindahan alam ciptaanNya...cukup-cukuplah mencari salah...



cukup-cukuplah dengan isu perkauman

pesan orang tua dulu... jangan ditiup lagi bara api....kelak akan memakan diri...
cukup-cukuplah menanam benci antara rakyat Malaysia.... cukup-cukuplah...



cukup-cukuplah dengan poster dan bendera yang melata

ada banyak kejadian kemalangan yang kita dengar berkaitan dengan poster dan bendera parti yang dipasang merata.... cukup-cukuplah dengan musibah yang berlaku...

tolonglah bersih pandangan mata kami rakyat jelata ni dari gelombang hijau, biru, merah dan apa-apa lagi warna yang ada di sekitar kami ini... tolonglah pungut dengan bersih... tak kira anda kalah atau menang.... dan janganlah dilemparkan poster tu sesuka hati di mana-mana.... cukup-cukuplah dengan sampah yang ada...

dan diharap supaya dapat ditanggalkan dengan segera... tak perlulah nak tunggu sampai 14 hari berkabung tu abis... cukup-cukuplah dengan jumlah kemalangan yang ada....



p/s kita tutup cerita PRU 13....cukup-cukuplah...hanya pendapat tulus dari hamba Allah yang kerdil...





Cerita menarik lain

4 Luahan Ikhlas:

Nurfara Hani berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ha, betol tu. cukup2 sudah..cukup sampai di sini saja. masih tak habis lagi pru 13 ni.. bosan..

ANIM berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kak pun dah bosan dengan cerita2 selepas PRU13...

Aisy Nasiha berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Cukup cukup sudah..cukup sampai di sini saja... Haha, jangan undur diri, sudah

ieda immi berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

setiap dari mereka mempunyai pendapat yg berbeza .. walhal perkara ini terjadi , kita baca bila perlu , x mo baca kita tutup , utk mendengar atau tidak bukan paksaan utk sesiapa ..

macam akak walau berlainan pendapat dgn ita , tetap baca bila rasa perlu baca , bila rasa malas , x akan baca .. x menjadi hal .. malah akak suke kerana ini semua atas pandangan dan pendapat masing2 kan .. soo pada akk no heart felling ;) ..
semua atas masing2 .. penerimaan pun atas masing ;)

umah akak nie baru je turun bendera , tapi bendera sebelah sana x turun2 .. rimas lak .. ahahha mentang2 menang muahhaha ...

hanya pandangan kerdil akak sahaja ;)