Khamis, 13 Jun 2013

10 kanak-kanak yang patut kita lihat

assalamualaikum semua,

anda tengah mencari-cari semangat bekerja seperti saya?

meh baca entry ni sampai habis ye...

10 kanak-kanak yang patut kita lihat


1. Kanak-kanak yang bekerja di kilang bata selama 12 jam sehari....


 Zhang Qianqian a young girl in Guizou City who works 12 hours a day in a brick factory


2. Kanak-kanak yang bekerja di ladang kapas, perlu mengumpulkan 80kg kapas sehari...


 Rustam working in the cotton field We sleep and eat directly on the floor. They give us some bread and sugar in the morning and a meagre soup in the evening. We have to work endless hours until we harvest 80 kilograms of cotton every day!


3. Kanak-kanak yang terpaksa mengais sampah sarap untuk membantu keluarga...


 Most of the families in Payatas choose not to send their kids to school due to lack of finances. Instead, they let their kids help them scavenging to add to their family income. An individual only gets 50 to 100 pesos a day about $2 per head, thus the more family member working the higher the income they get.


4. Kanak-kanak yang bekerja di tempat pembinaan...


 Indian children working at a construction site near the Jawaharlal Nehru Stadium, Delhi


5. Kanak-kanak yang bekerja di kilang beca yang hanya mengumpul kira-kira RM25 sebulan...


 Hands of 8-year-old Munna while working in a rickshaw parts making factory. He works 10 hours a day and gets 8 USD for a month.


6. Kanak-kanak yang bekerja di pusat pembakaran sampah untuk menyara keluarga...


 7-year-old Jasmine collects rubbish from a steaming rubbish heap on a cold winter morning. She earns money to support her family by scavenging for items on the Kajla rubbish dump.


7. Kanak-kanak yang bekerja di kilang pembuatan besi...


 A young laborer making metal components at a factory. Dhaka . Bangladesh


8. Kanak-kanak yang bekerja di kilang pembuatan periuk dan hanya memperolehi pendapatan kira-kira RM31 sebulan...


Jainal works in silver cooking pot factory. He is 11 years old. He has been working in this factory for three years. His work starts at 9 a.m. and ends at 6 p.m. For his work he gets 700 taka (10 USD) for a month.


9. Kanak-kanak yang mengangkut batu bata yang belum dibakar...


 Scenes like this remain a fact of life in India, despite a longtime ban on hard labor by children.


10. Kanak-kanak yang menjual makanan di jalanan....


 Indian law already prohibits the employment of children under 14 in "hazardous" industries. Yet child labor remains widespread in India, despite the country's emerging economic power. At least 12 million Indian children work instead of going to school, according to government estimates. Advocacy groups say the real figure could be as high as 60 million.


sumber dari : SAYS.com


adakah anda masih belum terkesan untuk bekerja dengan lebih sempurna? ayuh mulakan hari anda segera..



p/s semoga kita tak akan menyebabkan anak-anak kita mengalami nasib yang sama...inshaaAllah...

satu lagi entry yang wajib korang baca... INILAH CERITAKU
Cerita menarik lain

10 Luahan Ikhlas:

Nurzakiah Hanum berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sedihnya

fyna berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

subhanallah. sebak tengok gambar diorang.

mama ila berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ya Allah..kesian nye budak2 kat sana...bekerja keras untuk keluarga...masih ramai mereka2 yg susah di luar sana..insaf

ANIM berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kak ada terserempak dengan kanak-kanak yg mengutip benda lusuh di tempat pembuangan sampah di SP ni...tu pun dah sayu hati..

✿AINAA ROSEBERRY✿ berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ya Allah, kesiannyaa mereka... hurmm bersyukurlah kita apa yang kita dah miliki sekarang

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

:'(

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

:'(

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kan... jadikan kita lebih bersyukur...

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ye kak...nampak anak2 jual kuih tepi jalan pun dah sedih...

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ya...ena... moga jadikan kita lebih bersyukur...