Follow my blog with Bloglovin

Selasa, 7 Julai 2015

persediaan raya korang dah siap ke?

assalamualaikum semua,

dah lamanya tak menulis...

bulan puasa ni aku rasa tahap tenaga aku dah makin menurun la... kalau balik rumah kelam kelibut masak pastu bila lepas maghrib je mata dah layu dah...lagi la bila hadi ajak golek-golek...habis terus...padam...

cuma seminggu ni agak berubah sikit jadual... kalut lak tu tetiba ada la kawan yang tempah cookies CikTa yang special tu lagi...hohoho...mau pengsan woo... dah la macam tak nampak satu pun bayang kuih raya aku tahun ni... huhuhu...caner tu?

agak-agak pengsan tak tengok kuih ni?

Cik Ta Cookies 



hahaha... jangan nak ngengada order ok...order dibuka separuh tingkap je pun tuan oven dah rasa tak larat dah ni...

untuk baju kami dah beli baju melayu dan baju kurung sesiap dengan pembekal tegar kami Azizah Butik kat Kluang.... haha tegar lagi tu... mau taknya... rasanya tiap tahun memang aku borong dengan dia je la... senang... semua warna ada... saiz aku pun ada..huhu.. ini yang penting...

akak tokey pun dah tau dah muka budak kuantan yang selalu datang membeli saban tahun ni...memang sekali gi dia bagi special harga la... terima kasih kak...jasamu dikenang... insyaAllah tahun depan kami datang lagi...doakan kami panjang umur ek..

pssttt...ada yang nak suruh berjimat ke? sapa dia? menyampah aku ok...kalau yang nak cakap tu...meh datang rumah aku dulu.. tengok baju aku dalam almari tu haa... ada ke sampai nak kena sewa rumah sebelah untuk simpan..agak-agak ok...

lagi satu mulut yang kata rakyat tak terkesan pun dengan harga barang, harga minyak dan GST bagai tu..buktinya rakyat berbelanja jugak untuk keperluan hari raya...rakyat memenuhi jugak tempat jualan murah.....halooooo... korang tak rasa ok... tak rasa bila anak korang tetiba je cakap kat korang...

bila kita nak raya?...

bila kita nak beli baju raya?...

kasut raya saya ummi ayah belum beli lagi.....

ye la korang pun selalunya bukan ada masa nak hadap anak pun kan....oppsss...sorry... bila emosi menguasai diri...

korang tak pernah tengok orang membeli untuk raya sebenar-benarnya boleh la cakap gitu... jugak mungkin tak tengok orang beli barang persiapan anak sekolah...

sedih woo kadang-kadang.... aku akui aku jenis memerhati dalam diam.... sambil aku pilih-pilih baju aku dengar macam-macam...

teringat masa awal tahun beli barang sekolah anak... ada seorang bapa heret anak 3 orang... dah besar jugak la....dalam lingkungan 9-13 tahun gitu la... bapa dia leka memilih kasut yang dah lambak-lambak sebab murah dan agak lusuh sikit...aku pun ada situ sebab pilih kasut abg ngah...dia kan jarang pakai jadi pilih janji ada je la... bila bapa ni cuba tunjuk ke anak...anak dia cakap...

"ala bah...cari yang molek sikit la... nanti pakai kejap je dah rosak..."...

ko rasa kalau jadi aku apa nak buat...ok aku ngaku ok..aku hampir nangis lepas tengok muka bapa dia tu... terus dia heret je anak-anak keluar kedai....

aku rasa mungkin bapa dia tu tak cukup bajet nak beli kasut.... atau ada cuma cukup-cukup je untuk beli yang harga paling murah RM8 sepasang tu.... ada 3 orang lagi pulak tu...

itu awal tahun...sebelum GST dimulakan... cuba korang bayangkan bapa yang sama nak sambut raya ni macamana....alahai aku terus terbayang abah aku ok... sebak....

dah la... jom sambung kerja....karang hilang mood...

buat sesiapa je yang rajin sangat mulut bercakap bukan-bukan di bulan Ramadhan ni tolong la simpan je mulut tu untuk membaca al quran ke...tak pun susah-susah sangat ko berzikir je la... ko dapat pahala dan orang lain tak dapat dosa tambahan....tak pun lebih baik la diam dari bercakap sesuatu yang tak dapat membantu orang lain yang sedia terhimpit.... mana kita tau...mungkin mereka dah berusaha lebih dari kudrat yang mereka ada... renung-renungkanlah dan selamat beramal....


p/s tahun ni rasanya aku hanya mampu mimpi buat kuih raya je kot...hadi asyik demam-demam je nak tumbuh gigi...


Cerita menarik lain

3 Luahan Ikhlas:

Nurzakiah Hanum berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

alhamdullilah

aizamia3 berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Moga bapa tersebut tabah dan kuat hendakNYA..
Bukan semua orang senang, kita pun macam tu jugak..
Nak pulak dalam keadaan sekarang.. dengan GST, minyak naik.. huhuhu..

YieN berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kite persiapan raya buat biasa2 je, kuih raya pon xder, kasut raya pon xder :(