Logo KBBA

Khamis, 25 Jun 2015

Glamour ke ?

assalamualaikum semua,

aku nak tunjuk korang gambar ni....


cer fokus pada tulisan FEMES tu ok... hahaha.... femes ke i....???

pastu aku terus try google guna hp.... haha...dapat ini....


dan aku try google guna komputer...dapat ini pulak... haha...



jadi glamour ke? hahaha... thanks dik! kalau tak akakmu ini tak sedar dah femes...hehehe...

ihsan dari adikku sayang Purple Blossom aka Hantu Purple... seram... semua nak perpel...



p/s cer sesekali korang try google nama korang lak apa yang keluar? jom...nak ambik report card abg long!

Selasa, 23 Jun 2015

Resepi Mudah Apam Kukus

assalamualaikum semua,

semalam ada klik dari pejabat ni bertanyakan resepi apam kukus yang aku pernah tunjuk kat blog sebelum ni.. Resepi Apam Kukus...

dan memang rasa hati macam nak buat dari minggu lepas lagi tapi tak jadi-jadi...

dan akhirnya aku pun menepuk tepung selepas berbuka semalam...

dan akhirnya jadilah menu apam kukus kampung ni...


apam kukus tepung gandum
apam kukus tepung gandum


ini apam kukus yang amat mudah tau... takde letak nasi atau bahan-bahan yang melecehkan pun... karang korang tengok apa bahannya... aku jamin la dapur korang pasti ada punya...

jom kita tengok resepi dia....

Resepi Apam Kukus Tepung Gandum Tradisional
by Cerita Ita

Bahan-bahan

1/2 kilo tepung gandum
1/2 paket yis segera mauripan (1 paket 11 gram)
10 sudu besar gula
(kali ni aku tambah marjerin dalam satu sudu besar penuh)
2 sudu besar minyak masak
Secubit garam
Air secukupnya
pewarna jika suka
1/2 biji kelapa parut









Cara-cara

1. rendam yis dalam air suam sampai berbuih (selalu aku buat separuh paket tu dalam air suam setengah cawan) dalam 5-10 minit.

2. satukan tepung, gula, garam dan yis yang telah direndam dalam satu bekas mengadun.(kali ni aku tambah marjerin dalam satu sudu besar penuh)

3. masukkan air sedikit demi sedikit dan kacau (aku guna handwrisk je..)..terus masukkan air sampai adunan jadi macam rupa adunan untuk buat jejemput (cengkodok bilis)..aku tepuk sikit-sikit adunan ni bagi yis tu naik sikit.

4. masa ni kalau suka ada warna cantik-cantik sikit boleh letak pewarna la..(anak-anak suka strawberi..maka aku letak pewarna merah aka sirap ros je)(kali ni aku guna pewarna hijau epal)

5. bila tengok adunan agak naik masa tepuk tu (ada buih-buih sikit) boleh tuangkan minyak masak dan kacau lagi bagi sebati.

6. curah adunan dalam loyang yang dah disapu dengan minyak terlebih dulu. pastikan jangan melebih 1/2 dari loyang sebab apam ni akan naik lagi..

7. Biarkan adunan naik sekejap (dalam 30-40 minit)..sementara tu boleh panaskan periuk kukus..

8. Kukus antara 30-40 minit jugak ( pastikan air dalam kukus betul-betul panas dan kukus dengan api sederhana)..pastikan jugak tutup loyang dengan aluminum foil atau tutup bawah tutup kukus dengan kain (ini untuk elakkan air dari menitik ke atas apam)(aku kukus 30 minit api kuat)

9. biarkan sejuk dan bila dah sejuk baru boleh potong siap dihidangkan dengan kelapa parut (kelapa parut ni boleh dikukus bagi tahan lama dan tambah garam secukupnya sebelum dihidangkan dengan apam)

dan kami makan apam ni masa sahur tadi... hehe.. pastu ada lebih leh bawak masa berbuka nanti..
aku amat galakkan korang tambah marjerin ke dalam adunan tu sebab adunan akan jadi lembut gila macam korang buat apam nasi... ye tak tipu... cer la cuba...

p/s makanan manis dah ada... macam nak buat nasi goreng je la petang ni.. korang berbuka dengan apa?

Rabu, 17 Jun 2015

9 TIPS Penyusuan Susu Ibu di Bulan Ramadhan



assalamualaikum semua,

info yang baik adalah untuk dikongsikan ye tak? terima kasih ain...

dan aku sendiri akui aku makan 10 biji kurma sehari paling kurang untuk pulihkan penghasilan susu yang agak merundum...

ini antara usaha selain dari makan juga pil minyak habbatusauda...

untuk info tambahan tentang tips tambahkan susu yang dari entry dulu pun ada..

Doa dan petua untuk tambah susu ibu


p/s mood menyambut bulan ramadhan yang agak luar biasa tahun ni.. alhamdulillah..

Wordless Wednesday # 83 : Waktu Imsak dan Berbuka Kuantan

assalamualaikum semua,

esok bermula 1 ramadhan...semoga kita sihat sejahtera agar dapat bertemu dengan ramadhan yang dirindui oleh semua umat islam di seluruh dunia..

ucapan maaf dipinta dari Cerita Ita jika ada entry yang menguris jiwa..






p/s bermula la episod sakit otak mikir juadah untuk berbuka..haha..

Selasa, 16 Jun 2015

Blog yang memberi kesan di hati...

assalamualaikum semua,

hari ni nak kongsikan 2 buah blog yang bagus untuk tarbiyah diri...

Blog Abah.my

abah.my

suka kupasan idea dari blog ni...

Blog Genta Rasa


genta rasa


selalu tersentuh dengan apa yang ditulis...


p/s nak jumpa bulan puasa dah ni... suka bila abg long tanya banyak2 kali bila kita nak mula puasa ni ummi...

Jumaat, 12 Jun 2015

Humood AlKhudher - كن أنت Kun Anta ( Wani cover ) - Malay Translation




assalamualaikum semua,

tetiba tersangkut dengan lagu ni pulak... layan....

terjemahan lagu Kun Anta dalam Bahasa Melayu...

Kun Anta  - Humood Alkhudher

Untuk sentiasa bersama mereka
Aku meniru rupa dan apa yang zahir daripada mereka
Lalu aku menjadi seseorang yang lain
Hanya untuk berbangga…

Dan aku sangka jika aku lakukan seperti itu aku akan dapat kelebihan,
Tetapi yang ku perolehi hanyalah kerugian
Kerana ini hanyalah sekadar luaran,

Tidak, tidak
Kita tidak memerlukan harta untuk menambah kecantikkan,
Kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini di dalam hati ianya bersinar.
Tidak, tidak
Kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang kita tidak ada,
Itulah kecantikan kita,
Oooo…ooo…oooo….ooo….
Jadilah diri kamu sendiri pasti akan bertambah kecantikan sedia ada..
Oooo…ooo…oooo….ooo….
Jadilah diri kamu sendiri pasti akan bertambah kecantikan sedia ada..

Sungguh aku menerima mereka tapi tidak pula aku meniru perwatakan mereka,
Kecuali pada apa yang aku redha untuk menjadi diriku redha,
Aku akan menjadi diriku sendiri seperti diriku sendiri, inilah aku,
Inilah keyakinanku,

Tidak, tidak
Kita tidak memerlukan harta untuk menambah kecantikkan,
Kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini di dalam hati ianya bersinar.
Tidak, tidak
Kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang kita tidak ada,
Itulah kecantikan kita,
Semakin bertambah sehingga ke atas.
Oooo…ooo…oooo….ooo….
Jadilah diri kamu sendiri pasti akan bertambah kecantikan sedia ada..
Oooo…ooo…oooo….ooo….

Aku akan menjadi apa yang aku redha untuk diriku,
Aku tidak perlukan orang lain untuk menerimaku,
Aku akan menjadi apa yang aku cintai,
Mengapa aku harus peduli tentang penerimaan mereka terhadapku?
Aku akan menjadi apa yang aku redha untuk diriku,
Aku tidak perlukan orang lain untuk menerimaku,
Aku akan menjadi apa yang aku cintai,
Mengapa aku harus peduli tentang penerimaan mereka terhadapku?

Tidak, tidak
Kita tidak memerlukan harta untuk menambah kecantikkan,
Kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini di dalam hati ianya bersinar.
Tidak, tidak
Kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang kita tidak ada,
Itulah kecantikan kita,
Semakin bertambah sehingga ke atas.
Oooo…ooo…oooo….ooo….
Jadilah diri kamu sendiri pasti akan bertambah kecantikan sedia ada..
Oooo…ooo…oooo….ooo….
Jadilah diri kamu sendiri pasti akan bertambah kecantikan sedia ada..





 p/s nape jari asyik nak mengetuk je dengan lagu ni ye? hehehe...


Apa perlu dibuat bila anak atau bayi anda menangis?

assalamualaikum semua,

pagi ni terasa nak menulis sesuatu pula... rindu nak menulis....dan ingin menulis dalam bahasa yang formal... boleh macam tu? (sila bayangkan icon tengah kenyit mata sambil senyum senget)


sebagai ibu bapa tentu anda mengalami apa yang kami sering alami...iaitu situasi anak menangis tanpa mengetahui apa puncanya...menakutkan dan merisaukan kan?

semalam terjadi pada kami dalam kereta sewaktu dalam perjalanan pulang dari tempat kerja..

situasi : Adik Hadi menangis dan meradang. Saya cuba tenangkan dia dengan memberi susu badan tetapi tidak berjaya. Hadi bangun dan meronta-ronta tanpa saya faham apa yang diinginkannya. Saya cuba tegakkan badan dia dengan memegang kedua-dua lengan tapi tidak berjaya. Kemudian saya cuba memberinya segala bentuk alat permainan yang ada ketika ita, namum masih tidak berjaya.

penyelesaian : Akhirnya saya terpandang buku resepi kecil yang saya dapat percuma melalui Nestle. Buku ini saya telah berikan pada kakak Husna bila dia masuk ke dalam bilik pejabat saya sebelumnya. Di dalam buku ini amat menarik kerana terdapat banyak gambar-gambar berwarna.

resepi facebook
Contoh resepi yang terdapat dalam buku resepi comel Nestle


saya cuba menyebut setiap benda yang terdapat dalam gambar sambil membiarkan adik Hadi memegang buku comel itu dan nampaknya teknik saya berkesan. Bukan sahaja adik Hadi yang terhibur bahkan Abg Long, Abg Ngah dan Kakak Husna ikut sama-sama menyebut setiap benda yang mereka nampak. Dan akhirnya saya berjaya mendiamkan Adik Hadi dari mengamuk. Teknik yang nampak sangat mudah tapi berjaya menyelesaikan masalah saya.

mungkin anda juga boleh mencubanya..anda juga boleh dapatkan sampel percuma berserta buku resepi ini di Facebook Nestle Malaysia.

facebook



dan di sini juga saya nak kongsikan tips dari sumber lain mengenai cara yang perlu dilakukan jika bayi anda menangis dan ketahui puncanya..selamat mencuba...

Anak saya sedang menangis. Apa yang harus saya lakukan?

Ada beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk cuba menenangkan bayi yang menangis. Tidak semuanya berkesan untuk semua bayi, jadi anda perlu memahami bayi anda sedikit demi sedikit untuk mengetahui apa yang sesuai baginya dan bagi anda. 

Bedungkan dia dan peluk dengan kuat 
Bayi baru lahir menunjukkan kegemaran untuk rasa rapat dan selamat, sama seperti masa di dalam rahim, jadi anda mungkin mahu cuba membedungkan bayi anda dengan selimut dan memerhatikan samada dia suka dibedung. Ramai ibu dan bapa juga mendapati bahawa memeluk bayi rapat, terutama sekali apabila bayi boleh mendengar denyutan jantung ibu bapa, atau meletakkan bayi dalam gendongan menyamankan. Sesetengah bayi yang lain pula mungkin merasa bedung terlalu menyekat dan lebih sukakan lain cara untuk ditenteramkan seperti dibuai atau dinyanyikan. 

Dapatkan ritma yang sekata
Dalam rahim, bayi anda boleh mendengar denyutan jantung anda: itu satu sebab bayi masih suka dipeluk rapi. Walau bagaimanapun, bunyi-bunyi lain yang teratur dan berulang boleh juga mendatangkan kesan tenteram. Anda boleh cuba memainkan muzik yang lembut atau menyanyi senandung buaian. Ramai ibu bapa mendapati yang bayi mereka boleh mendengar ritma mesin basuh yang teratur atau bunyi bercorak 'hingar putih' yang dihasilkan oleh pembersih vakum atau pengering rambut, yang dapat membuatkan mereka tertidur. (Jangan sekali-kali meletakkan bayi anda di atas mesin basuh atau pengering kain pada bila-bila masa sekalipun. Sebaliknya, letakkan dia di atas lantai berdekatan dengan mesin tersebut.) 

Buai-buaikan bayi 
Kebanyakan bayi suka dibuai perlahan-lahan, dan anda mungkin dapati bahawa bayi anda boleh ditenangkan dengan cara ini, iaitu samada dengan mendodoinya sambil berjalan atau meletakkannya di pangkuan sambil anda duduk di kerusi goyang. Buaian bayi yang khas atau kain gendong tradisional boleh menenangkan sesetengah bayi, manakala sesetengah yang lain pula lebih selesa jika bergerak dengan laju dan terus tertidur apabila dibawa berjalan dalam kereta.

Cuba kaedah urutan 
Mengurut bayi atau menggosok belakang atau perutnya dengan perlahan boleh membantu menenangkannya. Jika anda nampak dia seperti dalam kesakitan akibat  angin, cuba susukan dia dalam posisi tegak dan tepuk belakangnya dengan lembut selepas penyusuan dengan menyandarkannya di bahu anda. Bayi yang menghidap kolik kadang-kala rasa selesa jika perut mereka digosok, dan anda pun akan berpuas hati sebab sekurang-kurangnya telah mencuba membantu bayi yang cemas. 

Biarkan dia menghisap sesuatu 
Bagi setengah bayi baru lahir, dorongan untuk menghisap amat kuat dan menghisap puting atau jari (yang bersih) atau ibu jari boleh mendatangkan memberi ketenangan. "Hisapan penyelesa" boleh mengaturkan kadar denyutan jantung bayi, merelakskan perutnya dan membantu dia bertenang. 

Jangan menaruh harapan yang terlalu tinggi terhadap diri anda 
Bayi yang menangis tidak berhenti-henti tidak akan memudaratkan dirinya dalam jangka masa panjang, tetapi mungkin menyebabkan banyak stres dan kebimbangan bagi ibu bapanya. Jika bayi anda kelihatan tidak gembira dan menolak sebarang usaha anda untuk menceriakan atau menenangkannya, ini mungkin membuatkan anda rasa kecewa. Ibu bapa sering menyalahkan diri sendiri. Mereka merasakan bahawa ketidakcekapan mereka sebagai ibu bapalah yang menyebabkan bayi mereka menangis. Tetapi ini bukan hakikatnya. 

Jika anda sudah pasti keperluan bayi anda telah dipenuhi dan tiada perkara fizikal yang menyebabkan bayi anda menangis, dan jika anda telah mencuba segala-galanya untuk menenangkannya tetapi tiada yang berhasil, sudah tiba masanya bagi anda menjaga diri sendiri supaya anda tidak rasa tertewas. Di sini diberikan beberapa cadangan: 
  • Tarik nafas panjang.
  • Letakkan bayi anda di satu tempat buat sementara dan biarkan dia menangis untuk seketika tanpa didengari oleh anda. 
  • Jika membantu, mainkan muzik yang nyaman dan relakskan diri sendiri untuk 10 minit.
  • Panggil kawan atau saudara untuk mendapatkan sokongan. Berehatlah buat sementara dan biarlah orang lain menjaga bayi anda untuk sekejap.
  • Cari kumpulan sokongan atau kumpulan ibu-dan-bayi di mana anda boleh berkongsi perasaan anda dan berbincang dengan ibu bapa baru yang lain tentang cara untuk menangani tangisan bayi. Direktori A-Z kami mungkin mempunyai sumber yang boleh membantu anda.
  • Ingatkan diri anda bahawa bayi anda tiada mempunyai sebarang masalah dan tangisan itu tidak akan mencederakan dia. Kadangkala cuma dengan menerima kenyataan yang anda mempunyai bayi yang banyak menangis akan membantu, sebab anda tidak akan membuat diri anda letih dengan mencari-cari sebab-sebab tangisan itu, menyalahkan diri anda, atau melakukan pelbagai rawatan yang tidak berkesan. 
  • Ingatkan diri anda bahawa ini fasa sementara dan akan berlalu.

Menjadi ibu atau bapa bayi baru lahir merupakan tugas yang berat. Menjadi ibu atau bapa bayi baru lahir yang banyak menangis adalah tugas yang lebih berat lagi. Dapatkan bantuan dan sokongan apabila anda memerlukannya, jangan tunggu sampai masalah itu menjadi teruk. Dan bertenanglah dengan mengingatkan bahawa setiap hari, apabila bayi semakin membesar, dia akan mempelajari cara-cara baru untuk mengkomunikasikan keperluan dia kepada anda. Secara perlahan-lahan, apabila dia mula berbuat demikian, tangisan itu akan berhenti.

http://www.babycenter.com.my/a1045598/7-sebab-bayi-menangis-dan-bagaimana-menenangkan-mereka#ixzz3cnwrM900


p/s jom pergi yasinan terakhir sebelum ramadhan...

Rabu, 3 Jun 2015