Follow my blog with Bloglovin

Jumaat, 29 Januari 2016

Cabaran sediakan bekal anak ke sekolah Part 2

assalamualaikum semua,

dah hari jumaat minggu ke 4 anak-anak bersekolah rupanya... cepatnya masa berlalu...

aku dah lupa nak letak entri cabaran ni dah pun...

ok takpe mari kita letak je menu hari yang kita ingat...boleh gitu? boleh je la ye...

disebabkan dah masuk 3 minggu ni maka aku cuma tuliskan menu je la... hari pun tak ingat dah... berterabut sebab banyak harinya memang tak sempat nak ambik gambar pun...

Menu Bekal (mengikut mana yang aku ingat ye)


1. Spaghetti bolognese + kacang panggang dalam tin

bekal sekolah
aduh...terliur lak tengok tetengah hari ni..



yang ni menu bantai je apa yang ada... senang kata tak cukup syarat la jugak.. janji anak bawak bekal..hahaha...

macam biasa cuma sempat ambik gambar bekal aku je...



2. Nasi Goreng


yang semalam takde sayur


ni menu biasa di kala takde idea...tapi tak kisah sangat sebab kegemaran abg long ni... jarang tak abis.. semalam aku bawakkan lagi tapi tak letak sayur campur tu pun abis... dah la semalam aku lupa masukkan sudu dalam bekal dia.. ntah macamana dia makan ntah... takpe kan.. ajar anak berdikari... hahaha... alasan taknak bagi rasa bersalah sangat di situ...huhuhu...


3. Burger Ayam

ni pun ulang je menu minggu dulu-dulu tu... ada kat entry ni


4. Benjo

yang ni lebih kurang sama je dengan no 3 tu haa...cuma lain inti je... tapi yang ni dia lebih suka... abis licin...



5. Tortilla inti ayam gunting + karipap


adeh... terpatah pinggang pulak tortilla den tu...


haaa...kali ni pasal masak simple gila jadi sempat la ambik gambar... yang ni dia suka jugak... licin...
bermakna boleh la ulang menu ni... dah la senang sangat buat dia... goreng ayam.. gunting-gunting... letak semua benda yang ko rasa nak letak.. sos ke mayonis ke... abg long tak suka sos jadi cuma letak mayonis je.. dan letak salad sikit... gulung... siap... mudah kan? 

karipap tu pulak aku guna yang frozen je.. gorengkan...mudahkan?


6. Sosej Roll

haaa... nampak.. tu je 3 bekal.. belum lagi yang buat makan sarapan lagi..ummi ayah punya double lagi.. eh..

yang ni pun sempat ambik gambar sebab senang jugak... gelek-gelek roti...sumbat sosej... celup-celup dalam telur...golek dalam serbuk roti... goreng...siap... 

yang ni pun boleh ulang selalu sebab anak-anak suka... ummi pun sangat suka sebab mudah.. hehehe...

7. Pau dan donut kukus

menu ni di kala ummi kelam kabut sebab pau dah siap tetiba gas habis... huhuhu... makanya menu konon-konon nak bawakkan pau goreng dengan donut terus bertukar jadi pau dan donut kukus... hahaha... pasrah la wahai anak...
 
kita tunjuk gambar pau tengah kukus je la ye...

pau sedang dikukus 



8. Roti Gentel beraneka + sosej
ni la roti beraneka


menu ni aku yang cipta... tak tau nak namakan apa dah... hehehe... guna doh pau lebih jualan sumbat sosej dan stik ketam maka terhasilnya roti gentel beraneka ni... yang penting anak-anak suka... ummi pun suka... hehehe....

nampak tak bekal abg long? sikit gila kan dia makan.. sebab tu la anak aku tu kurus keding je.. umminya la yang jadi terlebih muatan...

9. Donut mini

yang ni menu yang biasa sebenarnya... tapi abg long memang anak yang baik dan tak pernah komplen sehari pun... donut pun dia makan habis licin... sayang abg long...

10. Kentang goreng + sosej 

yang ni menu paling senang dan ringkas... selalunya dibawa ketika ummi memang tak sempat nak fikirkan menu yang lain lagi dah...

11. Nugget 

yang ni pun lebih kurang sama macam no 10 tu... yang penting abg long ok dan dia nak makan semua bekal dia....alhamdulillah...

12. Roti pizza mini

abaikan rupanya yang tak berapa cantik tu... rentung ko roti aku.. huhuhu...

yang ni lagi mudah... guna sos baki spaghetti yang kat no 1 tu buat based... memula aku bakar sikit roti tu.. pastu sapu sos tu sikit pastu tepek je keju...senang... menu ni pun anak makan banyak.. jadi senang keja ummi...

eh ada 12 menu eh.... padan la dengan 3 minggu punya entri tangguh kan? hehehe... kalau kira hari tak cukup tu.. sebab aku ulang-ulang jugak menu... cuma ada sehari jugak aku gagal... kesiangan... maka abg long bawak duit dan beli kat kantin je la....


untuk pengetahuan semua... kebanyakan bekal yang dibawa adalah merangkum sekali sarapan pagi untuk semua anak-anak di rumah... jadi walaupun bunyinya mudah tapi tak la mudah mana sebab masak untuk 5-6 orang ni kan... kalau masak sikit macam hari ni... jawabnya ummi berkorban la tak bawak bekal... cuma sempat jamah satu dua untuk sarapan sambil buat kerja lain... huhuhu...


p/s hari ni sempat jenguk sekolah abg long untuk tebus voucher yang dia dapat aritu kat kedai buku... 

Sabtu, 23 Januari 2016

Kalau ummi mati...

assalamualaikum semua,

ni cerita malam kelmarin... perbualan masa sebelum tidur atau lebih tepat lagi masa nak tidurkan anak-anak...

macam biasa akan ada sesi bercerita... kadang-kadang cerita merapu ummi reka untuk bagi anak-anak moral kehidupan.. yang penting ceritanya kena ada watak baik dan jahat... dan watak jahat akhirnya mendapat balasan setimpal atau watak baik tu mendapat balasan yang baik juga...

kadang-kadang aku selitkan juga cerita-cerita Nabi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W. cerita yang tentu menjadi panduan buat anak-anak... dan selalunya cerita haiwan menjadi kesukaan anak-anak... dan selalunya jugak aku akan suruh anak-anak pilih haiwan yang perlu menjadi watak utama... pilih la dua... kucing dengan ayam ke... gajah dengan tikus ke... ular dengan gajah ke...

haaa... cerita ular dengan gajah ni abg ngah pun pandai reka cerita dia sendiri tau... tapi yang bestnya ular tu makan batu pasal mula-mula dia ada niat nak makan gajah... hahaha... pelik pengakhirannya...

dan terbaru kelmarin, aku bercerita kisah yang dikongsikan oleh adik aku di facebook... Cerita Rasulullah dengan Pengemis Buta... tengok kartun dia di facebook tu buat aku menangis ok.. Subhanallah.. indahnya akhlak baginda... tak tercapai walau sedikit pun rasanya kalau aku ni....orang yang selalu membebel..yang selalu marah-marah... insaf...

ceritanya begini lebih kurang...

Rasulullah selalu mendamping seorang pengemis yahudi yang buta... namun setiap hari kata-kata cacian dan makian kepada Rasulullah keluar dari mulut pengemis ini. Namun Rasulullah tetap setiap hari menyapanya dengan baik... menghulurnya wang dinar emas dan memberinya makan... tetapi pengemis ini setiap hati mengatakan yang Muhammad itu seorang penipu besar... sehinggalah suatu hari baginda wafat... tiada lagi yang menziarahi pengemis ini...sahabat baginda Saidina Abu Bakar telah bertanyakan kepada anak Rasulullah Aisyah tentang kebiasaan Rasul yang belum dikerjakannya.. Aisyah lalu bercerita mengenai pengemis ini... lalu Abu Bakar segera pergi dan melaksanakan kelaziman seperti mana Rasulullah lakukan setiap hari... namun bila pengemis itu terus bercakap memburukkan Rasulullah, Abu Bakar jadi marah lalu terus memberitahunya bahawa orang yang selama ini melayannya dengan sangat baik..menyuapnya makan itu adalah Nabi Muhammad S.A.W yang sangat dibencinya... menangislah pengemis itu setelah mengetahui kebenarannya...


puas jugak aku nak keluarkan moral yang baik dalam cerita ni.. nak cuba untuk fahamkan anak-anak kecik ni bagaimana bagusnya akhlak baginda Rasul...

cuma seperti biasa ada soalan dari abg ngah....

abg ngah : wafat tu apa? 

aku : meninggal dunia... 

abg ngah : meninggal dunia tu pergi ke tempat lain ke ummi?

aku : ya nak... orang kita panggil mati... 

abg ngah : kalau kita mati... dah tak hidup lagi kan?

aku : ye... bila orang dah mati orang yang hidup kena uruskan dia.. tanamkan mayatnya... kalau ummi mati abg ngah tanamkan ummi ye...?

abg ngah : taknak la... saya nak sayang ummi...

aku : boleh sayang ummi tapi kalau ummi mati tetap kena tanam...

abg ngah : taknak la... saya nak sayang ummi jugak... (masa ni suara dia dah lain, terus dia datang dekat dengan aku)... kakak pulak kat sebelah aku dah teresak-esak... sambil cakap saya nak sayang ummi...

alahai anak-anak.....

aku cerita pun hati rasa sebak.... apa la nasib anak-anak kalau aku takde kan... selalu berdoa pada Allah...semoga Allah jaga mereka dimana saja mereka berada...amin...


p/s entry bekal macam kena hutang lagi je ni....huwaa...


Jumaat, 22 Januari 2016

Panggilan yang sesuai

assalamualaikum semua,

tadi masa tengah bermain whatsapp dengan kawan-kawan yang masih setia dari zaman sekolah sampai la sekarang ni terbukak cerita pulak pasal panggilan yang pernah kami terima...

dan aku terus teringat peristiwa yang kiranya aku dah masukkan dalam kotak memori "perkara yang tidak dapat dilupakan" cewaaah... macam la benda dahsyat sangat bunyinya tu kan?

sebenarnya peristiwa ni berlaku masa shah kena denggi hari tu... tak baca lagi? oh boleh baca kat sini.. Shah kena denggi... disebabkan dah jadi rutin menghantar shah ke klinik dan hospital untuk ujian darah maka aku macam biasa hari sabtu tu pergi la menghantar dengan anak-anak lagi berderet...dengan bawak orang sakit... tapi masa tu aku rasa penampilan aku ok lagi la... tak la sememeh sangat pun... baju blouse dengan seluar dan tudung instant dua muka aku masa tu...

bila dah lalu pendaftaran bagai dan  macam biasa kena pergi ambik darah dan hantar ke makmal dalam klinik tu jugak untuk pemeriksaan... ok kiranya abis la cerita setakat tu kan? tapi nak cerita kat korang ni perkara yang menyebabkan aku tak boleh lupa ni ha...

lepas shah ambik darah, aku dengan baik hati dan penuh mithalinya sebagai seorang isteri ni pergi la tolong menghantar ke makmal yang berdekatan... aku tinggalkan la darah dan kad shah kat kaunter tu.. lepas tu kami menunggu...

tak lama selepas tu nama shah dipanggil... aku pun terus ke kaunter dengan menggelek adik hadi masa tu... sesampai di kaunter... aku tanya panggil Ahmad Shahir kan tadi.. ko tau apa pekerja makmal tu jawab?

"Ya... MAKCIK yang hantar borang ni tadi kan?"

haaa... ambik....sekali makcik ko sebut... aku macam tergamam ok... sampai shah tanya kenapa.. hahaha... nampak tak tak dapat menerima ketuaan diri sendiri... tapi aku cakap balik kat shah... "dia panggil ita makcik bang".... huhuhu... muka aku masa tu takde perasaan dah kot... kalau kena korang macamana?

aku rasa umur staff tu dalam lingkungan 20an kot... sebab dia dah kerja kan...dalam makmal lagi tu... pasal adik comel cute aku yang dah 22 ni pun masih tengah belajar...

tapi cuma pada aku la kan... lebih sopan kalau ko jenis kerja kat kaunter terbuka macam tu memanggil orang dengan panggilan yang lebih sesuai... aku sendiri kalau ada yang datang ke pejabat ni aku panggil encik..tuan atau puan...lebih menghormati bunyinya kan...

maaf la kalau luahan ni menyinggung sesiapa... tapi... seriously aku tak boleh lupa ok.... hahaha... makcik... hahaha....


p/s cerita di atas berkaitan dengan orang yang hidup je ye...

Giveaway Cash RM500 Jan 2016 by Emas Putih

assalamualaikum semua,





Giveway January Cash RM500 by Emas Putih| Salam. Dijemput join GA uzu ni. GA pertama untuk tahun 2016. Sila tekan banner kalau nak join GA ini. Terima kasih.
[Tekan Banner Di Atas Untuk Join]
Ini ada satu produk baru yang membantu menghilangkan jerawat dalam masa 24 jam iaitu REFINITY Acne Hydrogel ! Ada 6 sebab kenapa anda perlu mencuba hilangkan jerawat anda dengan cepat iaitu :

1. PANTAS BERTINDAK
Formulasi Acne Hydrogel FOKUS pada rawatan jerawat dan bekas jerawat bagi menjadikan wajah anda kembali licin bersih berseri.

2. SENANG & MUDAH
Hanya sapu 2 kali sehari dan tunggu hasilnya. Cepat meresap dan kering tanpa rasa kesan minyak.
3. SESUAI UNTUK KULIT SENSITIF




p/s lupa nak masukkan entry cabaran bawak bekal anak..dah minggu ke 3 abis..alhamdulillah...

Rabu, 20 Januari 2016

Isnin, 18 Januari 2016

Putu Piring Sedap di Kuantan

assalamualaikum semua,

dah lama aku nak kongsikan antara tempat makanan sedap di Kuantan ni...

aku pernah cerita Pasal Sate Sedap dulu kan? haaa kami masih lagi setia dengan sate tu cuma kali ni nak kongsikan makanan yang agak jarang nak dapat di Kuantan ni...

kalau dulu kami nak makan apa-apa jenis putu ni mesti kena tunggu balik johor baru boleh beli... bukan takde jual di Kuantan ni bermacam jenis putu.. ada je kat merata-rata pasar malam pun boleh jumpa... putu bambu..putu mayam... tapi putu piring memang sangat susah nak jumpa... haaa...kalau putu piring memang kena tunggu balik johor je la jawabnya....

di kuantan ni putu bambunya agak berbeza dengan putu bambu yang dijual di johor... kalau tempat lain aku tak pasti la... aku ada kongsikan jugak Putu Bambu Sedap di Johor  atau lebih spesifiknya di kluang satu masa dulu... jemput la singgah baca....tapi nak tekankan ye... ni cuma ulasan tekak aku je...kalau tak menepati selera korang janganlah salahkan aku pulak...

kalau di kuantan kebanyakan putu bambu cuma diletakkan kelapa dan gula dihidangkan di tepi putu bambu berbeza dengan yang dijual di johor yang dah siap-siap disalut kelapa bagi menambahkan kelemakan putu tersebut...

dari nak cerita pasal putu piring jadi tercerita pasal putu bambu pulak... huhuhu...

ok kita balik pada tajuk asal... putu piring...


asalnya kami terjumpa je lokasi menjual putu piring ni... kami terjumpa masa nak hala ke Perlabuhan Kuantan ikut jalan pantai...

boleh pulak tengah-tengah duduk dalam kereta tu terpandang orang menjual putu piring kat tepi jalan tu... hehehe... memang sah la kalau duduk dalam kereta kena pandang jualan tepi jalan kan... kalau tak tentu tak sah... membantu ekonomi katanya... ecece...

ada signboard ni kat tepi jalan...


tapi memang tak menyesal la kami berenti untuk cuba... hasilnya sangat sedap ok... dan akhirnya kami ulang datang lagi...huhuhu....

untuk sesiapa yang teringin putu piring yang sedap jika datang ke kuantan boleh la cuba beli di sini...
lokasinya senang je...kalau korang datang dari bandar kuantan nak menghala ke pantai batu hitam tu...korang akan jumpa Klinik Kesihatan Beserah di sebelah kanan berhadapan dengan Pejabat Pertahanan Awam Kuantan... lepas tu akan jumpa Petronas.. juga sebelah kanan... tapi korang fokus je kat sebelah kiri korang... akan jumpa Kedai Runcit Senyum Selalu... pastu ada nampak area sebelum pantai batu hitam tempat orang jual pisang banyak-banyak kat sebelah kiri korang selepas je jambatan kecik... pastu lepas jumpa gerai jual pisang kedua akan ada gerai burger pulak... dan gerai jual putu piring ni dekat je dengan gerai burger ni.. bawah pokok besar... korang mesti bawak perlahan la kalau dah jumpa jambatan kecik tu... dia memang tak jauh je dari jambatan kecik tu... dan kalau korang jumpa pantai batu hitam bermakna tempat tu dah terlepas ok...

setahu aku dia jual hari-hari tapi ada sehari yang dia tutup...jumaat rasanya... tak ingat pulak dah... ini la jadinya bila nak buat entry asyik tertangguh je ni... tapi dia memang start meniaga petang je... kalau korang jumpa dia bukak lagi lepas pukul 5 petang tu kira nasib korang tersangat la baiknya... pasal dia memang abis awal tau.. jadi kalau berangan nak beli sila la pegi awal-awal ye...

ok.... jom tengok gambar untuk tatapan mata dan perut korang...hehehe...ni haa rupa kedainya...

aku tak dapat tunjuk putu piringnya pasal dah kena makan selamat dah.. tunjuk gambar shah tengah beli je la... ni la kedainya... ambik ko punya panjang caption...hahaha...

ada gak laksa pahang kat sini...

eh tetiba terselit gambar blogger comel hantu purple ni.. hahaha....


p/s hari ni lemau gila nak keja...anak tak sihat lagi... :(


Khamis, 14 Januari 2016

Bila anak terhantuk kepala

assalamualaikum semua,

hari ni kerja dengan hati gundah gulana...mana tidaknya... anak dara kecik kami ditimpa musibah...

ceritanya begini... husna tidur depan tv malam kelmarin... tengah-tengah tidur yang memang sangat lasak tu boleh pulak dia tergolek dan kepala dia terhantuk ke kaki almari tv yang besar bagak tu... alahai... bunyi tak kuat mana pun tapi tetiba timbul pulak kesan bertanda kat tengah-tengah dahi dia...

tapi kesan memang tak ketara sangat la... cumanya yang buat aku risau ni jadi naik bengkak pulak dah...bengkak kami mula perasan pagi semalam tapinya nampak tak berapa serius... takde pun kesan lebam kat mana-mana pun kecuali la tanda kat tengah dahi tu aje...

dan petang semalam jadi lagi teruk... sampai abg long dah kata muka husna jadi hodoh...aku panik jugak.. tapi tak la panik sangat sebab dia tak muntah atau buat aktiviti yang luar biasa pun... jadi aku fikir mungkin esok (hari ni) akan jadi ok...

tapi tetiba pagi ni aku tengok bengkak tu macam melarat ke pangkal hidung dan mata... mata dia jadi sepet dan pangkal hidung dan dahi dah memang bengkak betul dah... memang dah macam rupa ikan flowerhorn je dah aku tengok....

shah nak sedapkan hati aku maka dia cakap mungkin sebab dia nangis pagi tadi masa suruh mandi jadikan mata dia macam tu... tapi aku serius rasa macam ada tak kena la... susahnya la hati ummi ni nak oiii...

tapi aku fikir ye la elok aku tunggu je la petang ni tengok macamana keadaan dia.. kalau tak ok jugak kami kena la fikirkan sesuatu... hantar klinik atau hospital mungkin... Allah... harapnya takde apa yang serius la...risau betul... buat keja pun rasa tak senang duduk...

eh aku cerita panjang-panjang tapi tak bagi korang tengok gambar husna ek.. lupa la...

aku letak gambar dia sebelum dan selepas la... karang korang nilai la sendiri....




sebelum
selepas

ada kawan bagi petua suruh tuam dengan daun gandar rusa... dia suruh layurkan daun tu dan tuam kat kawasan bengkak tu...dah tanya kawan opis ni ada yang tanam...balik kang nak singgah ambik kat rumah dia... marilah kita berusaha... apa-apa hasil aku kongsikan nanti ye....



p/s kelmarin makan kek coklat dengan aiskrim... peh..merbeles... (ummi ni anak sakit pun masih ingat makan ;) )

Rabu, 13 Januari 2016

nak apa sebenarnya ni?

assalamualaikum semua,

memula tadi pikir nak update blog pasal bekal... lepas tu terfikir pulak nak update pasal anak-anak...

lepas tu tetiba jadi lain sebab terpandang orang cari benda alah ni kat keyword nuffnang... hahahaha....
ok serius aku tak boleh nak berhenti ketawa ok... you really make my day... hahahaha....

korang tengok la apa dia cari ni....

nuffnang
ok aku tak terkata dah... senyum...senyum....


ok motif?

ada ke orang nak menulis cerpen pasal pam susu? ok sesiapa yang rajin tulis cerpen... ini ada tajuk baru untuk anda....pastu kena tulis pulak cerpen sambil baring pam susu... hahahaha... serius kelako la... masalahnya ada pulak yang nak baca tu ek.... aku terus terfikir... ko dah kenapa?

ni betul-betul tajuk 18SX yang dia cari ni... ok kepada semua pengguna internet di luar sana.. terutama anda yang rajin menggunakan mr google anda bagi apa sahaja.... ketahuilah bahawasanya blog hamba ini adalah blog peribadi yang ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri atau dari hasil pembacaan penulis... takde kaitan dengan orang lain... penulis semata-mata... tapi blog peribadi bukan bermakna aku nak cerita semua hal peribadi aku di sini... tiada cerita lucah di sini ok... sekali lagi diulang...penceritaan adalah dari pengalaman yang diharpkan dapat membantu orang lain.. itu je...

ok... tutuplah cerita tu sebab kalau tak aku pun sama jadi sakit mental kang memikir... macam-macam orang ada dalam dunia ni.. pelik-pelik.. (walaupun aku masih menaip dalam keadaan tersenyum...hahaha)

ok aku nak tunjuk kat korang hasil berblog selama ni... ada la sikit-sikit...buat duit jajan anak-anak.... belanja diorang makan-makan... jadi la dari takde... ada la aku buat tambah kerja sedia ada... jadi sekarang ni aku dah buat bape kerja ek agak-agak... pegawai veterinar... surirumah... penjual pau... penjual susu segar... penjual pati batook ori dan blogger... 6 tu... kalah sorang menteri tu...dia baru buat 3 kerja je kan...hehehe...

eh lupa pulak hasil...

tadda... 0 je...

iklan nuffnang




pasal aku dah cash out... hehehe.... gigih la mengupdate supaya iklan masuk banyak-banyak... terima kasih semua pembaca yang sudi singgah ke blog picisan ni... jasamu sentiasa kukenang... semoga korang dimurahkan rezeki oleh  Allah jugak... amin...


p/s hari ni meeting kita jamu kawan-kawan dengan pau...aci tak?

Isnin, 11 Januari 2016

Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing, Johor

assalamualaikum semua,

dah lama sebenarnya nak kongsikan pasal tempat best ni... tapi asyik la bila kami pegi je takde rezeki kedai ni bukak.. tapi kami memang dah sedia maklum yang keropok lekor dari kedai ni sedap... sedap gila la sampai kami bersungguh-sungguh nak pegi beli...

dan selepas diduga beberapa kali dengan bermacam ujian...antaranya.... kami sampai dah lewat sangat...kami tiba mersing dah malam... kami sampai kedai tak bukak walaupun hari siang lagi... huhuhu....

inilah yang dinamakan rezeki kan?

mesti korang pelik macamana aku boleh tau keropok kat kedai ni sedap sedangkan aku sendiri tak pernah berjaya beli lagi kan? hehehe... mesti la sebab aura keropok sedap tu memanggil-manggil... hahahah....sila jangan percaya yang tu...

sebenarnya aku tau kedai ni dari adik aku la yang selalu beli kat kedai ni... kira regular customer la gitu....siap dia pesan lagi kalau nak beli jangan beli yang harga rm2 satu...beli yang rm1 je sebatang tu... bukan sebab harga dia lebih murah tapi adik aku kata rasa dia lain... yang rm2 tu rasa ikan dia dah kaw sangat macam yang singgit tu.... dan aku tak tau sebab aku percaya bulat-bulat kat adik aku aku terus borong yang singgit... hehehe... tak kuasa la aku nak merisikokan diri...

ok.... memula kita perkenalkan kedainya dulu.... nama kedai ni ialah Kedai Keropok Amliza... aku rasa takde kaitan pun dengan Ambank... bukan jugak ditaja ambak kot...cuma mungkin nama tuan kedai dia ni... aku pun tak tau pasal tak tanya... masa beli tu aku ala-ala drive tru je sebab shah yang turun...hehehe...

ni gambar signboard dia....

mersing
keropok amliza

dan ni pulak gambar depan kedai dia... tapi korang bukan kena beli kat depan ni tau...kena pegi belah tepi dia...

haaa...nampak tak jumaat diorang cuti..





yang ni pulak gambar peta jalan dia kalau sesiapa yang berminat nak pegi...

yang biru tepi tu laut ok...


aku zoom sikit ye....

nampak yang merah tu?...haaa itu la dia..


dan apa punya sengal la aku boleh pulak tak ambik gambar keropok lekornya... aduhai...
tapi aku ada crop gambar dari google ni haa... memang dari kedai dia...

nampak sedap je ek...


tapi aku gerenti... lepas korang makan keropok lekor amliza ni mesti korang rasa nak datang mersing lagi la semata-mata nak beli keropok ni aje...

rasa dia macamana? aku jarang puji makanan atau kedai ok... tapi kalau sedap dan berbaloi aku memang bagitau jujur punya... dan keropok lekor amliza ni adalah dalam kategori rugi kalau tak cuba....

cuma pada pandangan aku sebagai pelanggan yang cuma sebenarnya lalu je mersing ni untuk ke destinasi seterusnya...aku rasa lebih elok kalau Keropok Lekor Amliza ni sediakan keropok yang siap digoreng untuk makan segera... itu lebih bagus bagi pelanggan yang nak merasai kesedapan keropok ni lagi....

kalau keropok keping dia atau lain-lain produk aku tak cuba jadi tak boleh bagi komen...korang boleh cuba kalau nak....takde paksaan...

kedai ni dibuka setiap hari kecuali hari Jumaat...

nak contact...

Kedai Keropok Amliza
No 7, Jalan Abdullah, Mersing
No tel : 012-42106689


p/s lapar la pulak tengok gambar keropok ni....menu apa nak buat dinner ni eh?

Jumaat, 8 Januari 2016

Cabaran sediakan bekal anak ke sekolah

assalamualaikum semua,

haaa....ambik tajuk punya la panjang..... sepanjang cabarannya jugak tu....

alhamdulillah kita dah sampai hari terakhir dalam minggu ni...bermakna cabaran menyediakan bekal anak sekolah untuk minggu ni dah selesai.... fuh....tarik nafas lega sikit...

ok kita tunjuk dulu bekalan terakhir yang disediakan oleh aku sebagai ibu acah-acah mithali ni... hehehe...gigih aku buat semua ni... ini semua gara-gara Yohana Sabri la ni... huh... hehehe.. terima kasih  dik bagi inspirasi buat emak-emak yang malas macam akak ni...eh korang dah baca belum entri tu? kalau belum meh singgah sini Idea Bekal Makanan Untuk Anak oleh Yohana Sabri

panduan bekal
burger ala special


tapi mesti ada yang cakap kan...makanan segera macam tu boleh la... huhuhu.... bila ko dah ada anak 4 dan pada masa yang sama anak yang kecik kerap menangis nakkan perhatian... juga sambil membuat pau sebagai sampingan....rasanya ko kena fikir banyak kali untuk cakap... dan apa pun berlaku... aku berjaya di minggu pertama... yeay! syabas dan tahniah buat diri sendiri ita...

setakat ni abg long belum lagi bawak duit untuk berbelanja di sekolah kebangsaan... semalam pulak boleh tertinggal botol air dalam kereta masa nak keluar...sedar-sedar je botol ada dalam kereta dah tengahari pun... tak tau nak rasa macamana...bersalah sampai rasa nak nangis tau... berdoa semoga Abg Long pandai la mintak air dengan orang ke... atau pandai pinjam duit orang dulu ke... atau mengadu dengan sapa-sapa la yang prihatin di sekolah tu.... walau hakikatnya belum tentu terjadi....

balik semalam pun aku tanya dia pasal air tak bawak pagi tu.... tau apa dia jawab...

"saya mintak air dengan Rahmanulikhwan ummi... tapi sekali je la minum...sikit aje...."  .....alahai anak lagi buat ummi rasa bersalah.... tapi korang perasan tak... sedap kan nama kawan dia? huhuhu....tak tau la kalau aku salah eja....

tapi alhamdulillah...syukur dia boleh bertahan... risau sebab semalam panas gila...mujur tak jadi apa-apa yang tak diingini... nauzubillah...

ok... jom kita tengok senarai makanan yang berjaya dibekalkan kepada abg long dalam minggu ni....


Hari
Menu
 Isnin
 Nasi Lemak + telur mata
 Selasa
 Karipap
 Rabu
 Mee Goreng + telur mata
 Khamis
 Pau + Kentang goreng
 Jumaat
 Burger Ala Special


maaf ye... list je yang ada...sebabnya...kelibut pagi-pagi sampai nak ambik gambar pun tak sempat...

ok... ulasan pulak...


Hari Isnin

bersemangat lebih hari ni jadi kita buat nasi lemak... selalunya bila aku masak nasi lemak mesti ganding dengan telur rebus tapi disebabkan tak sempat maka goreng je telur mata... dan nasi lemak kali ni kosong je... takde kacang takde ikan bilis...cuma ada sambal, timun , telur mata je.... ini kalau chef wan tengok tentu kata nasi lemak tak cukup syarat ni...hehehe...

eh ada gambar la... nasi lemak aku makan kat rumah pagi tu pasal tengah bercuti kan...lalala....

nasi lemak tak cukup syarat


Hari Selasa


hari ni semangat dah merundum sikit... ntah nape ntah... nak buat menu simple pulak cadangnya... dalam kepala ada menu keropok lekor cheese dengan karipap... tapi akhirnya abg long nak bawak karipap je..senang keja... hahaha...

jadinya aku cuma goreng karipap frozen yang dibawak oleh adik aku khas dari Terengganu kite...negeri cantik..budaya menarik... eh... terima kasih andak...nanti ko bawak banyak lagi eh... hehehe...

jadi cuma bawak 5 biji karipap dalam plastik je...

- takde gambar pasal tak cantik noo karipap dalam plastik tu...ceh alasan -

Hari Rabu


hari ni ntah kenapa menu malam tadi punya rancang nak buat sosej roll tetapi boleh pulak tetiba tukar jadi mee goreng... hehehe... 

dan hasilnya adalah mee goreng bodoh campak-campak... aku tambah telur mata sebab taknak bagi nampak kosong... tapi ntah nape dia makan tak abis... kata dia kenyang.... mungkin dia tak suka sangat... ok take note ita!

gambar ni aku pinjam bekal aku punya gambar hari tu je la ye....aci kan...menu sama apa....


mee goreng  + telur mata 

Hari Khamis


Hari ni tetiba abg long bagi cadangan bekal yang bisa buat ummi senyum sampai telinga... dia cuma nak pau... hahaha... sonang keja... bawak je pau baki dari pau yang hantar ke kedai sesubuh harinya.... 

tapi lepas tu aku menung... takkan pau aje... jadi disebabkan aku goreng jejari kentang pagi tu untuk sarapan semua orang makanya aku sumbat jugak kat lubang bekal dia yang sebelah lagi... 4 biji pau kacang + kelapa + kentang goreng....

- takde gambar pasal korang selalu dah tengok pau yang aku buat kan? -

Hari Jumaat


hari ni aku terlebih rajin kononnya nak buat benjo... eh...eh...bila dah masak telur bulat-bulat tu boleh pulak diorang tanya daging... makanya goreng la pulak daging burger ayam... jadi sudahnya aku tak tau nak namakan apa bekal dia pagi ni... tu yang aku letak burger ala special je tu... Burger Ayam + Telur Benjo + Cheese + Mayonis....


nampak gebu je kan.... 



alhamdulillah...cabaran seminggu selesai.... ada 43 minggu persekolahan.... doakan semangat aku kuat.... harap kesihatan aku jugak baik untuk laksanakan tugas macam ni...

sekarang ni gigih sedia menu untuk minggu depan pulak.... ita... berjuanglah!!!


p/s hujung minggu ni macam nak plan aktiviti dengan anak-anak.... main boomerang jom!





Rabu, 6 Januari 2016

Ucapan Selamat Hari Lahir Teristimewa

assalamualaikum semua,

Tahun 2016 telah pun memulakan kiraannya.... 2015 telah tertinggal di belakang.... jauh...


saban tahun sama je setiap tahun aku akan cukup umur setiap kali ketibaan tahun baru menjelma....kerana hari lahir aku jatuh pada 3 Januari setiap tahun.... (kalau ikut mak dulu patut due bulan 12 tapi ntah kenapa nak lahir lambat...hehehe...) dan tahun ni genap usiaku 37 tahun...

dan tahun ni sama je dengan tahun-tahun sebelumnya pun tiada sambutan besar-besaran yang kami buat pun...lagipun kami bukan orang besar-besar pun....(cuma badan je besar..huhuhu)



dan tahun ni ditambah pulak dengan pakej demam.... alhamdulillah... aku diuji dengan demam bengkak susu lagi sekali...setelah pernah diuji sekali dulu...DEMAM BENGKAK SUSU... mujur kali ni tak seteruk dulu...kali ni berpunca dari puting yang luka digigit adik hadi...pasti aku pulak tak sempat pam... melarat la jawabnya... dan diakhiri dengan badan mengigil dan aku tumbang 2 hari demam dan sakit urat....

masa tu jugak la otak ligat memikir apa nak buat dengan barang sekolah anak-anak....aduhai...kononnya cuti inilah sempat buat sebab baju sekolah pun baru dapat beli... nanti aku cerita kat mana beli baju sekolah murah kali ni...

lepas tu terus terlupa pulak nak ambik name tag yang dah ditempah di kedai... sudahnya bila demam dah kebah tu aku gigihkan jugak bangun untuk tetas name tag pada baju lama dan jahit semua lencana... ini yang dinamakan kasih seorang ibu agaknya... kalau buat drama pasti korang sama meleleh la... kalah cerita khabi kushi khabi gam ni...hahaha...silap-silap mata korang yang tergam sebab menyampah tengok muka aku ek...

sebenarnya untuk tahun ni tiada ucapan istimewa sangat kecuali dari orang-orang yang tersayang....sahabat...dan mereka yang memang setia setiap tahun akan bagi ucapan di telefon... di facebook...sungguh buat hati aku sangat terharu...terima kasih semua...aku sangat menghargai...cuma nak bagi penghargaan baru sempat hari ni...


SELAMAT HARI LAHIR BUAT DIRI SENDIRI!

nanti aku harap ada peluang jugak untuk kongsi kisah bekal sekolah abg long dan hari pertama persekolahan anak-anak tahun ni...


p/s banyak azam yang baik-baik untuk tahun ni...semoga Allah permudahkan urusan...