Logo KBBA

Sabtu, 16 April 2016

5 Sebab Wajib Pergi ke Karnival Matematik di Petrosains

hari ni aku nak kongsikan program yang dianjurkan oleh Petrosains... Karnival matematik ni memang sangat menarik untuk dikongsikan..khasnya buat mereka yang berada di kawasan berdekatan supaya tak terlepas peluang..

sebenarnya petrosains atau petrosmart di kuantan ni merupakan tempat yang dah selalu kami pegi sampaikan sukarelawan yang ada kat situ pun ada yang dah kenal muka kami... huhu... al maklumlah pertosmart dengan rumah kami cuma sepelaung je... tak sampai 5 minit perjalanan kalau jalan kaki dah sampai... tapi tak kuasa la aku nak pegi berjalan kaki dengan anak berduyun kan.. hehehe... ada aku ceritakan pasal Petrosmart ni kat dalam entri lain... boleh rujuk sini dan kalau nak lebih mudah korang taip je petrosmart dalam kotak carian kat tepi bahagian atas tu haa... lagi banyak yang keluar nanti..

Petrosains atau lebih dikenali dengan Petrosmart Kuantan ni sebenarnya berada di dalam bangunan Yayasan Pahang.. jadi sesiapa yang berminat nak kunjungi Petrsmart ni bolehlah mencari bangunan Yayasan Pahang.. lebih mudah nak cari.. kalau dari Bandar Kuantan korang kena ikut jalan tanjung lumpur ke arah Bandar Pekan kemudian korang akan jumpa lampu isyarat pertama..dan ada bangunan besar di sebelah kiri korang...haaa... itu la bangunan Yayasan Pahang..senang je kan...? kalau nak makan sedap boleh lajak sikit ke depan dan makan tengahari di Restoran Mabiq... eh makan la pulak.. hehe..

karnival matematik petrosains playsmart


Petrosmart ni memang selalu buat program mini di hujung minggu dan lebih meriah biasanya di waktu cuti sekolah... dan kali ni Karnival Matematik yang pernah dianjurkan dulu diadakan semula.. tak sabar nak bawak anak-anak... ini mak bapak yang lebih teruja ni sebenarnya... kekeke... tapi kalau korang dah pergi mesti rasa teruja jugak... nak tau kenapa? haaa mari aku senaraikan 5 sebab kenapa korang wajib pegi ke Karnival Matematik ni...

1. PERCUMA


haa... ni yang utama... takde bayaran tiket ok... semuanya PERCUMA... diulangi... PERCUMA... hahaha... apa yang lebih best dari benda percuma dalam dunia ni... haa.. jadi ibubapa jangan teragak-agak bawa anak anda ok...

2. Bukan sekadar nombor


dari dulu kita dah tersemat dalam fikiran yang asal sebut je matematik mesti kita akan jumpa benda bernombor dan menyakitkan mata dan minda kan? hahaha... itu untuk orang macam aku la yang tak berapa suka matematik... tapi percaya la bila korang dah pegi karnival ni.. persepsi korang pasal matematik akan berubah..

3. Bermain dengan bebas


dekat petrosmart ni .. terutama kuantan la.. anak-anak boleh bermain dengan bebas... sebabnya diorang kenakan peraturan tanggalkan kasut di luar dewan besar dia... jadinya anak-anak terutama anak kecil boleh berlari dengan gembiranya... mak-mak lagi suka la kan... boleh duduk-duduk di mana saja.... ada karpet ko... haha...


4. Aktiviti bersama keluarga


petrosmart juga menyediakan aktiviti sepanjang hari... biasanya akan ada 4 slot sehari... 2 waktu pagi dan 2 waktu petang... aktiviti ni boleh dibuat oleh semua ahli keluarga.... itu yang menariknya... biasanya aktiviti melibatkan penghasilan kraftangan yang kreatif mengikut tema.. dan mewarna mengikut tema... dan biasanya semua peralatan disediakan oleh Petrosains dan secara percuma... hahah...sangat menarik kan? lepas tu hasil kraftangan tu korang boleh la bawak balik...kami dah ada banyak hasil dari sini.. lampu... wau... hish .. banyak lagi la...

5. Hadiah dan cenderahati


haa... part ni paling menarik sekali... kalau korang sertai aktiviti yang macam kat nombor 4 tu korang boleh menang pelbagai hadiah tau... ada juga cenderahati comel untuk sesiapa yang tak menang.. yang penting ada sesuatu untuk dibawa pulang....


jadi selepas aku senaraikan 5 sebab di atas tu... korang rasa korang patut pegi tak? ajer rugi kalau tak nak kan? hehehe... jadi untuk warga Kuantan sila la datang ke Petrosmart Kuantan pada 22 April hingga 24 April ni... kalau di johor bahru ada juga pada 27 April hingga 1 Mei dan seterusnya di Kota Kinabalu pada 6 Mei hingga 8 Mei... jadi jangan lepaskan peluang....

p/s jom kemas barang... kita balik kampung sekejap hari ni... Cerita menarik lain

4 Luahan Ikhlas:

kaksarah berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Bestnya kalau dapat bawa anak-anak. tapi sayang kita jauh di kelate

Salam kenal puan

Eintan Nurfuzie berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

matematik matapelajaran febret cik en

Rozita Abdul Rahman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

alahai..kelantan mmg sgt jauh..tp xpe boleh singgah bila puan melawat di kuantan ye nanti..salam kenal buat puan jugak..

Rozita Abdul Rahman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wah..bagusnya..saya amat lemah math..