Follow my blog with Bloglovin

Jumaat, 22 April 2016

Rasionalisasi Perkhidmatan Awam bagi Perkhidmatan Awam Persekutuan Di Bawah Sistem Saraan Malaysia

assalamualaikum semua,

fuh tajuk punya la panjang kan? hehehe... sebenarnya lebih kepada nak ceritakan pasal Pekeliling Perkhidmatan Bil 1/2016 yang terbaru dikeluarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) pada 7 April 2016 yang lepas... dan aku pulak baru je sempat tengok dan hayati apa yang terkandung dalam pekeliling ni sebenarnya... banyak yang dimuatkan dalam pekeliling baru ni.. sesuai dengan tajuknya.. Rasionalisasi Perkhidmatan Awam bagi Perkhidmatan Awam Persekutuan Di Bawah Sistem Saraan Malaysia... ok mari kita tengok apa dia yang terkandung dalam pekeliling ni..

pekeliling perkhidmatan bilangan 1 tahun 2016
Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2016


Apa yang aku nampak sebanyak dari 252 skim perkhidmatan yang terlibat dalam kajian dan selepas kajian terdapat beberapa jawatan yang telah ditambahbaik, dijumud dan dimansuhkan... dan selepas pekeliling ni berkuatkuasa sebanyak 240 skim yang digunapakai dari 252 skim perkhidmatan yang dikaji...

Sebenarnya apa faedah dari pekeliling ini? Dari pembacaan dan pemahaman aku, terdapat pembaharuan mengenai gaji minimum yang ditetapkan oleh kerajaan iaitu Gaji Permulaan Terendah dimulai dari RM1,200 dan juga penambahbaikan Jadual Gaji Minimum - Maksimum..alhamdulillah sekurang-kurangnya ada berita baik untuk semua penjawat awam yang terlibat terutama di kumpulan sokongan..




dan sebenarnya skim aku Pegawai Veterinar termasuk dalam pekeliling ni.. tapi belum diterangkan dengan lebih jelas lagi cara perlaksanaanya...harapnya memberi harapan dan cahaya kepada kami.. persatuan kami MyVoice telah memperjuangkan tentang skim kami sejak ditubuhkan dulu.. semoga usaha persatuan tak sia-sia untuk memastikan sijil yang kami perolehi selama 5 tahun di Universiti dihargai sebagai salah satu Kumpulan Profesional setaraf Kumpulan Profesional yang lainnya... insyaAllah...

Senarai Skim Perkhidmatan yang ditukar Kod Gaji dari Kod Gaji Asal

di dalam jadual di atas ni menunjukkan Kod gaji bagi 19 skim perkhidmatan yang telah ditukar kepada kod gaji yang baru.. ini adalah salah satu dari penambahbaikkan skim yang telah dibuat. skim aku sekarang ni termasuk dalam skim yang ke 6 dalam senarai ini iaitu Pegawai Veterinar kod gaji G ditukarkan kepada GV..terdapat juga perubahan pada gaji permulaan dan gaji minimum dan maksimum seperti jadual di bawah ni..

Gaji Gred GV 2016
banyak yang diterangkan di dalam pekeliling perkhidmatan berjumlah 47 mukasurat ini... antaranya penerangan tentang jawatan yang dijumudkan dan opsyen yang disediakan.. yang itu aku tak reti nak terangkan.. cuma aku nak lampirkan jadual bagi sesiapa yang terlibat dalam perubahan Jadual Gaji Minimum dan Maksimum macam skim aku Pegawai Veterinar ni..

ini penerangan yang diberikan...




dan ini pula jadual yang disertakan...


Seperti yang terdapat di dalam jadual di atas terdapat 19 skim perkhidmatan yang terlibat dalam penindaan kod gaji dari kod gaji asal ini...

19 skim yang terlibat di dalam Pindaan Kod Gaji adalah seperti berikut :

Bil
                         Skim Perkhidmatan
Kod gaji
Sedia ada
Baru
1.
Pemeriksa Kereta Motor
A
AB
2.
Pegawai Laut
A
AL
3.
Juruterbang/Pemeriksa Juruterbang
A
AT
4.
Pemeriksa Kapal Terbang
A
AT
5.
Penolong Pegawai Teknologi Maklumat
F
FA
6.
Pegawai Veterinar
G
GV
7.
Penolong Pemeriksa Kilang dan Jentera
J
JA
8.
Jurubahasa
L
LA
9.
Penguasa Penjara
KX
KA
10.
Penolong Penguasa Penjara
11.
Pegawai Penjara
12.
Pegawai Pergigian

UG
13.
Pegawai Farmasi

UF
14.
Akauntan
W
WA

Penguasa Kastam
W
WK

Penolong Penguasa Kastam
17.
Pembantu Penguasa Kastam
18.
Pegawai Penguat Kuasa Maritim
        
XA
      
      T
19
Pegawai Lain-lain Pangkat Penguat Kuasa Maritim



























diharap entri ni dapat membantu pemahaman sesiapa yang terlibat dan untuk panduan lengkap tentang Pekeliling Perkhidmatan Bil 1/2016 ini boleh rujuk di laman Web JPA atau klik SINI untuk pekeliling lengkap...ada juga disertakan kategori mengikut skim yang terlibat mengikut kod skim...serta lampiran yang diperlukan... bagi jadual gaji minimum dan maksimum di atas boleh merujuk pada LAMPIRAN D ini...

*untuk makluman pekeliling adalah berkuatkuasa mulai 1 Julai 2016.


p/s untuk maklumat lebih lanjut silalah merujuk kepada EO atau CC di tempat bertugas anda.. hehehe....
Cerita menarik lain

4 Luahan Ikhlas:

Azura Aziz berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

gud sharing ita.. saya pun tak bc lagi pekeliling ni. just dgr2 je..

Rozita Abdul Rahman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

saya baca pun sebab terlibat.. hehe..

Lisa Nurulain berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

good sharing .. leh share ke kawan2 sebab lisa kerja semi gov je .. hehehe

Rozita Abdul Rahman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

thanks lisa..