Follow my blog with Bloglovin

Selasa, 14 Jun 2016

Burasak makanan tradisi Masyarakat Bugis

assalamualaikum semua,

kami baru je berpeluang balik ke kampung di johor untuk berbuka puasa bersama keluarga di sana... alhamdulillah... sangat meriah... kebetulan pulak pada masa yang sama salah sorang jiran kami di kampung yang berketurunan Bugis turut menghantar hidangan tradisi orang Bugis bila menyambut perayaan iaitu Burasak...

Burasak 



mungkin bagi sesetengah orang, nama makanan ini sendiri agak pelik kan? tapi ianya sendiri sebenarnya adalah salah satu menu hariraya yang enak dimakan zaman berzaman... walaupun bunyinya agak pelik tapi sebenarnya Burasak merupakan hidangan yang hanya memerlukan bahan asas yang mudah bagi melengkapi resepinya...

bagi aku sendiri, walaupun kami mempunyai susur galur yang berasal dari keturunan Bugis di sebelah mak tapi kebanyakan tradisi dan makanan orang Bugis yang kami sendiri tak tau atau kenal... ditambah pulak dengan ketiadaan arwah Tok Bak sejak dari zaman mak anak dara lagi... kami lebih dikenalkan dan dibesarkan dengan mengenali adat dan makanan orang Jawa... mujur kami berjiran dengan waris Bugis yang berasal dari Pontian serta masih kuat mengamalkan tradisi Bugisnya...

daripada jiran inilah kami mengenali hidangan raya tradisi Bugis iaitu Burasak... ini kerana jiran kami ni memang tak pernah sekalipun terlepas peluang mengunjungi kami atau dalam bahasa jawanya munjung (memberikan hidangan berupa makanan pada saudara mara atau jiran tetangga menjelang hari perayaan)... hidangan wajib setiap tahun ialah Burasak yang dihidangkan bersama kuah asam pedas ikan parang...


asam pedas ikan parang







mesti ada yang tertanya-tanya apa rasanya Burasak ini? Sebenarnya rasa yang paling mudah untuk menggambarkan rasa sebenar Burasak adalah seperti kita makan nasi lemak kosong yang telah dipadatkan... rasa lemak nasi tu cukup sedap jika dipadankan dengan kuah asam pedas pekat ikan parang...

resepi atau resipi penyediaan Burasak jugak sebenarnya agak rumit jika dimasak dalam kuantiti yang besar tapi logik la kan sebab makanan untuk raya memang kebanyakkannya rumit untuk disediakan... antara bahan yang digunakan adalah beras, santan, garam dan air... kalau ikut pemahaman aku yang memang tak pernajh cuba buat sendiri ni penyediaannya dimulakan dengan santan dimasak terlebih dahulu... bila dah mendidih kemudian api dimatikan dan santan dicurahkan ke dalam beras yang telah dibasuh... kemudiannya dimasak seperti memasak nasi lemak biasa... bila nasi dah dimasak proses pembungkusan menggunakan daun pisang dan tali rafia pula dilakukan... daun pisang disalai terlebih dahulu supaya lebih lembut dan senang dibentuk... kemudian dipotong kecil sebesar kertas A4.. dan nasi dipadatkan ke dalam daun pisang seperti membuat lepat pisang... nasi yang telah dipadatkan ini kemudiannya diikat bersama-sama sebelum direbus selama 3-4 jam... 






menarik kan? kalau ikutkan Burasak ni sedap jugak kalau dimakan dengan serunding dan jugak rendang... rasa dia yang lemak manis tu boleh je ngam kalau dengan rendang dan serunding... pada aku la... tapi mesti orang Bugis marah kang... pepandai je derhaka resipi Burasak orang... hahaha....

bila dihidangkan bersama ~ Burasak dan Asam Pedas Ikan Parang ~


p/s hari ni ada lelongan awam... mari kita bekerja dengan gembira... sesiapa yang minat dengan GC Tea boleh email ya... ;)
Cerita menarik lain

6 Luahan Ikhlas:

Afiq Halid berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Tak pernah cuba makanan ni. Macam kena try je

Rozita Abdul Rahman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

cuba la afiq... kalau di pontian, johor ramai komuniti bugis selalu ada di musim perayaan..

Nurzakiah Hanum berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nampak sedap

Rozita Abdul Rahman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

memang sedap pun anum.. :)

Eintan Nurfuzie berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ooo.. ingat lepat pisang. ahahhaha

Rozita Abdul Rahman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hehehe... dah agak dah.. tapi sebab dia bungkus daun pisang tua kot.. biasanya daun pisang muda jadi pilihan..