Logo KBBA

Khamis, 2 Jun 2016

Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa bagi Negeri Pahang Tahun 1437H / 2016M

assalamualaikum semua,

cuma tinggal tak sampai seminggu lagi untuk bulan yang ditunggu-tunggu oleh umat Islam sedunia iaitu bulan Ramadhan akan tiba... ada rasa tak sabar di hati rasanya... rasa seronok dan terbayang-bayang kemeriahan suasana di dalam bulan penuh keberkatan ni... 

dalam bulan ini la biasanya akan terserlah kasih dan sayang sesama umat Islam... juga kasih sayang di kalangan anggota keluarga... dalam keluarga kami pulak biasanya bulan Ramadhan ni memang bulan yang cukup dinanti oleh anak-anak... bukan sebab mereka dah pandai berpuasa... tapi disebabkan suasana berkumpul menunggu waktu berbuka tu jarang sekali dapat dirasai di bulan yang lain...

abg long sendiri dan mula belajar berpuasa sejak umur 6 tahun tapi tak berjaya... dan mulai tahun lepas baru dia belajar berpuasa dengan baik... walaupun ada juga hari-hari yang tertinggal tapi alhamdulillah semangat dia masih kuat menjelang Syawal... dia paling suka bangun untuk bersahur... dan paling senang jugak bangun bila dikejutkan bangun untuk makan di awal pagi... harapnya semangat tu bertahan la sampai bila-bila pun...

tahun ni giliran nak mendidik abg ngah berpuasa pulak... mungkin agak payah sikit kot... kalau abg long dulu sebab dia kurang makan dan banyak minum air... tapi abg ngah ni boleh tahan jugak dalam makan dan minum... mungkin jadi cabaran pulak tahun ni... aku dah sedia ambik cuti awal di awal Ramadhan ni... harapnya dapat la menyajikan hidangan yang enak untuk suami dan anak-anak di hari pertama berpuasa nanti... moga Allah panjangkan umur kita untuk bertemu Ramadhan kali ni... tetiba hati rasa sebak pulak...

dan setiap tahun memang kami akan bersedia awal dengan mencari jadual waktu imsak dan berbuka puasa di Negeri Pahang khususnya di daerah Pekan dan Kuantan kerana 2 tempat ni merupakan tempat biasa kami berbuka puasa... sebabnya awal puasa jika tak dapat balik ke Johor , kami akan berbuka puasa di rumah mak shah di Pekan... tahun ni insyaAllah rezeki di Pekan awal Ramadhan...

jom kita tengok jadual penuh untuk daerah Kuantan dan Pekan bagi tahun 1437H / 2016M ni...


Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Pahang 2016



semoga dapat memberikan maanfaat kepada semua pembaca di luar sana...

p/s hari ni dah mula bercuti dan hari jumaat akan bergerak ke Kelantan insyaAllah... 
Cerita menarik lain

2 Luahan Ikhlas:

Kakzakie Purvit berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Tempat kakak pihak masjid biasa akan bagi pada semua jemaah yg mahu. Jabatan agama tempat kakak pun ada keluarkan macam ini juga.

Rozita Abdul Rahman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mungkin ada jugak kat sini kak...tapi untuk orang yang tak selalu ke masjid mungkin agak payah nak dapatkan...