Socialize

Follow my blog with Bloglovin

Rabu, 24 Ogos 2016

Pencapaian Malaysia di Olympic Rio 2016

assalamualaikum semua,

dah berakhir pun sukan jabatan kami di Shah Alam pada hari Isnin baru ni... tapi nanti la aku ceritakan dalam entri lain... entri kali ni nak memahat kenangan pada sukan dunia yang baru je berakhir pada Ahad 21 Ogos 2016 yang lepas... Sukan Olimpik 2016 kali ni pastinya meninggalkan berjuta kenangan sama seperti sukan-sukan olimpik sebelumnya di sepanjang penganjurannya di Brazil dari 5 Ogos 2016 sehingga berakhir pada 21 Ogos 2016 yang lalu...

Olympic Rio 2016


bagi aku sendiri yang merupakan seorang yang biasa dan bukanlah seorang peminat sukan yang tegar... sukan seperti ini sebenarnya memberikan kita semangat yang luar biasa... semangat kecintaan pada negara yang patut ditanam sampai bila-bila... walau di mana pun kita berada... semangat yang ditunjukkan oleh setiap atlet yang mewakili negara masing-masing jelas terserlah... masing-masing berusaha gigih untuk memastikan lagu kebangsaan negara mereka untuk berkumandang di arena sukan terkemuka ini...

sudah menjadi adat permainan... ada yang menang dan ada yang kalah... di sebaliknya juga ada kisah yang tersendiri... yang menang tersenyum puas... tapi yang kalah tentunya berazam akan terus bangkit untuk menang di kesempatan yang lain... semangat ini yang perlu kita kutip untuk terus berjuang dalam hidup biar apa jua halangan yang mendatang...

gambar di bawah ni merupakan pencapaian Malaysia dalam kedudukan keseluruhan negara yang bertanding... dan negara Malaysia menghantar 32 atlet untuk menyertai kejohanan ini... keseluruhan lebih 11 000 atlet dari 207 buah negara yang menyertai kejohanan ini secara keseluruhannya... melibatkan 28 jenis acara sukan dan diadakan di sekitar 33 tempat kejohanan yang berbeza...



dari segi pencapaian pingat yang diperolehi Malaysia... aku bukanlah orang sesuai yang patut membuat analisa... tapi harapan sebagai rakyat Malaysia akan terus mendoakan semoga suatu masa nanti akan adanya anak Malaysia yang berjaya membawa pulang sebutir emas berharga dari kejohanan ini... dan pada Olimpik 2016 sesungguhnya atlet Malaysia menunjukkan kebolehan untuk bersaing dengan negara yang tentunya lebih besar pencapaian mereka... bukan sahaja jauh besar saiz badannya dari atlet kita.... malahan jauh jugak pengalaman dan pencapaian yang mereka ada...



buat semua atlet Malaysia yang menyertai Olimpik Rio 2016... tahniah atas usaha yang anda semua tunjukkan... jangan mengalah dan teruslah berusaha... kami sentiasa di belakang menyokongmu...

rekod pencapaian Malaysia di Sukan Olimpik sehingga Olimpik Rio 2016 ~ harian metro
kat atas ni ada analisa yang dibuat oleh Harian Metro mengenai pencapaian negara Malaysia dalam Sukan Olimpik sehingga Olympic Rio 2016... nampak pencapaian memberangsangkan dari peningkatan pingat yang dimenangi sehinggalah ke acara yang dimenangi...

buat mereka yang masih pandang rendah pada atlet ini... sedarlah... ini bukan sukan sekolah-sekolah tau... ini sukan dunia... jadi untuk masuk saringan pun perlukan pencapaian yang bukan calang-calang... apa pun yang berlaku... semoga Malaysia terus berjaya menghasilkan atlet yang gemilang dalam bidangnya...


p/s semangat balik dari sukan ni lain macam... orang kata atlet negara tak sungguh2 main pun aku pulak yang sensitif... hahaha....
Cerita menarik lain

0 Luahan Ikhlas: