Follow my blog with Bloglovin

Selasa, 19 September 2017

Masyarakat kita dah lain sangat..

Assalamualaikum semua, hari ni entah kenapa hati rasa sebak je.. sama macam cuaca yang agak redup je hari ni.. teringat lagi kisah di sebalik kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah aritu.. bila tau sebab kejadian dan siapa yang buat terus rasa merundum hati sejak hari sabtu lepas.. sedihnya rasa.. macam tersayat-sayat hati rasanya..

tembok batu di luar.. begitu jugak di hati kita


aku bukan tak sedih masa kejadian kebakaran tu.. tipu kalau aku kata aku tak rasa sedih.. sedih sangat cuma tak sampai mengeluarkan airmata sebab terfikir waktu tu.. mengenai ganjaran syahid kecil yang dikurniakan pada orang-orang yang mati dalam kebakaran dan mati lemas.. mampu berdoa masa tu semoga semua mangsa tergolong dalam syahid kecil tu nanti.. insyaAllah.. tapi bila dapat tau siapa dalang di sebalik kejadian tu lagi aku rasa teramat sedih.. yang ni memang aku nangis ok..

aku teringat.. baru tak sampai beberapa minggu lepas.. waktu dalam perjalanan aku hantar laporan program EDP yang belum habis aku ceritakan pengalamannya tu.. aku berbual dengan pemandu di pejabat aku yang menghantar masa tu.. berbual tentang apa punca masalah sosial yang ada pada masa ni.. kita boleh nampak.. ramai orang dedahkan gejala dadah pada anak-anak muda semakin menjadi-jadi.. buang anak dah macam bukan kesalahan.. belum lagi tengok gelagat anak-anak bila takde ibubapa masing-masing..

kita masih tercari-cari puncanya..

ada satu yang aku nampak.. puncanya ialah masyarakat kita dah lain sangat.. dah jauh berubah.. 

Kalau dulu.. kalau ada yang berani-berani ponteng sekolah pun tak berani tunjuk muka kat mana-mana.. mesti menyorok sebab sesiapa pun yang nampak akan marah.. akan ada yang cakap nanti.. 

"Kau anak Rahman ye? kenapa tak sekolah? kau nak jadi apa ponteng sekolah ni? Aku bagitau dengan bapak kau nanti ya.." 

terus berdesup budak yang ditegur lari tak nampak muka dah..

Kalau sekarang.. kita boleh tengok anak-anak merata-rata dengan baju sekolah.. kita tak pernah terfikir nak tanya kenapa budak tu tak sekolah pun.. sebab kita tak pernah kenal anak siapa pun tu.. kita cuma tau jaga anak kita je..

Kalau dulu.. masa nak merayap memancing ikan atau berkubang di paya ke.. akan ada je yang tegur dan bertanya.. 


"Kau dah beritau dengan mak dan bapak kau tak tadi kau nak berjalan ni?"



Kalau sekarang.. ada anak-anak lalu lalang bersama kawan-kawan kita cuma mampu tengok je sebab kita tak kenal anak siapa.. kita cuma tau jaga anak kita je..

Kalau dulu.. waktu aku berangan nak panjat pokok sambil bermain dengan adik beradik lelaki.. tetiba makcik sebelah rumah menegur..

"Angah, kau turun sekarang! Tak padan dengan perempuan.. sibuk nak manjat-manjat.. kalau jatuh karang sapa susah?"

Kalau sekarang.. aku rasa dah takde yang berani nak tegur macam tu lagi.. bimbang terguris hati anak atau silap-silap mak bapaknya pulak yang tak menegur kita sebulan dua nanti..


Jadi, dapat tak bayangkan di mana kepincangan kita? Kita dah hilang rasa kekitaan antara kita.. kita dah tak rasa anak engkau anak aku jugak.. kita dah tak rasa anak engkau aku boleh tegur jugak.. kita dah tak rasa kalau anak engkau rosak maka anak aku jugak akan rosak..

kita dah mula jauh sejauhnya tembok batu yang memagari rumah kita.. kalau dulu rumahnya jauh-jauh tapi semua orang kenal satu sama lain.. orang kenal anak siapa-siapa.. kalau sekarang ni rumahnya berselang dinding batu saja tapi kita dah tak kenal siapa pun di sebelah kita.. sangat sedih bila kemajuan yang dicari tapi kemasyarakatan kita tinggalkan..

kita jugak tak tau kalau jiran tetangga kita ini ada yang susah payah hidupnya tapi tak pernah mengharap belas kasihan orang lain.. yang kita tau cuma macamana nak cari rezeki untuk keluarga kita dan kita selesaikan masalah kita sendiri masing-masing.. kemasyarakatan dah semakin jauh.. lebih jauh lagi bila kita dah mula takde masa untuk bermasyarakat terutama di surau-surau dan masjid..





Khasiat Pokok Patawali kini boleh didapati dari MILAGRO COFFEE

Khasiat Pokok Patawali kini boleh didapati dari MILAGRO COFFEE

Assalamualaikum semua,  heboh sana sini orang ceritakan pasal kebaikan MILAGRO COFFEE.. produk yang dihasilkan dari pokok patawali..  haa..  mesti korang nak tau apa dia pokok patawali dan apa je kebaikan atau manfaat dia pada badan manusia kan? Disebabkan tu aku cuba jugak cari info berkenaan MILAGRO COFFEE dan pokok patawali tu sendiri.. Mari kita baca apa yang Jabatan Pertanian Malaysia tulis mengenai Pokok Patawali dalam facebook mereka dulu..


Pokok Patawali - sumber fb Jabatan Pertanian Malaysia

Pokok Patawali atau dikenali juga dengan nama Akar Seruntun atau Akar Patawali atau nama saintifiknya Tinospora crispa dari famili Menispermaceae merupakan tanaman menjalar berbatang berkerutu dan berdaun lebar seperti daun sirih. Biasanya banyak didapati tumbuh menjalar di pagar-pagar dan kawasan rumah terbiar di kampong-kampong atau tumbuh liar di pinggir hutan.


Pokok Patawali - sumber fb Jabatan Pertanian Malaysia

Pokok patawali tumbuh subur ditempat bersuhu panas, perdunya memanjat dengan batangnya sebesar jari kelingking, berbintil-bintil rapat dan boleh mencapai ketinggian sehingga 2.5 meter. Daun tunggal, bertangkai, berbentuk seperti jantung atau bundar seperti telur dengan hujung lancip sepanjang 7-12 cm, lebar 5-10 cm, bunga kecil, berwarna hijau muda. Mudah dibiakkan menggunakan keratan batang.


Pokok Patawali - sumber fb Jabatan Pertanian Malaysia

Pokok patawali boleh dikategorikan sebagai pokok herba kerana ianya banyak digunakan dalam perubatan tradisional masyarakat Melayu. Air rebusan keseluruhan tumbuhan ini terasa sangat pahit dan dijadikan sebagai ubat reumatik yang dikatakan mampu mengurangi gula dalam darah, menurunkan suhu panas badan dan membantu mengurangi gejala kencing manis. 

Masyarakat Melayu dahulu juga percaya dengan pengambilan air rebusan patawali dapat menghindar dari gigitan nyamuk. Rasanya yang pahit ini juga apabila disapu pada payudara ibu, akan memudahkan bayi bercerai susu. 

Di Indonesia, pokok patawali dikenali dengan nama seperti bratawali juga dengan nama daerah andawali, antawali, putrawali atau daun gadel. Tanaman ini kaya dengan kandungan kimia antara lain alkaloid (berberina dan kolumbina yang terkandung di akar dan batang, damar lunak, pati, glikosida pikroretosid, zat pahit pikroretin, hars, berberin, palmatin, kolumbin (akar), kokulin (pikrotoksin). 

Di Indo-Cina keseluruhan bahagian dari pokok patawali diguna sebagai ubat demam yang dapat menggantikan kinine. Manakala masyarakat di Filipina pula menganggap patawali sebagai ubat serba guna sehinggakan dapat digunapakai untuk merawat penyakit mental atau gila.

Pokok Patawali - sumber fb Jabatan Pertanian Malaysia

Batangnya yang pahit itu mempunyai kandungan air yang tinggi. Tumbuhan ini biasa dijadikan bahan yang dicampur dalam minyak urut oleh tukang urut tradisional. Bunganya berwarna hijau muda yang mempunyai enam mahkota yang berupa tunas. Bunganya kemudian akan berubah warna menjadi merah dan putih apabila matang. Buahnya pula berwarna merah muda, kulit batangnya mengandungi alkaloid dan damar manakala akarnya mengandungi berberin dan kolumbin.

Bagi tujuan perubatan, batangnya yang menggerutu adalah bahagian utama yang mengandungi khasiat. Batang patawali digunakan untuk merawat sakit perut, demam, tekanan darah tinggi, kencing manis dan juga penyakit kelamin dikenali sebagai gonorea.

Tumbuhan ini mujarab bagi mengatasi masalah cacing dikalangan kanak-kanak dengan cara merebus batangnya, ditapis dan diminum segelas sehari. Air rebusan juga boleh digunakan untuk membersihkan darah, dan mujarab untuk membunuh kuman dan menyembuhkan luka. Kajian saintifik yang dijalankan ke atas Patawali menunjukkan tumbuhan itu mengandungi sejenis bahan yang dipanggil jattrorrhizine yang dikatakan mujarab untuk menjauhkan penyakit demam malaria.

Selain daripada itu ia juga dapat menurunkan tekanan darah tinggi dan meningkatkan selera makan. Pikroretin yang terdapat didalamnya dapat menurunkan suhu panas badan (mengubat demam). Air rebusan ini juga dapat mengubat sakit pinggang dan sengal-sengal (boleh dicampur dalam minyak urut). Air rebusan ini juga boleh digunakan untuk membasuh kudis-kudis setelah dicampur dengan sedikit belerang. 

Kajian saintifik menunjukkan hasil ekstrak rebusan tumbuhan herba akan mengandungi pelbagai bahan termasuk bahan aktif yang akan menghasilkan pelbagai kesan perubatan. Namun dari kajian yang dijalankan juga dipercayai terdapat bahan yang merbahaya atau toksik. Pengambilan air rebusan patawali dalam jangka masa yang panjang dan berlebihan boleh menyebabkan kerosakan hati dan buah pinggang. 

Oleh itu dalam apa jua keadaan, pengambilan ekstrak dari sebarang tumbuhan, perlulah mendapatkan pandangan dari pakar perubatan atau pharmasuetikal terlebih dahulu terutama cara pengambilan, kaedah, had dan tempoh pengambilannya agar ianya benar-benar menjadi penyembuh dan bukan pembunuh.

sumber artikel - FB Jabatan Pertanian Malaysia


MILAGRO COFFEE dan kebaikkannya


Jadi melalui info kat atas ni kita dah tau yang banyak khasiat yang kita boleh dapat dari Pokok Patawali ni sendiri.. tapi rajin ke korang tu nak gi ambik batang yang menggerutu tu dan menyediakannya untuk dapatkan semua khasiat yang dinyatakan tu? lebih-lebih lagi bila nak sediakan kena betul-betul sediakan dengan kaedah dan sukatan yang membolehkan ianya menjadi ubat.. mesti susah kan? 

Tapi korang jangan risau la.. sekarang ni dah ada produk pun yang mengandungi khasiat pokok patawali ni di dalamnya.. tak lain tak bukan ialah Milagro Coffee.. Ada yang kata air rebusan batang patawali ni sangat pahit kalau diminum tapi rasa kopi Milagro Coffee ni sangat sedap, lemak dan tak pahit pulak tu.. ini ianya kerana Milagro Coffee ni telah dihasilkan dari ekstrak batang Patawali yang telah diasingkan dari getah yang beracun dan toksin patawali tu sendiri..


Bukan itu saja, Milagro Coffee ini jugak mengandungi Kopi Robusta yang dicampur dan kopi arabica yang diperkaya dengan pati herba patawali, halia, lada hitam dan garam gunung.. Kesemua bahan menjadikan rasa Milagro Coffee 7 dalam 1 ini lebih enak dan berkhasiat.

Antara khasiat Milagro Coffee ini ialah :

1. Membantu merawat penyakit yang berkaitan dengan halangan dan rintangan disebabkan insulin dan kanser.
2. Mengurangkan penyakit seperti demam ringan.
3. Mengurangkan tekanan darah tinggi.
4. Meningkatkan sistem imunisasi badan.




kat bawah ni disertakan antara testimoni pelanggan yang telah meminum Kopi Milagro Coffee Patawali ni dan dah perolehi khasiatnya.. 



semakin kuat dan sihat




Kebas-kebas tangan dah hilang





TERCARI-CARI MILAGRO COFFEE DI SEKITAR KAWASAN ANDA ?


kalau korang rasa nak cuba Milagro Coffee ni dan dapatkan khasiatnya korang boleh hubungi nombor telefon yang tertera di bawah ni, melalui facebook, instagram atau website mereka..

012-3702676 / 019-2702676 


Instagram : milagro_coffee






Milagro Coffee ni boleh didapati dengan harga pakej iaitu 1 kotak RM55, 10 kotak RM450, 1 karton (32kotak) RM1150

Cara beli Milagro Coffee ni boleh melalui 2 cara : 

1.    Bank transfer CIMB Aqid Aqila Resources 8007995135 

2. Pembelian melalui kad debit dan credit boleh di buat di www.milagromalaysia.com mengikut panduan dalam gambar di bawah ni..


cara pembelian Maligro Coffee








Jumaat, 15 September 2017

Hadiah Disney Tangled set dari Giveaway!

Assalamualaikum semua, sebenarnya ini cerita minggu lepas tapi bila hadiah sampai aku takde kat pejabat sebab hadiri konvensyen minggu lepas.. giveaway ni dah berlalu dalam bulan 6 aritu.. dihandle oleh blogger Nadia Johari..


Disney Rapunzel Tangled set


masa giveaway ni aku hantar 2 penyertaan.. tapi tak pernah terfikir la akan ada peluang nak menang.. niat masa tu kalau menang nanti,  hadiah boleh bagi kat anak-anak la.. ye la kalau nak belikan sendiri mana la termampu.. set permainan Disney tu wei.. mahal tu.. 

sekali bila nad umumkan jadi pemenang kat facebook dia minggu lepas tu terus rasa teruja la aku.. jadi tak sabar nak terima kiriman hadiah tu.. tapi dijadikan cerita aku kena sambung kursus ke Ipoh pulak baru ni.. langsung la tak dapat nak tengok hadiah tu lagi.. 

dan semalam bila masuk je pejabat terus tengok ada bungkusan.. hahaha..  memang dah sampai tau.. teruja betul aku!  terima kasih nad.. semoga murah rezeki nad untuk buat giveaway dan contest lagi ya..  terima kasih! 

dan semalam gigih aku google hadiah-hadiah yang dapat tu.. total harganya keseluruhan lebih kurang RM500 jugak tu..  ada Tote bag Rapunzel, make up back Rapunzel,  patung Rapunzel 30cm dan Disney cup dengan straw..  huhu.. alhamdulillah rezeki la namanya ni kan.. bila bawak balik semalam sibuk anak-anak tanya apa dia dalam bungkusan.. sampai tak sabar memasing nak bukak kotak terutama nak cabut patung Rapunzel yang cantik tu.. comel betul patung tu..


make up bag


tote bag


disney cup

Patung Rapunzel 


kakak la paling gembira.. sampaikan keluar bilik air lupa pakai seluar sebab nak kejarkan patung Rapunzel.. haha.. pasal tu takde gambar masa kejadian ni.. sensor.. hahaha..  tapi bila dah malam berebut pulak dua beradik.. adik hadi dan kakak husna.. memasing nak bawak gi tidur.. dan akhirnya kakak mengalah.. adik siap peluk patung Rapunzel masa nak tidur.. hihi..  anak ooo anak.. 


Khamis, 14 September 2017

Kisah Kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Keramat

Assalamualaikum semua,  hari ni dikejutkan dengan berita sedih di pagi hari.. berita kebakaran yang meragut nyawa lebih 20 orang anak-anak tahfiz dan guru mereka di awal pagi.. ada pulak berita yang ianya bukan berpunca dari litar pintas.. Allah.. harapnya siasatan akan menemukan punca sebenar nanti.. janganlah ada unsur khianat hendaknya..



sumber : berita harian



apa pun aku tak mau ulas kisah sedih tu.. biarlah pihak bertanggungjawab menyelesaikannya nanti.. cuma doa dititipkan buat anak-anak ini serta ahli keluarga mangsa agar tenang dan sabar menghadapi ujian yang berat buat mereka ini.. aku percaya hari ni satu malaysia menangisi pemergian mereka..

jugak ku pohonkan untuk mereka yang sedang sibuk berkongsikan gambar dan video kejadian..  cukup-cukuplah menambah pilu sekelian hati manusia yang menontonnya.. kami sangat terkesan walau bukan ahli keluarga mangsa.. tapi cukup untuk membuatkan kami terbayangkan anak-anak kami di waktu tu.. tolonglah jadi manusia yang sensitif pada keadaan sekeliling.. 

aku nak jugak tempelkan kat sini apa yang ditulis oleh Datuk Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ini supaya dengannya hati kita semua jadi tenang.. 

MUSIBAH KEBAKARAN MELIBATKAN KEHILANGAN NYAWA 20 ORANG DI DARUL QURAN ITTIFAQIAH, KUALA LUMPUR.

Saat menghadapi musibah, doa merupakan senjata utama seorang hamba. Melalui doa, seorang hamba berpasrah diri kepada Allah, bersimpuh di hadapan-Nya dan mengharapkan pertolongan-Nya semata. Salah satu doa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW saat tertimpa musibah adalah doa berikut ini:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ اللهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي، وَأَخْلِفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا

“Kita milik Allah semata dan sesungguhnya hanya kepada-Nya semata kita kembali. (QS. Al-Baqarah [2]: 156). Ya Allah berilah aku pahala dalam musibah yang menimpaku, dan berilah aku ganti yang lebih baik daripada musibah yang telah menimpa.” (HR. Muslim, no, 918)
Berdoalah kepada mangsa kebakaran sebagaimana yang diajarkan

عَظَّم الله أجرك ، وأحسن عزاءك ، وغفر لميتك ، وألهمك صبراً ، وأجزل لنا ولك بالصبر أجرا

"Semoga Allah memberikan pahala besar untukmu, menguatkan ketabahanmu, mengampuni orang yang meninggalkanmu, mengilhamkan kepadamu kesabaran dan mencurahkan pahala kepada kami dan engkau dengan sebab kesabaran."
Begitu juga sebagaimana sabda Nabi SAW, "Barangsiapa yang melihat orang lain ditimpa musibah/bala, bacalah

 الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَافَانِي مِمَّا ابْتَلَاكَ بِهِ، وَفَضَّلَنِي عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيلًا

Maksudnya: "Segala puji bagi Allah yang telah menyelamatkan aku dari musibah yang menimpamu dan memuliakanku dari makhluk lainnya dengan sebenar-benar kemuliaan."
Maka tidak akan ditimba musibah ini."
(Riwayat al-Tirmizi, no. 3432. Beliau menyatakan hadis ini hukumnya hasan gharib pada jalan ini)
Kami mendoakan semoga keluarga mangsa kebakaran tabah dan bersabar atas musibah yang menimpa dan semoga mangsa-mangsa kebakaran termasuk dalam golongan syuhada' sebagaimana hadis Nabi SAW: 

الشَّهَادَةُ سَبْعٌ سِوَى الْقَتْلِ فِى سَبِيلِ اللَّهِ الْمَطْعُونُ شَهِيدٌ وَالْغَرِقُ شَهِيدٌ وَصَاحِبُ ذَاتِ الْجَنْبِ شَهِيدٌ وَالْمَبْطُونُ شَهِيدٌ وَصَاحِبُ الْحَرِيقِ شَهِيدٌ وَالَّذِى يَمُوتُ تَحْتَ الْهَدْمِ شَهِيدٌ وَالْمَرْأَةُ تَمُوتُ بِجُمْعٍ شَهِيدٌ

Maksudnya: "Orang-orang yang mati syahid yang selain terbunuh di jalan Allah 7 orang, iaitu korban wabak adalah syahid; mati tenggelam (ketika melakukan safar dalam rangka ketaatan) adalah syahid; yang punya luka pada lambung lalu mati, matinya adalah syahid; mati kerana penyakit perut adalah syahid; korban kebakaran adalah syahid; yang mati tertimpa runtuhan adalah syahid; dan seorang wanita yang meninggal ketika melahirkan anak adalah syahid.” (HR. Abu Daud, no. 3111.)

Sebaiknya kepada masyarakat awam, tidak perlu disebarkan gambar-gambar yang mungkin melukakan hati keluarga mangsa. Cukuplah dengan mendoakan mereka disamping memberi sokongan moral, kewangan dan lain-lain yang wajar.

InsyaAllah, pihak Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan sedang dalam perjalanan ke sana. 

Akhukum fillah,
Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan

dan semoga kita juga dapat iktibar dari setiap kejadian yang berlaku ini.. 


Khamis, 7 September 2017

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1 | Mohd Zaki Yamani Azman 28, atau lebih di kenali dengan pangilan Zaki Bijak. Berasal dari Jerantut Pahang, Zaki di diagnos menghidap kanser darah atau Hodgkin Lymphoma Tahap 3, ekoran bengkak di belakang leher pada Julai 2014. Namun beliau telah berhasrat ingin melengkapkan misi Hitch Hike ke seluruh kepulauan Borneo dengan hanya berbekalkan RM1 yang telah bermula pada 29 Ogos 2017 lalu.



Dengan membawa misi menjelajah #cancerbukantikeruntukmati dan erti kata lain cancer bukan bermakna kematian. Zaki mejelajah dengan hanya menumpang kenderaan orang awam dalam menyampaikan mesej tersebut. Negeri di bawah bayu, Sabah merupakan destinasi pertama beliau.

Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Gambar Zaki Bijak Ketika ingin bertolak ke Sabah.
Walaupun beliau menghidap kanser tahap ke 3 , namun beliau tak pernah berputus asa dan menganggap bahawa penyakit ini merupakan satu semangat untuk beliau terus berjuang dan mengembara bagi memberitahu kepada semua bahawa #cancerbukantik eruntukmati.


''Program ini diinspirasikan rakan saya dari Finland yang pernah menumpang di rumah saya semasa mengembara. 

''Jadi, untuk program ini saya menyiapkan diri dengan maklumat berkaitan perjalanan, dokumen penting seperti lesen, mykad, wang RM1, sedikit pakaian dan peralatan khemah. 

''Tetapi, saya sangat bersyukur hidup di bumi Malaysia yang tinggi budi pekerti.. Walaupun tidak saling mengenali, saya bukan sahaja dibenarkan menumpang kenderaan, malah diajak bermalam dan diberi makan di rumah mereka sebelum meneruskan perjalanan pada keesokan hari,'' Zaki Bijak.



Menerusi laman Facebook beliau Zaki Bijak kini beliau telah 50% mengeliligi Kepulauan Sabah. Dan bakal menamatkan kembara Borneo Sabah dan masuk kepulauan Sarawak Pula. Sepanjang perjalananan beliau juga, beliau banyak memuji masyarakat Sabah yang sangat prihati dan bantuan dari pelbagai bentuk beliau dapat. Allahamdulilah Orang Sabah Bagus Bah !!!!



Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.


Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.


Pejuang Kanser Jelajah Borneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.
Kalau korang nak ikuti kisah beliau yang penuh liku-liku, korang boleh la follow Facebook beliau, setiap detik perjalanan beliau akan kongsikan bersama anda. Yang pastinya kekuatan dan ketabahan beliau sungguh luar biasa bukan seperti pesakit Kanser.



Kalau-kalau nampak beliau jangan segan-segan hulukan bantuan tau.. Sesungguhnya tangan yang memberi itu lebih baik dari menerima. Bukan wang ringgit yang di pinta namun nilai kemanusia itu lebih bermakna.



Jum kita support Zaki Bijak dalam misi ''CANCER FIGHTER'' Jelajah Borneo Dengan RM1 #cancerbukantikeru ntukmati.


Segala pertanyaann atau bantuan yang ingin di salurkan ( mana tahu beliau singgah perkampungan kamu ) boleh la berhubung terus dengan beliau. PM je kat facebook Zaki Bijak.


Kredit : Sabahanblogger.com








Rabu, 6 September 2017

Lanafira.com butik online pilihan!

Assalamualaikum semua, sejak beberapa tahun kebelakangan ni kebanyakan orang dah suka sangat membeli belah secara online.. antaranya sebab dapat jimat kos minyak dan jimat masa jugak.. antara yang menjadi pilihan ramai untuk butik muslimah ialah Lanafira.com , butik online pilihan!

Lanafira butik online pilihan

bagi sesiapa yang belum kenal lagi Lanafira ni meh aku cerita sikit, Lanafira ni ialah butik online yang banyak menjual pilihan pakaian muslimah.. banyak pilihan yang ada disediakan untuk semua pengunjung.. kalau korang nak cari baju muslimah yang cantik-cantik dan dibuat dari kain yang sangat selesa boleh la tinjau-tinjau butik online Lanafira ni nanti tau.  

meh kita tengok apa pilihan yang ada.. Melissa Long Dress adalah antara pilihan yang terlaris dalam butik Lanafira ni tau.. tentunya sebab design dia yang sopan, kain yang selesa dan pilihan warna yang memikat kalbu.. tengok je la gambar kat bawah ni haa.. 



tengok je la muka masing-masing yang pakai dress cantik ni.. senyum manis je.. designnya yang sopan dan tak melekap tu yang paling best dan paling penting sekali ada pelbagai saiz untuk semua.. bukan free size tau!



ada jugak pilihan baju kebaya yang tetap popular dari zaman berzaman.. Alana Kebaya yang ni memang memikat la sebab design dia lain dari lain.. gabungan dua warna yang bagi sentuhan berbeza buat pemakai.. dan tentunya akan menampakkan pemakai lebih cantik bergaya..


aku suka sangat tengok warna kebaya-kebaya ni.. Baju Alana Kebaya ni dibuat dengan menggunakan material Japanese Cotton.. sangat selesa dan tak panas, v-neckline, mermaid cutting yang akan menampakkan badan cantik bila memakainya.. dan paling best wudhuk friendly (sebab ada hidden zip) dan nursing friendly.. ibu-ibu mesti suka baca ni..


akhir sekali tak ketinggalan jugak kurung Sofea Modern peplum yang menjadi kegemaran ramai jugak ni.. 



Lanafira menjadikan baju kurung Sofea Modern Peplum ni sedikit berbeza dengan kelainan corak pada kain yang digunakan.. corak bunga macam kat bawah ni sangat cantik dan jadikan pemakai sama cantik dengan pakaian yang dipakai.. yang ni pun gunakan kain material Japanese Cotton tau..


bagi yang nak dapatkan pilihan baju muslimah yang premium pada harga yang berbaloi bolehlah dapatkan di Lanafira ni.. korang bolehlah tengok di laman web atau instagram dan facebook macam kat bawah ni..

Butik Lanafira

Website : www.lanafira.com
Instagram :  @lanafiraofficial


Isnin, 4 September 2017

Berkelana ke Kuala Lumpur mencari ilmu

Assalamualaikum semua, hari ni aku dah selamat pun meredah kesesakkan umat manusia yang sama nak berebut balik ke Kuala Lumpur setelah abis cuti panjang.. alhamdulillah kami tak terperangkap lama dalam kesesakkan tu tadi..

berkelana mencari ilmu


tadi kami siap daftarkan diri untuk hadiri satu konvensyen antarabangsa di KLCC.. alhamdulillah dipermudahkan urusan dari perjalanan sampailah ke urusan pendaftaran tadi.. syukur.. syukur sangat sebab diberi peluang hadiri konvensyen macam ni.. harapnya banyak ilmu yang kami akan kutip nanti..

tadi sempatlah hadiri majlis pembukaan yang lebih kepada majlis suaikenal sesama delegasi dari pelbagai negara.. tapi pada aku sendiri agak segan nak berinteraksi dengan diorang.. maklumlah ini kali pertama aku dapat peluang hadiri majlis sebegini..

banyak masa kami tadi kami luangkan untuk baca poster yang dipamerkan dan berjalan dari satu booth ke satu booth untuk tau apa saja maklumat yang perlu.. alhamdulillah banyak jugak ilmu baru yang kami dapat.. 

lepas je abiskan masa di dalam dewan kami keluar tengok aktiviti yang ada di luar dewan.. siapa sangka ada aktiviti yang menarik kat luar macam melukis inai pada tangan, melukis batik dan melihat orang menenun songket serta bermain gamelan..

kami sempat la berpeluang mewarna batik sekejap sebelum booth ditutup.. rezeki betul.. tengok je la hasilnya ni.. hihihi..


hasil mewarna batik tadi..


semoga esok kami dapat lebih banyak ilmu lagi.. insyaAllah!


Ahad, 3 September 2017

Selamat Hari Lahir Sayang!

assalamualaikum semua, pada hari ni 3 tahun yang lepas aku dah selamat berjuang nak lahirkan salah seorang permata hati kami.. Adik Ahmad Hadi Haris.. Selamat Hari Lahir yang ke 3 buat anak ummi yang tersayang..

Selamat Hari Lahir Sayang!


walaupun sebenarnya adik lahir awal 2 minggu jangkaan dan awal sehari dari tarikh dijadualkan dilahirkan melalui pembedahan, namun siapa sangka yang adik hadi sebenarnya memang ditentukan Allah untuk keluar lebih awal dari tarikh jangkaan..

dah berumur 3 tahun dah hari ni pun.. dan adik hadi dah pandai macam-macam selama 3 tahun ni.. dah pandai nak buat semuanya sendiri, dah pandai arahan yang senang-senang.. dah pandai jugak sibuk nak mengikut ummi bila ummi kena kerja jauh.. paling tak tahan bila adik hadi sebut..

 "adik nak ikut ummi boleh?" 

lepas tu bila ummi jawab tak boleh.. adik sambung semula..

"ala.. adik nak ikut ummi.."

sangat meruntun jiwa rasanya.. dan esok ummi terpaksa tinggalkan adik hadi lagi dengan ayah.. 


semoga dengan cukupnya umur adik hadi 3 tahun ni, Allah sihatkan badan adik hadi, Allah jadikan adik hadi anak ummi yang soleh dan mengikut kata.. semoga adik membesar menjadi pemimpin Islam yang berguna untuk semua orang yang berada di sekeliling adik.. amin..

Hidangan hari raya

assalamualaikum semua, dah masuk hari raya ketiga hari ni.. alhamdulillah masih ada rezeki buat kami.. semalam masih merasa lagi makan hidangan hari raya.. hidangan hari raya kali ni cukup lengkap..


hidangan hari raya




ada ketupat, lepat, kari ayam pencen, rendang daging, sayur lodeh, sambal goreng jawa dan ada jugak hidangan sumbangan jiran dan saudara-mara.. burasak pun ada tau.. alhamdulillah meriah..

dan semalam dapat rezeki sumbangan daging lembu korban pulak.. dah selamat dimasak sup dan dimakan anak beranak.. terlupa pulak nak ambik gambar.. hihihi.. nampak sangat makan lagi utama.. korang pulak buat hidangan apa? 

Jumaat, 1 September 2017

Salam Aidiladha 1438H buat semua!




assalamualaikum semua, hari ni umat Islam di seluruh dunia menyambut perayaan kedua terbesar bagi umat Islam di seluruh dunia.. iaitu Hari Raya Aidiladha atau raya korban.. alhamdulillah kami masih berpeluang menyambutnya pada tahun ni..


Selamat Hari Raya Aidiladha 1438H


tahun ni giliran kami menyambutnya dengan ahli keluarga di Johor.. dan kami dah sampai di Johor pada awal pagi Khamis 31 Ogos 2017 semalam.. alhamdulillah perjalanan dipermudahkan walau banyak kali jugak berhenti rehat dan lelapkan mata.. bahaya kalau mata mengantuk kan? jadinya lebih baik la berhenti rehat dulu..

hari ni kami dalam perjalanan nak ke jemputan kenduri rumah besan mak abah ni.. sambil la bawak anak-anak beraya walau hakikatnya hari raya haji biasanya kami banyak masa duduk kat rumah je..

sempena kedatangan Hari Raya Aidiladha ni aku nak ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha buat semua pembaca Cerita Ita.. semoga apa jua pengorbanan yang dilakukan akan memberi sedikit kesan dalam hati kita dan meningkatkan keimanan kita kepada Allah.. insyaAllah..

BlogIt! aplikasi terbaik buat blogger!

assalamualaikum semua, entri ni boleh katakan aku tujukan buat rakan-rakan blogger la.. tapi memana kawan yang bukan blogger boleh je kalau nak baca.. untuk info dan pengetahuan.. apa salahnya kan? tajuk dia sebenarnya patut begini, "Blogit aplikasi terbaik buat Blogger!" eh...  tukar kejap la.. haha

aplikasi BlogIt!

sejak dari awal aku cuba berblog dengan gunakan telefon bimbit atau handphone ni aku memang dah cuba download macam-macam aplikasi yang sangat sesuai digunakan dalam hp dan sangat bagus untuk upload entri bergambar.. dan akhirnya aku jumpa semuanya dalam Blogit! yeay!

entri boleh disimpan dan diedit di Chrome

aku terpikat dengan BlogIt! ni pada awalnya sebab senang sangat nak guna.. pastu korang boleh je masukkan gambar bape banyak yang korang nak dalam satu-satu entri.. dan ada pelbagai pilihan tambahan macam masukkan link atau nak ubah bentuk tulisan samaada tebal, senget atau bergaris.. 

nampak tak draf tadi elok ada kat chrome

yang menariknya dan paling aku suka, kalau kita taip entri dan tekan simpan, entri tu automatik akan tersimpan dalam draf.. dan bukannya dalam draf hp je tau tapi tersimpan dalam draf blogger di google tu.. ok saya suka.. saya suka! jadi lepas tu aku boleh la publish entri kemudian jugak.. yeay!

elok je boleh edit


cuma satu je la dia takde part boleh jenis tulisan lain yang boleh pilih untuk gantikan tulisan sedia ada dan button justified teks tu.. tapi kira ok la sebab dia boleh diselesaikan dengan edit kemudian di dashboard blogger macam biasa..

jadi apa tunggu lagi.. jom download jom! space dia guna pun tak besar la.. tu lagi satu benda best.. memang briliant la orang yang cipta aplikasi BlogIt! ni! terima kasih..


Khamis, 31 Ogos 2017

Salam Kemerdekaan ke 60 buat Malaysia!

Assalamualaikum semua, masih belum terlambat rasanya nak ucapkan selamat menyambut Hari Merdeka yang ke 60 buat semua rakan-rakan dan pembaca blog Cerita Ita ni..

salam merdeka dari Cerita Ita

tiap tahun kami seronok menonton tv untuk tengok perarakan sempena sambutan hari merdeka yang disambut setiap tahun.. yang ni memang aku tak pernah terlepas nak tengok setiap tahun.. entah kenapa kalau ada je cerita pasal sejarah, hati aku ni macam meronta-ronta nak tau.. walaupun sejarah negara orang lain.. haha.. dah tahun lepas kami bertuah dapat sertai sama-sama tengok perarakan merdeka di depan mata masa kami pergi sambutan di Kuantan..

ada jugak anak-anak mengajak nak pergi lagi tahun ni tapi disebabkan kami nak balik kampung bersekali sambutan Hari Raya Aidiladha jadi kami tak berkesempatan nak tengok lagi perarakan secara langsung macam tahun lepas.. seronok tengok reaksi anak-anak terutama bila dapat tengok kenderaan pasukan beruniform yang ada walau cuaca agak panas..insyaAllah kalau ada rezeki lagi kami nak pergi lagi..

semoga sambutan kemerdekaan setiap tahun dapat mencambahkan serta memupuk lebih kecintaan kita terutama anak-anak generasi pelapis kepada negara Malaysia tercinta.. semoga kita terus menghargai keamanan negara dan terus memeliharanya.. insyaAllah.. Merdeka! Merdeka! Merdeka!


Misi menghantar laporan selesai!

Assalamualaikum semua, alhamdulillah semalam selesai la misi aku menghantar laporan ke JPA dan jugak HQ DVS.. lega dah beban dah selesai.. akhirnya.. dan hari ni aku dah mula bercuti dah pun..

Laporan EDP 2017



meh aku ceritakan kisah perjalanan kami semalam.. awalnya kami bergerak dari Kuantan jam 7 pagi.. kami singgah bersarapan di Restoran Zaman.. sempat la aku makan nasi lemak yang sangat popular di restoran ni.. tapi penuh ranjau tau nak makan sebungkus nasi lemak je pun.. hahaha.. nanti la aku ceritakan kisahnya..

lepas makan sarapan kami teruskan perjalanan dan kami singgah berhenti rehat untuk buang air, rehatkan badan pemandu sekejap dan jugak rehatkan kenderaan yang kami naik tu di R&R Genting Sempah.. maklum la kami naik kereta yang berusia lebih 20 tahun.. uzur sangat dah kereta Pajero tu nak mendaki Lebuhraya Karak selepas tu.. 

ubi keledek jepun kukus


sempat la aku singgah beli ubi keledek jepun yang manis kat tepi Hentian Rehat dan Rawat (R&R) Genting Sempah tu.. sedap keledeknya.. ada jugak la auntie tu bagi aku cuba rasa buah berangan yang dipanggangnya.. sedap.. tapi aku tak beli pulak buah berangan tu.. rasanya macam makan biji cempedak yang dah digoreng..


molek isinya

lepas tu kami sambung perjalanan ke misi sebenar untuk hantar laporan ke JPA.. sampai kat situ pegawai yang sepatutnya aku jumpa bercuti jadinya aku tinggalkan pada pegawai yang lain.. dah selesai aku ke HQ jabatan aku pulak untuk hantar lagu satu salinan tu.. selesai semua aku sempatlah curi masa gi jumpa blogger Anil Wanina pulak sebelum balik.. 

sempat jumpa anil!

tapi kami tak terus balik, kami ke Petaling Jaya kejap ambik barang untuk pejabat.. kemudian baru balik ke Kuantan.. abis la perjalanan sehari kami dalam misi menghantar laporan.. hehehe