Socialize

Follow my blog with Bloglovin

Rabu, 31 Mei 2017

Menu berbuka Kue Tiaw Tomyam dan Resepi

assalamualaikum semua, saja nak tunjuk menu berbuka kami waktu berbuka tadi.. sebabnya aku taknak la sampai korang terliur kalau aku tunjuk gambar Kue Tiaw Tomyam waktu siang esok kan? hahaha.. 

tengok gambar, sendiri pulak rasa lapar.. haha


tadi disebabkan aku dah tak tau nak masak apa aku godeh je la apa je bahan yang ada kat rumah ni.. tengok-tengok ada sayur-sayur dan jugak rempah tomyam.. walau bahan tak berapa cukup aku buat jugak la versi campak-campak apa yang ada.. meh tengok resepi tomyam mudah ni jom..


Resepi Kue Tiaw Tomyam

sumber : ceritaita

Bahan-bahan:
Kobis panjang
Kacang peas
Kobis bunga
Brokoli
Lobak merah
Bebola ikan
Tomato
Perencah Tomyam Adabi
Kue Tiaw 
Daun Limau purut
Bawang besar
Bawang putih
Air secukupnya
Kiub pati ayam
Garam 
Ajinomoto

Cara-cara:
1. Rebus air dalam periuk.
2. Masukkan bawang besar, bawang putih dan perencah tomyam adabi.
3. Sebelum mendidih tu aku masukkan sayur yang keras macam lobak tu.. bila dah mendidih baru masuk sayur-sayur lain dan bebola ikan.
4. Kemudian masukkan daun limau purut, garam, ajinomoto dan kiub ayam dalam tu.
5. Bila dah nak tutup api tu baru aku masukkan tomato dalam kuah tu.
6. Dah siap kuah boleh hidang dengan kue tiaw pulak.


ni versi ada sotong


patutnya resepi aku ni kena ada serai.. tapi disebabkan dah takde serai kat rumah aku main letak je la apa yang ada.. janji rasa tomyam.. hahaha.. alhamdulillah elok je anak-anak makan bertambah tadi.. nak habislah jugak kue tiaw tu 2 bungkus yang berat 450 gram satu tadi tu..

siap kakak puji-puji lagi sedap.. alhamdulillah.. eh aku lupa nak cakap ada 2 jenis kuah sebenarnya aku buat ni.. bila dah masak tu aku asingkan dan yang satu bahagian tu aku letak sotong dalam dia.. satu lagi takde sebab abg long masih berpantang makan lagi buat masa ni.. semoga Allah permudahkan proses penyembuhan dia.. insyaAllah.. amin.. 


yang ni untuk abg long - takde sotong


meh layan gambar sambil memikir apa nak masak esok ni.. hmm..




Cerita menarik lain

3 Luahan Ikhlas:

Azlinda Azman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Saya pun suka masak tom yam..camapak2 je siap hehehe. Tp..asben kurang suka.

nuyui a.k.a miss YUI berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

yui dpt ratah tmym pun ok dh ni

opahcyber berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

aduyai sedapnye. pos sikit ke shah alam ita