Socialize

Follow my blog with Bloglovin

Selasa, 30 Mei 2017

Menu berbuka pada hari kedua ramadhan

assalamualaikum semua, dah masuk puasa hari keempat dah hari ni.. alhamdulillah abg ngah masih bertahan sehingga hari ni.. walaupun semangat dia dah makin agak merundum bila dah nak sampai petang.. siap nangis-nangis kata saya tak mau puasa dah.. tapi dia tetap teruskan jugak nampaknya.. yang aku puji dia tak curi-curi pun nak makan ke minum ke.. sangat bagus!

siap periuk sekali keluar.. hahaha


tapi kali ni aku bukan nak ceritakan pasal abg ngah berpuasa pun.. yang tu dah cerita hari tu.. kali ni nak kongsikan dengan korang pasal makanan berbuka kami pada hari kedua umat Islam berpuasa aritu.. kami kat kampung mak shah dari hari pertama berpuasa aritu.. jadinya berpeluang la berbuka beramai-ramai.. entri pasal hari pertama aku dah tulis jadinya ini hari yang kedua..

aku tak akan tulis setiap hari pun terutama bila aku dah balik rumah sendiri dan mula bekerja dan masak sendiri.. sebab selalunya bila dah balik kerja tu rebut-rebut memasak sorang-sorang jadinya menjelang waktu berbuka tu jaranglah dapat ambik gambar dengan sempurna semua juadah..

jadi bila berkumpul ramai-ramai dengan keluarga macam ni memang seronok dan rasa sangat meriah.. masing-masing kalau boleh nak makan semua makanan kegemaran masing-masing.. tu yang jadi penuh meja sudahnya.. tapi biasanya bila dah ramai-ramai macam ni memang takde dah nak makan kat meja lagi.. mesti dah bentang tikar dengan saprah je kat bawah yang senang..

dan hari kedua kami masih meriah dengan juadah tradisional.. kali ni menu utama ialah ikan patin.. ikan patin ni dibawa khas dari Temerloh tau.. sebabnya akak dan abg ipar shah ada bela ikan patin sangkar di Temerloh.. kalau korang nak boleh roger ok.. insyaAllah pasti berbaloi.. dan untuk menu kami kali ni ditaja sepenuhnya oleh kak ani dan abg yus.. alhamdulillah.. semoga murah rezeki akak dan abg ni hendaknya..

menu pilihan antaranya...

ikan patik masak tempoyak

popadom

pucuk ubi tempoyak

ikan patin goreng

ikan patin pais tempoyak kukus

kerabu jantung pisang



seronok bila tengok anak-anak sama sibuk macam ni.. walau diorang tak faham lagi maksud berpuasa tu tapi tetap sama merasa seronok bila orang nak berbuka.. masing-masing sama sibuk la.. 


ini kumpulan budak tak puasa dan tak makan pedas


tengok je la muka ceria anak-anak kecil yang baru belajar berpuasa ni.. syukur sangat bila tengok senyuman dari mulut masing-masing di saat menanti waktu berbuka.. 

Abg ngah, abg long dan anak-anak kak ani

untuk semalam aku cuma sempat masak lontong goreng je.. tapi licin dan kami sudahnya kena ke McDonalds untuk talian hayat tambah ayam goreng.. hahaha.. hari ni tak tau lagi nak menu apa.. harapnya boleh fikir dan masak dengan pantas hendaknya.. korang buat menu apa pulak?


Cerita menarik lain

2 Luahan Ikhlas:

Kak Sue berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Seronok dapat berbuka ramai-ramai kan.. hari-hari dok fikir nak masak apa kan.. hahaha, masak simple ja hari nie Ita..

Nurzakiah Hanum berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

:) seronok makan ramai2