Follow my blog with Bloglovin

Isnin, 29 Mei 2017

Perlaksanaan Azan 2 kali di Pahang

Perlaksanaan azan 2 kali di Pahang.

assalamualaikum semua, dah masuk 3 Ramadhan dah hari ni.. korang sihat tak setakat hari ni? mana yang tak sihat tu aku doakan semoga Allah pulihkan kesihatan korang dan semoga kita semua dapat menjalankan ibadah sebaiknya dalam bulan yang mulia ni.. mana taknya.. beribadat di bulan Ramadhan ni akan dijanjikan ganjaran yang berlipat kali ganda dari bulan yang lain..

sumber - freemalaysiatoday website


tapi aku bukan nak ceritakan pasal ganjaran beramal di bulan Ramadhan ni sebenarnya.. ada je aku tuliskan aritu pasal amalan yang baik dilakukan pada bulan Ramadhan kat blog.. ada pun amalan yang sangat mudah nak dibuat.. tak perlukan kemahiran apa-apa pun.. walau kita takde asas agama yang kukuh pun boleh je buat.. takde pengecualian.. yang penting perkara yang kita buat tu dapat memberi manfaat pada diri kita dan orang lain tanpa kita sedar pun..

yang aku nak ceritakan hari ni ialah mengenai perlaksanaan Azan 2 kali di Pahang.. sebenarnya ada beberapa negeri memang dah lama melaksanakan laungan Azan 2 kali di waktu subuh ni.. setakat yang aku tau dari pembacaan dan info dari kawan-kawan, negeri yang dah melaksanakan ialah Negeri Perlis dan Negeri Selangor (di beberapa buah masjid dan surau).. 

dan alhamdulillah bermula 1 Ramadhan baru ni Pahang dan keluarkan kenyataan akan buat perkara yang sama jugak.. sebenarnya laungan Azan 2 kali ni ialah sekali pada 30 minit sebelum masuk waktu subuh dan sekali lagi pada masa masuknya waktu subuh.. ianya merupakan amalan yang biasa di Arab Saudi.. antara tujuannya ialah untuk memastikan umat Islam dalam keadaan bersedia menjelang waktu subuh.. semalam ada jugak terbaca dari status sahabat yang berpeluang berkunjung ke Mekah menunaikan umrah pada bulan Ramadhan ni.. katanya di sana azan Maghrib dilewatkan selama 10 minit untuk memberi laluan bagi umat Islam berbuka puasa terlebih dahulu.. Subhanallah.. aku baru tau ada kelaziman macam ni.. 

jadi bagi sesiapa yang berada di luar Pahang dan diberikan kesempatan untuk mengunjungi Pahang dalam bulan Ramadhan ni dan seterusnya janganlah panik pulak nanti.. manalah tau karang diingat dah abis waktu nak bersahur sebab dengar Azan pulak nanti.. hehehe.. insyaAllah masih selamat makan pada waktu selepas Azan pertama tu.. tapi jangan pulak korang dah dengar Azan yang kedua tapi korang bantai jugak makan sebab ingat itu Azan yang pertama.. haaa.. haru la kalau gitu kang.. hahaha..

apapun diucapkan selamat menunaikan ibadah puasa dan semoga setiap yang kita lakukan akan memberikan kebaikan buat semua.. maaf salah silap yang aku lakukan pada korang antara sedar atau tidak tu ya.. terutama buat insan yang berkecil hati dengan aku pada waktu ni.. maafkan aku.. 


Cerita menarik lain

4 Luahan Ikhlas:

Nurzakiah Hanum berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

inshaallah

Kak Sue berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Rasanya kampung Kak Sue pernah buat macam nie dulu..

Cikgu Bada berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mana yg baik..teruskan

mamapp berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kat shah alam ni dah lama gak buat. untuk subuh je la