Socialize

Follow my blog with Bloglovin

Isnin, 19 Jun 2017

Persiapan ke Korea : Pasport

Persiapan ke Korea : Pasport

assalamualaikum semua, minggu ni insyaAllah akan jadi minggu terakhir dalam bulan Ramadhan.. semua orang sibuk dengan persiapan untuk hari raya.. aku sekeluarga pun tak terkecuali jugak.. tapi dalam pada mood raya tu aku kena jugak selesaikan keperluan persiapan untuk ke Korea pada bulan depan..

Pasport Malaysia


dah tak lama dah.. kalau kira bilangan hari tu tak sampai pun sebulan lagi aku akan ke Korea.. masih rasa tak percaya pun ada.. dalam masa yang sama pun aku rasa jugak sedih sebab terpaksa meninggalkan insan tersayang selama lebih kurang 2 minggu jugak tu.. mesti aku akan rasa rindu serindu-rindunya bila kat sana nanti.. aku harap sangat aku dan orang yang bakal ditinggalkan akan ok.. doa-doakan jugak ye korang..

dan sebagai salah satu syarat persediaan untuk ke Korea ni, aku kena buat pasport.. sebenarnya ayat sebenar dia ialah perbaharui pasport sebab aku dah ada passport yang dibuat pada tahun 2007 .. waktu tu aku pernah la sekali ke luar negara.. tapi masa tu balik hari je dari JB sebab ada lawatan rasmi ke makmal kesihatan veterinar di Singapura sekejap je..

pada aku tak kira pun ke luar negara orang sangat pun.. sebabnya lawatan sangat sekejap dan tak sampai pun 1 hari.. kami bergerak dari JB awal-awal pagi dan sebelum jam 5 petang kami dah balik semula ke JB.. huhuhu.. sedih kan? tak sempat nak buat lawatan ke mana-mana bahagian di Singapura pun walau sekadar nak beli cenderahati.. hahaha.. kesian..

dan selepas dari tu aku memang takde la ke luar negara pun.. baik melalui pejabat ataupun sendirian berhad.. dan setelah sekian lama pasport aku pun dah luput tarikh jadinya aku kenalah perbaharui untuk trip ke Korea kali ni.. aku nak tuliskan je apa keperluan untuk memperbaharui pasport Malaysia yang sah.. meh terus baca..

sebelum pergi ke Pejabat Imigresen tu aku siap pergi ambik gambar pasport dulu tau.. sebabnya kalau zaman dulu-dulu nak buat pasport kena bawak gambar berukuran pasport untuk diproses.. tapi rupanya kali ni sangat la senang.. cuma bawa badan dan duit je.. gambar akan diambil di kaunter oleh pegawai kaunter tu jugak.. senang kan? tapi ada la beberapa syarat tambahan dari cara buat pasport zaman-zaman dulu.. kalau dulu boleh je bergambar dengan cermin mata sekarang ni dah tak boleh, cermin mata kena bukak.. dan kena pastikan yang kawasan  dahi tu kena nampak dengan betul.. jadi untuk orang yang ada anak rambut banyak macam aku ni memang sangat susah la sikit..

kena isi borang kecik ni dan hantar ke kaunter


nak buat pasport pun dah takde pilihan yang untuk 2 tahun tu lagi dah.. semua kena buat yang untuk tempoh 5 tahun dengan bayaran RM200.. tapi sangat aku puji sebab servisnya sangat pantas.. dalam masa sejam macam tu pasport aku dah siap tau.. laju betul!

pasport baru vs lama ~ yang belakang tu yang lama

sah digunakan untuk semua negara kecuali....

beza kan? yang belakang tu yang baru.. takde cermin mata


kalau perasan pasport ni ada beza.. kalau yang lama tu cuma kertas tebal je.. yang baru ni siap ada fungsi elektronik kat bahagian yang bergambar tu.. dan dia keras sikit macam plastik tebal.. ok pasport dah siap cuma tunggu kelulusan permohonan untuk ke luar negara je la.. harapnya takde masalah tentang yang tu.. semoga segala urusan aku akan dipermudahkan oleh Allah nanti.. amin..



Cerita menarik lain

4 Luahan Ikhlas:

mamapp berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ko yg nak g Korea,aku Pula yg teruja ita. Bestnya..

Kak Sue berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Seronok dapat jalan ke negara orang, Kak Sue doakan dipermudahkan semua urusan ya..

Ummi Zarra berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Bestnya akak nak g korea. terima kasih tips akak share ni. selamat bercuti ye kak.

Nor Marshaliza Shaidan berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Teringat melancong ke korea tahun 2012....rindu nak kesana lagi 😘😘