Follow my blog with Bloglovin

Isnin, 7 Ogos 2017

Menggamit Kenangan EDP 79 NHI Korea : Hari Kedua

Menggamit Kenangan EDP 79 NHI Korea : Hari Kedua

assalamualaikum semua, aku sambung kisah EDP di hari kedua kami.. bersambung dari hari pertama aritu.. setelah menempuh perjalanan selama lebih 6 jam dan selamat sampai di Lapangan Terbang Incheon pada jam 7.10 pagi waktu tempatan tu kami sangat bersemangat nak tempuh hari yang baru.. 



gambar di hari ketibaan kami


pertama sekali yang kami buat di Negara Korea Selatan ni ialah gigih bergambar di sana sini.. haha.. team kali ni memang "die hard camera lover" dia punya panggilan yang sesuai.. tengok je la muka memasing kalau jumpa kamera.. dan aku bagi amaran kat korang yang korang akan tengok banyak lagi paparan gambar selepas entri hari kedua ni.. itu pun sebab gambar-gambar hari pertama sampai hari ketiga kot yang tak dapat diselamatkan tu.. kalau ada pun gambar-gambar yang aku sempat upload di IG atau FB atau dah sempat whatsapp kat orang lain selepas tu.. sampai sekarang rasa nak nangis sebab hilang semua gambar yang cantik dalam hp ni.. tapi hidup kita mesti teruskan jua jadi meh kita sambung entri ni dengan segera.. haha..


bergambar dengan maskot Winter Games PyeongChang 2018 di Incheon Airport


gambar ehsan dari rakan sekumpulan
Menatap permandangan Sungai Han dan Seoul buat pertama kalinya

akhirnya dah sampai Korea wei.. rasa tak percaya pun ada ni..


berdasarkan taklimat awal dengan pihak JPA aritu kami akan disambut dengan program ala-ala runningman macam peserta sebelum ni.. tapi beberapa hari sebelum hari keberangkatan kami aritu pihak NHI (National Human Resources Institute) kat Korea dah maklumkan yang kemungkinan besar aktiviti ni dan jugak berbasikal akan dibatalkan.. yang mana kebanyakan dari kami sangat kecewa.. ya la bukan selalu dapat buat aktiviti macam ni dalam berkumpulan.. pulak tu kat suasana yang berbeza.. tapi nak buat macamana.. disebabkan takde rezeki kami teruskan je dengan jadual yang tersedia..


disebabkan acara ala runningman dibatalkan dan kami dapat perlepasan di hari pertama kami tiba di Korea ni.. kami teruskan dengan rancangan menjelajah Korea dengan cara kami.. alhamdulillah ada ahli kumpulan yang sangat sporting.. kesemua 20 orang ikut sama dalam pengembaraan pada 16/7/17 kami ke Pulau  Nami.. atau dipanggil Nami Island! tapi sayang.. gambar peribadi aku dalam hp ni tak dapat nak dikongsikan kecuali satu gambar je.. itu je la buat tatapan mata.. insyaAllah kalau ada yang lain dari simpanan kawan-kawan aku akan update nanti ya.. aku akan kongsikan gambar dari kamera kecik yang aku bawak sebagai back up aritu.. dan malangnya kamera tu pulak abis bateri di pertengahan penjelajahan Pulau Nami.. malang bertimpa-timpa nampaknya.. mungkin jugak semua berlaku sebab dah disuratkan untuk datang ke Pulau Nami semula satu masa nanti? hahaha.. impian ok.. mana tau akan jadi kenyataan.. 


muka ceria nak ke Nami Island


kami bergerak dari hotel dalam pukul 11 pagi rasanya kot aritu.. dah lupa pulak masa sebenar.. pastu kami naik beberapa keretapi laju atau dipanggil subway di Korea ni.. maksud beberapa di sini ialah kami bertukar-tukar line subway sepanjang perjalanan ke Nami Island.. eh lupa nak bagitau yang kami check in di Hotel Koreana sebelum tu.. ada dihidangkan makanan yang sedap untuk kami bersarapan pagi tu jugak.. tentunya ada kimchi yang sedap tu.. 

muka beum mandi masa ni.. haha nak gi sarapan dulu..


kemasan meja untuk sarapan di Koreana Hotel


kami mulakan perjalanan dengan menaiki subway dari stesen City Hall yang berdepan dengan hotel yang kami duduk.. masa ni tak tau pulak ada banyak stesen rupanya di kiri kanan hotel jugak.. haha.. sah jakun! kami hanya ikut je panduan yang diberi oleh pemandu arah kami masa tu.. bersyukur sangat En Anas yang budiman ada dalam kumpulan kami dan sudi bawak kawan-kawan jalan tanpa merungut pun.. terima kasih anas! jasamu dikenang.. ok sambung cerita.. dari Stesen City Hall kami ambik subway line 1 untuk ke Stesen Hoegi yang ambik masa perjalanan dalam lebih kurang dekat sejam jugak.. ada 9 stesen kami tempuh dari City Hall nak ke Hoegi tu.. tapi masa ni ramai dari kami ada yang berdiri sebab subway yang agak penuh.. cuma dah separuh jalan tu ada jugak yang dah tertidur.. 


perjalanan kami dari City Hall ke Pulau Nami


sampai di stesen Hoegi kami tukar subway untuk ke Stesen Sangbong pulak.. yang ni sekejap je sebab cuma satu stesen je tapi masa subway tu nak bergerak agak lama dia menunggu di stesen Sangbong tu.. ada la dalam 10 hingga 15 minit sebelum dia mulakan perjalanan.. aku agak mungkin ini antara subway yang agak kurang penumpang dan jarak antara subway yang datang tu agak jauh jadi perlukan masa untuk penumpang memenuhi gerabak yang ada.. masa dah abis waktu menunggu tu pun masih banyak lagi ruang yang kosong.. mungkin jugak telahan aku tu benar..


rilek je orang kat belakang tu sorong basikal dia ke dalam subway.. haha


selepas bergerak dari Stesen Sangbong ni kami terus ke stesen Gapyeong yang ambik masa dalam lebih kurang sejam jugak la.. ada lebih kurang 15 stesen yang kami tempuh sebelum sampai ke stesen Gapyeong.. sempat la kami tertidur-tidur dengan berbagai adegan dalam subway tu.. haha.. permandangan pun agak berbeza di sepanjang jalan.. ada permandangan yang sangat cantik yang tak dapat nak diungkapkan sebab kawasan yang kami tuju ni dia dah macam area pendalaman jugak la.. jauh dari kesibukan bandaraya Seoul..



aku dapat ambik gambar lembah ni dari depan yang lebih cantik tapi crash dalam hp.. huhuhu..


Sampai di stesen Gapyeong kami kena cari kenderaan lain untuk ke Pulau Nami.. samada naik teksi atau naik bas.. kami pilih untuk naik teksi yang mana memang paling mudah dan jimat bagi kami yang berkumpulan ni.. untuk satu teksi bayaran maksima kena bayar adalah dalam 3900 won untuk satu hala.. jadi kami boleh berkongsi dengan 3 atau 4 orang untuk satu teksi.. dekat je sebenarnya Pulau Nami tu dari stesen Gapyeong tapi nak berjalan dalam musim panas di Korea ni rasanya mau berpeluh jugak.. kalau naik bas tambangnya lebih kurang 1300-1500 won macam tu la.. aku pun tak ingat dah.. itu pun tau sebab ada kawan-kawan yang naik bas waktu balik dari Pulau Nami.. tapi hati-hati ya jangan ternaik teksi berwarna hitam di Korea ni.. tambangnya akan lebih sekali ganda dari teksi berwarna silver dan putih..



ok abaikan orang yang ramai ni.. aku nak tunjuk kena ambik teksi kat depan tu kat area bas


tempat basikal belakang stesen Gapyeong 

selepas turun teksi ini permandangan yang kami nampak ~ ada bungee jumping kat depan tu tau..


kena beli tiket kat kaunter ni dulu

ok tiket dah dapat, jom gerak!


sesampai di Pulau Nami kami sibuk nak beli tiket feri pulak.. yang sampai sekarang aku agak menyesal tak tuntut kupon yang dia bagi sekali dengan tiket aritu.. masa tu Myeongdong pun tak tau kat mana lagi kan.. apa nak buat.. satu tiket dewasa ialah 8000 won sekali dengan bayaran feri dan bayaran masuk pulau la tu kiranya.. mungkin ada orang akan cakap agak mahal untuk sekadar ambik gambar dan merasai pengalaman berada di Pulau Nami dan agak tak berbaloi berpenat lelah datang jauh-jauh dari Seoul.. tapi pada aku pengalaman macam ni sangat-sangat berbeza.. merasai pengalaman naik subway buat kali pertama dan berganti-ganti subway pulak tu.. memang sangat berharga.. ditambah pulak dengan pengalaman melihat panorama Nami Island yang merupakan tempat pengambaran drama bersiri Winter Sonata yang sangat cantik.. hanya Allah yang dapat membalas jasa baik Anas sudi bawak kami sampai ke sini.. semoga Allah balas dengan limpahkan kebaikan buat Anas dan keluarganya.. 


bergambar dulu dengan deretan buku yang ada kat sebelah kaunter ni

kena laju-laju takut kena hempap buku.. haha..


meh aku kongsikan dengan korang gambar sepanjang berada di Pulau Nami yang ada dalam simpanan aku ni.. sila bertabah tengok gambar yang banyak ni ye.. hahaha..


seram pun ada lalu gate kecik ni


masa ni nampak feri dah tarik tali terus kami lari-lari.. haha

yeay dapat masuk!


dalam feri.. alamak double chin!


Pulau Nami dari jauh

smart baju pengawal dia

alhamdulillah kami dah sampai!


UNICEF Child-Friendly Theme Park ~ sesuai untuk anak-anak

peta kawasan.. besar la jugak.. nampak tu Welcome to Naminara Republic

antara sejarah Nami Island

peta lagi tapi kat tempat lain pulak


acah-acah ayu.. hahaha

pokok di berbeza-beza ikut lorong tau..

kat sini cantik gila..

cak!.. haha.. fefeling macam dalam drama



sudu special hanya di Korea




bergambar dengan poster winter sonata

kami sempat la bersolat di Pulau Nami ni yang mana ada disediakan bilik solat untuk muslim.. di kawasan Library Cafe.. dan kami makan tengahari jugak kat sini sebab ada makanan Korea yang halal kat sini jugak tau.. tapi pesanan khidmat masyarakat, eloklah kalau korang nak pesan makanan tu korang kongsi berdua dengan kawan-kawan ke sebab hidangan dia agak besar untuk abiskan sorang.. aku makan octopus rice pun macam terkulat-kulat jugaklah nak menghabiskan sorang.. tambahan jugak sebab harga makanan dia agak mahal.. lebih kurang purata harga makanan dia dalam 10 hingga 15 ribu won jugak la untuk satu hidangan..


kami makan tengahari kat sini ~ atas ni ada bilik solat

harga makanan dia
aku makan yang no 2 tu.. sedap wei.. nasi bulgogi dia pun sedap


dan pengembaraan kami di Pulau Nami selesai apabila jam menghampiri pukul 7 malam.. eh lupa nak bagitau yang feri ke Pulau Nami berakhir pada jam 9 malam tau.. ada 2 waktu berbeza mengikut musim.. kena check balik.. rasanya pukul 9 malam dari bulan April sampai Ogos je kot.. selepas tu feri akan abis sejam awal.. dan kami akhirnya sampai semula ke Hotel Koreana menghampiri jam 10 malam.. satu lagi info.. kalau nak tau Nami Island ni sebenarnya adalah Republik sendiri tau.. rakyat Korea sendiri pun yang nak datang sini mesti menggunakan pasport.. sebab tu dalam semua tempat ada tertulis Republic of Naminara.. aku ada jugak buat live kat facebook di hari kejadian.. kalau nak tengok macamana Pulau Nami pergi la usha fb aku kat sini Ita punya facebook..

eh.. aku lupa nak bagitau kami naik teksi, bas atau subway kat Korea ni guna perkhidmatan bayaran T-Money tau.. nanti aku cerita pulak T-Money ni apa dan macamana nak dapatkan T-Money ni dengan cara kami.. entri lain la pulak ya sebab aku dah letih menaip.. haha.. stay tune!


Cerita menarik lain

5 Luahan Ikhlas:

irra yyan berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Scroll laju laju sebab jelessssss...arrr.jelessss...laju lajuuuu

Normi Nieza berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wah..bestnya..dah sampai korea..:)

Amanda Suria berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Untung dah sampai Nami Island, SA setakat China je baru...

mamapp berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Seronoknya ita..boleh berwinter sonata lagi Dan bernami island. Waah

Kak Sue berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Bestnya.. bila la nak dapat bercuti-cuti ke sana..