Sabtu, 22 September 2018

Bila aku ambik giliran mengasuh adik hadi?

assalamualaikum semua,  semalam kan aku cuti.. lepas tu seharian la dengan adik hadi.. adik hadi ni biasanya dia memang akan duduk berdua dengan ayah dia kat rumah.. syukurlah jugak dapat la kami berjimat part yuran mengasuh tu kan.. boleh tahan jugaklah yuran mengasuh di KL ni aku survey hari tu.. biasa kalau dia duduk dengan ayah dia tu, dia tak berani sangat buat yang bukan-bukan.. tapi hari ni bila aku ambik giliran mengasuh adik hadi.. ambik memacam dibuatnya.. 

Bila aku ambik giliran mengasuh adik hadi? 


memula semalam dia mintak kebenaran nak main basikal dalam garaj.. kat luar tu dah mula hujan rintik dah masa tu.. aku bagi la sebab dalam garaj je kan.. pagar pun tak bukak masa tu.. boleh dengar pun dia main sorang-sorang kat luar tu.. lepas tu aku tak dengar dah suara dia.. senyap je.. hish tak sedap hati la aku.. aku jenguk ke luar dia dah mula main gosok polisterine yang ada dalam kotak peti ais tersadai kat tepi pagar rumah ni.. dari sehari ke sehari nak buang tak lepas kotak besar ni.. bukan apa, nak letak luar kang kalau tak diambik.. kena hujan basah kang lagi bersepah.. belum lagi takde ruang nak letak.. terus mengaum la ummi dia tengok dah berterabur benda alah tu dengan kotak sekali kat luar tu kan.. 

aku suruh dia kemas dan masuk dalam basuh tangan.. dia ikut.. berhenti la kejap makan mee kuah yang aku masak.. lepas tu dia kata nak keluar balik.. siap ada ayat dia.. "Adik main kat dalam ni je.. bukan keluar pagar pun.. " amboi.. korang tengok la akal dia.. dia akan sebut berulang kali sampai dengar ayat aku cakap.. "Pergilah dik, jangan keluar pagar tau".. biasanya dia akan sambut..  "Baik ummi! ".. sejuk je perut dengar ek? 

tapi tak sampai 10 minit tu bunyi hujan makin lebat..  aku suruh dia masuk.. tapi takde respon.. sekali aku jengah dia dah separuh lencun dah kat tepi pagar dengan kotak peti ais bersepah sekali lagi.. adoi la anak.. sabar je la.. aku suruh dia masuk tapi kali ni siap rayuan.. "Adik nak mandi hujan.. boleh la ummi.. " permainan betul kan.. campur drama ni.. tapi sebab dah separuh lencun tu.. aku malas dah nak kata apa.. pergilah dik.. 

apalagi.. dia punya gembira.. haha.. kesudahannya menggigil mintak nak masuk rumah.. tu pun pasal aku umpun tunjuk mee kuah tu dan dia pun rasa lapar.. haha.. lepas mandi siap semua aku bagi dia makan.. dua kali bertambah tau.. lepas tu kami keluar ambik abang-abang dan kakak dia.. bukan main lagi tau masuk kereta je dah mula reka dialog apa nak cerita dengan abang kakak dia.. "Adik dapat main hujan.. seronok! ".. hai la anak.. 

tapi kan secara peribadinya aku tak berapa kisah pun anak-anak nak main apa pun kecuali benda-benda merbahaya ya.. yang tu patut halang.. kalau main biasa macam mandi hujan ni boleh je bagi dia main untuk tengok fikiran dia kreatif ataupun tak.. dari situ kadang kita boleh tengok perkembangan minda dia.. itu pun kena bagi dengan pemantauan kita la sebagai mak bapak.. jangan tak percaya yang aku selalu jadi penunggu pintu sebab nak pantau anak-anak main kat luar rumah.. padahal kalau main hujan tu maknya punyalah macam nak ikut serta sekali kan.. hahaha.. 

Ceritaita

Jumaat, 21 September 2018

Pasta Goreng Lada Hitam Yang Sedap!

assalamualaikum semua,  hari ni aku masak pasta goreng lada hitam yang sedap untuk sarapan.. dah banyak kali aku cuba masak macam ni kat rumah ni.. dah alhamdulillah anak-anak suka nampaknya.. dah la senang masak pasta goreng lada hitam yang sedap ni.. bahan pun tak banyak.. 

Pasta Goreng Lada Hitam Yang Sedap! 


jadi aku ingat nak kongsikan la resepi pasta goreng lada hitam yang sedap ni.. dah la sedap.. cepat pulak tu.. aku bagi resepi ikut macam yang aku buat je ya.. kalau korang nak tambah apa-apa dalam tu boleh je.. macam sotong je.. udang ke.. daging ke.. boleh je.. kut korang la.. eh sayur pun kalau nak tambah boleh ya.. aku terfikir gak tadi kalau tambah brokoli mesti lagi sedap.. tapi disebabkan pagi buta malas la nak fikir.. aku masak je apa yang ada kat dapur dan senang.. hehe.. 


Resepi Pasta Goreng Lada Hitam Yang Sedap

Pasta Goreng Lada Hitam Yang Sedap! 


Bahan-bahan

Pasta - Angel hair (direbus dulu dan ditoskan) 
Lobak merah - sagat halus
Bawang besar
Bawang putih
Halia
Lada Hitam
Kiub Pati Ayam
Garam
Ajinomoto 

Cara-cara 

1. Kisar semua bawang besar,  bawang putih, halia dan lada hitam. 
2. Tumis semua bahan kisar tadi sampai naik bau. 
3. Masukkan lobak merah kisar
4. Masukkan kiub ayam,  garam dan ajinomoto. 
5. Masukkan pasta dan gaul rata.
6. Biarkan masak dalam 5 minit, lepas tu boleh matikan api. 
7. Boleh hidangkan dah. 

Korang boleh je nak tukar pasta tu dengan pasta kegemaran korang.. macam aku pun dah cuba macam-macam jenis pasta gak tapi yang paling sedap aku rasa guna angel hair la.. pasal dia halus sikit tapi tekstur tetap macam spagheti masih ada rasa liat-liat macam tu kan.. kira macam dia tak lembut sangat macam mee.. 

kalau makan dengan cheese lagi best tau korang.. aku dah cuba dah.. masa panas-panas tu letak cheese.. lepas tu terus makan.. fuh.. kalau ada tomato puri letak atas dia pun ok.. rasa masam-masam sikit.. eh jangan letak banyak.. sikit je bagi rasa-rasa.. selamat mencuba ya.. 

Ceritaita

Menarik rezeki?

assalamualaikum semua,  hari ni aku cuti.. adalah masa ambik anak-anak dari sekolah.. ada hal sikit kena uruskan.. shah pun dapat la meniaga air kelapa laut sekejap hari ni.. kalau tak shah cuma boleh meniaga di hari Sabtu dan Ahad je.. sebab masa tu je aku ada kat rumah.. oh lupa nak cerita pasal shah dah meniaga air kat sini.. tetiba nak cerita pulak lepas tengok rancangan Tanyalah Ustaz di TV9 tadi pasal menarik rezeki.. ada juga dikongsikan doa tadi.. Doa mohon rezeki tidak putus.. 

menarik rezeki? 


shah meniaga air buat masa ni macam sambilan je la.. sambil uruskan anak-anak dan meniaga pau gebu.. alhamdulillah adalah sumber rezeki lain kami jugak kat sini.. syukurlah.. kena belajar tanamkan rasa syukur setiap hari.. syukur sebab kami masih ada pekerjaan.. syukur sebab ada keluarga yang sanggup menerima seadanya susah senang kami selama ni.. syukur kami masih boleh bagi makanan,  tempat tinggal dan pendidikan buat anak-anak walaupun tidak semewah orang lain.. 

kenapa tiba-tiba aku jadi syahdu pulak ya.. entahlah.. sejak akhir-akhir ni aku jadi mudah sangat tersentuh.. sikit-sikit pun masalah dah buat aku jadi runsing sangat memikirkannya.. sampai kesihatan diri sendiri pun dah tak terjaga.. semalam pergi check tekanan darah.. semakin rendah tekanan darah aku semalam.. sepanjang 2 bulan kat sini dah 3 kali aku check tekanan darah makin rendah..  

kalau dari dulu tekanan darah tu tandanya aku sedang stress.. masih lagi rasa tak stabil sejak berpindah.. tak stabil dari segi kewangan dan emosi.. masih lagi berdoa supaya Allah tunjukkan hikmahnya kami berpindah ke sini.. mungkin ada yang akan kata aku jadi macam tu sebab aku tak redha dengan perpindahan yang dah Allah tentukan buat kami.. ya.. mengucapkan lebih mudah dari melakukannya.. 

tapi aku cuba.. walau bukan dalam masa 2 bulan ni.. atau sampai 2 tahun pun aku kena berusaha.. aku tetap cuba.. macam apa yang dikongsikan oleh Ustaz Hj Ahmad Syukri Yusof dalam Tanyalah Ustaz TV9 tadi.. ada banyak yang menyentuh hati aku.. terima kasih ya ustaz.. aku akui la rancangan ni selalu kena je temanya dengan apa yang berlaku dalam kehidupan aku.. secara kebetulannya.. mungkin cara Allah mengetuk pintu hati aku supaya cepat sedar dan kembali ke pangkal jalan.. supaya mengharapkan Dia lebih dari segala-galanya.. sesuatu yang patut aku syukurkan setiap hari.. 

Ustaz mengingatkan bila berada dalam keadaan sukar,  keadaan bimbang,  keadaan tiada harapan..  beristighfarlah.. jangan berhenti beristighfar..  Allah sangat sayang hambaNya yang sentiasa memohon ampun dan menyesali kesalahan dia.. sentiasa dalam rahmat Allah mereka yang beristighfar.. Allah akan beri harta yang tak disangka kepada mereka yang beristighfar.. Istighfar dan berusaha serta berdoalah supaya sentiasa mendapat rezeki yang berkat.. orang Islam tidak boleh berhenti berusaha.. kemudian bila diberi rezeki, bersyukurlah nescaya Allah akan tambahkan rezeki dari sumber yang tak disangka-sangka.. 

terima kasih atas ingatan ya ustaz.. buat kawan-kawan yang sentiasa beri aku semangat dan kekuatan.. korang tau siapa korang.. hati aku sentiasa lapang bila berkongsi masalah dengan korang.. terima kasih kerana sentiasa sudi luangkan masa menasihati dan mengingatkan aku.. semoga kita semua dapat menarik rezeki dari sumber yang berkat.. InsyaAllah.. doakan kami.. maafkan kami.. 

Ceritaita

Rabu, 19 September 2018

CAROUSELL PARTNERS BOOST E-WALLET, POSTCO, TO DELIVER A MORE CONVENIENT EXPERIENCE TO MALAYSIANS

Carousell Malaysia, one of the world’s largest and fastest growing classifieds marketplace is making it even easier to buy and sell on the marketplace. Carousell has teamed up with strategic partners, Boost and PostCo, to address payment and logistics across Malaysia.

CAROUSELL PARTNERS BOOST E-WALLET, POSTCO, TO DELIVER A MORE CONVENIENT EXPERIENCE TO MALAYSIANS


Boost, a homegrown e-wallet that allows payment without the hassle of cash, and PostCo, a logistics company that delivers parcels through its network of more than 1,000 locations which include cafes, pharmacies and stores, inked a cross-promotional partnership deal with Carousell in August.

The promotion includes Cashback Rewards for purchases made on Carousell with Boost, as well as a special delivery rate for Carousellers who choose the delivery option via PostCo.





“This is a stepping stone for Carousell Malaysia to provide an end-to-end service for our users. We are committed to creating value for our users and make it more convenient to buy and sell. This trial phase has seen a positive response from users, and we will continue looking for opportunities to improve our marketplace and services to Malaysian Carousellers,” said Tang Siew Wai, Country Head of Carousell Malaysia.

He added that the partnership will run till the end of September, but the company has not ruled out a long-term deal.

Carousell continues to gain traction in Malaysia. For the month of August, it saw total transactions and listings grow by 20% and 30% respectively from the previous month. Response to the strategic nationwide collaboration has been encouraging, with PostCo recording a 47% repeat in Carousellers utilising its delivery services just after a month of partnership and Boost seeing full redemptions in their promotional offers.






Carousell has more than 19 million listings for its Malaysian market as of June 2018, with over 5 million items sold on the marketplace. Globally, it has over 158 million listings and over 54 million items sold across all seven markets in Malaysia, Singapore, Indonesia, Philippines, Taiwan, Hong Kong and Australia.

“This partnership marks another milestone in our journey to strengthen our leadership in the e-wallet space and enhance our offerings,” said Christopher Tiffin, Chief Executive Officer of Boost. “Boost simplifies your day-to-day operations by allowing you to manage your cash flow with just one app. With their engaged community and wide variety of marketplace offerings, collaborating with Carousell was a natural move for us. Since the start of our partnership to date, we’ve seen an almost four-fold increase in Boost mentions in Carousell.”

“Our partnership with Carousell provides their sellers with a unique avenue to deliver their items through our network of PostCo locations. It is great to see how much convenience it has offered to the community of sellers on Carousell. Once someone finds it convenient, they will continue to utilise the service for their remaining deliveries. Aside from sending, we also allow buyers to collect their parcels at a specified pick-up point at any time, be it before, during or after working hours. We believe that PostCo will also continue to play a pivotal role for Carousell users in a long run,” said Melisa Wang, Chief Operating Officer of PostCo.

Carousell users can now buy from sellers that accept Boost as a payment option by easily entering the seller’s mobile number in the payment app, selecting the Carousell icon and inserting the purchase details. Moreover, sellers can have their first three parcels delivered from only RM1.90 when they send via PostCo.

For more information, follow Carousell on https://my.carousell.com or download the Carousell app from the Apple Store or Google Play Store.

Ceritaita

Selasa, 18 September 2018

Resepi Kek Marble Tanpa Telur

assalamualaikum semua, baru ni aku ada cuba buat kek.. setelah sekian lama dah oven aku kat rumah tu tak berasap.. akhirnya aku cubalah buat sebiji kek.. eh tipu pasal adunan tu banyak aku buat dalam 2 loyang jadi adalah 2 loyang kek marble tanpa telur aku.. macamana boleh terfikir nak cuba resepi kek marble tanpa telur ni? 

Resepi Kek Marble Tanpa Telur


cerita dia macam ni.. aku teringin sangat nak bakar kek... tapi biasalah kalau kita buat kek paling-paling kurang pun nak guna 2 biji telur.. kalau kek marble mak jemah yang sedap tu pun kena guna 5 biji telur.. jadinya aku ni tengoklah berapa biji je telur yang ada stok kat rumah masa tu.. alangkah kecewanya hati bila aku tengok cuma ada 2 biji je telur.. ni karang kalau shah nak guna untuk buat pau gebu dia lagi la takde telur kang.. dahlah masa tu dah kira tahap malas nak keluar rumah cari barang dah kira level tertinggi dah..

jadinya aku ambik keputusan jomlah kita bakar kek marble tanpa telur.. jadi gigihlah aku mengoogle resepi kek marble tanpa telur ni.. dan akhirnya aku dapatlah satu.. bahan pun senang.. jadi apa lagi.. meh la kita tepek resepi dia kat sini supaya tak lupa.. aku dapat resepi ni dari sumber MyResepi.. kalau ikut resepi asal dia asingkan adunan putih dan coklat tu tapi disebabkan aku terlebih rajin jadinya aku buat satu adunan je.. kemudian je aku letak serbuk coklat bila dah asingkan..

Resepi Kek Marble Tanpa Telur



Bahan-bahan

2 1/4 cawan tepung gandum ayak bersama 1 sudu kecil baking powder dan 2 sudu kecil baking soda atau soda bikarbonat.
2 cawan gula halus
2/3 cawan minyak masak
2 cawan air susu segar panas / air panas 
2 sudu besar jus lemon
1/2 sudu kecil garam
2 sudu kecil esen vanilla
1/4 cawan serbuk koko (asingkan dulu)

Cara-cara

1. Campurkan semua bahan kering.
2. Kemudian baru campurkan semua bahan basah.
3. Kacau guna whisk je supaya sebati dan tidak berketul.
4. Bila dah sebati, bahagikan adunan kepada 2 bahagian.

aku asingkan baru tambah serbuk koko


5. Satu bahagian tu dicampurkan dengan serbuk koko yang diasingkan tadi.
6. Sapu butter pada loyang.
7. Tuangkan adunan secara selang seli mengikut warna.
8. Panaskan oven.
9. Bakar kek mengikut kepanasan oven masing-masing. Oven aku 180 darjah celcius selama 40 minit.
10. Biar sejuk dan boleh dihidangkan.

waktu keluar dari oven


ok, jom aku kongsikan rasa kek marble tanpa telur ni.. bagi peminat kek marble tegar macam aku ni.. aku dah terbiasa la dengan kek marble yang ringan atau gebu gitu.. tapi bila buat kek marble tanpa telur ni tesktur dia agak berat dan kurang rasa berlemak dan gebu tu.. jadi macam makan kek minyak la pulak rasanya melebihi dari rasa makan kek marble.. dan bila biarkan semalaman, keknya jadi agak keras dan lebih berat.. budak-budak pun kurang gemar..

kesimpulannya aku tak berapa gemar la rasa dia.. tak tau la bagi orang lain.. mungkin lain orang lain pulak seleranya kan.. jadi tak salah kalau nak mencuba.. mana tau korang tersuka pulak kan.. kalau dah cuba nanti korang share ya apa korang rasa pulak..

Ceritaita



WD-40® adds 5 more to its Specialist Series!

We all know different tasks call for different tools. This is especially true for some tough or delicate jobs, which require products that are specially designed for specific applications. Realising this, WD-40® introduced WD-40® Specialist line of products in 2011. Specifically formulated to meet the specialty task needs of professional end-users, these products will help technicians get their specific jobs done more efficiently.



To catch-up with the evolutions of Science & Technologies, WD-40® adding 5 new solutions to its WD-40® Specialist line, to complete your maintenance needs.

Below are the 5 new additions to the WD-40® Specialist family. Check them out to see if your job or task, requires the help of a Specialist!


WD-40® SPECIALIST FOOD GRADE SILICONE SPRAY



  • Specially designed for food industry handling application and food processing, this forms a colourless, odourless, non-staining film that lubricates and protects surfaces like plastics, rubber, metal, galss, wood and more.
  • It is a good release and parting agent for food sorting lines, mixers, molders, roller chain, conveyor belts and roller, and etc

WD-40® SPECIALIST DUST FREE AIR DUSTER



  • This air duster gives out a dry powerful blast that removes dust and dirt easily
  • Non-abrasive and non-corrosive, this easy-to-use product helps keep electronics, households, workshops, and vehicles clear of dust, wood shavings, crumbs and etc -- with no residual left behind
  • It is safe on all plastics and delicate precision equipment (e.g.: cameras, microscopes, printers and laptops)

WD-40® SPECIALIST HIGH PERFORMANCE SPRAY GREASE


  • A premium quality, long-lasting lubrication for metal surfaces, this is specially formulated for use in areas where long-lasting lubrication and corrosion protection are required
  • It is non-drip, with excellent adhesion and sealing properties to provide resistance to water
  • There are limitless applications for this product throughout the home, trade and industries (e.g.: pulleys, gears, chains, nuts and bolts, pipes, taps, machinery)
WD-40® SPECIALIST MULTI-PURPOSE CUTTING OIL



  • This is designed to prevent pitting and metal seizures, to ease mechanical processing of metals by reducing frictional heat accumulation and frictional forces
  • It reduces cutting torque and improves cutting efficiency and is suitable for use on all metals
  • With extreme pressure and anti-wear additives, it also improves machine finishes and extends tool life
WD-40® SPECIALIST RUST REMOVAL SOAK



  • This removes rust quickly by dissolving it without harming surrounding parts or paint
  • Non-toxic, non-flammable, and biodegradable, it is ideal for restoring rusted parts to bare metal without scraping, chipping or scrubbing


For more information on these and others under the Specialist Series, go to https://wd40.asia/SpecialistNewSoloutions.

Ceritaita

Isnin, 17 September 2018

Beriadah di Hari Malaysia

assalamualaikum semua,  semalam cuti kan?  hari ni pun rezeki cuti jugak sebab cuti umum semalam jaruh hari ahad.. dapat la cuti bonus lagi.. korang buat apa je hari cuti macam ni?  kalau aku hari cuti macam ni biasanya memang masa dengan keluarga je la.. kalau dulu masa duduk Kuantan,  kami akan guna kesempatan cuti panjang ni untuk balik kampung tapi ni dah duduk KL ni kena fikir panjanglah nak balik kampung terutama di tengah bulan.. al maklumlah bila nak bawak rombongan ni banyak perlaburannya.. jadi cuti kali ni kita beriadah di Hari Malaysia!

Beriadah di Hari Malaysia


kebetulan pulak kami pun baru je lagi tinggal kat KL ni jadinya macam banyak la tempat nak kami tinjau dan tengok.. masih dalam proses nak sesuaikan diri lagi dengan kawasan sekitar.. anak-anak dengan sekolah baru.. aku dengan tempat kerja baru..  shah dengan tempat niaga baru.. banyaklah yang kami kena ubah dan cuba sesuaikan dengan persekitaran baru.. banyak jugak pengorbanan yang kena kami buat rupanya.. bukan setakat jom pindah je.. 

nantilah aku akan ceritakan satu-satu hal selepas pindah terutama part anak-anak tu.. manalah tau pengalaman aku ni boleh dijadikan panduan untuk sesiapa yang bakal mengalami keadaan seperti aku nanti.. berpindah dengan keluarga besar amat berbeza dengan berpindah seorang diri atau dengan keluarga lebih kecil.. nantilah aku share tips atau apa-apa di post lain ya.. kali ni aku cuma nak cerita hal beriadah di Hari Malaysia je.. 

Ummi dan adik hadi kat depan pintu masuk - apa la uncle tu buat dalam gambar aku.. 


kat mana kami pergi kali ni?  aku ni sebenarnya kalau sesiapa perasan setiap kali berjalan dengan family akan cuba mengurangkan perbelanjaan yang tak perlu.. jadinya kami akan cuba cari tempat best, tempat yang menarik yang tak memerlukan belanja yang besar.. minggu pertama kami kat sini pun kami dah pergi dua tempat.. eh aku belum ceritalah kat blog.. nanti ya aku cerita lain pulak.. kali ni kami pilih Taman Eko Rimba KL..  atau nama lainnya Hutan Simpan Bukit Nenas KL..  

ni kat pintu masuk.. nampak tak dekat je KL Tower tu kan.. 


apa yang menariknya kat sini?  haa.. takde apa sangatlah kalau korang jenis nak cari tempat shopping sebabnya kat sini sesuai untuk pencinta alam macam kami sekeluarga.. kami sukalah tempat-tempat yang macam hutan-hutan gini.. kalau ada tempat berkelah macam air terjun tu lagi la cun.. kat sini sebenarnya lebih kepada trek pejalan kaki dan pendaki.. kira kalau diorang panggil ni trek yang simple dan tak mencabar kot..  tapi kalau pada aku yang beginner ni semput la jugak.. siap berpaut dengan shah lagi masa balik.. akak gemuk dik.. apa nak buat.. huhu.. 

Ini trek jalan kaki


ada 3 pilihan untuk sesiapa nak turun naik Bukit Nenas ni.. satu dengan cara daki tangga.. kira trail ikut tangga la.. kami tak lalu situ sebab payah sikit dengan anak-anak ribena ni.. risau aku diorang asyik lompat-lompat je.. risau tergelincir je.. sebab nampak tangga tu macam tak berapa diselenggarakan je.. satu lagi trail dia korang boleh ikut laluan jalan kaki kat bawah.. haa.. inilah yang aku lalu sampai bertolak tu.. musykil jugak boleh ada kakak pakai punyalah cun siap berskrit labuh kembang gi jalan tempat gini.. kagum woo aku anak beranak tengok.. sebab macam susah kan nak daki dengan pakaian macam tu.. 

gambar dari tangga nak ke laluan bawah

kakak husna dah tak boleh senyum dah.. haha


ada satu lagi trail dia yang paling best.. iaitu naik jambatan gantung!  ya.. jambatan gantung yang bolrh goyang-goyang tu tau.. apa la aku ngigau sampai beria ajak anak-anak sampai sini.. padahal sekerat jalan tu aku dah rasa macam nak patah balik pun ada tau.. tetiba je rasa betis aku keras je macam dah takleh gerak.. kalau nak tau aku adalah sejenis insan Acrophobia iaitu orang yang takut dengan ketinggian..  tapi sejenis yang taknak mengalah jugak sebenarnya.. aku akan cuba atasi rasa takut aku tu kadang-kadang.. dengan cara macam ni la.. hadapi benda yang aku takut untuk lawan rasa takut.. nantilah aku cerita benda apa lagi yang aku takut.. 

ummi dan abg long


tapi masa nak datang sini semalam abg long macam tak berminat je.. kena paksa la jugak.. letih tau.. nak bawak jalan pun susah sejak dah besar sikit ni.. agaknya anak lelaki gitu ek.. abg ngah paling teruja tau.. apa tidaknya dia yang lelebih siap melompat-lompat kat atas jambatan gantung tu.. dia tak tau nyawa ummi dia dah hujung tanduk dah waktu dia gegor-gegorkan jambatan tu tau.. Allah.. cukuplah wahai anak.. 

tengoklah.. tiap kali dia sampai dulu dan bersantai macam tu.. 

siap melompat-lompat dia.. alahai abg ngah


si kakak husna lak memang boleh geng dengan ummi la.. spesis penakut jugak.. cuma mampu jalan laju-laju,  nak ambik gambar pun dah tak boleh nak senyum.. hahaha.. adik hadi pulak.. penakut gak.. tapi steady la lagi sebab ada orang pegang tangan dia.. ngelat.. memula aku pegang la awal-awal masa memula naik jambatan gantung tu tapi bila dah makin jauh dan aku pun dah rasa macam nak gapai tangan orang lain je.. bukan gapai pelangi eh.. itu nama syarikat kami yang jual pau gebu tu.. eh.. teriklan pulak.. huhu..

jangan tengok tangan aku.. haha.. pegang tak mau lepas kau.. 


aku terus la pass adik hadi kat shah.. dia pun macam tau je ummi penakut gila sampai ada masa aku pegang tangan dia dia boleh cakap.. "Ayah.. peganglah adik.. " hekeleh.. ada pulak gitu ek.. nampak nau tak yakin langsumg dengan ummi dia..  tapi sebenarnya aku lagi lega la.. dapatlah aku tenteramkan hati sendiri yang sedia takut tu kan.. 

korang yang rasa nak pergi ke Taman Eko Rimba KL ni boleh la cuba-cuba intai.. trek dia tak jauh pun.. aku ikut jalan jambatan gantung dan balik ikut trek jalan kaki tu ada la lebih kurang 0.7 km je.. tak capai pun hajat aku nak buat 3km jalan kaki,  jogging atau berlari minggu ni.. nampak gaya aku macam kena beli jugaklah alat bantuan senaman kat rumah ni.. ni azam dah bertahun la jugak tapi tak tercapai.. 

ini laluan untuk kerusi roda


untuk sesiapa yang ada ahli keluarga berkerusi roda tapi nak rasai pengalaman naik ke Taman Eko Rimba KL ni boleh jugak tau sebab ada je disediakan laluan untuk kerusi roda.. tapi aku rasa yang ni tak tembus ke jambatan gantung tu la.. pasal aku tak lalu jadi tak tau.. aku tengok ramai yang lalu sini ialah mereka yang datang dengan kamera besar-besar gabak tu haa.. mungkin view dia lagi cantik kot.. lainkali kita survey ya.. kali ni tak cukup masa..  berkejar nak balik sebab shah nak niaga air kelapa laut pulak tengahari tu.. 

kami sempatlah singgah makan bekal bihun goreng dan nasi lemak


tapi sempatlah jugak kami lepak kat meja yang ada kat tepi pintu masuk dan makan-makan dulu sebelum balik.. ada jugaklah sesi ambik gambar kat kawasan sekitar terutama kat rumah terbalik yang anak sibuk nak. masuk tapi aku kata lainkali sebab tiket dia mahal.. haha.. 

tak dapat masuk.. kita bergambar pun jadilah 


bagi sesiapa yang nak datang sini.. korang boleh set je peta atau wave korang untuk hala ke Menara Kuala Lumpur atau KL Tower sebab pintu masuk hutan simpan ni Taman Eko Rimba KL ni memang berada dalam kawasan Menara Kuala Lumpur.. dan jangan lupa untuk sediakan duit secukupnya untuk parking sebab kawasan parking adalah dalam kawasan Menara Kuala Lumpur.. kadar parking adalah RM4 sejam.. kami kena bayaran dalam RM7 lebih gak la semalam.. ada jugak parking di kawasan bawah tapi sekali masuk RM10 jadinya parking kat atas lagi murah rasanya.. 

tiada bayaran dikenakan untuk masuk ke Taman Eko Rimba KL ni.. cuma ada waktu masuk iaitu jam 8 pagi sampai ke pukul 6  petang.. untuk pusing seluruh kawasan korang perlukan dalam masa sejam atau lebih.. jadi rancanglah perjalanan sebelum pergi ya.. bawak jugak apa-pun yang perlu macam makanan dan air sebab kat sini takde jual semua benda tu.. kecuali la korang dah memang plan nak makan kat restoran berputar kat atas menara kl pulak lepas berjalan tu kan.. manalah tau.. hihihi.. 

setakat kasut, aku rasa tak jadi masalah nak pakai kasut apa pun kecuali tumit tinggi.. kami anak beranak cuma pakai selipar dan sandal je.. ok je pun.. 

kawasan ni InsyaAllah bersih dan selamat.. untuk bebudak pun ok.. kalau anak kecik macam bebaya hadi tu korang pastikan lah pegang tangannya.. terutamalah yang jenis aktif dan suka memanjat tu.. pasal jambatan gantung ni yang jenis separuh je.. bukan yang tutup habis sampai atas tu.. diharap dapat membantu korang sikit-sikit pasal tempat ni kan.. masukkanlah dalam list kalau korang nak berjalan ke KL tanpa extra belanja.. 

Ceritaita

Sabtu, 15 September 2018

Lempeng, masakan paling mudah tapi sedap

assalamualaikum semua,  pagi ni nak cerita pasal makanan untuk makan malam semalam.. bila aku tanya semua semalam,  memasing kata taknak makan nasi.. jadi emak ni macam biasalah kena jadi terlebih kreatif.. bukan kreatif apa pun.. cuma kreatif memikir menu gantian nasi.. ok akhirnya aku buat keputusan untuk buat lempeng,  masakan paling mudah tapi sedap! 

Lempeng,  masakan paling mudah tapi sedap


sebenarnya nak buat lempeng ni cuma perlukan 3-4 bahan je.. ini resepi paling mudah yang biasanya ada kat rumah semua orang.. nak buat pun cepat je.. nak habiskan pun cepat je.. hehehe..

jadi apa kata kita kongsikan resepi lempeng, masakan paling mudah tapi sedap ni!

Resepi Lempeng Mudah


Bahan-bahan

Tepung gandum
Garam
Air sejuk / air panas (tambah sikit untuk lembutkan lempeng - tak letak pun takpe) 
Minyak - sesudu atau dua

Cara-cara
Tuang air dalam tepung yang ada garam. 
Kacau menggunakan wrisk dan kalau nak blender pun boleh.
Kacau rata dan sebati sampai rupa macam kat bawah ni. 

Add caption


Panaskan kuali dan leperkan tepung atas kuali. 
Terbalikkan lempeng bila dah nampak tanda masak atau takde lagi warna asal putih tepung tu.
Boleh angkat dan hidangkan. 
Makan dengan kari,  sambal tumis,  sambal hiris,  kuah lemak cili padi, asam pedas.. eh semua lai sedap.. makan dengan gula pun anak-anak suka.. meh layan video kat bawah ni pulak.. 



kalau kat rumah ni setengah kilo pun tak cukup kalau betul kena dengan regu kuah cicah tu.. sedap mengulang.. lelagi la kalau masa hujan.. perut lapar je kan.. selamat mencuba ya! 

Ceritaita

Giveaway : Let's Be Beautiful by Ana Suhana

assalamualaikum semua,  dah lama dah tak join contest atau giveaway rasanya kan.. apa kata hari  ni kita join Giveaway: Let's Be Beautiful by Ana Suhana jom!  sebab syarat dia mudah je mehlah kita join.. 



hadiah dia nampak menarik tu tau.. ada 3 set skincare untuk dimenangi.. mana tau kali ni ada rezeki pulak ke kan.. asyik payah je nak menang contest sekarang ni.. jom korang join sama! sesiapa nak join syarat dia cuma follow blog Ana Suhana,  follow IG dan buat post di blog dengan tepekkan je banner.. mudah kan? sesiapa nak join boleh klik banner tu ya.. 

Ceritaita

Jumaat, 14 September 2018

Kat mana nak beli atau renew domain?

assalamualaikum semua, asal masuk bulan 9 je aku dah mula susah hati.. pasal domain aku akan tamat jangka hayatnya setiap bulan 9 setiap tahun.. mula la masa tu memikir kat mana nak beli atau renew domain.. dan soalan tu bermain di fikiran terutama bila kau dah takde duit nak renew pun.. susah hati woo.. mana nak korek duit nak renew domain? Tapi setiap kali tu ada je rezeki.. jadi korang jangan risau sangat la kalau kena berbelanja sedikit untuk berblog ni.. insyaAllah ada je rezekinya..


Kat mana nak beli atau renew domain? - sumber google


mesti ada yang tertanya-tanya kan.. apa pentingnya domain ni? kalau nak jadi blogger tegar kata orang tak sah la kalau takde domain sendiri.. tapi bukanlah bermakna aku nak cakap yang takde domain sendiri tu tak tegar.. ada je yang tegar dan masih menggunakan blogspot tu haa.. takde salahnya pun.. tapi kalau bagi aku ada domain sendiri ni macam sesuatu pencapaian.. ini bagi diri aku sendiri la ya.. bukan orang lain.. orang lain tu aku tak tau.. jangan tanya.. pada aku satu lagi kepentingan domain ni ialah aku dapat pendekkan nama blog aku supaya lebih mudah disebut.. nanti la kau cerita lagi.. sekarang ni aku nak bagi tau sekali kat korang kat mana nak beli atau renew domain? tapi nanti la aku cerita yang tu..

aku dah ada domain sendiri sejak dari sibuk-sibuk masuk satu kumpulan blogger dulu.. bila tengok nama blog orang lain senang je sebut aku mula rasa nama blog aku yang masa tu www.rozita-ceritaita.blogspot.com tu terlalu panjang nak sebut.. bape kali cuba ubah tapi tak boleh.. nak buat blog baru dengan nama baru rasa sayang pulak dan rasa macam sangat buat kerja membazir.. jadinya aku terfikir, apa kata aku beli domain je.. kalau dapat nama blog ada dotcom kat belakang best jugak kan..




lepas tu cari punya cari dapatlah seseorang ni kenalkan aku dengan GB Network.. masa tu murah je kot.. cuma RM30 je untuk pendaftaran baru.. tahun 2016 masa tu.. lepas tu tahun lepas dia naik jadi RM45 untuk pembaharuan domain atau biasa orang sebut renew domain.. dan tahun ni bayarannya masih sama.. RM45 ni bayaran untuk pembaharuan setahun ya.. kalau banyak tahun dulu-dulu ada diskaun.. sekarang ni aku tak pasti la.. tapi kira murah jugak la renew domain dengan GB Network ni.. sebab aku ada dengar dari kawan lain yang diorang renew domain ada yang jejak RM60 pun ada.. 

yang aku suka pasal GB Network ni jugak servis dia sangat bagus tau.. kalau korang ada kemusykilan tu.. boleh call je.. dan akan ada je staff yang baik hati jawabkan dan selesaikan masalah korang.. macam aku kelmarin ada masalah dengan pembayaran tapi sekejap je dia tolong selesaikan.. dalam hari yang sama jugak selesai.. best kan macam tu? janganlah pesen kita email atau call tak berjawab sampai sudah..


Selesai renew untuk setahun lagi


dan kelmarin dah selesai proses untuk renew domain blog Ceritaita.com ni untuk setahun lagi.. alhamdulillah.. dapat la bernafas lagi.. agaknya kalau aku dah takde terkubur kot blog ni nanti.. melainkan ada sesiapa yang sudi nak sambungkan nanti..  eh lupa pulak.. korang yang teringin nak beli domain murah atau renew domain dengan GB Network dengan harga serendah RM45 setahun boleh klik link kat bawah ni ya..  
m

selamat membeli domain baru!

Ceritaita

Rabu, 12 September 2018

Ceritaita dengan Real Fresh Skin Detoxer dari Althea

Assalamualaikum semua,  aritu ada aku upload gambar barangan dari Althea sempena birthday Althea yang ketiga kan? Meh la aku cerita sikit apa je dalam kotak Althea yang cantik tu.. tapi tak best la kalau nak cerita kotak cantik tapi tak tunjuk apa ada dalam dia mana lah best kan? Tapi kali ni aku nak tunjuk dengan muka aku sekali la.. Ceritaita dengan Real Fresh Skin Detoxer dari Althea..

Ceritaita dengan Real Fresh Skin Detoxer dari Althea 


Sebenarnya aku ni jenis orang kalau tak guna lagi sesuatu benda tu aku tak berani la nak promosi.. tapi kali ni aku dah guna dah.. memang aku suka sangat tau Real Fresh Skin Detoxer ni..  sangat sukaaaa… sebelum aku guna ni aku ingat semua detoxer yang orang iklankan tu sama je.. rupanya ada beza berdasarkan kandungan dia tau.. jadi jangan belasah guna je macam aku sebelum ni.. 

Rose


Macam Real Fresh Skin Detoxer dari Althea ni ada 2 jenis..  yang kaler pink ni Rose.. kandungan dia ada premium kuntuman ros.. yang real punya tau.. asli tau asli! Bukan essence atau tiruan.. kuntuman ni dipanggil premium sebab dia cuma akan berkembang mekar selama 5 minggu je dipetik sekali sahaja setahun iaitu pada bulan Mei dari ladang di Grasse, Selatan Perancis nun haa.. jauh kan? Dah la sekali setahun.. dipetik dengan tangan pulak tu.. gigihnya la diorang ni nak bagi orang lain cantik.. Kita tak dapat pergi Perancis tu nak tengok Menara Eifel tu kita dapat pakai skincare dari ros datang dari sana pun jadilah kan.. hehehe.. apa gelak-gelak.. jeles la tu.. 

Apa yang best sangat ros ni sebenarnya? Kalau korang pun macam aku yang serba tak tau ni tentu nak tau apa yang best sangat kuntuman ros ni sampai kena pilih dia untuk salah satu produk skincare korang kan.. baik! Meh aku cerita sikit.. Premium May Rose ni membantu mengimbangi Ph pada kulit yang 5 kali lebih baik dari ros biasa tau.. ia jugak berfungsi mengembalikan keremajaan kulit dengan memulihkan aliran darah.. seterusnya membuatkan kulit muka kekal bertenaga, tegang dan cerah.. peh ayat buku keluar terus.. hahaha.. 

Yang bestnya bila guna Real Fresh Skin Detoxer ni korang akan rasa kulit wajah korang tu lembut je tau.. dan wangi ros tu masyaAllah bestnya lahai.. yang tersayang kat sebelah pun rasa best je cium bau yang wangi tu.. tak caya? Cuba la try.. hehehe..

Green Tea


Satu lagi Real Fresh Skin Detoxer ni ialah Green Tea.. ni yang kaler hijau.. yang ni pun best woo.. siap berangan minum green tea bila sapu ni kat muka.. haha.. yang ni pun sama je spesel dia.. diperbuat dari daun The Hijau muda yang dipetik dari ladang Teh Hijau di Jeju.. ni diorang petik dari daun yang pertama keluar.. kira macam baby leaves la gitu.. special kan.. khasiat daun ni pulak 5 kali lebih tinggi vitamin C dari lemon tau.. paling bagus untuk melindungi kulit dari kerosakan disebabkan oleh UV.. yang paling best Jeju green tea powder terkenal dengan melegakan ketegangan kulit dengan cepat.. lagi pulak bila dah guna dalam detoxer macam ni.. kita kenyit mata je la ye.. hehe..

Dua-dua tiub Real Fresh Skin Detoxer ni pun senang je nak guna tau.. korang Cuma perlu sapu ke seluruh muka korang dan biarkan je selama 10 saat.. lepas tu basahkan jari korang dan gosok muka korang dengan gerakan membulat.. sampai keluar buih yang terhasil dari bahan semulajadi yang ada dalam detoxer tu.. kalau korang guna Rose.. rose la keluar.. kalau guna Green Tea.. green tea la keluar.. bila dah selesai tu.. bilas je dengan air.. lepas tu korang rasa la hasil dia kat kulit korang..

Boleh rasa serta merta tau perubahan kat kulit korang.. lembut licin je.. macam pakai scrub tapi takde pun rasa sakit atau pedih sikit pun kat kulit muka.. yang penting best la sesangat.. aku sampai rasa nak ulang pulak tapi risau jugak takut kalau aku ulang kang terus tak rupa muka aku je kang.. mana tau terus bertukar jadi Che Ta ke kan.. terus korang tak kenal.. hahaha..

Real Fresh Skin Detoxer by Althea


Kalau tanya aku yang mana best? ala.. susahlah kalau nak diberi pilihan.. eloknya korang beli je dedua ni.. Rose dengan Green Tea.. sekarang ni ada promosi kat Althea tu haa.. ada diskaun lagi kalau korang beli dua ni kira satu set.. ada pulak lagi diskaun 10 % sempena hadiah harijadi di Althea sekarang ni sampai habis bulan September ni.. apa lagi korang tunggu? Pergi je la beli satu set.. aku gerenti korang puashati.. aku punya pun aku guna jimat-jimat je tau.. sayang..huhu.. nak beli jugak gi kat web dia kat bawah ni haa… 


untuk berjimat lagi 10 % tu korang masukkan je kod kat bawah ni :

ALTHEATURNS3

Ceritaita