Sabtu, 7 Julai 2018

Abg long sertai perlawanan catur!

assalamualaikum semua,  lamanya takde coretan di blog kesayangan ni.. aku banyak menulis di facebook sejak akhir-akhir ni.. antara sebabnya ialah kesuntukan masa.. dan ini pun kisah yang aku salin dari facebook tadi.. Hari ni seharian duduk kat Hotel Grand Continental..  tapi jadi gelendangan terhormat 😆.. eh tapi taklah seharian, kami curi balik rumah kemas barang-barang nak pindah dan datang semula.. 

penyokong abg long sertai perlawanan catur 


Keputusan abg long ialah kalah kesemua 4 pusingan hari ni.. ini kali pertama abg long masuk pertandingan macam ni.. aku cakap je dengan abg long.. takpe la kalah.. kita ambik pengalaman je kali ni.. walau nampak muka dia kecewa sebab dia kalah kerana 'illegals move' je katanya.. aku pun tak tau apa maksud tu.. aku saja je nak bagi pendedahan kat dia dan sebenarnya nak kumpul sijil yang lebih 😆




Jadi aku kata takpe esok ada 3 pusingan lagi.. boleh cuba lagi.. dan dia pun ok je.. 

Masa keluar dari dewan lepas perlawanan terakhir tadi,  kami berselisih dengan satu keluarga,  nampak maknya muka tegang.. ayahnya tak boleh senyum.. anak (dalam umur 10-11 tahun) muka sedih dan tunduk je.. kemudian aku terdengar perbualan mereka waktu mereka lalu di sebelah aku yang sedang dukung adik hadi.. 

Si Mak : Kenapa macam tu?  bukan lawan orang terer pun kan?  lawan orang biasa-biasa je kan? 
Si Anak : Ya, bukan orang terer,  orang biasa-biasa je. 
Si Mak : Habis tu kenapa? (nada menekan) 
Si Anak : Memang orang biasa tapi abg dah penat. 
Si Mak : Ala.. takkan penat.. biasa boleh je.. (masih tak puashati sambil melangkah ke kereta) 


aku tak dengar dah apa lagi si anak jawab.. tapi pada aku memang si anak tu nampak penat.. yelah.. 4 perlawanan berturut-turut dari jam 9 pagi tadi lagi sampai ke pukul 5 petang.. cuma rehat setengah bagi setiap permainan selama sejam.. aku bekalkan abg long roti canai tadi pun licin.. belum lagi kira duduk bergelendangan di sepanjang koridor hotel lagi.. kesian.. 😔

aku bukan cakap tak perlu beri harapan pada anak-anak cuma jangan terlalu menekan anak-anak dengan harapan kita yang terlalu tinggi.. kadangkala kita menyakiti tanpa sedar. 



adat permainan ada kalah dan menang dan tak salah bagi anak rasa apa itu kekalahan untuk lebih berjaya dalam hidup. 

Ceritaita

Jumaat, 29 Jun 2018

Menang hadiah dari Johnson's!

assalamualaikum semua,  aku lupa nak cerita yang aku menang hadiah dari Johnson's tau hari tu.. tu la kalut pasal benda lain yang sampai sekarang belum selesai lagi ni.. selagi tak habis benda nan satu ni memang aku kalut la memanjang.. sampai lupa hobi nan satu tulis kat blog ni.. angin kerisauan tu belum habis lagi.. insyaAllah kalau dapat hari isnin ni nak la benda ni selesai dengan baik.. tapi mehlah kita hilangkan kerisauan dengan cerita pasal menang hadiah ke kan.. 


Menang hadiah dari Johnson's! 
 

aku masuk peraduan ni dah lama jugak.. ala peraduan senang je.. eh ada satu lagi jugak peraduan senang yang aku masuk la.. aku belum sempat cerita gak yang tu.. aku kongsikan kat facebook je hari tu.. nantilah bebila aku cerita.. yang ni nak cerita pasal hadiah istimewa Johnson's yang comel ni.. meh la aku tunjuk pasal tak sabar kan.. haha.. 

masa aku hantar gambar hadi guna bedak tu kat facebook 
tu takde apa pun dapat dari komen.. tapi tetiba tengok dalam senarai pemenang tu ada nama aku.. wah apa lagi.. lelaju la aku bagi mesej peribadi ke page Johnson's.. tanya semua kan.. betul ke nama aku yang tertulis kat situ.. al maklumlah ramai nama sama kan.. dan bila Johnson's jawab balik gembira la aku kan.. pasal hadiah dia tu best tau.. ni haa hadiahnya.. 

Menang hadiah dari Johnson's! 


tin Limited Edition yang terukir nama aku kat situ.. ceh.. korang ada ke? (sila baca dengan nada berlagak sambil angkat kening).. hahaha.. saja je la aku gurau je la.. tapi serius tau aku suka gila dapat tin comel ni.. boleh buat tabung.. hehehe.. apapun alhamdulillah syukur aku antara yang terpilih untuk dapat tin yang terhad ni.. di samping tin tu dapat jugak set barangan Johnson's.. terima kasih Johnson's! 

psssttt.. semalam kan aku macam terinspirasi bila tengok ada sorang kat instagram ni yang menang macam-macam-macam hadiah tau.. hebat la dia.. teringat sorang blogger dulu pun macam tu asyik menang hadiah.. tapi dah lama dah dia senyap menyepi dari dunia blogger dah sekarang ni.. ntah kenapa ntah.. 

Ceritaita


Rumah tinggal hilang seri?

assalamualaikun semua, semalam waktu kami lalu di kawasan perumahan kami timbul persoalan pasal rumah tinggal yang hilang seri.. adakah betul rumah yang ditinggalkan tiada berpenghuni akan hilang serinya? susah nak cakap.. tapi dari pemerhatian kami sekitar taman kami ni.. adalah beberapa rumah yang dah ditinggalkan oleh penghuninya yang mana dah berpindah.. dah menginap di rumah baru.. rumah ditinggalkan kosong begitu saja tanpa ada yang menyewa atau apa.. memang terserlah rumah tu macam hilang serinya..

Rumah tinggal hilang seri?


sambil lalu kawasan sekitar sambillah kami perhatikan.. ke sebab kami tau rumah tu memang takde penghuni jadi macam ada rasa kesuraman sebab kami tau takde siapa yang tinggal di situ? bunyinya macam ada bias jugak kan di situ.. sebab tu aku letak tanda soal dekat tajuk tu.. rumah tinggal hilang seri? betul-betul hilang seri atau kami je yang rasa macam tu?

terus teringat nasib rumah kami selepas ni.. semua dalam kereta terdiam sunyi sepi.. sedih pun ada agaknya rasa masing-masing kan.. mana kan tidak kami akan tinggalkan rumah yang dah 7 tahun kami menginap ni.. bulan ni memang genap la kami menginap 7 tahun di rumah ni.. 

banyak kenangan susah senang yang banyaknya susah kat rumah ni.. 2 kali beranak kecil di rumah ni.. dan banyak 'sampah' jugak yang nak 'dibersihkan'.. tolong doakan urusan kami semua dipermudahkan ya.. dan doakan jugak supaya rumah kami nanti tak jadi rumah tinggal yang hilang seri..

Ceritaita


Khamis, 28 Jun 2018

Roti Jala dan Kari Ayam Pencen

Assalamualaikum semua, pagi tadi baru je aku ceritakan pasal majlis sambutan hari raya di tempat kerja yang baru je berlangsung semalam.. aku ada ceritakan yang aku buat roti jala dan kari ayam pencen untuk dijamu pada hari tu.. meh la kita ceritakan apa macamana boleh dapat idea nak buat roti jala dan kari ayam pencen ni jom..





memula pada asalnya aku rancang nak masak nasi arab macam masa sambutan hari keluarga hari tu.. aku lupa nak tulis la.. haha.. ada ceritanya di facebook.. ntah kenapa tak tertulis di blog lagi kisahnya tu.. nantilah kalau senang-senang nak jugak aku tuliskan semula nanti di blog ni.. buat kenang-kenangan.. 



ntah macamana bila dah dapat surat yang akan menentukan hala tuju aku lepas ni teruslah jadi tak tentu arah dan ada beberapa perkara pulak yang mempengaruhi menu yang akan dipilih.. tapi konsep aku senang je.. kalau nak bagi makan pada orang haruslah bagi benda yang kita pun suka makan jugak.. kalau sebelum ni aku pernah buat lontong, sup, ungkep dan tak ingat dah apa lagi..  jadi kali ni aku berangan la nak buat yang lebih baik.. tapi apa nak buat.. angan-angan tinggal angan-angan nampaknya.. 



dan menu roti jala ni pun dipilih saat-saat akhir.. hari isnin kami pergi beli ayam pencen untuk dibuat kari.. dengan dugaan pulak anak-anak ada kerja sekolah yang banyak.. jadinya kena tunggu sampai semuanya selesai baru boleh menjala.. tapi alhamdulillah semuanya dapat jugak disiapkan menjelang jam 2 pagi.. lega bila hajat tercapai..




selamat semuanya dan makanan habis.. makanan yang dibawak habis ni yang paling aku suka.. alhamdulillah.. syukur.. harap akan ada peluang untuk menjamu kawan-kawan macam ni lagi nanti.. insyaAllah.. eh kalau korang nak resepi roti jala tu boleh ambik kat resepi roti jala sedap ni ya.. kari tu nantilah aku kongsikan kemudian..



Ceritaita


Sambutan Hari Raya di tempat kerja

assalamualaikum semua, semalam selamat berlangsung majlis sambutan hari raya di tempat kerja aku ni.. alhamdulillah majlis berjalan dengan lancar.. kalau ikutkan kami memang jadikan acara sambutan hari raya di tempat kerja kami ni sebagai acara tahunan.. walaupun secara tak rasmi tapi memang dah macam jadi kebiasaan kami buat sambutan macam ni setiap tahun..

Sambutan Hari Raya di tempat kerja


sejak aku berpindah kerja dari Kota Bharu, Kelantan dulu ke sini tahun 2007, aku rasa setiap warga kerja yang ada sebumbung dengan aku ni pun sama merasakan yang sambutan hari raya kami adalah merupakan hari yang sentiasa menjadi hari yang ditunggu-tunggu.. bukan saja buat kami malah semua rakan-rakan sekerja dan pelanggan setia.. 


Bersama rakan-rakan sekerja


setiap kali sambutan agak meriah.. pada tahun-tahun pertama aku kat sini dulu kami cuma buat sambutan ni secara kecil-kecilan je.. cuma menggunakan bilik mesyuarat kami yang kecik berada di tingkat atas makmal kami ni je.. jemputan masa tu cuma rakan-rakan sekerja yang berdekatan je.. maklumlah.. cuma ala kadar.. letak makanan di atas meja mesyuarat dan tetamu boleh ambil makanan dan makan di kerusi yang disediakan di sepanjang koridor di luar dan dalam bilik mesyuarat tu.. tak kira siapa pun tetamunya.. tiada meja VIP yang akan disediakan pun waktu tu.. semua dilayan sama rata.. tapi alhamdulillah walaupun nampak sempoi tapi tetap meriah..

cuma beberapa tahun kebelakangan ni sambutan hari raya kami nampak agak gah selepas bilik mesyuarat kami dah diubahsuai menjadi lebih kecil dan kami dah tiada ruang untuk membuat sambutan seperti dulu.. jadinya kami ubah kawasan ke bahagian tempat letak kereta di pejabat negeri yang kami pinjam sebenarnya.. sambutan hari raya nampak lebih gah apabila buat di sini.. walau hakikatnya jumlah orang kami serta sumbangan makanan yang dibawa oleh rakan sekerja masih sama..

ok berkait dengan sumbangan makanan.. biasanya setiap kali nak buat sambutan hari raya kami akan mengadakan mesyuarat dan menentukan AJK yang akan dilantik untuk semua tugasan yang ada.. kami cuma organisasi kecil yang ada tak sampai 25 orang.. jadinya setiap orang tak pernah berkecuali dalam apa jua penglibatan.. dan akan ada senarai yang dikeluarkan untuk mengambil nama serta juadah yang akan disumbangkan oleh setiap orang.. ya, kami menggunakan konsep potluck pada setiap tahun.. akan ada jugak sedikit kutipan bagi menampung keperluan sampingan macam pinggan mangkuk pakai buang serta yang lain-lain.. 

tapi apa yang aku kagum, setiap tahun walaupun kami cuma tak sampai 25 orang tapi kalau korang tengok hasil juadah yang dihidang pastinya terkejut tau.. boleh tampung sehingga lebih dari 100 orang tetamu aku rasa.. ini yang uniknya di sini.. masing-masing penuh rasa ikhlas menyumbang apa saja untuk dihidangkan untuk tetamu.. yang paling penting sebenarnya kami yang beraya sesama sendiri dengan rasa hidangan yang dihidangkan oleh rakan-rakan sekerja yang kebanyakkannya dimasak sendiri.. semangat ni yang aku kagum sampai sekarang.. walaupun sumbangan masing-masing nampak tak banyak.. setiap orang cuma akan masak untuk makan dalam 10 ke 20 orang.. tapi keikhlasan tu yang utama.. ada macam-macam la.. nasi minyak, nasi lemak, nasi air, laksa penang, nasi impit kuah kacang, nasi impit sambal ikan, roti jala, pulut ikan masin, sup, dan banyak lain kuih muih..


Ini masa belum penuh lagi ni..

sibuk masing-masing menghidang


tengok je la semalam.. asalnya bila kami edarkan borang untuk senarai sumbangan nampaknya macam tiada sambutan sangat sampai ada yang agak risau meja hidangan akan kosong tapi alhamdulillah.. sampai tak muat rupanya meja hidangan utama semalam.. siap kami akan bawak bekal untuk keluarga di rumah memana lebihan yang ada.. syukur bertambah la pasal tak payah masak pulak bila balik kerja nanti kan.. hehehe.. dan jemputan kami masih tak berubah sejak dari dulu cuma kawan-kawan sekerja yang berdekatan dengan kami saja.. belum mampu lagi nak adakan sambutan besar-besaran untuk panggil orang luar atau vip yang lain.. harap maaf jika korang antara yang tak menerima jemputan rasmi dari kami ya..


ini hidangan yang aku bawak - roti jala dan kari ayam pencen


dan tahun ni merupakan sambutan terakhir untuk sambutan hari raya di tempat kerja ni bagi aku.. insyaAllah lepas ni aku akan berada di tempat baru dengan situasi baru pulak.. tapi kenangan yang indah macam ni akan sentiasa menjadi kenangan aku walau di mana saja aku berada.. sebaklah pulak.. dan aku berharap yang sambutan hari raya macam ni akan diteruskan oleh mereka yang berada di sini.. dan aku pasti mereka pun sangat menghargai sambutan macam ni.. sayang kalau ianya dihapuskan.. untuk tahun ni aku dari hari tu berhajat nak masak nasi arab tapi atas masalah yang tak dapat dielakkan menu bertukar jadi kepada roti jala, kari ayam pencen dan kek marble.. tapi sayangnya kek marble tak sempat nak buat.. cuma mampu bawakkan kuih raya je sebagai ganti.. 




Bebudak bertiga ni pun ada beraya sama jugak


yang pastinya bagi aku sambutan hari raya di tempat kerja macam ni bukan saja untuk menghargai pelanggan malah menghargai sesama sendiri dengan hidangan yang dibawa untuk kawan-kawan.. malah mengeratkan silaturahim sesama rakan sekerja dengan kerjasama diberi sepanjang perjalanan majlis.. yang ini sangat positif ok.. perhubungan yang baik akan hasilkan hasil kerja yang baik jugak.. korang buat sambutan hari raya di tempat kerja jugak ke? 

Ceritaita


Selasa, 26 Jun 2018

SYAMPU RAMBUT KANAK-KANAK CARRIE JUNIOR ODOUR BUSTER ~ ALAMI RAMBUT HARUM DAN SEGAR SEPANJANG HARI!


SYAMPU RAMBUT KANAK-KANAK CARRIE JUNIOR ODOUR BUSTER
~ ALAMI RAMBUT HARUM DAN SEGAR SEPANJANG HARI!

Assalamualaikum semua, pernah tak korang mengalami bau yang kuat dari kulit kepala dan rambut yang berpeluh selepas anak korang bermain di luar atau pulang dari sekolah? Baunya menjadi lebih teruk apabila kulit kepala anak korang berminyak dan berpeluh. Satu-satunya cara untuk menghilangkan bau yang tidak menyenangkan ini adalah dengan memastikan anak korang mencuci rambutnya selepas waktu sekolah, atau bermain di luar. Mengekalkan kebersihan rambut akan dapat mengurangkan risiko jangkitan kulit kepala selain memastikan mereka berbau segar.

SYAMPU RAMBUT KANAK-KANAK CARRIE JUNIOR ODOUR BUSTER  ~ ALAMI RAMBUT HARUM DAN SEGAR SEPANJANG HARI!


Penting bagi ibu bapa untuk mengetahui bahawa syampu dewasa tidak digalakkan untuk kanak-kanak. Penggunaan syampu dewasa pada kanak-kanak akan menyebabkan masalah kulit kepala dan rambut terutama bagi kanak-kanak berumur antara 6-12 tahun. Disebabkan kulit kepala dan rambut kanak-kanak yang halus amat sensitif, maka cara yang terbaik adalah menggunakan syampu yang dirumus khas agar rambut dan kulit kepala yang sihat dapat dikekalkan. Penting ni tau sebab bila rambut dah rosak, agak susah nak pulihkan rambut yang rosak tu.

Memahami keperluan kanak-kanak terhadap produk yang lembut dan selesa pada kulit, CARRIE JUNIOR memperkenalkan CARRIE JUNIOR KIDS SHAMPOO ODOUR BUSTER, syampu yang selamat digunakan setiap hari dan memberikan haruman pada rambut sepanjang hari. Ia merupakan syampu baharu yang dirumus khas bagi menghilangkan bau yang tidak menyenangkan secara berkesan, tanpa mendatangkan kesan buruk pada rambut dan kulit kepala. Dengan aroma buah-buahan yang berkekalan selama 24 jam, si manja pasti kekal segar dan berbau wangi walaupun setelah seharian bermain dan berseronok di luar kediaman. Diperkaya dengan minyak zaitun, produk ini dapat menyuburkan dan melembutkan rambut agar mudah diurus dan disikat.

SYAMPU RAMBUT KANAK-KANAK CARRIE JUNIOR ODOUR BUSTER  ~ ALAMI RAMBUT HARUM DAN SEGAR SEPANJANG HARI!


CARRIE JUNIOR KIDS SHAMPOO ODOUR BUSTER hadir dalam aroma Perky Peach Fruity Burst yang menyenangkan serta mempunyai pH seimbang, lembut dan tidak menghakis untuk kegunaan seharian. CARRIE JUNIOR KIDS SHAMPOO ODOUR BUSTER boleh didapati dalam dua saiz, iaitu pek 280g yang dijual pada harga RM10.10* di Semenanjung Malaysia dan RM 10.60* di Sabah & Sarawak. Manakala CARRIE JUNIOR KIDS SHAMPOO ODOUR BUSTER bersaiz 700g dijual pada harga RM20.70* di Semenanjung Malaysia dan RM 21.70* di Sabah & Sarawak. Produk CARRIE JUNIOR boleh didapati di kedai runcit, pasaraya, pasaraya besar dan farmasi utama seluruh negara.

Yang paling best barangan CARRIE JUNIOR ni ialah permainan yang tersembunyi kat belakang tu la.. tak sabar-sabar adik hadi nak bukak dan tengok apa kat belakang tu tau.. 

mari kita tengok apa ada kat dalam

yeay kita dapat bear!

suka tau budak ni


Kini, ibu bapa boleh memeluk anak-anak selepas bermain walaupun berpeluh namun masih kekal segar dan berbau aroma buah buahan sepanjang hari!

*Harga tertakluk kepada perubahan berdasarkan cukai yang akan diumumkan oleh Kerajaan

Ceritaita

Khamis, 21 Jun 2018

Tetiba teringin Kek Marble Mak Jemah

assalamualaikum semua, semalam entah kenapa aku tetiba teringin kek marble mak jemah.. aku pernah tulis pasal resepi kek marble mak jemah dulu kat blog ni.. lepas tu teringin sangat nak makan dari sebelum raya lagi tau.. tapi disebabkan aku pulun nak buat kuih raya terpaksa la aku korbankan dulu hajat nak buat kek marble mak jemah yang sedap ni.. tapi semalam aku tak tahan lagi la.. kena buat jugak.. dapatlah bawak sebekas ke opis pagi ni.. alhamdulillah rezeki kawan-kawan jugak..

Tetiba teringin Kek Marble Mak Jemah


mesti ada yang nak tau kenapa namanya kek marble mak jemah kan? sebenarnya mak jemah tu nama mak aku.. dan disebabkan resepi ni aku dapat dari mak jadinya aku abadikanlah nama mak kat resepi tu.. resepi yang insyaAllah dijamin sedap, lembut dan cair kat dalam mulut tau.. kira ni macam kek legend mak aku la sejak dulu.. aku memang suka sangat kek marble mak buat ni tak sama dengan yang lain pada aku.. aku tak tipu punya.. tengok je la gambar yang aku tunjuk kat atas tu haa.. mengancam kan?

ada yang tertanya-tanya macamana nak buat? mehlah kita kongsikan resepi.. sesambil tu korang tolong la doakan mak abah aku supaya panjang umur dan sihat sentiasa dan kami dapat merasa air tangan mak abah lagi di masa akan datang..

Resepi Kek Marble Mak Jemah

Kek Marble Mak Jemah



BAHAN-BAHAN
5 biji telur
1 cawan gula kastor
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung naik sndiri
1 sudu teh esen vanilla
300 gram marjerin
1 sudu teh baking powder
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu besar serbuk koko..agak2 la..nak pekat letak lebih..

CARA-CARA
1. Asingkan putih dan kuning telur
2. Putar putih telur dgn separuh gula sampai bertanduk (meringue)
3. Pukul kuning telur + marjerin + baki gula (a)
4. Ayak baking powder dgn semua tepung
5. Masuk tepung, esen vanilla, susu n bahan a dalam meringue
6. Kacau dgn senduk atau spatula sampai rata
7. Buat 2 bahagian, satu letak serbuk koko dan sebatikan
8. Sapu butter atau marjerin dlm loyang
9. Lapis adunan ikut kreativiti
10. Bakar dlm suhu 180°c-200°c dalam 30-40 minit..ikut saiz oven korang..(lagi besar oven lagi tinggi suhunya)

sumber resepi asal Resepi Kek Marble Mak Jemah

Harapnya korang manfaatkan resepi ni ya.. tengah bercadang konon-konon nak berjual kek ni bila kami pindah nanti.. mogalah ada rezeki kami di tempat baru tu nanti.. insyaAllah..

Ceritaita


Duit Raya Kakak Husna hilang!

assalamualaikum semua, hari ni aku tetiba pulak teringat nak coretkan sesuatu.. pasal duit raya kakak husna hilang di hari raya baru ni.. mesti korang pun sama terkejut dan akan ada soalan.. macamana boleh hilang? kannnn? mehlah aku ceritakan bagi tanda tanya tu berakhir..

Duit Raya Kakak Husna hilang!


biasalah kalau dah hari raya ni akan ada budaya beri duit raya untuk anak-anak walaupun ada dah pendapat yang mengatakan memberi duit raya ni merupakan budaya yang ditiru daripada masyarakat agama lain di Malaysia tapi bila nak rujuk hukum memberikan duit raya ni aku lebih suka berpegang pada pendapat yang diberikan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan:

Budaya Memberi Duit Raya
Kami berpandangan, konsep memberi duit raya kepada ibubapa, kaum kerabat, serta kanak-kanak pada 1 Syawal adalah menepati perbuatan sedekah di dalam Islam. Bahkan perbuatan sedekah kepada ibubapa termasuk di antara ibadah yang sangat menguntungkan kerana ia menghasilkan tiga bentuk pahala amalan soleh iaitu birrul walidain (berbuat baik kepada dua ibubapa), mengeratkan silaturahim, serta pahala bersedekah itu sendiri. - sumber Laman Web Mufti Wilayah Persekutuan

jadi pada aku takde salahnya la kalau kita niat nak bagi duit raya pada kanak-kanak atau sesiapa sahaja.. boleh dapat pahala sedekah insyaAllah.. tapi bukan cerita hukum beri duit raya tu yang aku nak cerita sangat pun.. lebih kepada cerita macamana kakak husna boleh hilang kesemua duit raya dia yang dah dikumpul sejak hari pertama raya hingga hari raya kedua.. sedih tau aku sebagai mak ni pun..

asalnya malam raya pertama tu kakak dah mula keluarkan semua duit dari semua sampul yang dia dapat walaupun aku dah tegah.. biasalah bebudak tengah teruja dapat duit.. tapi aku tak kisah lagi bila dia kumpulkan semua duit tu dalam sampul yang paling dia suka.. aku pun masa tu tak tau berapa banyak duit yang dia ada.. dia kira sendiri dan masukkan dalam sampul tapi aku agak jumlahnya agak banyak la jugak.. lepas tu aku pesan suruh dia masukkan sampul intan terpilih tu dalam beg tangan aku.. semuanya supaya tak hilang la kalau dia letak merata-rata beg tangan dia nanti kan.. 

tapi itulah.. kita ni ibubapa yang cuma mampu merancang.. saban tahun memang terpaksa ummi atau ayah jadi bank sementara mereka sebelum duit tu ke mana-mana bank.. tapi tiba-tiba pulak si kakak husna terlampau teruja sangat tahun ni.. boleh pulak masa nak pergi beraya pagi kedua tu dia pergi ambik duit tu tanpa pengetahuan aku.. bila aku siasat pun dia jawab dia terambik.. alahai.. nak marah pun tak sampai hati walaupun memang aku dah marah.. sedih pulak tengok muka dia masa tu..

mau tak sedih kan.. hilang semua duit yang dia sayang.. waktu dia balik beraya pagi raya kedua tu shah la tanya mana duit kakak yang lain.. aku memang takkan tanya sebab aku ingat ada dalam beg aku waktu tu.. kemudian baru aku tau dari sepupu dan abang-abang dia yang dia bawak duit semalam tu ikut beraya sekali.. apa nak buat nasi dah jadi bubur.. dah selamat hilang dah pun semuanya.. nak marah pun dah tak guna.. mungkin duit tu cicir masa dia berjalan raya atau dia tertinggal kat rumah mana-mana yang dia pergi beraya tu agaknya.. kira takde rezeki kakak husna je la nampaknya.. kesian kakak..

Ceritaita

Rabu, 20 Jun 2018

Selamat Hari Raya Aidilfitri dari Ceritaita

assalamualaikum semua, hari ni aku dah mula bertugas semula di tempat kerja.. sebenarnya semalam lagi dah mula kerja.. hari agak suram hari ni.. jalan pun masih lenggang nampaknya.. senang hati je pegi kerja tadi dalam keadaan tak sesak dan lapang selapang-lapangnya.. hehehe.. alhamdulillah.. mungkin sebab ramai yang masih bercuti dan sekolah pun masih bercuti.. dah masuk Syawal ke 6 dah hari ni.. tapi belum terlambat kot kalau aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri dari Ceritaita..

Selamat Hari Raya Aidilfitri dari Ceritaita


tahun ni kami sekeluarga berhari raya di Pekan, Pahang.. giliran sini tahun ni.. raya ketiga pulak kami balik ke Kluang, Johor.. macam tu la setiap tahun.. biasanya akan ada giliran untuk hari pertama tu lepas tu kami akan balik ke rumah yang satu lagi agak lambat sikit dalam raya ketiga dan ke atas macam tu.. bergantunglah dengan cuti yang ada.. dan tahun ni disebabkan cuti sekolah yang panjang ramai la yang ambik cuti panjang bersempena cuti sekolah.. tapi disebabkan giliran aku bertugas jatuh pada minggu selepas cuti sekolah maka terpaksalah korban sikit bertugas pada minggu ni.. 

buat masa ni anak-anak aku tinggalkan jugak kat kampung.. sebab sepupu sepapat diorang tengah ramai kat rumah mak.. kesian pulak bila nak ajak balik hari tu.. yelah baru sampai petang Ahad tetiba malam Isnin dah balik semula.. tak puas lagi muka memasing.. bila tawarkan tinggal kat rumah atuk je memasing laju je setuju.. dapatlah sambung beraya lagi nampaknya.. 

tahun ni tak banyak gambar raya yang sempat kami ambik.. baju raya pun takde tema tahun ni macam tahun-tahun sudah.. asalnya sebab memasing ada pilihan warna yang berbeza setiap tahun.. lagi-lagi la bila memasing dah semakin besar.. jadilah tema warna warni di Aidilfitri.. baju raya kami dah beli awal lagi.. sebelum puasa lagi dah mula beli.. ada jugak hikmahnya.. sebab dalam bulan puasa hari tu aku dapat berita yang mengejutkan.. pasal kerjaya.. nanti la aku tulis lain pulak pasal tu..

Bersempena kedatangan Syawal 1439H ni aku nak mohon maaf kepada semua pembaca Ceritaita sejak dari tahun 2008 lagi.. maafkan semua kesalahan aku samaada yang terzahir ataupun tidak.. dan aku titipkan doa semoga Ramadan 1439H ni tidak menjadi Ramadan terakhir kita dan semoga segala amalan kita diterima oleh Allah.. Amin.. Selamat Hari Raya Aidilfitri dari Ceritaita

ada yang geng dengan aku dah bekerja hari ni? 

Ceritaita


Khamis, 14 Jun 2018

" A Fresh New Addition to Domino’s Hottest Korean Sensation"

assalamualaikum semua, 

Fall in love all over again with the sweet and spicy Ssamjeang flavors especially created by Domino’s Pizza. Hot on the trail of its popular Ssamjeang Pizza range, Domino’s introduces its latest addition, the new Ssamjeang Prawn pizza, the fourth variant added to the range.



Featuring springy, succulent prawns marinated with Italian herbs & spices coupled with nutritious seaweed that’s rich with umami flavour, fresh cherry tomatoes, green peppers, sprinkled with roasted sesame seeds atop the specially developed Ssamjeang sauce, the Ssamjeang Pizza is packed with well-balanced flavors and textures. 

Speaking on the new flavors, Shamsul Amree, Senior General Manager, Operations, Domino’s Pizza Malaysia and Singapore said, 

“We received tremendous love and support from our customers and Korean fans when we first launched the Ssamjeang Tuna, Chicken and Beef. The response was overwhelming and to cater to the growing request of the Ssamjeang pizzas, we have taken it further and created Ssamjeang Prawn. We believe this new addition enhances the flavor profile of the Ssamjeang sauce especially with the delicious combination of multiple flavours and textures in a single pizza.” 

“We are heartened by the positive response from our customers and we hope this new flavor will be well received as well. Fasting month and the Raya period is a great opportunity to get together with family and friends while enjoying your favorite pizzas. We are offering fantastic deals for the festive period and we hope our customers will take up the opportunity to enjoy this latest item on our menu while it lasts!” 

Truly inspired by Malaysians love for Korean food, Domino’s Ssamjeang Pizzas were specially crafted to deliver the perfect combination of savory, sweet and spicy flavors. Versatile and flavorful, the Ssamjeang sauce is also available with Ayam-haseyo Chicken Wings, a side of chicken wings baked to perfection with an outer coating of the deliciously addictive Ssamjeang sauce. 



During the festive Ramadan and Raya period, customers can enjoy Ssamjeang Prawn with the two combo deals namely Ssamjeang Buddy Combo and the Ssamjeang Super Combo. Priced at RM37.65(GST zero-rated price), the Ssamjeang Buddy Combo includes one Regular Ssamjeang pizza, one Ayam-Haseyo, one Garlic Twisty Bread and two cans of soft drinks; while the Ssamjeang Super Combo, priced at RM56.51(GST zero-rated price) comprises of two Regular Pizzas, one Ayam-Haseyo, one Cheesy Mozzarella/Cheddar Stix and a bottle of 1.5L soft drink. 




The all new Ssamjeang Prawn is available at all Domino’s Pizza stores for a limited time only, from June 4 to July 1, 2018, while stocks last. 


Visit Domino’s stores, order online at http://www.dominos.com.my/

or call 1300-888-333 to make an order. 


To learn more about Domino’s Pizza Malaysia’s Ssamjeang Prawn Pizza as well as other ongoing promotions, visit us at Domino’s Pizza Malaysia’s Facebook at https://www.facebook.com/DominosMY/ or Instagram at https://www.instagram.com/dominosmy/.

Ceritaita 

Rabu, 13 Jun 2018

Resepi Japanese Crisp Cookies

assalamualaikum semua,  korang tengah buat apa tu?  Tengah anyam ketupat eh.. aku tak anyam ketupat kot tahun ni.. cari daun tak jumpa-jumpa.. stress.. 2 tahun lepas pun ginilah.. sudahnya aku beli gak daun kelapa yang harganya tinggi melanggit.. 15 helai RM5 kot macam tu.. tahun ni mungkin dah turun sikit harga pasal dah GST dah 0% kan.. hehehe.. tapi aku bukan nak cerita pasal ketupat pun sebenarnya.. nak cerita pasal kuih raya.. dan nak kongsikan resepi Japanese Crisp Cookies yang macam aku janjikan aritu.. 

Resepi Japanese Crips Cookies


Maaflah sebab janji jadi lama sangat bertaut kasihnya.. semua pasal hidup aku jadi kucar kacir sikit sejak akhir-akhir ni.. ada peristiwa yang berlaku.. nanti la aku ceritakan.. mood nak cerita belum sampai lagi.. kali ni meh kita kongsi dulu biskut raya yang sedap ni dulu.. 

Aku dapat resepi ni dari mencari kat internet.. pastu cuba-cuba je sendiri dengan harapan menggunung ke langit tinggi yang ianya akan jadi biskut yang sedap.. tapi serius la memang sedap! kalau korang seorang peminat healthy bar tu, wajib tau buat biskut ni sebab rasanya lebih kurang.. tapi lebih rangup.. bila dah tau jadi takdelah keluar belanja mahal untuk healthy snack yang agak mahal harganya tu kan.. meh kita tengok apa bahan dia guna.. 

BISKUT - JAPANESE CRISP COOKIES

Resepi Japanese Crips Cookies



Bahan A

200 gm butter (aku guna buttercup) 
150 gm icing sugar
1 biji kuning telur
125 gm quaker oats
20 gm tepung jagung
50 gm tepung susu
50 gm black current (aku ganti kismis) 
50 gm cherry merah & hijau dihiris (aku letak yang ceri merah je) 
1/2 sudu teh vanilla
35gm badam cincang [dibakar terlebih dahulu] (aku letak kacang tanah cincang) 
80 gm tepung gandum
100 gm cornflakes [brand kellogs - dihancurkan terlebih dahulu] aku guna brand Nestle - boleh jugak
Merah telur untuk disapu (aku tak guna pun) 

Cara-cara

1. Semua bahan-bahan kering hendaklah dicampurkan dan digaul terlebih dahulu. 
2. Pukul butter & gula icing sebentar lalu masukan telur, vanilla dan masukan semua bahan-bahan kering ke dalam adunan.
3. Kemudian dicanai dan dipotong-potong mengikut citarasa anda sendiri. (aku gentel je besar-besar syiling 50 sen pastu leperkan) 
4. Selepas itu sapukan merah telur sebelum dibakar. (tak isi) 
5. Bakar pada suhu 180•C untuk masa 20 minit. Yang ni bergantung oven dan ketebalan biskut ya.. lebih bail buat agak nipis untuk bagi cepat masak dan lebih crispy atau rangup.. Untuk perhatian anda semua ketika biskut ini dibakar, baunya amat menyelerakan. (ya jugak.. sila jaga perut anda.. haha) 
6. Dah sejuk baru susun dalam telap atau balang ya.. kalau belum sejuk betul nanti dia lemau.. 

Biskut ini boleh juga ditekan dalam acuan buah kana.
Sekiranya adunan anda agak lembik untuk ditekan dalam acauan atau dipotong, sila tambahkan tepung jagung & tepung gandum.

Resepi sumbangan dari Sini.. terima kasih ya.. 

Harap korang dapat manfaatkan resepi Japanese Crips Cookies yang sedap ni tau.. penat aku salin ni... hihi.. selamat mencuba!  sesiapa yang dah dalam perjalanan balik kampung tu hati-hati ya.. 

Ceritaita