Rabu, 28 Februari 2018

Akhirnya Shopee jadi tempat cari dapur baru!

assalamualaikum semua, minggu ni semua laman web shopping online tayang promosi sempena hari gaji..  tak kurang jugak kawan-kawan yang tunjuk hasil dapatan belian masing-masing..  haha.. aku pulak kebetulan dapur yang kami guna selama hampir 7 tahun lamanya tu dah mintak berehat.. abis runtuh dah tungkunya.. jadi aku ambik peluang jugaklah nak cari pengganti.. jadi secara tak langsung akhirnya Shopee jadi tempat cari dapur baru! 

Akhirnya Shopee jadi tempat cari dapur baru! 


kalau ikutkan kami nak je repair dapur yang ada kat rumah ni untuk berjimat.. tapi apakan daya rasanya memang dah tak mampu lagi dah nak bertahan dapur tu.. ni pun kami tengah fikir apa nak buat dengan dapur lama.. sayang pulak kacanya masih utuh.. cuma tungku je yang tak dapat nak ditolong lagi.. dapur lama tu ada 3 tungku,  2 tungku besar dan satu tungku kecik kat tengah-tengah.. yang dah runtuh tu yang 2 tungku besar kat tepi dua-dua tu la..  yang dah runtuh tu bukan tungku keliling tu tau.. tepi keluar api tu.. apa eh orang panggil? 

bila dah nazak sampai semua periuk kuali aku guna jadi hitam dan api dah langsung tak sekata aku mula la tak selesa langsung nak memasak.. macam takde mood tau..  jadi mula la aku korek-korek duit memana ada dan bercadang nak cari dapur baru.. tapi disebabkan keadaan kewangan tak berapa mengizinkan aku cuba untuk cari dapur yang tak makan bajet banyak sangat.. aku cuma letak bajet dalam tak lebih RM70..

dan kemudian aku mula survey dapur masak yang ada sekitar Kuantan ni.. dah survey kat Mydin,  Giant,  Aeon Big dan jugak kedai-kedai elektrik yang ada tapi macam tak berapa jumpa yang kena di hati.. dan tetiba pulak aku terfikir nak survey online.. tentunya Shopee jadi pilihan utama aku sebab aku ada simpan aplikasi dia dalam handphone ni.. senang kan terus klik dan cari dapur.. 

biasanya aku akan buat pemilihan untuk prefered seller dulu dan letak range harga yang aku nak.. macam kali ni aku letak bajet tak lebih RM70 kan?  jadi aku letakkan sekali kat kriteria pemilihan yang aku nak tu.. senang je terus dia keluar semuanya.. eh lupa pulak aku masukkan sekali untuk kriteria pos percuma jugak tau.. selagi boleh jimat sebolehnya kita cubalah berjimat kan.. hehe.. 

dan bila dah keluar senarai aku pun buat pemilihan.. dan senarai yang kat bawah ni la antara pilihan aku masa tu.. aku habiskan masa baca satu-satu review setiap barang yang aku pilih.. dan selepas aku berpuashati baru la aku klik untuk teruskan pembayaran.. 


cuba teka yang mana aku pilih? 


mesti ada yang kata kan.. aku ni cerewet betul.. ya la korang.. dah keluarkan duit mestilah kita harapkan yang terbaik dengan belanja yang kita keluarkan walaupun modalnya tak banyak mana pun kan.. tapi aku memang macam ni la.. tu yang kadang-kadang habiskan masa lama tapi satu pun tak beli.. banyak sangat piawaiannya.. dan selepas membuat pilihan akhirnya aku berjaya buat pilihan yang murah dan berpatutan aku rasa pada masa tu.. ni la dia yang aku pilih! 


menarik kan harganya yang murah tu? 


Dapur ni sampai masa aku kat JB aritu tau.. berbunga je hati bila shah hantar gambar.. alhamdulillah berbaloi dengan harga.. aku pilih dapur jenama Milux YS-3030.. kalau kat tempat lain jenama dan model yang sama berharga dalam RM56-69 jugak la satu tu.. tapi aku dapat dengan harga yang sangat murah iaitu RM46.80 je tau.. alhamdulillah bajet yang lebih tu boleh la salurkan ke lain pulak nanti.. meh tengok dapur baru aku jom! 


tungku cantik warna emas

ini rupa sebenar dia bila keluar dari kotak

dapur murah jenama Milux YS-3030


bagi korang yang nak cari barang-barang murah dan berbaloi memang aku sangat rekomen la korang cari di Shopee ni.. insyaAllah berbaloi.. dan boleh dipercayai.. setakat ni kalau korang rasa tak puashati pun boleh tanya terus pada penjual.. kalau dia tak jawab atau tak respon pun korang boleh terus contact Shopee untuk buat aduan tau.. eh.. kalau yang tengah tinjau-tinjau tu hari ni hari terakhir untuk promosi hari gaji tau.. boleh dapat coin berganda dan promosi yang tak masuk akal jugak harganya tau.. nak tau lanjut pasal promosi hari gaji ni korang boleh baca kat Promosi Hari Gaji.. 

ok aku nak sambung masak dengan dapur baru.. eh.. hahaha.. 

Ceritaita

Selasa, 27 Februari 2018

Hilangkan masalah kulit gatal dengan Glow Gelenggang

assalamualaikum semua, pernah dengar tak orang guna ubatan tradisional untuk buat rawatan harian? baru ni pun aku ada peluang gunakan produk yang diadun dari bahan tradisional, khasiatnya sama je dengan menggunakan bahan tu secara tradisional.. cuma kaedah yang digunakan lebih mudah.. produk yang aku guna ni boleh hilangkan masalah kulit gatal dengan Glow Gelenggang..


cara hilangkan gatal kulit
Hilangkan masalah kulit gatal dengan Glow Gelenggang


nama pun unik kan? Glow Gelenggang.. ini bersempena bahan asas iaitu daun gelenggang yang digunakan dalam menghasilkan produk ni.. aku ada jugak berbual dengan abah dan mak masa balik kampung aritu pasal produk ni..



Produk Glow Gelenggang


Aku : Abah, angah ada bawak balik sabun dengan minyak ni..
Abah : Sabun apa? 
Aku : ni haa abah.. Glow Gelenggang.. dibuat dari daun gelenggang.. (sambil menunjukkan produk Glow Gelenggang) 
Abah : wah bagus ni... pandai orang-orang sekarang ya.. kalau dulu kita guna daun gelenggang ni je nak hilangkan gatal-gatal kat badan.. tapi leceh sikit la nak keringkan dulu daun semua.. 
Aku : A'ah bah.. yang ni senang je boleh terus guna je.. hehe 
Mak : meh mak tengok.. baunya sedap jugak.. 
Aku : tulah.. makin bijak orang sekarang ni.. kita pun senang.. tinggal guna je..

*apasal tiba-tiba aku rasa macam dalam iklan kat Nasional FM pulak dah ni...hahaha


Sabun Glow Gelenggang

Minyak herba Glow Gelenggang



Ok dah tengok produk tu kan.. meh la korang baca info pasal daun gelenggang ni pulak.. aku teringat tau zaman aku kecik-kecik dulu pokok ni memang banyak la sepanjang jalan.. kalau pagi-pagi berjalan hala ke sekolah tu memang banyak je pokok gelenggang ni kat tepi-tepi jalan.. siap kadang tu petik bunganya buat main-main.. tapi itulah bebudak kan.. main je lebih padahal pokok ni banyak khasiat dia.. kat bawah ni info yang aku dapat..



Daun gelenggang

Daun gelenggang yang lebih dikenali sebagai daun Senna adalah dari pokok herba tumbuhan renek dengan ketinggian 1 – 1.5 meter. Cassia senna L (C. acutifolia Delile) dan Cassia angustifolia Vahl adalah di antara nama saintifik bagi daun gelenggang. Daun gelenggang telah digunakan sebagai ubat tradisional di negara Arab semenjak zaman dahulu lagi. Ianya telah diperkenalkan ke Eropah oleh pengamal perubatan tradisional Arab pada abad ke-9.



Daun gelenggang kering yang belum dikisar berwarna kuning pucat, manakala serbuk daun gelenggang berwarna kuning kehijauan. Bahan aktif yang terdapat dalam daun gelenggang adalah antraquinone glucosides. Pada lazimnya, daun gelenggang mengandungi tidak kurang dari 2.5 peratus antraquinone glucosides. Pengiraan kandungan bahan aktif yang terdapat dalam daun gelenggang yang telah dikeringkan adalah berdasarkan sennoside ataupun dikenali sebagai senna glycoside. Sennoside merupakan derivatif anthraquinone. 

(siantifik benar bunyinya kan? pasal info ni aku ambik dari web Myhealth)

Secara tradisinya daun gelenggang digunakan sebagai julap dan penyelesaian untuk masalah sembelit dan jugak masalah kegatalan pada kulit.. ada jugak yang gunakan untuk masalah kurap.. tapi kalau guna daun yang dah dikeringkan pada kulit yang dah ada luka akan ada timbulkan rasa pedih jugak..

Sabun dan minyak herba dari Glow Gelenggang - cara guna


Mujurlah dah ada yang rajin dan bijak pandai hasilkan produk segera macam ni yang bolehkan kita untuk terus guna je kan.. jimat masa dan mudah pulak tu.. macam aku yang bekerja dalam bidang veterinar ni agak biasa jugak la berdepan dengan kes yang macam-macam.. belum lagi ada tu yang kadangnya memang dah ada masalah hama pada bulu.. dan secara tak langsung la kalau jenis kulit yang sensitif akan mudah je jadi masalah jugak nanti.. dengan adanya Glow Gelenggang ni mudah je la nak basuh tangan atau mandi untuk elak gatal-gatal kemudian boleh sapu dengan minyak habbatusaudah Glow Gelenggang jugak.. untuk gunakan si seluruh badan ya.. kat muka pun boleh..


model baru nak up dengan Glow Gelenggang


dan kebetulan abah aku ada masalah gatal-gatal kulit badan jadinya sekarang ni aku dah bagi dah sabun pada abah untuk abah buat mandi hari-hari.. alhamdulillah abah suka guna sabun tu.. bagi korang yang nak cuba sabun dan minyak herba Glow Gelenggang ni boleh hubungi nombor telefon yang ada pada gambar Glow Gelenggang tu ya.. atau korang boleh terus je klik facebook dan whatsapp macam kat bawah ni ha..


Facebook : Glow Gelenggang 
Whatsapp : 014-5445951



eh lupa pulak nak kongsikan.. mesti ada yang nak tanya pasal harga kan?


Harga produk Glow Gelenggang


Sabun herba 

sabun herba organik 50gm
1 unit sabun herba rm47
2  unit sabun herba rm70 (jimat RM24)
4  unit sabun herba rm140 + free 1  unit sabun herba (jimat RM95)


minyak herba organik 30ml
1 botol minyak herba rm47
2 botol minyak herba RM70 (jimat RM24)


set sabun herba & minyak herba
1 set rm70 (jimat RM24)
2 set rm140 + free 1 unit sabun herba (jimat RM95)



*Setiap pembelian akan menerima free pos dan free gift dari Glow Gelenggang


dan kalau korang berkenan nak beli dan nak dapatkan harga diskaun atau potongan harga atau harga lebih murah dari pasaran.. korang boleh gunakan kod ROZITA10 yang ada dalam gambar kat bawah ni ya.. boleh dapat potongan harga sehingga RM10 tu.. nak beli satu je pun boleh dapat diskaun tu..

Kod Baucer Glow Gelenggang



Ceritaita


Jumaat, 23 Februari 2018

Ujian RBPT untuk ternakan, penting ke?

assalamualaikum semua,  lama dah tak cerita pasal kerja kan? sebenarnya bila cerita pasal kerja aku jadi tak tau nak ceritakan pasal apa.. apa ye yang patut tulis? sebab kebanyakkan hal kerja ni adalah sulit.. bukan sulit apa la pun kan.. tapi bila kerja melibatkan hak orang lain ni pada aku macam ada kekangan pulak bila nak menulis..

Ujian RBPT untuk ternakan,  penting ke? 


kalau ikutkan tahun ni aku ada bermacam kisah nak tuliskan pasal kerja.. sebabnya aku dah terlibat dengan aktiviti pembedahan di klinik veterinar jugak.. yang tu secara sambilan la ya bukan kerja hakiki pun.. ada la jadual yang ditetapkan setiap minggu.. dan biasanya waktu aku bertugas tu tak banyak pun kes sebab aku sendiri yang mintak macam tu.. maklumlah dengan pengalaman aku sebagai vet di klinik aku rasa aku tak mampu nak handle..

tambahan pulak kerja hakiki aku sebagai vet di makmal.. banyak masa agak terbatas la.. walaupun hakikatnya orang akan cakap vet kat makmal ni macam takde kerja je rupanya tapi aku tak nafikan ramai yang tak tau tu.. maklumlah kami ni duduk dalam bangunan yang kadang orang nak masuk pun seram dengan rupanya.. tapi percayalah hati kami taklah seseram bangunan tu haa.. haha..

tapi kebanyakan masa vet atau staf kat makmal ni adalah bekerja sendiri dalam ruangan sendiri,  tapi bukan bermakna kami tak bersosial sesama sendiri.. kami ok je cuma adalah masa-masanya.. tapi bukanlah setiap masa kami akan jumpa satu sama lain.. sampaikan kadang-kadang walau pejabat kami kecik je,  jangan pelik la kalau ada keluar soalan-soalan macam ni.. "eh ada nampak Doktor Rozita tak hari ni? "

macam minggu ni aku bertugas sebagai pegawai bertugas mingguan.. secara rutinnya kami kat sini akan bergilir-gilir untuk ambik tanggungjawab sebagai pegawai bertugas mingguan.. dan sebagai pegawai bertugas,  orang tu akan bertanggungjawab atas semua kes yang didaftarkan masuk pada minggu dia bertugas tu.. termasuklah kes diagnostik melibatkan post mortem atau tidak dan jugak kes-kes survelan biasa..

aku sangat sukakan kerja yang aku buat ni sebab setiap hari akan berpeluang tengok cabaran kerja yang berbeza.. tak hanya benda yang sama je.. mungkin la akan ada satu dua hari tu hadap benda yang sama tapi tetap dalam bentuk yang berbeza masalahnya.. itu kot kelebihan bekerja dengan benda bernyawa ni.. walaupun selalunya sampai je kat makmal kami ni dah takde nyawa dah.. hehehe..

walaupun aku vet tapi aku tak buat rawatan dalam kerja hakiki aku ni.. jadi banyak la rawatan pada haiwan yang aku tak berapa mahir sangat.. banyak kes pun aku masih kena rujuk dengan kawan-kawan yang kebanyakkannya ada klinik haiwan sendiri.. aku cuma tau kalau ada persoalan yang melibatkan penyakit dan apa sampel yang perlu diambil untuk mengesahkan penyakit tu je.. haa yang tu memang bidang kerja aku sehari-hari..  macam semalam, sepetang aku dapat berpeluang bersama pegawai daerah untuk menjalankan ujian RBPT..


Apa dia RBPT ni?


RBPT adalah singkatan pada nama ujian Rose Bengal Plate Test.. kalau dalam bidang veterinar ni, kami gunakan ujian ni untuk pengesanan penyakit yang disebabkan oleh Burcella spesies.. ujian ni lebih kepada saringan pertama sebelum sampel disahkan dengan ujian lain untuk betul-betul pastikan ianya dikesan positif untuk penyakit yang disebabkan oleh Brucella spesies.. kalau kat Malaysia ni ternakan yang biasa diperiksa ialah lembu, kerbau, kambing, bebiri dan babi.. mesti ada yang tanya kenapa penting nak tau? kerana.. Brucella bukan sahaja boleh menjangkiti dan mendatangkan mudarat pada haiwan tapi ia juga boleh menjangkit manusia sebab ianya tergolong dalam penyakit zoonotik iaitu penyakit bawaan haiwan kepada manusia..

sebut pasal penyakit bawaan haiwan ni.. nanti kalau aku free aku akan kongsikan apa lagi penyakit bawaan haiwan atau zoonotik yang patut semua orang ambik tau dan sekurang-kurangnya tau cara nak cegah dari dijangkiti ok..

positif

negatif



dan minggu ni aku sempat menjadi pemerhati untuk ujian RBPT ni.. ianya boleh jadi sesuatu yang menyeronokkan bagi sesetengah orang atau sebaliknya bagi orang yang lain.. tengok la atas minat masing-masing.. tapi aku cuma nak bagitau kalau berminat dalam bidang veterinar.. ini adalah salah satu kemahiran yang perlu tau.. yang buat ujian ni pun selalunya orang yang berada di lapangan.. itu je la nak kongsikan.. nanti aku kongsi kisah lain pulak ya.. sampai jumpa lagi..

Ceritaita

Khamis, 22 Februari 2018

Nikmati 18% Pulangan Tunai sempena Kempen Hari Gaji Shopee dari 26 hingga 28 Februari

Nikmati 18% Pulangan Tunai sempena Kempen Hari Gaji Shopee dari 26 hingga 28 Februari 2018.

assalamualaikum semua, haa.. siapa kat sini suka shopping kat Shopee?  baik ngaku..  hehehe pasal boleh geng dengan aku.. tadi pun aku selamat terima cerek letrik.. murah dan berbaloi la beli.. harga kat luar dekat RM50 jugak tu.. aku dapat dalam harga lebih murah.. eh tu nanti aku cerita kat entri lain la.. kali ni aku nak kongsikan berita baik bagi pengunjung tetap Shopee..  berita yang patut korang tau.. 


Nikmati 18% Pulangan Tunai sempena Kempen Hari Gaji Shopee dari 26 hingga 28 Februari


rasanya ramai dah tau yang Shopee, platform e-Dagang terkemuka di Asia Tenggara dan Taiwan akan melancarkan Kempen Hari Gaji dari 26 hingga 28 Februari 2018 - satu inisiatif yang didorong oleh tabiat membeli-belah pengguna dalam tempoh penerimaan gaji. Pengguna Shopee boleh menikmati pelbagai tawaran hebat dan potongan harga sepanjang kempen ini, termasuk pulangan tunai sebanyak 18% berbentuk syilling Shopee atas produk promosi. Bagi setiap pembelian RM1, pengguna akan menerima 18 syiling Shopee yang memberikan lebih ganjaran dan penjimatan. 



“Tahun lepas, kami mendapati purata peningkatan sebanyak 25% dalam bentuk jumlah transaksi sepanjang tempoh penerimaan gaji iaitu dari tarikh 25 hingga 31 setiap bulan. Aliran ini mendorong kami untuk melancarkan Kempen Hari Gaji dan skema pulangan tunai 18% yang membolehkan pengguna setia kami berjimat semasa waktu kemuncak aktiviti membeli-belah,” kata Ian Ho, Pengarah Urusan Serantau Shopee. 


Pada masa yang sama, aktiviti membeli-belah ini menunjukkan peningkatan semasa waktu makan tengah hari dan selepas makan malam dengan rekod trafik tertinggi antara pukul 12.00 tengah hari hingga pukul 1.00 tengah hari dan dari pukul 8.00 malam hingga 9.00 malam. Bagi menyelesaikan pembelian mereka, pembayaran berbentuk pemindahan wang secara dalam talian merupakan cara pembayaran paling popular, diikuti oleh pembayaran menggunakan kad kredit dan debit dan seterusnya, pemindahan bank. 


Nikmati 18% Pulangan Tunai sempena Kempen Hari Gaji Shopee dari 26 hingga 28 Februari

Berikut merupakan kategori popular sepanjang tempoh penerimaan gaji:


1. Mobil & Gajet

Sarung & Pelindung; Audio; Bank Kuasa & Bateri 

2. Kesihatan & Kecantikan

Produk Kecantikan Kulit; Makanan Tambahan; Berus & Peralatan Solek

3. Permainan, Kanak-kanak & Bayi 

Fesyen Kanak-kanak; Permainan & Pendidikan; Perkakas untuk Makan & Penyusuan 

4. Pakaian Wanita

Baju; Pakaian Dalam & Pakaian Tidur; Gaun 

5. Perabot & Perhiasan Rumah

Hiasan Dalaman; Tempat Menyimpan untuk Dapur; Kelengkapan Bilik Tidur




Shopee akan memulakan keraian sempena hari penerimaan gaji ini dengan jualan pra-kempen bermula dari 21 Februari yang membariskan tawaran eksklusif daripada jenama terkemuka seperti Elianto, Pro Shop, Reckitt Benckiser dan banyak lagi. Sepanjang 3 hari kemuncak kempen (26 hingga 28 Februari) ini, pengguna boleh menikmati tawaran hebat atas lebih 5,000 produk dari kategori terpilih termasuklah Mobil & Gajet; Kesihatan & Kecantikan; Permainan, Kanak-kanak & Bayi; Perabot & Perhiasan Rumah; Perkakas Rumah; Barang Runcit & Haiwan Peliharaan; Fesyen Wanita dan Fesyen Lelaki. Shopee turut bekerjasama dengan jenama seperti L’Oreal, Nestle, Big Pharmacy, Bagstation, XES Shoes dan Vivo untuk memberikan penjimatan berganda untuk pengguna tegar Shopee di seluruh Malaysia. Pada masa yang sama, Jualan Murah Shocking Sale akan digandakan hingga 5 kali sehari sepanjang tempoh kempen yang menawarkan pelbagai produk kegemaran ramai pada harga yang amat rendah bagi tempoh terhad, hingga kehabisan stok. 




Sepanjang kempen ini, Shopee turut melancarkan permainan Facebook Live: Edisi Hari Gaji pada 26 Februari pada pukul 2.00 petang yang membolehkan pengguna memenangi syiling Shopee dan hadiah utama berupa telefon bimbit Samsung Galaxy Note 8 bernilai RM3,999. Bagi menambahkan lagi keriangan kali ini, pengguna juga boleh menyertai Jualan Lelong Mobil Hari Gaji di shopee_mamak pada aplikasi Shopee sepanjang kempen dan berpeluang memenangi hadiah bernilai lebih RM4,000 termasuk sebuah Nubia M2 Lite, sebuah OPPO F5 dan sebuah Penyedut Hampagas Dyson. 

Untuk maklumat lanjut, layari www.shopee.com.my. Muat turun aplikasi Shopee secara PERCUMA menerusi App Store atau Google Play. 

Ceritaita

Selasa, 20 Februari 2018

Tips untuk jimatkan masa melipat baju

assalamualaikum semua,  hari ni aku tetiba je terfikir nak tulis pasal tips untuk jimatkan masa melipat baju.. walaupun aku sekarang ni dah jarang sangat lipat kain baju tapi aku tetap jugak rasa nak kongsikan dengan korang tips untuk jimatkan masa melipat baju..  mana tau korang boleh cuba pulak tips ni nanti-nanti kan.. 

tips
Tips untuk jimatkan masa melipat baju


Tips untuk jimatkan masa melipat baju:


1. Pastikan korang dah sesiap asingkan baju waktu korang sidai dan angkat. Biasa kami buat kalau baju biar dia sama dengan kelompok baju je,  kalau seluar biar dia dengan geng seluar je, kalau spentot pun biar sesama geng dia je.. jangan campur adukkan kalau tak nanti susah nak pilih-pilih kain mana dulu masa nak lipat. Nampak tak betapa tips nombor satu ni sangat penting? 

2. Boleh je korang sidaikan sekali baju korang tu sesiap dengan hanger atau penggantung baju.. jadi boleh jimat masa kan nak melipat.. cuma gantungkan saja..  hehehe.. 

3. Bahagikan baju yang dah diangkat mengikut jenis,  paling bagus kalau ada ramai rakyat dalam rumah tu korang bahagikan ikut seberapa rakyat yang ada.. Baju si anu asingkan,  baju yang si anu lagi satu tu asingkan jugak.

4. Tetapkan masa yang sesuai untuk lipat baju. Mesti ada yang kata eh lipat baju je kot,  pun nak masa sesuai ke? Eh mestilah!  Pasal apa tau?  nanti korang mesti kata nak lipat baju sambil tengok drama Syurga Yang Kedua la.. pastu bila terfokus marah dengan Daniel tu boleh pulak korang terkirai-kirai kain yang elok korang dah lipat tu pasal marah noo.. tu belum kira lagi korang terpegun dengar dialog Dato' Shery marah-marah orang lagi kan.. langsung tak jadi lipat baju.. eh belum lagi tengok si Sabrina yang lurus bendul tu..  terbengkalai la kerja jadinya.. jadi betul tak aku kata waktu yang sesuai tu penting? 

5. Korang boleh sediakan semua peralatan yang ada yang dapat menjimatkan masa melipat baju,  macam alat lipat baju yang orang duduk jual sana sini dan pernah viral pun dulu.. eh aku pernah siap buat DIY tau alat lipat baju tu.. tapi aku guna dua tiga kali je kot lepas tu alat tu melipatkan diri dia sendiri entah di mana.. 

6. Panggil semua ahli keluarga atau rakyat yang ada dalam rumah untuk sertai pesta lipat kain baju..  pastikan ianya menyerupai pesta betul dan menarik minat semua orang.. dan baju yang korang dah asingkan mengikut tuanpunya tadi dah boleh agihkan bahagian masing-masing untuk kerja seterusnya..  haruslah semua orang kena lipat baju masing-masing ok! 

7. Aku dah bagi 6 tips untuk jimatkan masa melipat baju kat atas tu tapi kalau korang malas jugak jadinya korang boleh perukkan saje baju korang dalam bakul dan memang lagi menjimatkan masa melipat baju pasal takyah lipat lagi dah.. 

8. Nak jimat masa lagi? korang takyah la lipat baju jiran tetangga semua.. lipat baju korang sekeluarga je ok.. terjamin jimat masa..

9. Eh..  masih nak baca lagi ke?  ok ni tips paling last aku bagi.. kalau nak jimat masa untuk lipat baju.. senang je.. korang takyah basuh baju.. kalau takde baju yang dibasuh bermakna takde baju untuk dilipat.. hah mudah kan?  jimat masa betul tu! 

Selamat mencuba! 

Ceritaita


Carian Dalam Talian di Platform Shopee Meningkat Sebanyak 32% Sempena Perayaan Tahun Baharu Cina

assalamualaikum semua, sempena perayaan Tahun Baharu Cina akan datang ini dan trend e-Dagang yang semakin popular di Malaysia, Shopee; platform e-Dagang terkemuka di Asia Tenggara dan Taiwan, telah menyaksikan peningkatan sebanyak 32% dalam jumlah carian produk di Shopee dalam kalangan rakyat Malaysia sepanjang tempoh perayaan ini. Sejak pelancaran Kempen Wang Bersama Shopee pada 15 Januari yang menawarkan potongan harga sehingga 90% dan hadiah kemenangan berjumlah lebih daripada RM1 juta, semakin ramai rakyat Malaysia memilih untuk membeli-belah di Shopee dalam membuat persiapan sempena Tahun Baharu Cina.



“Aktiviti membeli-belah selalunya meningkat semasa musim perayaan, dan Tahun Baharu Cina tidak ketinggalan. Tahun ini, kami menyedari lonjakan dalam bilangan carian dalam talian di Shopee apabila kita menghampiri Tahun Baharu Cina, yang menunjukkan peningkatan trend pengguna yang memilih untuk membeli-belah secara dalam talian bagi musim perayaan. Ini petanda baik yang sejajar dengan inisiatif kerajaan untuk memacu sektor e-Dagang di Malaysia. Shopee menyediakan platform yang pantas, mudah dan selamat untuk membeli-belah dan dengan insentif Penghantaran Percuma ke Seluruh Malaysia dan Komisyen Sifar (0), rakyat Malaysia boleh menikmati aktiviti beli-belah di Shopee yang mudah dan menjimatkan,” kata Ian Ho, Pengarah Urusan Serantau Shopee.

Carian paling popular sempena Tahun Baharu Cina bagi tahun 2018 adalah bagi kategori berikut: Pakaian Wanita; Mobil & Gajet; Permainan, Kanak-kanak & Bayi; Kasut Wanita dan Beg Wanita.




No
Kategori
Carian Tertinggi Menggunakan Kata Kunci
1
Pakaian Wanita
Blaus, Jeans, Gaun Panjang, Gaun Pendek, Cheongsam
2
Mobil & Gajet
iPhone, Samsung,Jam Pintar, Xiaomi
3
Permainan, Kanak-kanak
 & Bayi
Pakaian Budak Perempuan, Pakaian Budak Lelaki, Pakaian Bayi, Tommee Tippee
4
Kasut Wanita
Kasut, Kasut Sukan, Kasut Jenis Wedges, Sandal
5
Beg Wanita
Beg Sangkut, Beg, Dompet, Beg Galas


Pembelian paling popular dalam kalangan rakyat Malaysia sepanjang musim perayaan ini:





No
Kategori
Produk Paling Popular Terjual
1
Kasut Wanita
Kasut Terbuka
2
Permainan, Kanak-kanak & Bayi
Set Pakaian Bayi
3
Perhiasan Rumah
Set Hadiah Tupperware
4
Kesihatan & Kecantikan
Set Solekan Mata Tahun Baharu Cina
5
Runcit & Haiwan Peliharaan
KitKat Edisi Khas

Nikmati potongan harga dan promosi hebat atas pelbagai produk sempena Kempen Wang Bersama Shopee yang berlanjutan sehingga 25 Februari. Dengan pilihan lebih daripada 6 juta produk yang ditawarkan oleh lebih 200,000 usahawan di Shopee Malaysia, pelanggan boleh memenuhi keperluan membeli-belah sempena musim perayaan ini. Tambahan lagi, pengguna boleh terus bermain permainan Fortune Ang Pao untuk memenangi Tiket Emas dan hadiah utama berbentuk wang tunai berjumlah RM8,888.

Seterusnya, Shopee akan melancarkan Kempen Hari Gaji daripada 26 hingga 28 Februari yang akan membariskan pelbagai tawaran hebat bagi pelbagai jenama terkemuka termasuklah Jualan Murah Komputer Riba Shopee dengan jenama popular seperti Acer, ASUS, Dell dan Lenovo.

Muat turun aplikasi Shopee secara PERCUMA menerusi App Store atau Google Play.

Ceritaita



Isnin, 19 Februari 2018

Diuji cirit birit dan muntah-muntah

assalamualaikum semua,  aku baru balik dari kampung malam tadi.. ingatkan dapat masuk kerja pulak hari ni tapi tanpa diduga diuji pulak dengan sakit.. Diuji cirit birit dan muntah-munta.. aku mula rasa angin sepanjang malam dan tak boleh tidur.. mula jam 4.30 pagi pulak aku mula berulang-ulang ke tandas.. sampai ntah dah berapa kali dah sampai aku dah tak daya nak berjalan lagi dah.. 

Gctea dikala diuji cirit birit dan muntah-muntah 


perut memulas-mulas dan pedih.. Allah.. tuhan je la yang tau sakitnya.. buang air kecil dengan besar dan sama laju sampai sama je dah gayanya.. siap dengan pakej muntah yang dah tak tau nak keluarkan apa lagi isi dalam perut.. rasa lembik la.. sampai terduduk dalam bilik air tadi.. letih..  aku memang tak pedulikan apa-apa lagi dah sejak pagi tadi.. dengar anak-anak sibuk kat rumah sebab masih cuti sekolah pun cuma mampu dengar je la dari dalam bilik.. 

merasa lunch on bed hari ni


shah je yang uruskan semuanya.. mujur la shah ada.. shah bagi aku minum gctea panas-panas barulah lega sikit perut.. siap dimasak bubur nasi dengan lauk singgang ikan kerisi.. terasa pulak macam dalam pantang.. terima kasih bang..  terharu rasanya.. bila sakit ni ada yang layan.. alhamdulillah syukur Allah bagi nikmat berpasangan.. ada yang jaga di kala susah macam ni..  dalam sibuk layan aku yang sakit dan anak-anak sempat lagi shah buat pau untuk stok pau frozen yang orang order..  sesiapa yang nak boleh contact kami kat whatsapp atau fb ya.. insyaAllah suami aku yang rajin ni boleh penuhi order walau isterinya sedang sakit.. 

malam ni pun rasa masih ada memulas-mulas lagi.. masih ada rasa angin lagi sendawa-sendawa macam nak muntah.. harap esok dah semakin baik.. aku terpaksa ambik cuti je hari ni pasal nak gi klinik pun aku tak daya.. terfikir jugak kalau pergi klinik pun mesti doktor akan cakap aku saje je bagi alasan cirit birit dan muntah-muntah untuk mintak mc maklumlah baru lepas naik dari cuti panjang.. rasa tak best pulak bila dicop macam tu.. jadi baiklah aku ambik cuti je.. ada ke yang kena sakit macam aku jugak sekarang ni? 

Ceritaita

Ahad, 11 Februari 2018

Travel Totebag by Ana Suhana

assalamualaikum semua, lama dah tak join memana contest atau giveaway kan? teriba tadi nampak Ana Suhana ada buat giveaway.. hadiah menarik pulak tu.. giveaway travel totebag bg Ana Suhana.. 

Travel Totebag by Ana Suhana


sebabnya aku nampak giveaway ni simple je.. cuma follow blog Ana dan Ig Ana je yang memang dah lama aku buat.. dan dah sedia buat lama dah.. cuma tak sempat je nak blogwalking sejak akhir-akhir ni.. 

sesiapa nak join boleh pergi ke blog Ana Suhana ya.. giveaway ni akan berlangsung dari 11 Februari sampai ke 28 Februari 2018 ni..  jom join reramai!

Ceritaita


Jumaat, 9 Februari 2018

Sukan DVS 2018 dalam kenangan

assalamualaikum semua, aku baru je balik dari sukan jabatan yang baru je berakhir hari Selasa baru ni.. setelah kami pulun berlatih batu seremban sebelum ni sehinggalah sukan DVS atau Department of Veterinary Services yang banyak meninggalkan kenangan.. meh la aku ceritakan cerita di sepanjang sukan DVS kali ni.. sebab yang tahun 2016 tu aku tangguh-tangguh sampai terus tak tercoret kenangan pada waktu tu..

Sukan DVS 2018 dalam kenangan


sukan kali ni dianjurkan di Kelantan.. satu lagi negeri di Pantai Timur.. kami di Pahang ni telah disediakan bas yang disumbangkan oleh SUK Pahang.. bas baru lagi tu.. MB pun belum rasmi katanya.. alhamdulillah rezeki kami dapat berjalan dengan bas baru.. eh sebelum tu kami ada hari pengumpulan untuk penyerahan watikah dari Pengarah Negeri untuk membawa amanat negeri untuk berjuang di Sukan DVS kali ni.. penyerahan diadakan pada hari Khamis.. siap dengan sesi ambil gambar semua wakil sukan kali ni..

selepas tu, kami bergerak dari Ibu Pejabat DVS Negeri Pahang pada pagi Sabtu 3 Februari 2018 dengan penuh harapan.. aku tinggalkan jugak adik hadi yang sedang menangis sebab nak ikut ummi naik basa waktu tu.. sayu jugak rasa hati tapi apakan daya.. ada tanggungjawab perlu digalas..

adik hadi dah mula nak menangis


hari pertama, hari sabtu tu kami belum ada perlawanan bagi sukan batu seremban.. tapi kami hadirkan diri jugak di gelanggang perlawanan untuk tengok tempat dan kumpulan lain yang bertanding.. ada la buat latihan sikit.. keesokkan harinya ada majlis perasmian dan perarakkan bagi semua kontinjen dari semua negeri yang bertanding.. agak meriah diselingi dengan senam aerobik dari negeri penganjur.. 

dan kami terus ke tempat perlawanan selepas itu sebab perlawanan akan diadakan pada jam 12 tengahari.. perlawanan pertama kami menentang Pasukan dari Negeri Perlis.. malangnya kami tewas dengan 12 berbalas 4 mata.. entah kenapa semua pemain macam hilang arah pulak kali ni.. mungkin disebabkan antara kami ramai pemain baru.. aku je pemain lama.. tapi entah kenapa bila bertembung dengan juara batu seremban pada tahun 2016 dulu ni kami jadi gugup.. huhu..

perlawanan kemudian pula kami menang tanpa bertanding dengan pasukan dari Johor kerana mereka tidak dapat hadirkan diri hingga ke saat akhir.. secara tak langsung melayakkan kami ke suku akhir tapi akhirnya kami tewas jua dengan pasukan dari Putrajaya.. nampaknya tak dapat nak mengekalkan kedudukan di tempat keempat yang dimenangi pada tahun 2016.. bila acara dah habis pada hari ahad tu aku tetap kena tunggu sehingga hari rabu pagi untuk balik semula ke Kuantan sebab kami naik bas.. 

pasukan penyokong yang ada dimana-mana saja.. haha


jadi kami habiskan masa untuk menyokong semua perlawanan yang melibatkan pasukan dari Pahang.. cuma hari terakhir je bila dah takde pasukan yang nak disokong dari Pahang, aku tempelkan diri untuk sokong pasukan bola tampar dari Perak dan jugak Terengganu.. yang pastinya sukan kali ni meninggalkan kenangan.. mungkin jugak aku akan datang lagi dalam sukan yang akan datang.. dan mungkin jugak tak akan hadir dah lepas ni.. masa je menentukan.. 

Ceritaita