Selasa, 29 Mei 2018

Resepi Biskut Mama Carey

assalamualaikum semua, dah masuk puasa ke 13 dah rupanya hari ni.. macam kejap je kan masa berlalu?  korang dah buat kuih raya belum? aku belum lagi tau.. hari tu masa kat rumah mak aku balik minggu lepas sempatlah buat biskut ala famous amos tu tapi bawak balik rumah sikit betul-betul sudahnya jadi kudapan anak-anak je la.. kena buat lain la nampaknya kalau nak ada kuih raya kalau gini.. dah hari ni aku gigihlah cari resepi biskut mama carey merata-rata.. 

Resepi Mama Carey
Biskut Mama Carey


alhamdulillah akhirnya aku jumpa jugak.. dan aku mula buat adunan pukul 10 pagi tadi.. sudahnya pukul 2 baru siap tau.. leceh betul biskut nan satu ni.. aku ingat inilah kali pertama dan terakhir aku buat kuih ni rasanya.. serik wei.. hahaha.. macam nak beraya benor gayanya.. aduhai.. 

selama ni aku cuma makan biskut mama carey ni kat rumah kawan-kawan je.. itu pun dulu la masa zaman sekolah.. kawan-kawan aku dulu rajin buat jadinya dapatlah merasa kuih yang aku kira sebagai kuih mahal satu masa dulu.. tapi memang patut jual mahal tau.. pasal nak buat tu rumitnya lahai.. 

oklah disebabkan aku takmau rasa rumit sorang-sorang maka meh la aku kongsikan resepi biskut mama carey yang aku dapat dari insan yang rajin kongsikan di Group WAHN di facebook.. semoga tuan punya resepi Noor Izzati diperluaskan oleh Allah hendaknya.. 

Resepi Biskut Mama Carey


Bahan A
200 gram butter
100 gram gula aising
1 biji kuning telur
1 sudu kecil vanilla
*pukul sebati

Bahan B
260 gram tepung gandum
50 gram susu tepung
50 gram tepung jagung
*campur dengan bahan A

Aising
1 biji putih telur
100 gram gula aising
1 sudu besar tepung jagung
*pukul putih telur sampai gebu masukkan gula aising (yang ni kene pandai adjust sendiri) kalau cair sangat tambah gula aising.. tapi tadi aku buat dengan telur gred B sedang elok je.. last sekali baru letak tepung jagung
untuk corak, campurkan sikit dengan coklat..

Masak doh separuh masak dlm 60•c 15 minit (aku buat 100•c 15 minit api atas bawah) lepas tu letak aising bakar lagi dgn api bawah (aku buat 100•c 10 minit api atas bawah..  

selamat mencuba ya korang.. aku kira memang tak mampu la aku nak ulang di lainkali ni.. pasal sangat cerewet pembuatannya.. banyak yang tak jadi dari jadi ni haa.. 

yang ni lambat letak yang coklat tu.. keras la pulak yang putih tu.  


dan hasil keseluruhannya yang aku buat ni pun dah habis dikerjakan adik hadi dah tinggal separuh je ni haa.. serik la aku buat biskut ni.. 

tinggal ini je pun yang dapat.. huhuhu


Ceritaita


Cerita menarik lain

1 Luahan Ikhlas:

Kak Sue berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Wah Ita.. hebat nie boleh buat biskut raya rumit macam nie.. cantik kejadiannya..