Khamis, 23 Ogos 2018

Aidiladha, Rendang daging dan juadah raya

Assalamualaikum semua, alhamdulillah hari ni masih lagi kami menyambut hari raya aidiladha.. selamat hari raya aidiladha buat semua ya.. kami raya macam biasa je tahun ni tapi syukur sebab semua adik beradik ada untuk raikan raya korban tahun ni.. ramai masih lagi sibuk uruskan korban masing-masing tahun ni.. di kampung kami ni pun sama.. dengarnya ada 15 ekor lembu akan dikorbankan pada tahun ni.. kat sini majlis korban akan diadakan hari ni.. seronok la anak-anak dapat tengok lembu yang banyak.. ada jugak yang buat secara persendirian.. tapi lebih banyak la yang mengikut anjuran pihak masjid.. 

kalau raya tiap tahun rumah abah dan mak ni jarang la sunyi.. walaupun tak cukup semua yang ada nak sambut hari raya.. sebabnya masing-masing ada anak-anak kecik yang tengah membesar,  faham je la riuhnya macamana.. semalam je macam-macam aktiviti masing-masing buat.. siap abg ngah sempatlah hancurkan lulut seluar baju melayu dia siap pakej berdarah-darah.. huhu.. adik hadi pun dapat luka jugak kat tapak tangan.. bertabah je la kalau dah main beramai-ramai ni.. masing-masing nak cuba adegan yang tak pernah buat sebelum ni.. 

eh lupa nak bagitau yang raya korban tahun ni giliran rumah mak abah di Johor.. alhamdulillah kami dah amalkan penggiliran raya ni sejak dari awal berkahwin sampai sekarang.. kiranya giliran kami mengikut tahun.. kalau tahun tu giliran Johor maka kami akan beraya raya korban dan raya puasa di Johor.. dan kalau giliran raya tu di Pahang maka akan kami sambut AidilFitri dan Aidiladha di Pahang jugak.. kiranya setakat ni takde lagi la masalah buat kami.. anak-anak pun faham nampaknya.. dan malam semalam kami sampai dari Kuantan.. disebabkan ada urusan di Kuantan sebelum ni jadi kami buat keputusan ke sana dulu baru berhari raya di Johor.. 

bukan la malam sangat pun sampainya.. lebih pada pagi.. hihihi.. kami sampai lebih kurang pukul 1 lebih dekat pukul 2 pagi.. lepas tu lebih kurang waktu macam ni baru boleh tidur sebab uruskan rendang dan lepat pulut dulu.. kali ni nampak laris juadah raya sebab ada anak-anak kecik yang tengah berselera nak makan.. tengok je la masing-masing ni.. elok bersusun masa makan dah macam kat tadika.. alhamdulillah merekalah sumber keceriaan buat kami.. 

biasalah bila raya ni banyak aktiviti kami buat ialah makan dan berbual sesama kami.. itu je la waktu yang ada untuk jumpa kan.. kalau tak masing-masing tentunya sibuk dengan urusan seharian.. juadah pagi raya jarang la tak meriah.. biasanya akan ada kunjungan lauk pauk dari besan mak abah yang tinggal berdekatan dan juga dari jiran sebelah mak abah ni.. syukur dapat merasa pelbagai lauk pauk pelbagai bangsa.. termasuklah burasak hidangan kaum bugis tu.. itulah je la cerita hari raya kami.. korang macamana pulak? 

Ceritaita


Cerita menarik lain

6 Luahan Ikhlas:

Warisan Petani berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Salam Idul Adha 1439H

Amanda Suria berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Tahun ni kami tak korban, tahun lepas dah korban dah..apa pun memang best sebab tahun ni ramai yang balik..kami masih buat lemang kat kampung cuma akak x amik gambar sebab migrain teruk..hehehe...

Dewi Aja berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ untuk info selengkapnya.
Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

iffah hussin berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Menariknya rendang daging ni fav kalau makan dengan lemang sedapnye

Azlinda Azman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

meriahnya makanan kak

Bazilah Karim berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates


Sedapnya rendang daging.. terus rasa lapar ni.. :)

https://www.tipsummi.com/tips/rahsia-atasi-kulit-muka-kusam-dengan-berkesan-dan-selamat/