Rabu, 19 Jun 2019

Donut sedap dan murah di Dofi Donut & Coffee

assalamualaikum semua,  kali ni nak kongsikan pasal donut sedap kat Kuantan ni.. banyak betul tempat makan sedap sebenarnya.. tapi asyiklah tak sempat nak kongsikan dalam blog ni.. kadang-kadang nak menulis sampailah dah hilang bahang cerita sebenar.. apakan daya sejak dari awal tahun ni kami diduga bermacam ujian.. yang akhirnya buat aku lebih fokus dengan perkara lain dari hobi aku yang satu ni..

Donut sedap dan murah di Dofi Donut & Coffee

kalau dulu aku pernah cerita pasal donut jugak.. tapi yang tu cerita donut RM2 kat Bukit Sekilau.. jauh sikit dari pusat bandar Kuantan dan ada masa-masa tertentu je pulak.. tapi yang ni kedai yang sentiasa ada stok donutnya mulai dia buka jam 10 pagi sampailah dia tutup jam 10 malam.. itu yang best kan? bebila je nak beli ada je.. kami dah lama dengar pasal kedai donut DOFI ni.. DOFI tu katanya singkatan dari Donut dan Coffee..

kedai ni berada kat lokasi agak strategik la bagi aku.. dekat tengah-tengah pusat bandar Kuantan.. siapa yang biasa dengan Kuantan dan tau Jalan Penjara yang menghala ke Kuantan Parade tu pasti perasan kedai ni kat tepi jalan.. betul-betul setentang dengan kedai assesori telefon murah Brojat.. warna kedai dia agak menyerlah dengan warna ungu.. jelas la nampak dari jauh..

masa aku pergi aritu aku lupa bawak telefon jadinya takde gambar luar dan dalam kedai ya.. teruk betul rasanya.. tapi sebab area ni agak susah nak dapat parking tu yang bila dapat je park macam lupa diri tu.. haha.. dalam kedainya agak cantik dan tersusun.. korang boleh pilih nak makan di kedai jugak.. kalau makan kat situ boleh la ambik pilihan combo sekali dengan air tu.. agak jimat jugak berbanding beli asing-asing..

pilihan donut dia bagi aku banyak la jugak sampai anak-anak jadi rambang mata.. dan donut dia agak besar berbanding dengan satu jenama terkenal yang kami biasa beli sebelum ni.. sekarang kami tak pergi dah.. harga dia dah naik.. kita puasa je la makan donut mahal.. hehe..

Ni antara donut yang jadi pilihan kami hari tu..



harga donut DOFI pulak.. haa ni best nak cerita.. ada 4 pilihan harga yang korang boleh pilih.. kalau korang nak beli satu-satu je.. ada pilihan donut biasa yang salut gula tu RM1 je satu.. yang ada topping atas dia RM2 je.. dan cheese leleh.. RM2.50.. tapi kalau korang ambik yang sekali banyak.. ada 3 pilihan pulak.. korang boleh ambik yang 4 dalam satu kotak atau 6 dalam satu kotak atau 9 biji donut dalam satu kotak.. harga untuk 4 donut ialah RM8, untuk 6 donut RM12 dan 9 donut RM18.. sama je sebenarnya setiap satu tu jatuhnya RM2 jugak.. hehe..

harga air kat sini kira macam standard harga cafe yang jual kopi-kopi tu semua la.. kalau berangan nak makan kat sini elakkan waktu-waktu puncak tu la.. ada je masa yang tak ramai sangat orang.. pandai-pandai la korang aturkan sendiri.. aku pergi waktu dalam pukul 6 macam tu dah lenggang sikit orang.. kerusi meja pun ada je kosong..
excited masing-masing nak makan.. abaikan rumah yang dah jadi rumah persinggahan ni ya..

alhamdulillah masih ada la peluang makan sedap untuk golongan biasa-biasa bila adanya kedai macam ni.. tu yang payah betul nak kurus ek.. hahaha..

Ceritaita


Selasa, 18 Jun 2019

Resepi Ayam Golek Sedap dan Mudah

assalamualaikum semua,  hari ni aku rasa nak kongsikan resepi ayam golek yang aku buat masa bulan puasa baru ni.. sajalah nak tulis kat sini sebab resepi tu aku cari di intermet lepas tu aku olah sikit-sikit bagi ikut sesedap rasa tekak sendiri.. jadi boleh la buat ingatan untuk diri sendiri supaya tak terlupa dan kongsikan jugak untuk kawan-kawan yang suka cuba resepi tu.. mana tau kena dengan selera kan.. 


 Resepi Ayam Golek Sedap dan Mudah


Resepi Ayam Golek Sedap dan Mudah

Bahan-bahan 

1 ekor ayam (aku guna yang lebih 2kg) 
2 biji bawang besar
1 labu bawang putih
3 batang serai
3 inci halia
3 inci lengkuas
(semua di atas ni dikisar) 
2 biji limau kasturi 
3 sudu madu
1 sudu kecil rosemary (ni aku kisar sekali dengan bahan kisar) 
1 sudu lada hitam (kisar jugak) 
1/2 botol sos cili 
1/2 botol sos lada hitam
2 sudu kicap pekat




Cara-cara 

1. Ayam dibersihkan, dipotong (aku tak potong pun) dan dikukus selama 10 minit. 


Basuh bersihkan dan kukus

Kukus ayam selama 10 minit


2. Campurkan semua bahan dan lumurkan pada ayam. 


Lumurkan bahan kisar pada ayam yang dah dikukus

Perap paling kurang satu jam


3. Perap ayam dengan bahan perapan tu selama 1 jam paling kurang. 

4. Sementara tu boleh panaskan oven.

5. Bakar ayam dengan suhu 250 degree selama 30 minit atau sehingga garing kulitnya. Macam aku sebab tak potong-potong ayam tu dan cuma letak dalam tray jadi kena kerap keluarkan untuk toskan air dalam ayam tu supaya ayam lebih garing. 


aku letak macam ni je.. jadi kena rajin keluarkan untuk buang air yang berlebihan supaya garing.


6. Boleh hidangkan dengan nasi atau makan macam tu je.. 

Cadangan untuk sos : Boleh panaskan lebihan bahan perapan atas dapur sehingga agak pekat. (aku tambahkan lada hitam kisar dalam sesudu lagi untuk lebih rasa pedas). 


Aku panaskan lebihan perapan untuk buat sos.


Selamat mencuba ya korang! 

Ceritaita

Ahad, 16 Jun 2019

Buka home spa sendiri di rumah?

assalamualaikum semua,  korang masih beraya ke?  aku ingat nak beraya jugak tapi semalam seharian duduk rumah je.. kemas rumah je pun.. walaupun tak terkemas mana sangat pun.. kemas yang penting-penting macam beg balik kampung semua tu.. tu pun sebab balik je dari kampung terus naik kerja kan.. apa je yang sempat dihadap sangat.. kerja pulak 2 hari berturut-turut kena berulang ke Setia Alam.. lagi la balik dah rupa apa je dah.. letih berganda.. 

Buka home spa sendiri di rumah? 


gitulah rutin kerja aku sejak separuh dari Institut Penyelidikan Perubatan, tempat aku kerja ni dah dipindahkan ke bangunan baru di Setia Alam.. kena berulang ke sana bila melibatkan mesyuarat dan latihan yang penting.. dan bila kadang-kadang arahan datang mengejut tu agak kelam kabut la nak susun jadual..  tapi apa nak buat kan kena hadap jugak.. masih bersyukur kita masih punya kerja di kala orang lain susah nak dapatkan satu pekerjaan pun.. 

IMR di Setia Alam.. seram kan?  tinggi! 


semalam waktu kemas-kemas tu aku ambik kesempatan jugak buat home spa kat rumah ni.. ala.. saja je nak rasa pengalaman membelai diri sendiri.. kalau orang lain boleh je terus buat tempahan di spa memana tapi aku yang sekali je pernah pergi tempat macam tu seumur hidup ni rasa lebih sesuai untuk aku buat sendiri kat rumah.. memandangkan ianya lebih menjimatkan poket dan jugak pengurusan masa.. bukan apa sangat pun.. setakat buat rawatan muka sendiri je pun.. lain-lain tu aku tak mampu la buat.. 

kenapa penting sangat ke nak buat?  ada je yang akan tanya macam ni.. pada aku kalau tak make up tu atau tak tau make up tu tak kisah sangat.. tapi penjagaan kulit muka kenalah jugak tau sikit-sikit..  kurang-kurang ada buat rutin penjagaan muka setiap hari atau setiap minggu.. penting la jugak buat orang perempuan.. takkan korang sanggup jumpa orang dengan muka pecah seribu kan.. lagipun aku dulu-dulu jenis suka cuba produk macam-macam dan akhirnya muka aku jadi rosak.. berjerawat dan berparut.. agak susahnya nak hilangkan semua parut yang ada ni.. 

dan semalam aku cubalah buat rawatan muka sendiri.. ini ikut langkah yang aku susun sendiri ya.. korang kalau yang hebat tu mintaklah komen tunjuk ajar kalau rasa ada je langkah yang tak kena ya.. aku sedia terima nasihat.. maklumlah kita ni takde ilmu sangat.. 

Innisfree Jeju Volcanic Pore Cleansing Foam


semalam pun aku mula dengan cuci muka macam biasa.. dengan pencuci yang aku suka.. Innisfree Jeju Volcanic Pore Cleansing Foam.. patutnya aku kena buat scrub sekali tapi sekali lupa daa..  aku gunakan pencuci ni dengan facial brush ya.. sejak gunakan berus pencuci ni aku rasa muka aku agak kurang berjerawat dan betul-betul bersih setiap kali cuci.. pencuci ni pun aku dah guna lama jugak.. alhamdulillah serasi.. 

muka lepas pakai mask ni.. abaikan la tudung tiruan aku tu.. hahaha.. 

Innisfree Super Volcanic Pore Clay Mask 2x


pastu aku terus je tepek Super volcanic pore clay mask 2x macam kat atas ni.. best mask ni.. sejuk dan lembut je kat kulit.. kira macam sapu lumpur sejuk je kat muka.. hasilnya muka korang akan rasa lembut dan halus je.. ketara sungguh tau.. lepas sapu ni aku biar dalam setengah jam dan cuci muka.. eloknya cuci dengan air suam ya.. 

yang ni aku dah tepek 2 mask sekali gus.. lagi rupa hantu kak limah.. haha

Jeju Volcanic Lava Peel-off Clay Nose Mask


lepas tu aku tampal pulak Jeju Volcanic Lava untuk peel-off nose clay mask macam kat atas ni.. ni antara barang yang sangat berbaloi aku beli di Althea.. sebabnya sangat bagus dalam mengutip dan mencabut semua bintik hitam dan bintik putih kat hidung aku ni.. aku tak pakai selalu pun.. taklah sampai seminggu sekali tapi hasilnya memang sangat bagus.. dia akan cabut bersih tanpa rasa sakit dan perit serta tak selesa kat hidung korang macam sesetengah produk yang lain.. 

hasilnya.. mungkin korang kena zoom sikit
hasilnya.. mungkin korang kena zoom sikit


aku dah cuba ada satu produk yang cuma lekat je kat hidung tapi Ya Allah.. gatalnya hidung lepas tu ya rabbi.. lastnya aku mengalah tak guna.. tapi sebab tak selesa bila terpaksa picit keluar bintik hitam dan putih tu tiap kali dan rasa sakit tu yang aku cari penyelesaian jugak.. tengok je la hasilnya macam kat atas ni selepas dia betul-betul kering.. puashati kan?  

Acne Purifying Peel-off Black Mask
hasilnya.. mungkin korang kena zoom sikit


masa aku pakai untuk hidung ni aku sapu sekali Acne Purifying Black Mask ni.. ini antara produk yang aku tak beli di Althea.. aku beli ni masa ada jualan di bawah bangunan MOA kat Putrajaya dulu.. aku jarang guna sebab bila dah kering sakit pulak nak tarik dari kulit muka.. kuat betul dia lekat.. lainkali kalau dah habis ni aku ingat nak beli yang jenis lain pulak.. tapi hasilnya tak mengecewakan jugaklah.. dapat la dia tarik bintik putih dan bulu-bulu muka yang tak sepatutnya tu.. aku beli RM15 je satu tiub ni.. 

Pure Skin BioAqua


lepas tu aku bilas muka dengan air suam untuk bagi muka segar balik.. dan aku pakai Pure Skin BioAqua.. yang ni pun aku tak beli di Althea tapi beli di Shopee.. sangat bagus untuk menghilangkan dan mengecutkan jerawat.. bau pun sedap je.. bau air ros.. atau rose water kata orang putih.. aku guna ni dah masuk 2 tahun jugaklah.. murah je benda ni kat Shopee, tak sampai RM10 la sebotol.. aku akan guna jugak di hari biasa lepas cuci muka dan sebelum pakai bedak muka.. dah jadi rutin pun.. kalau ada rezeki nak jugak beli satu serum Nutox yang aku pernah pakai dulu.. sangat sesuai dengan kulit muka.. nantilah kumpul duit dulu.. 

pakai mask dengan tudung ikan tiruan.. hehe

Rice Sheet Mask dari My Beauty


apa aku buat lagi?  aku pakai pulak satu lagi mask.. yang ni aku guna Rice Sheet Mask pulak.. kononnya boleh putihkan muka dan hilangkan kedutan pada muka.. maklumlah umur dah meningkat ke 40 tahun pun kan.. haruslah beringat.. 

Pakai Gold Eye patch bawah mata.. 

Gold Eye & Spot Patch


abis je pakai mask semua tu aku pakai pulak Eye & Spot patch mask yang aku baru beli baru ni.. sedap pakai ni tau.. sejuk dan melekat elok je kat bawah mata tu.. nak buat kerja lain pun selesa je.. tak sedar dia ada kat situ.. nak tau harga korang boleh baca kat link ni ya.. kisah kotak biru.. 

lepas je selesai semua mask maknanya rutin aku dah siap.. jadi aku cuma tepuk-tepuk je muka dan biarkan macam tu je.. dan boleh sambung aktiviti lain.. bukan selalu pun aku rajin dan ada masa macam ni.. tapi kadang tu cari jugaklah masa sekurang-kurangnya 2 minggu sekali mesti buat.. maklumlah usia bukan makin muda dan kulit pun sama.. 

lagipun niat aku buat macam ni satu je sebenarnya.. untuk cantik-cantik buat suami sendiri je.. dia je yang tengok kita hari-hari kan.. bukan untuk orang lain pun.. kalau tak pandai melawa sangat kurang-kurang tu jagalah kebersihan dan kecantikan luaran dan dalaman.. itu pun dah cukup rasanya.. sekian nasihat sejemput dari makcik ya nak.. hehe.. jumpa lagi..

Ceritaita

Sabtu, 15 Jun 2019

1st Semburan Deodoran dan Wangian Badan untuk lelaki!

assalamualaikum semua,  kalau korang lelaki yang berminat nak cuba sesuatu yang menjimatkan atau perempuan yang sedang cari hadiah menarik dan berbeza untuk pasangan korang, maka korang patut baca pasal 1st semburan deodoran dan wangian badan untuk lelaki ni.. lepas baca boleh cari di pasaraya.. 

1st Semburan Deodoran dan Wangian Badan untuk lelaki! 


sebab apa aku cakap macam tu? sebab untuk memulakan hari dengan wangian yang hebat dan sentiasa segar sepanjang hari adalah penting bagi setiap lelaki agar dapat mengharungi cabaran dan aktiviti harian dengan penuh yakin.. jadi menggunakan minyak wangi badan supaya berbau harum dan deodoran untuk lebih segar dan menghindari bau badan pastinya jadi kemestian buat lelaki.. tengok je la model aku punya senyum tu.. heee.. 

tapi nak cari minyak wangi dan deodoran yang serasi untuk digunakan pada satu masa yang sama tentu susah..  kadang-kadang minyak wangi dah ok, wangi pulak tu tapi deodoran pulak tak sepadan.. dan selalunya minyak wangi dijual dengan harga yang agak mahal, jadi ramai yang ambik penyelesaian cuma gunakan semburan deodoran untuk cegah bau badan je.. 

1st Semburan Deodoran dan Wangian Badan untuk lelaki! 


dan tentu best bila semuanya yang dimahukan digabung menjadi satu kan!  Ringkas,  cepat dan mudah,  itulah mantra seorang lelaki.. sebagai peneraju dalam pasaran kelengkapan penjagaan diri lelaki,  DASHING memahami sepenuhnya keperluan lelaki dan untuk memberikan penyelesaian muktamad,  DASHING melancarkan semburan badan DEO + PERFUME! Pertama dari DASHING,  satu produk untuk lelaki tampil berbau hebat dan segar sepanjang hari.. 

Produk DASHING DEO + PERFUME BODY SPRAY yang baru dilancarkan ni menggabungkan kedua-dua manfaat deodoran dan minyak wangi dalam satu botol!  Bagus kan?  boleh jimat banyak kalau guna ni..  Dirumus dengan wangian DASHING Eau De Toilette,  ia memberikan haruman maskulin yang tahan lama untuk memastikan si lelaki berbau hebat sepanjang hari.. tak mau cuba ke?  

DASHING DEO + PERFUME BODY SPRAY


Dengan agen anti-bau dan anti-bakteria,  DEO + PERFUME baharu ni berkesan memberikan perlindungan 24 jam terhadap bau badan.. biasanya semburan deodoran hanya bertahan dalam 2 hingga 3 minggu je tapi DASHING DEO + PERFUME baru ni berada dalam liga dia sendiri.. disebabkan formulanya 100% deodoran maka ianya amat menjimatkan dan boleh bertahan lama dan satu botol tu boleh menyembur sehingga 880 semburan!  maknanya akan tahan selama 146 hari!  

Satu botol tu boleh bertahan dekat 5 bulan tu! Ianya didatangkan dengan saiz 120 ml,  rekabentuk yang ringkas.. dan botol yang cantik jugak.. sesuai la di bawa ke mana-mana.. lagi-lagi musim orang buat rumah terbuka sekarang ni kan.. dengan 4 haruman pilihan yang ada.. mehlah aku tunjuk satu-satu.. 

HATTRICK


HATTRICK - Jaringan kemenangan lelaki DASHING.  Wangian Hattrick sememangnya memberikan semangat untuk terus mara ke jaringan gol. Hattrick terhasil dari percikan gabungan haruman unik epal dan kesegaran sitrus,  bersulamkan nota bunga dan calitan amber. 

ULTIMATE KICK


ULTIMATE KICK - Inilah wangian sebenar sang juara. Ultimate Kick menyerlahkan personaliti sofistikated dari dalam diri dan kehidupan seorang lelaki moden.  Wangian Ultimate Kick menampilkan haruman musim panas dengan gabungan lemon,  diperhebat dengan kesegaran buah pelaga dan diadun dengan nota asas dari vanilla dan musky. 

SPEED


SPEED - Buat lelaki yang sentiasa bersedia untuk menghadapi cabaran dengan bauan segar dan bersemangat. Aroma klasik fougere dengan wangian kontemporari nota buah-buahan dan diperhebat dengan lapisan nota musky. 

HITMAN


HITMAN - Hitman direka khusus buat lelaki aktif dan sporty yang sentiasa bersedia ke mana sahaja. Didahului dengan aroma kesegaran Citrus dan Ice Cucumber.  Diikuti dengan nota Sichuan pepper dan Lavender berserta dengan Patchouli dan Gaiac Wood,  menjadikan wangian daya tarikan yang semestinya meningkatkan keyakinan setiap lelaki aktif.

DASHING DEO + BODY SPRAY dijual dengan harga RM12.20.. boleh dapatkan produk ni di seluruh negara termasuk pasaraya utama,  pasaraya hyper serta platform belian atas talian.. maklumat lanjut korang boleh dapati dari Facebook DASHING dan instagram kat link bawah ni ya.. 



Ceritaita

Jumaat, 14 Jun 2019

Refinancing in Singapore


Refinancing in Singapore
Refinancing in Singapore

Before applying any home loans, you may need to use home loan calculator to estimate your monthly house loan repayments. If your home loan is currently charging you more than 2.4% interest, you might be paying more than you need to, and should definitely consider refinancing. Refinancing your home loan in Singapore means reducing your monthly repayment amount by switching to a lower interest rate. This could mean switching to a new loan package within your current bank, or switching bank altogether. Here’s what you should know about refinancing in Singapore.
1. What is refinancing?
Refinancing a home loan is a chance for homeowners to switch their home loan to another bank for a lower interest rate. This can help you save money in the long run. Refinancing is usually done after 4th year of your home loan or after. That is because typical home loan packages raise their interest rates after 3 years, after which the interest rate is likely to rise. Therefore, this is the best time to see if another bank can offer you a lower interest rate. Another reason homeowner in Singapore consider refinancing their current home loans is due to changes in SIBOR and SOR rates which determine the interest rates on some home loans. SIBOR and SOR could be on their way up due to global economic changes, so if an increase is predicted, you will want to switch to a lower interest rate loan too. The Monetary Authority of Singapore (MAS) and The Association of Banks Singapore (ABS) monitor these SIBOR and SOR rates and make adjustments to interbank lending rates daily.
2. When should you start looking to refinance your loan?
While you can technically refinance at any time, you should always wait until your lock-in period is over before you start looking to refinance your loan. If you try to do it during the lock-in period, you will usually be charged a penalty fee, typically about 1.5% of your outstanding loan amount. There is no need to wait until the lock-in period is over before you begin the process of refinancing, though. Newly-signed refinancing contracts are valid for 6 months, so in a rising interest rate environment, you will want to get a good home loan package as early as possible. You would also need to give at least 3 months’ notice before you can refinance.
Typically, bank loans have a lock-in period of 2 or 3 years. You will want to take note of the date on which your current bank will increase your home loan interest rates, and work backwards from there. Based on the timeline above, starting your process of refinancing applications should begin about 4 months or so before the date of the increase. This factors in the 3-month notice period you need to serve with the current bank and also application time with the new bank you wish to move to. Lock-in periods are the norm, but if you are really lucky, you might be one of those people who signed up for a home loan package with no lock-in. This can happen if you signed your home loan during a price war between the banks. 
3. What is the cost of refinancing?
We have already mentioned the various costs of refinancing such as legal fees, valuation fees, prepayment penalties during the lock-in period. However, some of these costs can be funded by the bank under some circumstances. For example, if your loan amount is big enough, banks will be willing to cover the legal fees with subsidies. They usually do this for outstanding loan amounts above $500,000. While everyone loves a good freebie, do think carefully about taking on such legal subsidies as they will often come with terms and conditions or restrictions. Mostly, these stipulate a certain duration known as the “clawback period”, which is the time you need to stay with the bank before you can refinance to another bank without a penalty fee. In other words, this is a new lock-in period for your new home loan. If you do not stick with this bank for the duration of it, the bank will claw back the freebies they gave you.
Another cost of refinancing is known as the cancellation fee. This is incurred if you refinance a home loan package when the property is still uncompleted. For buildings under construction, the home loan amount is disbursed in stages. The cancellation fee amount is around 1.5% of the loan amount that has not been disbursed yet.
Ceritaita

Petua untuk rambut lebat, sihat dan hitam berkilat

assalamualaikum semua,  hari ni aku saja nak kongsikan petua untuk rambut lebat,  sihat dan hitam berkilat.. bukan petua apa pun sangat cuma apa yang aku amalkan untuk dapatkan rambut yang sihat dan lebat selama ni.. kalau ikutkan aku ni jenis nasib baik kot dapat rambut jenis lurus sejak lahir.. kalau ikutkan adik beradik tak semua yang rambut jenis lurus ni.. yang lain kebanyakkannya ikal atau kerinting kasar.. 

Petua untuk rambut lebat,  sihat dan hitam berkilat


tapi bukanlah semata harapkan keturunan je pun.. bila masuk je pasal rambut kita kenalah jugak jaga supaya rambut tu sentiasa sihat dan terjaga.. kalau aku pulak memang jenis pentingkan rambut dari yang lain walau aku sarung tudung sentiasa.. jenis tak boleh kalau takde sikat.. siap bekal sikat dalam beg tangan mengalahkan orang lelaki.. haha.. 

memang sejak dari dulu la.. zaman sekolah taklah sangat sebab tengah comot kan.. sekali masuk universiti dah upgrade sikit la.. lebih 10 kali sikat rambut sehari.. haha.. kira macam tahap obses la kan.. siap masa tu kalau terasa la ada rambut gatal yang kerinting halus-halus tu.. sila nyah dari kepala.. punyalah rajin.. sekarang ni dengan tambahan lagi 5 kepala yang lain,  agak terabai la jugak kepala sendiri.. tapi masih la kekal lebat dan mudah diurus sebab amalan sejak dulu agaknya.. 

jadi meh la aku kongsikan apa petua yang aku amalkan.. senang je sebenarnya.. ini lebih kepada petua moden je ni..  aku cuma amalkan guna minyak zaitun je.. ada banyak minyak zaitun kat pasaran sekarang ni.. kalau dulu tak banyak pilihan.. sekarang ni dah siap ada variasi dengan tambahan minyak gamat lagi.. ni bukan minyak zaitun biasa buat masak tu ya.. tapi minyak zaitun untuk rambut..  jangan salah guna pulak.. 

cara dia mudah je.. aku sapukan minyak zaitun ni sekurang-kurangnya dalam setengah jam sebelum cuci rambut dengan syampu.. lagi lama pun ok.. kalau dulu aku biarkan sambil baca buku atau buat kerja-kerja lain.. lepas tu baru cuci rambut dan mandi sekali.. kalau rajin nak letak minyak zaitun tu lepas mandi pun ok.. tapi biasa aku tak buat.. sebabnya rambut aku jenis berminyak dan mudah kelemumur.. kalau tambah minyak lagi banyak. mengumpul sampah kat kepala sebab habuk yang melekat.. sebab tu aku amalkan sapu minyak sebelum syampu supaya rambut tak terlalu kering lepas syampu dan masih lembut dan senang diurus.. 

hasilnya memang berbaloi la.. dalam umur aku dah jejak 40 tahun ni masih belum ada uban yang tumbuh dan masih lebat mudah disikat.. alhamdulillah.. ni petua yang aku amalkan sejak dari umur 19 tahun lagi ya.. kalau korang nak cuba aku alu-alukan la sangat.. modal pun tak banyak mana.. sebotol minyak zaitun tu cuma dalam RM8 ke RM9 je satu.. harap bagi manfaat pada semua.. nanti ada masa aku kongsikan benda lain pulak ya.. 

Ceritaita

Khamis, 13 Jun 2019

Jom kita bukak kotak biru Althea!

assalamualaikum semua,  hari ni nak kongsikan pasal bungkusan cantik dari Korea.. macam biasa la orang perempuan ni pantang kalau dapat peluang berbelanja kan.. lelagi kalau dapat jimatkan duit untuk beberapa bulan pulak tu.. macam tu gak aku.. bila tengok je ada point rewards kat Althea tu laju je la nak pegi redeem apa yang aku nak guna.. 

Jom kita bukak kotak biru Althea!


alhamdulillah kali ni dapat peluang redeem barang yang dah lama berhajat.. sejak kenal Althea ni aku bersyukur banyak-banyak sebab berpeluang kenal dan guna barang-barang penjagaan kulit muka dan barangan solek yang bermutu tinggi dari Korea.. sebabnya barangan dia tak mahal mana pun.. lebih kurang je kalau korang beli kat farmasi tu.. yang ni pulak lagi belian secara online je.. klik-klik.. pilih.. dia hantar.. penghantaran pulak kira cepatlah jugak.. biasa dalam seminggu dua gitu dah boleh dapat.. best kan? 

Jom kita bukak kotak biru Althea!


dan yang lebih best lagi bila dengan setiap pembelian tertentu korang boleh kumpul point yang boleh digunakan untuk pembelian akan datang.. boleh jimat banyak tu.. tambah pulak bila pembelian melebihi sekian-sekian jumlahnya akan layak dapat penghantaran secara percuma dari Korea! haa.. siapa nak bagi tu.. korang kalau beli online memana pun harus bayar penghantaran kalau dari luar negara kan.. macam yang aku beli baru ni lebih RM80 boleh dapat penghantaran percuma.. senyum je la aku.. 

kali ni aku habiskan semua point yang ada sebab risau tak guna macam aritu terus expired.. rugi betul.. korang kena alert tau pasal expiry date untuk point tau kalau tak mesti rugi macam aku nanti.. meh la tengok apa je aku beli untuk kali ni.. macam biasa aku kan suka buat video.. walaupun standard amatur je.. korang layankan je la ya.. meh tengok.. 




dah tengok video tadi kan.. meh la kita fokus satu-satu sambil aku tunjuk harga sekali.. yang bawah ni aku beli Innisfree Jeju Volcanic Pore Cleansing Foam.. masuk ni dah 3 tube aku beli tau.. dan aku dah pakai dekat 3 bulan dah.. alhamdulillah sesuai sangat dengan kulit aku yang sensitif,  berminyak dan mudah berjerawat ni.. kadang-kadang ada jugak white head muncul.. tapi sejak pakai ni syukurlah jarang-jarang bermasalah.. harga yang ni cuma RM28 je.. sekarang ni kalau korang tengok kat website dia dah sold out dah.. laris kan?  dulu packing dia lain sikit kaler kuning 2 tone.. ni packing baru ni.. tapi berat masih sama 150 ml aku pun terkejut ingat salah hantar order ke apa.. haha


Innisfree Jeju Volcanic Pore Cleansing Foam


barang kedua aku beli pulak yang aku tak pernah guna.. aritu macam nak beli tapi bila kira-kira terlebih bajet jadi aku tahankan dulu la.. aku simpan je hajat tu.. bila ada peluang ni aku rembat la.. apa dia tu?  tentulah Innisfree Jeju Volcanic Scrub Foam.. kira nak cukupkan set termasuk pencuci muka dia kat atas tadi la.. lain kali kita beli toner dia pulak kan.. ginilah cara orang nak merasa pakai set penuh tapi takde modal.. hehe.. harga yang ni pulak RM31 je.. besar tau.. sama dengan pencuci dia.. 150ml jugak.. sebab tu aku guna boleh tahan lama jugak la.. ni pun packing baru jugak ni.. 


Innisfree Jeju Volcanic Pore Scrub Foam


yang ketiga aku beli ni pun sebab dah lama tinjau-tinjau, syukurlah kali ni dapat.. aku beli Petitfee Gold Eye & Spot Patch.. kenapa aku kena beli ni? sebab sejak akhir-akhir ni aku terasa sangat mata aku cepat letih.. dan mula la dah jadi macam mata panda je rupanya.. macam orang tak cukup rehat.. mungkin sebab makin berumur agaknya kan.. semua dah tak macam dulu.. tu yang kena jugaklah back up dengan barang kosmetik yang ada di pasaran.. setakat ni aku tergoda bila dia tulis kat risalah dia tu kita akan dapat hasil macam buat terapi di spa.. jadi haruslah cuba kan?..  nanti dah cuba aku bagitau hasilnya ya.. setakat aku bukak semalam.. bau dia wangi dan nampak sejuk je kalau guna.. hujung minggu la aku cuba.. tunggu aku bukak home spa dulu.. haha.. eh yang ni harga dia RM31 dan dalam tu ada 60 set ya.. jadi boleh pakai 60 kali.. berbaloi kan? 


Petitfee Gold Eye & Spot Patch


dan satu lagi barang yang aku dah lama tengok jugak.. aku nak beli bedak yang sesuai dengan muka berminyak.. pernah la aku survey masa kat Korea dulu.. brand Missha ni bau dia wangi sangat.. tu yang aku pilih yang ni tu.. Sebum Cut Missha powder yang ni ada 2 pilihan kaler.. aku ambik yang paling gelap untuk sesuaikan dengan muka aku.. harga dia RM36 untuk 11 gram.. 


Sebum Cut Missha Powder

Sebum Cut Missha Powder

Sebum Cut Missha Powder


barang terakhir yang ada dalam kotak ni ialah mask..  kali ni aku ambik Rice Bran Collagen Mask pulak.. harga dia cuma RM2 je satu.. best kan?  boleh beli banyak tapi sebab aku taknak overlimit jadi satu je cukuplah.. hehe.. ok itu je pembelian untuk kali ni di Althea Korea.. kalau korang berminat nak order jugak gi kat link laman web kat bawah ya.. untuk sesiapa yang nak dapatkan 20% untuk pembelian pertama korang boleh gunakan link aku ni ya.. Althea 20% off ! Diskaun Althea 20%!


Rice Bran Collagen Mask

Rice Bran Collagen Mask



Website : Althea

Ceritaita 

Rabu, 12 Jun 2019

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1440H 2019M

assalamualaikum semua, dah masuk 8 Syawal pun hari ni.. tapi baru ada masa nak buat ucapan rasmi dalam blog ni.. hahaha.. acah-acah artis la sangat kan.. korang layankan je la.. sebenarnya rindu nak menulis tapi banyak sangat kekangan.. terutamanya bila melibatkan masa dan line internet.. memang takde tolak ansur la yang ni.. mungkin jugak umur dah makin meningkat.. dibagi peringatan untuk kurangkan benda-benda yang lagha.. itupun tak sedar-sedar jugak selalunya..

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1440H 2019M


Selamat Hari Raya Aidilfitri 1440H 2019M.. Alhamdulillah dapat menyambut syawal tahun ni bersama keluarga tersayang.. masih lagi diberi kesempatan.. apa yang istimewanya ialah tahun ni aku dapat cuti pada sebelum dan selepas cuti umum hari raya.. itulah antara hikmah berpindah agaknya kan? siapa tahu.. kalau dulu di tempat lama selalulah kena pilih sama ada nak bekerja selepas raya atau sebelum raya.. dan biasanya aku akan pilih ikut pada kat mana giliran kami akan beraya dulu.. kalau giliran di Pekan, Pahang.. jadi biasa aku akan ambik cuti selepas raya.. kalau giliran beraya di Kluang, Johor dulu aku akan ambik cuti sebelum raya.. lebih istimewa pasal tahun ni 1440H adalah sama dengan umur aku 40 tahun..

dan kali ni giliran beraya di Johor dulu.. memang aku dah mula cuti bermula sabtu 1/6 lagi dah tapi disebabkan shah masih berniaga kami habiskan masa berehat kat rumah sambil buat kuih raya.. seronok la jugak melayan kerenah anak-anak.. walau kebanyakkan masanya memang akan hilang sabar.. tapi bila fikirkan balik, aku pun dulu macam tu jugak.. lebih kurang je.. jadi apa la salahnya bagi can kat anak pulak kali  ni kan.. nantilah aku cerita bab kuih semua tu.. nak cerita bab juadah berbuka pun asyik la bertangguh..

lenggang betul jalan kan?


kami mula bertolak balik pagi Isnin 3/6, ada hikmahnya jugak ni.. jalan dah lenggang.. orang dah balik kampung semua.. santai je perjalanan balik ke Kluang.. tiada tekanan langsung.. melainkan bila jumpa lori bawak durian di tengah-tengah perjalanan.. aduhai.. sudahlah tengah berpuasa.. bawak pulak seorang hantu durian kat belakang kereta tu.. asyik la zikir mintak dibelikan.. tapi apa nak buat.. segala perbelanjaan terpaksa dijimatkan musim-musim raya ni.. kena pulak bila kita merancang nak balik ke dua-dua kampung.. kenalah beringat-ingat.. terpaksa kuburkan je hasrat nak beli durian tu.. kita halakan pada yang lebih utama..

mampu ambik gambar gajah ni je dari jauh.. 


dapat jugak merasa pengalaman berpuasa dengan keluarga di kampung bila dah dengar pengumuman raya jatuh pada hari Rabu.. sempat la lagi nak cari apa-apa barang untuk persiapan.. dan pagi hari terakhir Ramadan tu kami dikejutkan berita tentang 3 ekor gajah yang mati di Kampung Sri Timur.. kampung ni kira bersebelahan dengan felda yang abah dan mak duduk.. kalau dulu kawan-kawan sekolah pun ada datang dari kampung ni.. sempat la singgah jumpa dengan pegawai perhilitan yang ditugaskan untuk handle kes ni.. kebetulan la pulak seorang kenalan.. kalau ikutkan hati aku yang memang suka kerja-kerja macam ni nak je offer diri join sekali buat bedah siasat tapi apakan daya.. aku bawak amanat pembelian barang-barang dari rumah untuk masak lauk raya.. jadi kenalah balik jugak.. 

gambar kebakaran yang dikongsikan.. 


malam raya kedua pulak ada tragedi lain menimpa.. kali ni di felda kami pulak.. kedai runcit Dmart terbakar! memang terkejut bila dengar.. maklumlah kedai ni la selalunya menjadi penyambung nyawa sesetengah penduduk untuk sampaikan hujung bulan bila keadaan kewangan tengah sesak.. kami jugak terasa kesedihan sebab kedai ni jugak merupakan kedai yang masih menjual barangan tertentu dengan harga patut di kala kedai lain meletakkan harga seolah-olah nak pergi haji balik hari kaedahnya.. yang lebih kesian bila rumah pengurus yang bersambung dengan kedai pun sama terbakar hangus.. sampaikan kami lalu pada raya ketiga pun masih berasap lagi.. sedih betul.. 

gambar dengan sesiapa yang ada..

dengan sesatunya adik tersayang


raya kali ni kami tetap rasakan meriah walau banyak jugak pengorbanan yang terpaksa dibuat.. takkan aku nak cerita kan? cerita kat korang benda manis je la.. yang pahit tu biar je la aku simpan sendiri.. yang penting masih dapat meraikan hari raya dan masih mampu melihat senyuman di wajah-wajah yang tersayang.. semoga hari raya ni memberi keberkatan kepada semua orang dan Allah menerima semua amalan kita sepanjang bulan Ramadan yang lepas.. semoga ada rezeki kita bertemu di Ramadan yang akan datang supaya boleh beramal dengan lebih baik.. insyaAllah.. 


 Selamat Hari Raya Aidilfitri 1440H 2019M buat semua pembaca blog Cerita Ita 
dan Maaf Zahir dan Batin

Ceritaita