Catatan

Tunjukkan catatan dari April, 2012

Catatan terkini

Kisah Rumah Terbuka Syawal Kami

Imej
Rumah Terbuka kami setelah sekian lama  Assalamualaikum semua, alhamdulillah bulan Syawal dah pun berlalu. Semalam hari terakhir Syawal. Ramai yang masih meraikan sambutan Syawal hingga ke penghujungnya. Syukur jugak tahun ni kita dapat meraikan hari raya Aidilfitri secara meriah berbanding tahun-tahun lepas.  Tahun ni tahun kedua kami raikan hari raya Aidilfitri di rumah sewa kami di Kluang ni. Tiba-tiba pulak tahun ni kami ada kerajinan untuk buat mini rumah terbuka pada hari Sabtu 29 April 2023 bersamaan 7 Syawal 1444. Kenapa namanya mini? Hehe.. sebab jemputannya agak terhad.  Ramai yang kami tak terjemput disebabkan banyak faktor. Salah satunya sebab majlis ditetapkan dalam masa yang terlalu singkat jadi persediaan agak kelam kabut. Senarai jemputan pun main tulis secara rawak je sudahnya.  Asalnya kami nak terima sekumpulan tetamu saja,  tapi bila difikirkan apa salahnya kami jemput je orang lain yang boleh datang jika berkesempatan. Itu yang akhirnya jadi majlis rumah terbuka se

Kesilapan Kita Sebagai Ibu Bapa dalam Mendidik Anak-Anak

Salam semua, Terbaca sesuatu di facebook tadi.... mari kita kongsikan bersama2 ye... Kesilapan Kita Sebagai Ibu Bapa dalam Mendidik Anak-Anak 1. Kesilapan pertama: Kurang BerdoaKurang berdoa semasa mengandung. Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah * Saidul (penghulu) istighfar * Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3:8-9) * Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3:38) * Doa agar anak mengerjakan solat ((Al-Quran Surah Ibrahim, 14:40-41) Kurang berdoa semasa membesarkan anak. Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah * Doa agar anak patuh kepada Allah s.w.t (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2:128) * Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Fuqan, 25:74) * Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya. 2. Kesilapan kedua: Banyak membaeri belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi) seperti: * menakutkan anak-anak dengan sekolah * menakutkan dengan tempat g

Keputusan Kemasukan ke Program Matrikulasi 2012

salam semua, semalam sebenarnya dah keluar keputusan mengenai kemasukan ke program matrikulasi ni... bagi yang belum check boleh pergi ke SINI untuk check online... pun ada dinyatakan sekali untuk mengetahui keputusan melalui SMS... p/s tahniah bagi yang berjaya!

Njoi dari ASTRO... betul ke free?