Jumaat, 28 Jun 2019

Kita hanya merancang Allah jualah penentu segalanya..

assalamualaikum semua,  rancangan kami asalnya nak balik kampung minggu ni.. dan dah rancang baik sejak Isnin aritu kami nak balik awal.. aku pun dah siap mohon cuti hari ni.. tapi itulah dah ditakdirkan.. kita hanya merancang tapi Allah jualah penentu segalanya.. dan akhirnya rancangan terpaksa diubah di saat-saat akhir ni.. 

Kita hanya merancang Allah jualah penentu segalanya.. 


asalnya aku ada seminar di Putrajaya hari ni.. jadi aku ambik cuti supaya boleh datang seminar dan shah boleh ambik aku kemudian kat sini bila dah selesai urusan dengan anak-anak.. tapi mana tau lain pulak jadinya.. kami diberi ujian kereta rosak pulak waktu shah dalam perjalanan nak ambik aku tadi.. jadi kena tunggu dia selesaikan semuanya kemudian ambik aku pulak.. 

dan rancangan asal kami nak balik awal terpaksalah ditangguhkan dulu.. tunggu urusan kereta tu selesai baru boleh fikirkan apa tindakan selanjutnya.. 

buat masa ni cuma mampu doa je semoga semua urusan dipermudahkan oleh Allah.. bersangka baik je la kan.. semoga ada hikmah lain Allah tangguhkan perjalanan kami ni.. dan gantikan yang hilang tu dengan rezeki lain pulak nanti.. InsyaAllah.. tengah cuba didik hati ni.. supaya mulut dan hati biar seiring.. 

korang tolong doakan ya.. semoga urusan kami dipermudahkan dan selamat sampai ke kampung nanti.. terima kasih.. 

Ceritaita

ARIQ AZHAFI aka TIMEBOY - REMAJA AUTISME BERJAYA DALAM SENI MUZIK

ARIQ AZHAFI aka TIMEBOY - REMAJA AUTISME BERJAYA DALAM SENI MUZIK

ARIQ AZHAFI aka TIMEBOY - REMAJA AUTISME BERJAYA DALAM SENI MUZIK



Ariq Azhafi atau nama penuh beliau Mohamed Ariq Najmi Bin Mohd Azhafi berumur 17 tahun, telah dilahirkan pada 04 Disember 2001 di Muar Johor. Ariq adalah remaja istimewa dan berani tampilkan diri untuk membuktikan bahawa dirinya juga layak untuk berjaya sama seperti orang lain.

Kenapa beliau digelar “TimeBoy”??? Kerana Ariq jarang untuk bercakap dan hanya bersuara pada masa tertentu sahaja. Mungkin pada pandangan mata kelihatan normal tetapi Ariq agak sukar untuk memulakan perbualan.




Sewaktu umur Ariq 10 tahun (selepas 2 tahun proses rawatan dan terapi) doktor telah mengenal pasti dan mengesahkan bahawa beliau ialah seorang Autisme (Sindrom Asperger) iaitu dalam katagori masalah pertuturan. 

Namun ianya tidak menghalang remaja istimewa ini untuk meneruskan dan mendalami minat dan bakat seni muzik beliau.




Saya terdetik untuk bertanya, apa yang membuatkan Ariq berani untuk ke depan? Katanya selain daripada minat,Ariq nak membanggakan keluarga bahawa dia juga mampu memperbaiki diri ke arah lebih baik.


Menurut kata ayahnya, sejak Ariq hadirkan diri ke kelas vokal, sedikit sebanyak dapat membantu memperbetulkan percakapan Ariq dengan lebih baik. 

Pada awalnya, 
Ariq hanya suka menyanyi dan bermain gitar sebagai hobi tetapi klimaks Ariq bersunguh-sungguh untuk tampil menyanyi bermula daripada persembahan mini konsert anjuran sekolah muziknya. 

Galakan daripada keluarga dan cikgu vokal supaya 
Ariq lebih banyak bergaul dengan orang ramai agar lebih yakin pada diri.

LAGU “KITA” SEBAGAI TIKET ARIQ UNTUK BUKTIKAN BAKAT NYANYIAN




Lagu dan lirik "KITA" ini dicipta oleh ayahnya untuk beliau sebagai permulaan dan pengenalan Ariq Azhafi di persada seni muzik tanahair.

"KITA" menceritakan tentang perhubungan kasih antara keluarga dan sahabat. Dari sudut yang tersirat pula, "KITA"merupakan satu metafora untuk golongan istimewa ini. Secara khususnya, lagu ini juga adalah lambang kasih sayang seorang ayah kepada anak istimewanya.



Akhir sekali, ucapan dan harapan daripada Ariq Azhafi :

" Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua. Saya ingin mengucapkan syukur kepada Allah SWT di atas segala kurniaanNya ini.

Kepada Ayah, Mama, Atok Aki (pencetus minat seniku) dan Atok Wan, terima kasih yang tidak terhingga di atas segala pengorbanan, kasih sayang dan sokongan yang tak berbelah bagi.Teristimewanya pada Atok Aki dan Atok Wan yang bersungguh untuk Ariq masuk ke kelas vokal dan muzik di Melaka.

Kepada Uncle Ijam #BJProStudio terima kasih di atas segala semangat, galakan dan kepercayaan anda... juga semua warga BJ Production Studio dan Muo FM terima kasih diatas segalanya.

Terima kasih kepada Pengetua, Cikgu Norhan, Cikgu Hana dan semua guru-guru unit Pendidikan Khas SMK Tengku Mahkota, Muar Johor. Teacher Kevin Ong, Ms Yeo and Mr Steven, tq so much for all the encouragements and all the supports in every way.. and i am still in the learning process 😆

Terima Kasih juga kepada Uncle Zai @ Dean Mohamed di atas segala pengorbanan masa dan tenaga untuk menjayakan Video Klip "KITA" 



Terima Kasih atas segalanya,
Terima Kasih pada semuaaa!

Dan semoga diri ini di terima seadaNya... InsyaAllah.."


Khamis, 27 Jun 2019

Menikmati buah durian isi kuning, sedap dan murah!

assalamualaikum semua,  sekarang ni tengah sibuk musim buah durian kat sana sini kan.. sampaikan aku terliur jugak bila kawan-kawan kongsikan gambar menikmati buah durian isi kuning, sedap dan murah di facebook.. mana boleh tahan kan.. kita asyik tengok je.. pulak tu kali ni musim durian agak menjadi di banyak tempat.. di Johor pun dari mula raya aritu dah sibuk.. cuma kami je masih belum dapat merasa makan durian ni waktu tu..


Menikmati buah durian isi kuning, sedap dan murah!


sebabnya waktu tu kebanyakkan harga masih dalam harga biasa lagi.. bajet pun banyak dihabiskan untuk raya jadi nak keluarkan bajet untuk beli raja buah ni agak payah sikit la jugak.. sibuklah hantu durian kat rumah ni berzikir nak makan durian je kerjanya.. siapa lagi kalau bukan kakak Husna.. dia kalau jumpa durian memang selalunya tak cukup la sebiji tu untuk dia sorang.. jadi kalau harga durian agak tak masuk akal lagi,  janganlah dilawa anak dara ni..

kebetulan pulak aritu Tuan Amir Denaihati ada buat contest gambar raya dan aku antara salah seorang pemenang.. dan lebih dari kebetulan bila aku kena kursus di Setia Alam dalam minggu ni.. jadi sempatlah kami meninjau harga durian di sekitar Klang.. rezeki kami jugak.. adalah durian yang dijual longgok macam 2 biji untuk RM10, 3 biji RM 10 dan 2 biji RM15.. ada jugak yang dijual kilo.. macam D88 tu RM15 sekilo..


ada banyak pilihan kat gerai ni.. kami ambik yang murah-murah je bawah tu..


kami cuma tertumpu kat durian yang murah-murah je la.. maklumlah kalau nak beli yang timbang kilo tu mau dapat makan nanti dua tiga ulas je kan.. tambah zikir lagi anak dara tu.. lagi parah pulak..


tengoklah bersungguh-sungguh dia makan.. mana la sampai hati nak tolak permintaan dia

bila sedar orang ambik gambar


awalnya kami ambik yang harga RM15 untuk 2 biji.. alhamdulillah dapat buah yang elok dan banyak jugak ulasnya.. tapi bila tengok muka kakak Husna tak sampai hati pulak bila dia mintak lagi.. maka kami tambah pulak yang 3 biji RM10.. buahnya elok jugak.. baru lah puas anak dara tu makan sambil jilat jari.. suka pulak tengok.. lupa nak bagitau kali ni cuma kami bertiga je yang makan.. aku,  kakak Husna dengan adik Hadi je yang makan.. yang lain pakat tengok je.. orang taknak kita tak yah sibuk la kan.. kita makan je.. biasalah setiap orang ada kegemaran sendiri kan..


yang depan adik Hadi tu la yang RM10 untuk 3 biji.. baby durian je

isinya kuning dan tebal

tengoklah senyuman gembira kami.. haha

lagi muka gembira penggemar durian


yang penting siap ada permintaan nak makan lagi dari kakak Husna.. peminat memang takkan pernah jemu la kan.. sama la aku kecik-kecik dulu.. siap demam-demam pasal makan durian.. kenangan betul.. rupanya ada jugak anak yang mengikut.. nantilah ya kakak.. kita sambung makan kat Johor.. dengarnya ada orang jual lagi murah.. korang penggemar durian jugak ke?

Ceritaita

Rabu, 26 Jun 2019

Menang Contest Raya dari Denaihati!

assalamualaikum semua,  nak kongsikan cerita hari tu aku ada menang contest raya dari Denaihati..  alhamdulillah sesaja la masukkan gambar masa raya hari tu.. mana la tau ada pulak rezekinya kan.. syukurlah jugak.. 

Menang Contest Raya dari Denaihati! 


permintaan Tuan Amir Denaihati waktu tu suruh masukkan dalam komen gambar yang kita rasa paling kelakar atau paling menarik atau paling cantik untuk kawan-kawan undi.. kemudian mereka akan pilih 5 pemenang dari pilihan like tertinggi sekali antara komen.. 

niat hati waktu tu nak belanja kakak husna makan durian kalau dia memang.. rupanya Allah nak permudahkan niat mak dia ni.. akhirnya gambar kami pertaruhkan tu berjaya jadi antara 5 pemenang.. syukur alhamdulillah.. semoga Allah permurahkan lagi rezeki buat Tuan Amir Denaihati dan team.. InsyaAllah kalau ada lagi aku akan sentiasa sokong! 

Ceritaita

Isnin, 24 Jun 2019

Selamat Ulangtahun Perkahwinan yang ke 13

assalamualaikum semua,  hari ni antara hari bermakna dalam hidup aku.. hari pertama aku bergelar seorang isteri buat suami yang tercinta.. dalam tak sedar dah 13 tahun dah peristiwa bersejarah tu berlalu.. kalau ikutkan 13 tahun dulu tarikh ni jatuh pada hari Sabtu.. 

Selamat Ulangtahun Perkahwinan yang ke 13


banyak kekurangan waktu kami memulakan hidup dulu.. maklumlah kami dulu PJJ atau perkahwinan jarak jauh.. waktu awal dulu aku masih lagi bekerja di syarikat swasta.. yang menyebabkan rutin kerja aku kena berulang dari pahang ke johor setiap 2 minggu sekali.. ada masa kami berjumpa dan tinggal bersama untuk 2 minggu dan kemudiannya berpisah lagi selama 2 minggu.. 

sebulan lepas menikah dapat pulak rezeki temuduga dengan kerajaan.. alhamdulillah akhirnya dapat kerja sekarang ni selepas 2 bulan kemudian.. tapi diduga lagi.. aku kena hadiri penempatan sementara sebulan di Kluang, Johor dan sebulan lagi di Ipoh, Perak.. waktu ni Allah tambah dengan ujian dan rezeki pada masa yang sama.. aku disahkan mengandung anak sulung.. cuma azabnya waktu tu langsung tak boleh menyentuh nasi atau yang seangkatan dengannya.. nasi impit ke bubur nasi pun langsung tak boleh.. kat situ jugak akan keluar balik.. sampailah umur kandungan dah jejak 6 bulan baru la boleh jamah sikit-sikit.. selama tu cuma makan roti dan lauk je.. 

kami kekal duduk berjauhan sebab lepas tu aku dihan tar pulak bertugas ke Kota Bahru, Kelantan.. tak lama jugak tapi sehingga abg long lahir la jugak.. sempatlah abiskan cuti bersalin dan bertugas semula di Kelantan masa tu.. bermulalah hidup aku dengan abg long je waktu tu.. tapi syukurlah rezeki pulak berpihak pada kami anak beranak.. dapat berita akan ada rombakan organisasi secara besar-besaran.. dan aku dapat memohon untuk bersama dengan shah di Kuantan.. syukur.. 

dan sekarang ni alhamdulillah kami dah melayari alam rumahtangga ni selama 13 tahun.. 13 tahun penuh ujian dan ranjau.. juga penuh dengan kenangan manis.. yang pahit-pahit tu letak tepi je la.. tak perlu diingat kalau nak perkahwinan kekal lama.. ini pesan orang tua-tua.. kami dah ditemani oleh 4 orang cahayamata yang sentiasa menghiburkan hati kami.. amanah berat untuk kami jaga selama diberi masa.. 

Gambar terbaru kami bulan ni.. 


setiap orang ada buat kesalahan dan ada kelemahan masing-masing.. jadi tak perlu rasanya nak ungkit mengungkit kisah silam masing-masing.. tiada orang pun yang sempurna.. yang pentingnya kita menghargai orang yang kita sayang selagi masih berpeluang.. berkhidmat sehabis baik untuk mereka.. dan pastikan amanah dijaga dengan baik.. 

dan untuk kenangan kami selama 13 tahun bersama ni.. siapa sangka Allah kurniakan kami penambahan rezeki yang tak disangka.. satu lagi benih tanda cinta kami sedang membesar dengan sihat kat dalam perut aku sekarang ni.. alhamdulillah.. dah masuk 27 minggu dah pun.. semoga kandungan ini terus sihat dan selamat sehingga tarikh yang dijangka.. buat masa ni abang-abang dan kakak dia la yang paling tak sabar.. 

kelahiran kelima kami.. InsyaAllah.. doakan ya


dulu aku pernah merancang untuk mengandung terakhir pada umur 35 tahun.. tapi kita kan mampu merancang.. Allah jualah pengatur hidup kita.. ditakdirkan pulak aku mengandung pada umur 40 tahun ni.. syukur juga walau pengalamannya jauh berbeza.. 

buat insan yang bernama Shah, abg.. semoga rumahtangga kita lebih bahagia di samping anak-anak tersayang.. terima kasih sudi menerima segala kekurangan dan kelemahan ita selama ni.. semoga Allah kurniakan kesabaran lebih lagi buat abg di hari-hari mendatang.. terima kasih juga sebab sanggup bersama dalam susah dan senang di mana saja berada.. semoga Allah panjangkan usia kita untuk terus bersama mendidik anak-anak kita,  mengecapi kemanisan hidup dan semoga kelahiran anak kita yang akan datang ni akan mengeratkan lagi kasih sayang kita berdua.. amin.. 

Selamat Hari Ulangtahun Perkahwinan kita yang ke 13 ya bang.. 

Ceritaita

Ahad, 23 Jun 2019

Berjalan ke Bunga-bunga Raya Sunway Putra Mall

assalamualaikum semua, minggu lepas aku ada bawak anak-anak jalan-jalan di Sunway Putra Mall.. punyalah dekat mall ni dengan rumah tapi baru ni la dapat pergi.. haha.. sedih betul.. bukan apa,  kami masih lagi cuba sesuaikan diri duduk di bandar besar ni.. banyak lain jalan dan kawasan yang tak tau nak tuju.. 

Berjalan ke Bunga-bunga Raya Sunway Putra Mall


jalan aritu pun macam plan mengejut je la lepas balik beraya.. singgah berjalan cuci-cuci mata.. bawak anak-anak masuk Daiso dan tempat permainan tu je la pun yang  lama sekali.. lain-lain tu kami jengah-jengah je.. aku sendiri pun dah lama sangat tak pergi ke Sunway Putra Mall ni.. last pergi masa zaman belajar je dulu.. lepas tu takde dah.. masa tu pun nama mall ni lain.. bukan Sunway Putra Mall.. 

Berjalan ke Bunga-bunga Raya Sunway Putra Mall


kebetulan pulak waktu kami sampai tu ada jualan atau kempen Bunga-bunga Raya kat sini.. ada jualan.. ada pameran pentas yang dipenuhi dengan bunga.. tak terambik dah gambar.. banyak sangat.. kami pulak ambik peluang beratur bergambar untuk satu keluarga buat kenangan.. percuma je pun.. siap dia cetakkan 4 keping lagi untuk kami.. cantik gambarnya.. 

hari terakhir dah rupanya

cantik kan.. dia bagi softcopy jugak


lepas tu kami pusing-pusing tengok ada apa je dalam mall ni dan layan anak-anak makan dekat Boat Noodles.. nantilah aku cerita pasal pengalaman makan Boat Noodles buat pertama kali ni.. InsyaAllah rasanya bolehlah jadikan mall ni antara tempat bersantai hujung minggu dengan anak-anak..  tempat dia selesa.. ada banyak tempat berehat kalau rasa letih berjalan dalam mall.. ada banyak pilihan kedai makan jugak.. anak-anak pun tak rasa cepat penat.. sesuai la untuk tempat kunjungan seisi keluarga.. 





sibuk tengok kit magic kat Daiso


Ceritaita

Sabtu, 22 Jun 2019

Sambutan Aidilfitri di Muzium Diraja 21-22 Jun 2019

assalamualaikum semua,  hari ni aku nak cerita pasal kisah kami beraya ke rumah terbuka malam tadi.. disebabkan semalam petang hujan dan memasing lapar maka kami buat keputusan untuk pergi ke majlis sambutan aidilfitri di muzium diraja.. mulanya pagi tadi la ternampak iklan yang terpapar di sepanjang jalan..

Sambutan Aidilfitri di Muzium Diraja 21-22 Jun 2019


aku la yang rajin baca semua tu.. asal ada iklan mesti nak baca.. haha.. dekat iklan tu ada tulis majlis dijalankan selama 2 hari.. dari 21hb hingga 22hb Jun 2019..majlis diadakan di Muzium Diraja dan disediakan shuttle percuma di Muzium Negara.. buat kami yang tak biasa hadiri majlis macam ni teringin jugaklah isi masa sambil bawak anak-anak rasai pengalaman tu.. 

jadi balik kerja semalam aku ajak shah pergi.. memula eksen.. taknak terus hala ke Muzium Negara je dan naik shuttle yang disediakan kat situ.. teruslah tuju Muzium Diraja yang selama ni kami tak pernah pergi.. nak parking mana pun tak tau.. sudahnya kami berpusing kat situ 2 kali tapi tak berjaya parking.. haha.. sila ketawakan kami.. akhirnya teruslah menghala ke Muzium Negara untuk parking di situ.. 

sampai kat situ,  tanya pada pengawal yang jaga kawasan tu.. dia kata boleh parking sini dan kalau nak pergi ke Muzium Diraja parking free je.. kami dengan yakin la guna kad touch and go dia je.. kemudian kami terus parking di kawasan hujung paling dekat dengan pick up point tu.. sedang elok pulak ada bas yang sedang tunggu.. teruslah kami anak beranak naik bas tu.. kalau ikutkan perkhidmatan shuttle ni disediakan setiap 10 minit.. tapi bergantunglah pada keadaan jalanraya kalau sesak ke tidak.. 

shuttle yang disediakan


sekejap je kami dah muncul semula di pintu masuk Muzium Diraja yang sangat gah tu.. cantik.. dengan hiasan lampu-lampu, sangat cantik.. oh ya.. semalam sambutan dibuka pada pukul 10 pagi sehingga 10 malam jadi ada antara makanan yang dah tutup gerainya.. macam laksa johor dah tutup waktu kami sampai.. tapi banyak sangat makanan lain dihidangkan.. ada nasi minyak dengan lauk pauk yang sedap.. lemang.. ketupat.. rendang tok itik.. satay.. lontong.. mee sup.. soto.. kuih muih.. cendol.. aiskrim Malaysia.. eh banyak la.. aku sampai tak terambik gambar dah.. 

Sambutan Aidilfitri di Muzium Diraja 21-22 Jun 2019

Sambutan Aidilfitri di Muzium Diraja 21-22 Jun 2019

Sambutan Aidilfitri di Muzium Diraja 21-22 Jun 2019


anak-anak pulak seronok tengok persembahan artis termasuk geng 'Mak Cun' pun ada sekali semalam.. meriah.. kebetulan pulak penganjur panggil sekali anak-anak untuk bermain bunga api di kawasan yang disediakan pelita.. memang sukalah anak-anak.. semalam macam tak berapa ramai orang.. mungkin ramai yang datang waktu siang agaknya.. 

Sambutan Aidilfitri di Muzium Diraja 21-22 Jun 2019

suka betul muka dapat makan.. haha


tapi hari ni dijangka mungkin lebih ramai dari semalam.. tapi jangan risau tempat makannya sangat selesa.. semua kemudahan disediakan berdekatan.. bagi kami yang pertama kali mengunjungi majlis macam ni rasa sangat puashati.. makanan yang dihidangkan pun sedap-sedap semuanya.. dari pengalaman kami ni tak patut kalau tak ajak kawan-kawan lain yang berada di sekitar Kuala Lumpur untuk sama hadir ke majlis ni.. 

kualiti gambar tak berapa cantik.. nak ambik latarbelakang pelita tu sebenarnya 

Sukanya dapat bunga api

anak-anak main bunga api dekat pelita yang disediakan 


cuma satu je waktu balik yang tak bestnya.. pengawal lain pulak yang bertugas.. dia mintak RM10 untuk bayaran parking.. kami katalah yang tadi kata free.. kalau tau macam ni lebih baik kami bayar je guna kad touch and go kami tadi.. sebab tertulis kat situ sejam pertama parking cuma RM3.. RM2 untuk jam seterusnya macam tu la.. kalau ikutkan tak sampai pun RM10 tu.. agak musykil jugak tu.. mungkin bila dah tertukar pengawal tu ganti yang lain agaknya yang baru tu tak tau.. entahlah.. 

tapi takpelah.. cuma dinasihatkan lainkali hebahan mengenai parking dan sebagainya perlu dilakukan oleh penganjur untuk majlis yang macam ni.. gunakan je semua media yang ada.. guna facebook dan website pun ok.. nak guna khidmat blogger macam kami pun ok.. eh teriklan diri pulak.. haha.. ok selamat berhari raya ya korang! 

Ceritaita

Jumaat, 21 Jun 2019

Sambutan hari raya di sekolah

assalamualaikum semua, masih dalam mood beraya kat sana sini kan? seronok tengok orang buat rumah terbuka je kat sana sini.. alhamdulillah aku pun sama jugak cuba memenuhi jemputan rumah terbuka kawan-kawan.. kalau rumah aku ni memang tak terasa nak buat.. bukan sebab apa.. cuma sangat risau pasal keselesaan tetamu yang datang.. keadaan rumah kami ni tak berapa mengizinkan dan terbuka sangat.. satu yang paling aku jaga ialah hati jiran bila melibatkan isu parking.. susah jugak.. tapi kami tetap terima tetamu yang nak datang.. bebila pun boleh.. dengan syarat korang bagi tau je dulu.. ralat rasanya kalau ada tetamu tapi tak masak-memasak.. orang Jawa gitulah tau..

Sambutan hari raya di sekolah


dan sampai 17 Syawal ni mulalah sekolah pun sibuk jugak buat sambutan hari raya di sekolah.. tak terkecuali la anak-anak aku jugak.. minggu lepas giliran sekolah adik hadi buat sambutan hari raya dan hari guru di sekolah.. meriah bila tengok anak-anak berbaju raya warna warni.. seronok masing-masing.. sebelum tu cikgu dah senaraikan dalam group Whatsapp untuk menu yang ibu bapa bawak.. alhamdulillah jadi mudah juga ni.. jadi takkan ada menu bertindih dan mengelakkan pembaziran..

makaroni cabonara


aku puas jugaklah nak fikirkan apa menu nak bawak.. ye la kita kena fikir jugak hidangan yang sesuai untuk anak-anak kecil jugak yang dewasa.. jadinya selepas ditimba-timba maka aku buatlah hidangan yang senang je macam makaroni cabonara.. alhamdulillah.. ok jugaklah sambutannya.. oh ya.. waktu jamuan ni aku cuma wakilkan Shah je untuk datang.. aku kena hadiri mesyuarat pada hari yang sama..

semalam pulak ada sambutan hari raya di sekolah Kafa abg long, abg ngah dan kakak husna.. yang ni takde gambar pun nak kongsi.. biasalah mak bekerja ni.. masing-masing ni lagi senang.. cikgu dah siap tetapkan dalam senarai apa yang perlu bawak mengikut kelas masing-masing.. abg long kelas tahun 6 kena bawak nasi goreng atau air, abg ngah kelas tahun 3 kena bawak kek, kuih atau agar-agar dan kakak husna kelas tahun 2 kena bawak mee goreng.. dan aku pulak fikir yang senang sebab masing-masing ni sekolah belah petang jadi kena fikir jugak menu ringkas yang ayah dia boleh handle..

akhirnya kami buat keputusan abg long bawak air kelapa laut.. alhamdulillah habis licin.. abg ngah bawak agar-agar pandan.. nampaknya anak-anak kurang gemar.. lainkali boleh tukar ke agar-agar lain.. sirap pun ok kot.. yang kakak husna pulak aku bawakkan megi goreng.. tapi ntah kenapa kakak ni akan berkelakuan pelik macam biasalah.. kali ni dia kata lupa keluarkan bekal megi dia tu.. sudahnya jadi santapan kami je anak-beranak malam tadi.. aduhai kakak..

korang pun masih berperang dengan nak cari idea untuk rumah terbuka ke? atau nak bawak potluck ke mana-mana majlis? aku boleh cadangkan korang tengok entri lama aku untuk idea potluck yang mudah ni.. nak tiru yang kali ni aku buat pun ok jugak.. ikutlah selera dan kerajinan masing-masing ya..

Ceritaita

Rabu, 19 Jun 2019

Donut sedap dan murah di Dofi Donut & Coffee

assalamualaikum semua,  kali ni nak kongsikan pasal donut sedap kat Kuantan ni.. banyak betul tempat makan sedap sebenarnya.. tapi asyiklah tak sempat nak kongsikan dalam blog ni.. kadang-kadang nak menulis sampailah dah hilang bahang cerita sebenar.. apakan daya sejak dari awal tahun ni kami diduga bermacam ujian.. yang akhirnya buat aku lebih fokus dengan perkara lain dari hobi aku yang satu ni..

Donut sedap dan murah di Dofi Donut & Coffee

kalau dulu aku pernah cerita pasal donut jugak.. tapi yang tu cerita donut RM2 kat Bukit Sekilau.. jauh sikit dari pusat bandar Kuantan dan ada masa-masa tertentu je pulak.. tapi yang ni kedai yang sentiasa ada stok donutnya mulai dia buka jam 10 pagi sampailah dia tutup jam 10 malam.. itu yang best kan? bebila je nak beli ada je.. kami dah lama dengar pasal kedai donut DOFI ni.. DOFI tu katanya singkatan dari Donut dan Coffee..

kedai ni berada kat lokasi agak strategik la bagi aku.. dekat tengah-tengah pusat bandar Kuantan.. siapa yang biasa dengan Kuantan dan tau Jalan Penjara yang menghala ke Kuantan Parade tu pasti perasan kedai ni kat tepi jalan.. betul-betul setentang dengan kedai assesori telefon murah Brojat.. warna kedai dia agak menyerlah dengan warna ungu.. jelas la nampak dari jauh..

masa aku pergi aritu aku lupa bawak telefon jadinya takde gambar luar dan dalam kedai ya.. teruk betul rasanya.. tapi sebab area ni agak susah nak dapat parking tu yang bila dapat je park macam lupa diri tu.. haha.. dalam kedainya agak cantik dan tersusun.. korang boleh pilih nak makan di kedai jugak.. kalau makan kat situ boleh la ambik pilihan combo sekali dengan air tu.. agak jimat jugak berbanding beli asing-asing..

pilihan donut dia bagi aku banyak la jugak sampai anak-anak jadi rambang mata.. dan donut dia agak besar berbanding dengan satu jenama terkenal yang kami biasa beli sebelum ni.. sekarang kami tak pergi dah.. harga dia dah naik.. kita puasa je la makan donut mahal.. hehe..

Ni antara donut yang jadi pilihan kami hari tu..



harga donut DOFI pulak.. haa ni best nak cerita.. ada 4 pilihan harga yang korang boleh pilih.. kalau korang nak beli satu-satu je.. ada pilihan donut biasa yang salut gula tu RM1 je satu.. yang ada topping atas dia RM2 je.. dan cheese leleh.. RM2.50.. tapi kalau korang ambik yang sekali banyak.. ada 3 pilihan pulak.. korang boleh ambik yang 4 dalam satu kotak atau 6 dalam satu kotak atau 9 biji donut dalam satu kotak.. harga untuk 4 donut ialah RM8, untuk 6 donut RM12 dan 9 donut RM18.. sama je sebenarnya setiap satu tu jatuhnya RM2 jugak.. hehe..

harga air kat sini kira macam standard harga cafe yang jual kopi-kopi tu semua la.. kalau berangan nak makan kat sini elakkan waktu-waktu puncak tu la.. ada je masa yang tak ramai sangat orang.. pandai-pandai la korang aturkan sendiri.. aku pergi waktu dalam pukul 6 macam tu dah lenggang sikit orang.. kerusi meja pun ada je kosong..
excited masing-masing nak makan.. abaikan rumah yang dah jadi rumah persinggahan ni ya..

alhamdulillah masih ada la peluang makan sedap untuk golongan biasa-biasa bila adanya kedai macam ni.. tu yang payah betul nak kurus ek.. hahaha..

Ceritaita


Selasa, 18 Jun 2019

Resepi Ayam Golek Sedap dan Mudah

assalamualaikum semua,  hari ni aku rasa nak kongsikan resepi ayam golek yang aku buat masa bulan puasa baru ni.. sajalah nak tulis kat sini sebab resepi tu aku cari di intermet lepas tu aku olah sikit-sikit bagi ikut sesedap rasa tekak sendiri.. jadi boleh la buat ingatan untuk diri sendiri supaya tak terlupa dan kongsikan jugak untuk kawan-kawan yang suka cuba resepi tu.. mana tau kena dengan selera kan.. 


 Resepi Ayam Golek Sedap dan Mudah


Resepi Ayam Golek Sedap dan Mudah

Bahan-bahan 

1 ekor ayam (aku guna yang lebih 2kg) 
2 biji bawang besar
1 labu bawang putih
3 batang serai
3 inci halia
3 inci lengkuas
(semua di atas ni dikisar) 
2 biji limau kasturi 
3 sudu madu
1 sudu kecil rosemary (ni aku kisar sekali dengan bahan kisar) 
1 sudu lada hitam (kisar jugak) 
1/2 botol sos cili 
1/2 botol sos lada hitam
2 sudu kicap pekat




Cara-cara 

1. Ayam dibersihkan, dipotong (aku tak potong pun) dan dikukus selama 10 minit. 


Basuh bersihkan dan kukus

Kukus ayam selama 10 minit


2. Campurkan semua bahan dan lumurkan pada ayam. 


Lumurkan bahan kisar pada ayam yang dah dikukus

Perap paling kurang satu jam


3. Perap ayam dengan bahan perapan tu selama 1 jam paling kurang. 

4. Sementara tu boleh panaskan oven.

5. Bakar ayam dengan suhu 250 degree selama 30 minit atau sehingga garing kulitnya. Macam aku sebab tak potong-potong ayam tu dan cuma letak dalam tray jadi kena kerap keluarkan untuk toskan air dalam ayam tu supaya ayam lebih garing. 


aku letak macam ni je.. jadi kena rajin keluarkan untuk buang air yang berlebihan supaya garing.


6. Boleh hidangkan dengan nasi atau makan macam tu je.. 

Cadangan untuk sos : Boleh panaskan lebihan bahan perapan atas dapur sehingga agak pekat. (aku tambahkan lada hitam kisar dalam sesudu lagi untuk lebih rasa pedas). 


Aku panaskan lebihan perapan untuk buat sos.


Selamat mencuba ya korang! 

Ceritaita