Catatan

Tunjukkan catatan dari Jun, 2019

Catatan terkini

Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing

Imej
Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing - gambar ni kredit google ya Assalamualaikum semua, dulu aku pernah cerita pasal kedai jual keropok lekor sedap di Mersing dalam blog aku ni. Masa tu aku perkenalkan satu kedai keropok kat Mersing la. Bukan kedai keropok lekor popular dan viral di Mersing pun masa tu. Tapi aku cerita sebab dia jual keropok sedap. Kali ni aku nak cerita pasal kedai keropok sedap yang lain pulak. Lokasinya masih lagi di Mersing. Tak berubah ke daerah lain lagi la. Setakat ni kalau dalam Johor ni keropok area Mersing la yang menjadi pilihan kami sekeluarga. Pada kami, keropok daerah lain di Johor ni bukanlah tak sedap, cuma tak menepati selera je. Gambar lama dia, masa ni takde lagi papan tanda kuning kedai dia Ni gambar baru, adik aku ambik dari dalam kereta Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing Eh yang aku cerita ni pasal keropok lekor sedap tau. Bukan keropok keping. Karang ada yang salah faham pulak. Kadang-kadang ada keropok lek

Kita hanya merancang Allah jualah penentu segalanya..

Imej
assalamualaikum semua,  rancangan kami asalnya nak balik kampung minggu ni.. dan dah rancang baik sejak Isnin aritu kami nak balik awal.. aku pun dah siap mohon cuti hari ni.. tapi itulah dah ditakdirkan.. kita hanya merancang tapi Allah jualah penentu segalanya.. dan akhirnya rancangan terpaksa diubah di saat-saat akhir ni..  Kita hanya merancang Allah jualah penentu segalanya..  asalnya aku ada seminar di Putrajaya hari ni.. jadi aku ambik cuti supaya boleh datang seminar dan shah boleh ambik aku kemudian kat sini bila dah selesai urusan dengan anak-anak.. tapi mana tau lain pulak jadinya.. kami diberi ujian kereta rosak pulak waktu shah dalam perjalanan nak ambik aku tadi.. jadi kena tunggu dia selesaikan semuanya kemudian ambik aku pulak..  dan rancangan asal kami nak balik awal terpaksalah ditangguhkan dulu.. tunggu urusan kereta tu selesai baru boleh fikirkan apa tindakan selanjutnya..  buat masa ni cuma mampu doa je semoga semua urusan dipermudahkan oleh All

ARIQ AZHAFI aka TIMEBOY - REMAJA AUTISME BERJAYA DALAM SENI MUZIK

Imej
ARIQ AZHAFI aka TIMEBOY - REMAJA AUTISME BERJAYA DALAM SENI MUZIK ARIQ AZHAFI aka TIMEBOY - REMAJA AUTISME BERJAYA DALAM SENI MUZIK Ariq Azhafi  atau nama penuh beliau  Mohamed Ariq Najmi Bin Mohd Azhafi  berumur 17 tahun, telah dilahirkan pada 04 Disember 2001 di Muar Johor.  Ariq  adalah remaja istimewa dan berani tampilkan diri untuk membuktikan bahawa dirinya juga layak untuk berjaya sama seperti orang lain. Kenapa beliau digelar  “TimeBoy”???  Kerana  Ariq  jarang untuk bercakap dan hanya bersuara pada masa tertentu sahaja. Mungkin pada pandangan mata kelihatan normal tetapi  Ariq  agak sukar untuk memulakan perbualan. Sewaktu umur  Ariq  10 tahun  (selepas 2 tahun proses rawatan dan terapi)  doktor telah mengenal pasti dan mengesahkan bahawa beliau ialah seorang Autisme  (Sindrom Asperger)  iaitu dalam katagori masalah pertuturan.  Namun ianya tidak menghalang remaja istimewa ini untuk meneruskan dan mendalami minat dan bakat seni muzik belia

Menikmati buah durian isi kuning, sedap dan murah!

Imej
assalamualaikum semua,  sekarang ni tengah sibuk musim buah durian kat sana sini kan.. sampaikan aku terliur jugak bila kawan-kawan kongsikan gambar menikmati buah durian isi kuning, sedap dan murah di facebook.. mana boleh tahan kan.. kita as yik tengok je.. pulak tu kali ni musim durian agak menjadi di banyak tempat.. di Johor pun dari mula raya aritu dah sibuk.. cuma kami je masih belum dapat merasa makan durian ni waktu tu.. Menikmati buah durian isi kuning, sedap dan murah! sebabnya waktu tu kebanyakkan harga masih dalam harga biasa lagi.. bajet pun banyak dihabiskan untuk raya jadi nak keluarkan bajet untuk beli raja buah ni agak payah sikit la jugak.. sibuklah hantu durian kat rumah ni berzikir nak makan durian je kerjanya.. siapa lagi kalau bukan kakak Husna.. dia kalau jumpa durian memang selalunya tak cukup la sebiji tu untuk dia sorang.. jadi kalau harga durian agak tak masuk akal lagi,  janganlah dilawa anak dara ni.. kebetulan pulak aritu Tuan Amir Denaihat

Menang Contest Raya dari Denaihati!

Imej
assalamualaikum semua,  nak kongsikan cerita hari tu aku ada menang contest raya dari Denaihati..  alhamdulillah sesaja la masukkan gambar masa raya hari tu.. mana la tau ada pulak rezekinya kan.. syukurlah jugak..  Menang Contest Raya dari Denaihati!  permintaan Tuan Amir Denaihati waktu tu suruh masukkan dalam komen gambar yang kita rasa paling kelakar atau paling menarik atau paling cantik untuk kawan-kawan undi.. kemudian mereka akan pilih 5 pemenang dari pilihan like tertinggi sekali antara komen..  niat hati waktu tu nak belanja kakak husna makan durian kalau dia memang.. rupanya Allah nak permudahkan niat mak dia ni.. akhirnya gambar kami pertaruhkan tu berjaya jadi antara 5 pemenang.. syukur alhamdulillah.. semoga Allah permurahkan lagi rezeki buat Tuan Amir Denaihati dan team.. InsyaAllah kalau ada lagi aku akan sentiasa sokong!  Ceritaita

Selamat Ulangtahun Perkahwinan yang ke 13

Imej
assalamualaikum semua,  hari ni antara hari bermakna dalam hidup aku.. hari pertama aku bergelar seorang isteri buat suami yang tercinta.. dalam tak sedar dah 13 tahun dah peristiwa bersejarah tu berlalu.. kalau ikutkan 13 tahun dulu tarikh ni jatuh pada hari Sabtu..  Selamat Ulangtahun Perkahwinan yang ke 13 banyak kekurangan waktu kami memulakan hidup dulu.. maklumlah kami dulu PJJ atau perkahwinan jarak jauh.. waktu awal dulu aku masih lagi bekerja di syarikat swasta.. yang menyebabkan rutin kerja aku kena berulang dari pahang ke johor setiap 2 minggu sekali.. ada masa kami berjumpa dan tinggal bersama untuk 2 minggu dan kemudiannya berpisah lagi selama 2 minggu..  sebulan lepas menikah dapat pulak rezeki temuduga dengan kerajaan.. alhamdulillah akhirnya dapat kerja sekarang ni selepas 2 bulan kemudian.. tapi diduga lagi.. aku kena hadiri penempatan sementara sebulan di Kluang, Johor dan sebulan lagi di Ipoh, Perak.. waktu ni Allah tambah dengan ujian dan rezeki pad

Berjalan ke Bunga-bunga Raya Sunway Putra Mall

Imej
assalamualaikum semua, minggu lepas aku ada bawak anak-anak jalan-jalan di Sunway Putra Mall.. punyalah dekat mall ni dengan rumah tapi baru ni la dapat pergi.. haha.. sedih betul.. bukan apa,  kami masih lagi cuba sesuaikan diri duduk di bandar besar ni.. banyak lain jalan dan kawasan yang tak tau nak tuju..  Berjalan ke Bunga-bunga Raya Sunway Putra Mall jalan aritu pun macam plan mengejut je la lepas balik beraya.. singgah berjalan cuci-cuci mata.. bawak anak-anak masuk Daiso dan tempat permainan tu je la pun yang  lama sekali.. lain-lain tu kami jengah-jengah je.. aku sendiri pun dah lama sangat tak pergi ke Sunway Putra Mall ni.. last pergi masa zaman belajar je dulu.. lepas tu takde dah.. masa tu pun nama mall ni lain.. bukan Sunway Putra Mall..  Berjalan ke Bunga-bunga Raya Sunway Putra Mall kebetulan pulak waktu kami sampai tu ada jualan atau kempen Bunga-bunga Raya kat sini.. ada jualan.. ada pameran pentas yang dipenuhi dengan bunga.. tak terambik dah

Sambutan Aidilfitri di Muzium Diraja 21-22 Jun 2019

Imej
assalamualaikum semua,  hari ni aku nak cerita pasal kisah kami beraya ke rumah terbuka malam tadi.. disebabkan semalam petang hujan dan memasing lapar maka kami buat keputusan untuk pergi ke majlis sambutan aidilfitri di muzium diraja.. mulanya pagi tadi la ternampak iklan yang terpapar di sepanjang jalan.. Sambutan Aidilfitri di Muzium Diraja 21-22 Jun 2019 aku la yang rajin baca semua tu.. asal ada iklan mesti nak baca.. haha.. dekat iklan tu ada tulis majlis dijalankan selama 2 hari.. dari 21hb hingga 22hb Jun 2019..majlis diadakan di Muzium Diraja dan disediakan shuttle percuma di Muzium Negara.. buat kami yang tak biasa hadiri majlis macam ni teringin jugaklah isi masa sambil bawak anak-anak rasai pengalaman tu..  jadi balik kerja semalam aku ajak shah pergi.. memula eksen.. taknak terus hala ke Muzium Negara je dan naik shuttle yang disediakan kat situ.. teruslah tuju Muzium Diraja yang selama ni kami tak pernah pergi.. nak parking mana pun tak tau.. sudahnya ka

Sambutan hari raya di sekolah

Imej
assalamualaikum semua, masih dalam mood beraya kat sana sini kan? seronok tengok orang buat rumah terbuka je kat sana sini.. alhamdulillah aku pun sama jugak cuba memenuhi jemputan rumah terbuka kawan-kawan.. kalau rumah aku ni memang tak terasa nak buat.. bukan sebab apa.. cuma sangat risau pasal keselesaan tetamu yang datang.. keadaan rumah kami ni tak berapa mengizinkan dan terbuka sangat.. satu yang paling aku jaga ialah hati jiran bila melibatkan isu parking.. susah jugak.. tapi kami tetap terima tetamu yang nak datang.. bebila pun boleh.. dengan syarat korang bagi tau je dulu.. ralat rasanya kalau ada tetamu tapi tak masak-memasak.. orang Jawa gitulah tau.. Sambutan hari raya di sekolah dan sampai 17 Syawal ni mulalah sekolah pun sibuk jugak buat sambutan hari raya di sekolah.. tak terkecuali la anak-anak aku jugak.. minggu lepas giliran sekolah adik hadi buat sambutan hari raya dan hari guru di sekolah.. meriah bila tengok anak-anak berbaju raya warna warni.. serono

Donut sedap dan murah di Dofi Donut & Coffee

Imej
assalamualaikum semua,  kali ni nak kongsikan pasal donut sedap kat Kuantan ni.. banyak betul tempat makan sedap sebenarnya.. tapi asyiklah tak sempat nak kongsikan dalam blog ni.. kadang-kadang nak menulis sampailah dah hilang bahang cerita sebenar.. apakan daya sejak dari awal tahun ni kami diduga bermacam ujian.. yang akhirnya buat aku lebih fokus dengan perkara lain dari hobi aku yang satu ni.. Donut sedap dan murah di Dofi Donut & Coffee kalau dulu aku pernah cerita pasal donut jugak.. tapi yang tu cerita donut RM2 kat Bukit Sekilau .. jauh sikit dari pusat bandar Kuantan dan ada masa-masa tertentu je pulak.. tapi yang ni kedai yang sentiasa ada stok donutnya mulai dia buka jam 10 pagi sampailah dia tutup jam 10 malam.. itu yang best kan? bebila je nak beli ada je.. kami dah lama dengar pasal kedai donut DOFI ni.. DOFI tu katanya singkatan dari Donut dan Coffee.. kedai ni berada kat lokasi agak strategik la bagi aku.. dekat tengah-tengah pusat bandar Kuantan.. s

Resepi Ayam Golek Sedap dan Mudah

Imej
Resepi Ayam Golek Sedap dan Mudah assalamualaikum semua,  hari ni aku rasa nak kongsikan resepi ayam golek yang aku buat masa bulan puasa baru ni.. sajalah nak tulis kat sini sebab resepi tu aku cari di intermet lepas tu aku olah sikit-sikit bagi ikut sesedap rasa tekak sendiri.. jadi boleh la buat ingatan untuk diri sendiri supaya tak terlupa dan kongsikan jugak untuk kawan-kawan yang suka cuba resepi tu.. mana tau kena dengan selera kan..   Resepi Ayam Golek Sedap dan Mudah Resepi Ayam Golek Sedap dan Mudah Bahan-bahan  1 ekor ayam (aku guna yang lebih 2kg)  2 biji bawang besar 1 labu bawang putih 3 batang serai 3 inci halia 3 inci lengkuas (semua di atas ni dikisar)  2 biji limau kasturi  3 sudu madu 1 sudu kecil rosemary (ni aku kisar sekali dengan bahan kisar)  1 sudu lada hitam (kisar jugak)  1/2 botol sos cili  1/2 botol sos lada hitam 2 sudu kicap pekat Cara-cara  1. Ayam dibersihkan, dipotong (aku tak potong pun) dan di

Catatan popular daripada blog ini

Tok Aman Bali Beach Resort Kelantan

Resepi Pau Gebu yang sangat lembut

Resepi Mudah Apam Kukus