Jumaat, 27 Mac 2020

Peraduan Nestlé Gaji Seumur Hidup

Peraduan Nestlé Gaji Seumur Hidup 

150 Rakyat Malaysia Pertama Menang Hadiah Mingguan Wang Tunai RM500

 Peraduan Nestlé Gaji Seumur Hidup 

Assalamualaikum semua,  Nestlé Malaysia hari ini mengumumkan 150 pemenang pertama bagi peraduan terbaharu dan terbesar di seluruh negara, Peraduan Nestlé Gaji Seumur Hidup! Dengan waktu mencabar yang telah menimpa Malaysia dan seluruh dunia, Nestlé dengan rasa besar hati ingin berkongsi berita baik dengan rakyat Malaysia menerusi peraduan ini. Para pemenang dari seluruh Malaysia dengan pelbagai latar belakang yang berbeza serta berumur dari 22 hingga 70 tahun akan menerima hadiah wang tunai sebanyak RM500, yang membawa kepada jumlah keseluruhan pemenang sebanyak RM75,000. Setakat ini, lebih 220,000 penyertaan telah diterima, dan rakyat Malaysia masih berpeluang untuk mencapai impian serta meringankan beban mereka. 

Nukilan daripada pemenang mingguan:


Nurdiana Binti Haji Bakri, pengatur cara komputer berumur 37 tahun dari Ipoh, Perak, teruja kerana telah memenangi bukan satu, tetapi dua hadiah mingguan! Ujar beliau, “Saya telah menghantar hampir 100 borang penyertaan jadi bertambahlah peluang saya untuk menang. Sekiranya saya memenangi Gaji Seumur Hidup, saya sudah ia pasti dapat membantu pendidikan anak-anak kami kerana tidak ada yang lebih penting daripada melihat anak-anak kami berjaya. Di samping itu, ia akan membantu membolehkan saya mengerjakan Haji bersama keluarga saya.” 




Seorang lagi pemenang mingguan, Encik Ravi Kumar A/L Govindaroju, seorang akauntan berumur 34 tahun dari Rawang, berkata, “Oleh kerana saya hanya menghantar satu borang penyertaan untuk pertandingan ini, berita kemenangan saya sebagai salah seorang pemenang mingguan adalah agak mengejutkan! Saya benar-benar bersyukur kerana telah memenangi hadiah wang tunai yang sudah tentu akan membantu perbelanjaan bulanan saya, termasuk penjagaan ibu saya yang menghidap kencing manis. Impian saya adalah untuk membeli rumah saya sendiri pada suatu hari nanti dan saya pasti akan menghantar lebih banyak penyertaan untuk membolehkan saya untuk memenangi ‘Gaji Seumur Hidup!’”



Encik Teng Wei Kiong, pemilik kedai berumur 40 tahun, dari Sarikei, Sarawak, berkata, “Selepas mendapat tahu mengenai peraduan ini, saya telah menghantar kira-kira 20 penyertaan dengan membeli produk KIT KAT, MILO dan NESCAFÉ, yang merupakan antara produk kegemaran keluarga saya. Saya amat berpuas hati dengan kemenangan ini dan saya harap saya akan dapat memenangi hadiah utama dan menggunakannya untuk pendidikan anak-anak saya.” 



Harun Bin Wahab, 57 tahun, dari Negeri Sembilan, berkata, "Anak perempuan saya telah membantu seisi keluarga kami untuk menghantar borang penyertaan untuk peraduan ini, dan kami juga menikmati MILO hampir setiap hari di rumah. Kemenangan ini benar-benar tidak diduga. Memandangkan buat masa ini saya tidak mempunyai pekerjaan tetap, pendapatan saya adalah terhad. Jadi, wang hadiah ini akan dapat membantu saya. Saya merancang untuk menghantar lebih banyak borang penyertaan dengan harapan untuk memenangi hadiah utama dan menyimpan wang untuk keluarga saya.”

Peraduan Nestlé Gaji Seumur Hidup menawarkan hadiah wang tunai bernilai hingga RM4 juta, dan membolehkan dua pemenang Hadiah Utama untuk menerima ‘Gaji Seumur Hidup’ RM3,000 setiap bulan, dan 10 pemenang Hadiah Sagu Hati untuk membawa pulang ‘Gaji Untuk Setahun’ sebanyak RM3,000 setiap bulan. Manakala, hadiah wang tunai RM500 akan diberi kepada 50 pemenang setiap minggu sepanjang tempoh peraduan berlangsung. Dengan 150 pemenang pertama ini, impian akan mula menjadi kenyataan sebelum pengumuman 10 Pemenang Gaji Setahun dan acara terakhir pada bulan Jun 2020 bagi menentukan pemenang-pemenang hadiah Gaji Seumur Hidup!


Sepanjang tempoh peraduan, pengguna di rumah yang ingin menyertai peraduan ini boleh membeli produk Nestlé dengan mudah menerusi laman web e-dagang seperti Lazada dan Shopee, dan menghantar borang penyertaan menerusi Whatsapp. Pengguna juga boleh menyimpan resit mereka dan mengemukakan borang penyertaan melalui pos. Untuk menyertai peraduan ini, pengguna hanya perlu membeli produk Nestlé yang turut serta bernilai sekurang-kurangnya RM15 dalam satu resit dan menjawab satu soalan mudah.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang Peraduan Nestlé Gaji Seumur Hidup dan cara untuk menyertai peraduan yang menawarkan peluang sekali seumur hidup ini, sila ke laman https://www.dearnestle.com.my/event-and-happening/peraduan-gaji-seumur-hidup .

Ceritaita

Duduk Rumah, Shopee Hantar

Duduk Rumah, Shopee Hantar

Duduk Rumah,  Shopee Hantar


Assalamualaikum semua,  kerajaan baru-baru ini telah mengumumkan pelanjutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) hingga 14 April. Dalam tempoh ini, para pembeli masih boleh mendapatkan barangan penting mereka di Shopee, dan dihantar terus ke rumah melalui kempen 4.4 Shopee Brands Festival dari sekarang hingga 4 April.

Platform membeli-belah atas talian itu bekerjasama rapat dengan rakan kongsi, peruncit dan pembekal seperti FreshTap, Vinda, PetPet, Pediasure, Friso, dan Enfagrow serta Tefal, Watsons, Arctic Hunter, Photobook Malaysia, Unilever, HomeHuk, L'Oréal, realme, P&G dan Reckitt Benckiser untuk meningkatkan bekalan dan memberi pengguna pengalaman membeli-belah atas talian tanpa bimbang.

Duduk Rumah,  Shopee Hantar


Kempen ini turut menampilkan koleksi produk khas "Stay Home Essentials" atau “Keperluan Ketika Duduk Di Rumah” yang menawarkan barangan runcit segar dan beku, bahan masakan, minuman, makanan ringan dan bijirin, susu formula, lampin, barangan penjagaan dan mandian bayi, mainan, produk penjagaan diri, keperluan rumah, makanan haiwan peliharaan dan peralatan kerja dari rumah.

Bagi mereka yang memerlukan suntikan semangat, mereka berpeluang untuk memenangi hadiah bernilai hingga RM444,000 hanya dengan bermain permainan Shopee yang menarik -

Shopee Flip & Match, Shopee Lucky Bag, Shopee Throw dan One or Not.

Tandakan kalendar anda untuk dua tarikh ini - 27 Mac dan 4 April, kerana Shopee akan menawarkan penghantaran percuma dengan perbelanjaan minimum RM8 antara 12 pagi dan 2 pagi, dan penghantaran percuma dengan perbelanjaan minimum RM16 untuk waktu lain sepanjang hari. Nikmati juga tawaran RM0.44 dan RM4 yang tiada tandingan semasa Jualan Kilat Shocking Sale dan diskaun hingga 80%.


Beli-belah dengan selamat dari rumah dengan tawaran RM0.44 dan penghantaran percuma dengan perbelanjaan minimum RM8.. Duduk rumah dan Shopee hantar.. 

Ceritaita

Rabu, 18 Mac 2020

Bekerja dari rumah sebab Covid-19?

Assalamualaikum semua,  semoga korang semua masih sihat hendaknya.. doa yang sama buat aku dan keluarga aku jugak ya.. di saat ni doa je la mampu supaya kita terhindar dari wabak pandemic COVID-19 ni.. lama dah nak menulis tapi asyik la tak sempat.. mungkin asbab bekerja dari rumah sebab COVID-19 ni boleh naikkan balik semangat berblog mana tau kan..

  
Bekerja dari rumah sebab COVID-19? 

alhamdulillah arahan kawalan pergerakan dah pun keluar.. apa pun yang berlaku disebabkan orang awam panik kita bersyukur sekurang-kurangnya pada hari pertama ni ramai yang ikut perintah untuk duduk di rumah.. pastikan tu ya.. duduk di rumah masing-masing kecuali yang kena keluar bekerja macam aku ni.. 

ya.. aku kena keluar bekerja bila perkhidmatan kami disenaraikan sebagai perkhidmatan penting "essential services ".. alhamdulillah akhirnya ada yang ikhtiraf sebagai antara yang penting..  kami kena bekerja bagi memastikan semua orang cukup sumber makanan..  kena bekerja untuk melancarkan perkhidmatan yang diperlukan bagi memenuhi keperluan sumber makanan.. 

jadi biarlah kami sahaja yang keluar bekerja.. kalian yang tak berkenaan silalah duduk di rumah bagi mengelakkan yang memberi perkhidmatan yang penting ini sama terjangkit dan lumpuh segala perkhidmatan yang bakal diberi.. mungkin kita tak sedar.. itulah hakikat bila ada sesetengah yang melompat riang bila dengar pengumuman Perdana Menteri Malaysia arahkan semua premis ditutup.. malah berduyun lagi yang pulang ke kampung seolah-olah cuti musim perayaan.. yang ada masalah aku faham la.. tapi yang suka-suka? 

Belum tambah pulak yang mempertikaikan kenapa aku kena kerja dan orang lain tidak perlu? 
amboi.. saat kerajaan suruh jangan bercuti..  kurangkan pergi tempat sesak tu korang pergi ke sana sini bercuti riang gembira ambil gambar.. tapi bila masa kena kerja tanya pulak kenapa aku tak dapat cuti jugak? orang macam ni la pada aku pentingkan diri.. 

belum lagi ada yang tanya kita kerja ni boleh claim tak ni?  amboi... amboi..  ada orang yang dah tak terbayar dah lebihan waktu kerjanya.. tapi masih mampu senyum menyumbang tenaga.. kita kena datang selang seli mengikut giliran dan waktu tertentu pun berkira.. maaf la ya cakap kasar tapi itulah hakikat..

malaslah bebel lagi.. PM pun dah merayu.. KP Kesihatan pun dah merayu.. masing-masing pesan.. tolonglah duduk di rumah masing-masing..  Stay At Home! Tolong duduk rumah!  3 perkataan je.. simple.. melainkan korang ada minda di bawah sedar untuk berjalan merata-rata..

sama-sama la kita bendung wabak ni di Malaysia.. suka hashtag ni tadi #Kitajagakita 

Ceritaita


Selasa, 17 Mac 2020

Perintah Kawalan Pergerakan di Malaysia

Perintah Kawalan Pergerakan

Kerajaan belum umum lagi, dah ada yang berduyun pergi buat pembelian panik.. padahal dah disuruh jarakkan diri dari orang lain dan kurangkan pergi tempat sesak.. 

Arahan Kawalan Pergerakan - sumber Astro Awani


Kerajaan dah umum semalam, hari ni duduklah rumah.. janganlah ada yang buat pembelian panik lagi hari ni.. tak mustahil dengan cara korang keluar berduyun tu akan ada pertambahan kes berganda kang.. 

Kawalan pergerakan bukannya perintah berkurung.. korang masih lagi boleh keluar untuk cari keperluan utama.. malah masih ada yang kerja pun.. tak mustahil kalau rakyat terlampau panik selepas 2 minggu kawalan pergerakan ni terpaksa buat kawalan lagi ketat macam negara lain tu jugak.. 

Jadi, tolonglah bertenang dan ikut nasihat yang diberi.. 
1. Kawal pergerakan - hanya keluar jika betul-betul perlu, jangan berpusu-pusu ke pasaraya pun hari ni
2. Beli barangan yang sepatutnya sahaja - fikirkan orang lain sama memerlukan sebab bekalan akan jadi terhad, jangan pentingkan diri boleh? 
3. Jangan lupa perhatikan diri jika ada gejala - segera ke klinik kesihatan berdekatan
4. Hanya dengar berita dari yang sahih sahaja - sumber berita tv, telegram MKN Majlis Keselamatan Negara https://t.me/MKNRasmi 
5. Berdoalah - dekatkan diri dengan Tuhan, semoga Dia ampunkan dosa kita semua

Wahai saudara dan sahabat, marilah kita bantu kerajaan menangani isu wabak penyakit ni.. mudahkan juga kerja orang di barisan hadapan.. semoga Malaysia terus dilindungi.. 

Yang suka nyanyi tapi tak pandai
Rozita
#ceritaita
17/3/2020

Adik Nafis Adam dah mula makan

assalamualaikum semua, lamanya tak menulis.. bukan takde minat tapi masa yang terasa tak cukup pulak.. selalu boleh curi jugak masa menulis bila dapat duduk-duduk sekejap ke.. kalau menyusukan anak ke.. tapi kali ni memang ke laut dalam disebabkan kesibukan kerja.. kena pulak kadang-kadang bila dah dapat duduk atau susukan anak tu waktu tu la mata ni macam kena jahit je.. terus hanyut.. silap-silap kalau pegang telefon bimbit kat tangan mau jatuh kena muka sendiri la jawabnya.. hehe..

Adik Nafis Adam dah mula makan


tapi kali ni nak jugak cerita perkembangan adik Nafis Adam sebelum basi.. sebenarnya adik Nafis dah masuk 6 bulan umurnya pada 6 Mac 2020 baru ni.. dah selamat pun ambik suntikan vaksin bila cukup umur 6 bulan aritu.. alhamdulillah masih sihat membesar bagai Super Adam.. haha.. ni nama aku bagi kat dia bila nak main-main dengan dia.. dia akan senyum meleret bila aku sebut Super Adam tu..

Super Adam aku tu pun dah mula makan dah.. aku mula bagi dia makan masa cukup je umur dia 6 bulan.. memula aku masakkan tepung beras campurkan dengan susu dia.. baru nak ajar kan.. nampak ok je beberapa hari.. aku pun ubahlah sikit.. susu tu aku campurkan dengan santan.. bagi rasa lemak-lemak macam bubur sum sum tu kan.. sesiapa orang Johor mesti tau apa bubur sum sum.. bagi yang tak tau tu boleh bayang kuih lompat tikam yang warna putih ada kuah gula melaka tu.. aku bagi dia makan macam yang putih tu la.. nanti aku kongsikan resepi dia eh..

Bubur sum sum.. ini masa memula makan.. sekarang ni aku buat pekat sikit dab lebiiiih banyak.. huhu


ada jugaklah masa aku pegi klinik aritu misi tanya.. aku jawab aku bagi makan tu je dulu.. belum campur apa-apa lagi.. misi kata campur la apa-apa.. tapi aku tak pasti jugak nak campur ke tak dulu.. sebab berdasarkan pengalaman aku dulu-dulu.. anak-anak akan jadi seorang pemilih makanan bila diperkenalkan jenis makanan berbeza terlalu awa.. maaf ya.. ini pendapat peribadi dari pengalaman dan bukan bersandarkan mana-mana fakta perubatan pun.. misi tu agak tak setuju tapi aku faham la kenapa.. cuma aku tak cakap apa la.. 

InsyaAllah nanti aku akan campur dengan makanan lain.. cuma buat masa ni perlahan-lahan la dulu.. Super Adam aku ni pun baru je pandai makan.. kan.. Super Adam kan.. 

Ceritaita