Catatan

Tunjukkan catatan dari Mac, 2022

Catatan terkini

Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing

Imej
Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing - gambar ni kredit google ya Assalamualaikum semua, dulu aku pernah cerita pasal kedai jual keropok lekor sedap di Mersing dalam blog aku ni. Masa tu aku perkenalkan satu kedai keropok kat Mersing la. Bukan kedai keropok lekor popular dan viral di Mersing pun masa tu. Tapi aku cerita sebab dia jual keropok sedap. Kali ni aku nak cerita pasal kedai keropok sedap yang lain pulak. Lokasinya masih lagi di Mersing. Tak berubah ke daerah lain lagi la. Setakat ni kalau dalam Johor ni keropok area Mersing la yang menjadi pilihan kami sekeluarga. Pada kami, keropok daerah lain di Johor ni bukanlah tak sedap, cuma tak menepati selera je. Gambar lama dia, masa ni takde lagi papan tanda kuning kedai dia Ni gambar baru, adik aku ambik dari dalam kereta Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing Eh yang aku cerita ni pasal keropok lekor sedap tau. Bukan keropok keping. Karang ada yang salah faham pulak. Kadang-kadang ada keropok lek

Resepi Apam Kampung Sukatan Cawan

Imej
Resepi Apam Kampung Sukatan Cawan Assalamualaikum semua, petang semalam balik kerja aku sempatlah mengodak tepung buat apam kampung.. bukan untuk minum petang tapi minum malam.. hehe..  Resepi Apam Kampung Sukatan Cawan Selama ni aku guna timbangan gram kan? memang biasanya kat rumah ni mudah guna penimbang sebab penimbang biasanya ada je kat dapur sebab shah selalu guna untuk buat pau dia tu.. tapi disebabkan ada permintaan mintak aku buat dalam resepi apam mudah guna sukatan cawan jadi aku cubalah ubah ikut kehendak yang meminta tu.. maaflah jika ada kekurangan ya.. Resepi apam kampung sukatan cawan ni aku olah dari resepi apam kukus mudah yang aku pernah tulis jugak dulu.. tapi yang dulu tu aku letak marjerin sikit bagi lebih lembut dan gebu.. ikut sukalah nak guna yang mana ya.. dua-dua resepi setakat ni menjadi dan sedap dimakan jugak.. Resepi Apam Kampung Sukatan Cawan by Cerita Ita Bahan-bahan 4 cawan tepung gandum 2 sudu teh yis segera (aku guna jenama mauripan)  10 sudu besar

Langkah mengawal obesiti pada dewasa dan kanak-kanak

Imej
Langkah mengawal obesiti pada dewasa dan kanak-kanak  Assalamualaikum semua, awal bulan baru ni ada diadakan hari obesiti sedunia.. banyak maklumat mengenai obesiti diberikan oleh KKM.. marilah aku kongsikan apa yang ibubapa perlu tau tentang kesedaran obesiti..  Langkah mengawal obesiti pada dewasa dan kanak-kanak eh.. karang ada pulak yang tanya kenapa aku sibuk-sibuk nak cerita pasal kesedaran obesiti ni kan.. sebabnya aku pun masih dalam fasa memerangi obesiti bagi diri sendiri ni haa.. masih berada dalam kategori obes iaitu berlebihan berat badan..  disebabkan masalah diri sendiri, jadi kenalah ambik info yang patut supaya sama-sama belajar dan sama-sama tau cara dan langkah nak cegah obesiti ni terutama pada kanak-kanak..  Apa itu Obesiti?  Obesiti didefinasikan sebagai pengumpulan lemak yang berlebihan pada tubuh dan ianya merupakan salah satu faktor risiko utama kepada pelbagai penyakit seperti Diabetis, hipertensi dan serangan jantung. Individu obes juga lebih berisiko mendapa

Keputusan penuh PRN Johor

Imej
Keputusan penuh PRN Johor Assalamualaikum semua, semalam kan dah selamat dijalankan PRN Johor 2022 kan? alhamdulillah nampak ianya berjalan dengan lancar walaupun peratusan pengundian agak mengecewakan.. cuma 54.92% je yang sempat menunaikan tanggungjawab di PRN Johor..  Keputusan penuh PRN Johor seperti biasa malam tadi merupakan malam penuh debaran buat calon yang masuk bertanding dan buat warga Johor jugak.. maklumlah menunggu keputusan penuh PRN Johor.. dan kemudiannya akhirnya Suruhanjaya Pilihanraya mengumumkan keputusan penuh yang akhirnya berpihak kepada Parti Barisan Nasional..  Kenyataan SPR Peratusan mengundi Pilihanraya Johor Keputusan penuh PRN Johor Aku ucapkan tahniah kepada yang telah menang dalam pilihanraya negeri ni dan juga buat yang kalah teruskan berjuang.. aku tak harapkan yang lain, cuma besarlah harapan aku supaya semua pemimpin yang dipilih menjalankan amanah sebaiknya.. semoga dipermudahkan segala urusan kalian hendaknya.. Suka sangat nak memetik kata-kata se

Pilihanraya Umum di Johor

Imej
PRN di Johor ke Pilihanraya Umum di Johor?  Assalamualaikum semua,  hari ni merupakan hari mengundi di Johor.. sejak sebulan yang lepas meriah sungguh Johor ni.. sebabkan PRN di Johor ni.. kami di Johor dah raya wei..  Pusat Mengundi di PRN Johor sejak sebulan yang lepas jugak rezeki semua penduduk Johor aku kirakan makin melimpah ruah.. ye la..  kita pegang kepada konsep tetamu bawa rezeki.. insyaAllah.. kita ambik dari segi yang baik.. dan harinya akhirnya dah tiba.. hari bersejarah yang ditunggu-tunggu oleh semua orang yang mengundi di Johor.. jam 8 pagi ni semua kaunter mengundi akan dibuka.. dan akan ditutup jam 6 petang nanti..  Kepada semua pengundi aku seru untuk keluarlah mengundi.. laksanakan amanah anda.. pilihlah pemimpin yang boleh dan mampu menjadi pemimpin.. jika tak pasti buat yang beragama Islam buatlah solat istikharah mohon petunjuk.. jika bukan beragama Islam buatlah sesuainya.. semoga dipermudahkan urusan korang semua ya..  Inilah uniknya Malaysia ni.. banyak raya.

Menang Hadiah dari Contest Blog

Imej
Menang Hadiah dari Contest Blog Assalamualaikum semua, baru ni kan aku sertai contest dari Blog Mamapipie.. sertai sesaja je takde pun harapan menggunung nak menang.. tapi dah rezeki tertulis agaknya nak menang hadiah dari contest blog Mamapipie ni.. tetiba diumumkan sebagai Pemenang Giveaway Awal Tahun 2022 Mamapipie.. Menang Hadiah dari Contest Blog Jadinya adalah rezeki menang tu kan.. dah menang kita bersyukur la.. apa lagi.. walaupun selalunya kalau pemilihan dijalankan dengan cabutan ni jaranglah jugak nak bertuahnya.. alhamdulillah.. kali ni rupanya rezeki mencurah-curah agaknya.. amalkan doa murah rezeki setiap hari ya.. insyaAllah murah la rezeki tu nanti.. Allah takkan bagi sesaja kalau hambaNya tak meminta.. kalau ada juga tanpa meminta tu kira bonus la tu.. Ala.. dia kira macam anak nak duit belanja.. ada yang kita dah bagi sesiap tapi apa yang wajib la.. kalau anak nak lebih tentu dia kena mintak kan? samalah kita ni pun... nak rezeki lebih dari biasa kena meminta dengan

Selamat Hari Wanita Sedunia

Imej
 Selamat Hari Wanita Sedunia Assalamualaikum semua,  hari ni 8 Mac rupanya merupakan hari istimewa buat semua yang bergelar wanita di dunia ini.. Jadi Ceritaita pun nak ucapkan Selamat Hari Wanita buat semua pembaca Ceritaita..  Selamat Hari Wanita Sedunia Setiap kali sambutan Hari Wanita ni ada je keluar puisi yang menarik ditujukan khas buat semua wanita.. tak kurang jugak la asa lelaki yang cemburu sebab nak jugak diadakan hari lelaki.. haha Istimewanya wanita diungkap dengan pelbagai cara.. ada yang meraikan dengan kiriman bunga.. kek dan juga hadiah.. meriah di sana sini..  Pada aku tak kisah la korang nak raikan hari macam ni mengikut kemampuan masing-masing..  tapi ada aku yang tak pernah sambut ni, ianya tak menjadi sambutan wajib.. namun turut hargai semua ucapan yang diberikan oleh semua orang termasuk kawan-kawan tersayang..  Apa pun yang berlaku.. wanita hebat ialah mereka yang sentiasa berkorban tanpa mengharapkan balasan apa pun tetapi sentiasa melemparkan senyuman walau

Kau diet ke Ita?

Imej
Kau diet ke Ita?  Kau diet ke Ita?  Ini bukan kisah kejayaan.. tapi sajalah nak kongsi.. Ada yang tanya.. kau diet ke ita? Aku jawab ya.. dah bertahun aku diet.. memula aku buat Diet Suku Suku Separuh.. yang ni dari 2020 aku dah mula.. tapi ada masa terpaksa la langgar.. Berat turun ke masa buat DSSS ni?  syukurlah turun walaupun tak banyak.. berat asal aku masa aku buat ni dah nak jejak 80kg ok.. belum la sampai tapi hampir sampai.. sesak dengan baju saiz biasa.. terpaksa beli baju baru yang saiz lebih besar.. azab kan?  Lepas tu berat aku jadi statik dan turun naik je.. last dia statik kat 72kg tapi inci memang ada kurang banyak.. memula seluar saiz 36 dah jadi saiz 34..  Sekarang ni dah seminggu aku cuba pulak buat IF.. intermittent fasting.. ayat sebenar dia aku cuma skip meal je.. selalunya tak makan pagi dan malam.. aku ambik 1 @ 2 meal je sehari.. makan dengan kadar biasa aku buat DSSS aritu..  Itulah hikmahnya aku dah buat DSSS dulu jadi badan aku dah terbiasa makan sikit.. bad

How To Make A Complaint Through Malaysia Mediation Bureau

How To Make A Complaint Through Malaysia Mediation Bureau Have you ever experienced having your insurance claim rejected by your insurer? For one, that is something I don't even pray for my enemy to ever go through. The processes you would have to undertake to overturn the decision are tedious, time-consuming, and frustrating. I must admit the process is not for the weak ones. At some point, you will get that gnawing feeling when your reliable agent may no longer have the muscle or doggedness to assist. So you are entirely left on your own in dealing with the insurance company. You are calling every day and being passed from one officer to another, chasing shadow in your quest to resolve your disputes. You may think of giving up, well that might not be a big deal if the claim amount is relatively small. But if it involves a huge amount of money, you will probably not be willing to give it up, especially when knowing you are entitled to it. As such, there are several things to do t

Merajuk dengan anak

Imej
 Merajuk dengan anak Assalamualaikum semua,  tengok gambar mesti pelik kan? Merajuk? Merajuk dengan siapa kan? aku sekarang ni tengah merajuk dengan anak-anak..  Merajuk dengan anak Tadi aku balik tengahari sebab petang tadi ada temujanji di klinik pergigian.. lama dah aku tempah tarikh temujanji tu.. dari bulan 12.. Tapi sampai-sampai je rumah.. kakak husna tunjuk screen laptop yang dah retak seribu.. kakak mengadu kata abg chik baling botol hand sanitizer kat laptop..  Bila tanya kenapa laptop terbukak kat bawah tu.. boleh pulak kakak jawab sebab dia nak tengok cerita.. padahal ayah dia elok suruh diorang ni lipat kain baju sebelum pergi ambik aku..  Bila tanya lagi.. orang tu tuduh orang ni.. orang ni menyalahkan orang tu.. aku tak larat dah nak fikir..  jadi serabut pulak..  Letih bila balik kerja tu terasa sangat bila sampai rumah ada benda yang tak kena anak-anak buat.. terutama bila ianya libatkan kos nak baiki dan seumpamanya..  Aku mesej kedai laptop tadi.. tanya anggaran kos

Catatan popular daripada blog ini

Tok Aman Bali Beach Resort Kelantan

Resepi Pau Gebu yang sangat lembut

Resepi Mudah Apam Kukus