Isnin, 27 Ogos 2018

Balik kampung dan aktiviti cuti sekolah

assalamualaikum semua,  hari ni merupakan hari pertama naik sekolah setelah seminggu bercuti kan.. kebetulan pulak cuti hari raya aidiladha terselit tengah-tengah minggu lepas aritu.. jadinya aku ambik kesempatan bercuti jugak bersama anak-anak.. alhamdulillah setelah lama tak cuti raya lama kan.. dan hari ni nak coretkan sikit kisah balik kampung dan  aktiviti cuti sekolah  anak-anak waktu cuti sekolah yang lepas.. mehlah baca..

kami mula balik kampung hari Sabtu lepas.. kami gerak pagi Sabtu tu dan sempatlah tersangkut dalam kesesakan di Tol Gombak sekejap.. tapi alhamdulillah la tak lama.. lepas tu kami berkejar pulak nak hantar abg long gi ke Kem Rehlah anjuran KAFA lama abg long masa kat Kuantan dulu.. abg long tak mendesak pun nak pergi cuma aku je yang rasa dia patut diberi peluang untuk luangkan masa dengan kawan-kawan lama yang dia rindukan setiap hari.. 

lepas dari tu kami terus gi makan-makan kat Pantai Kempadang.. rindu nak lepak kat pantai ni.. banyak kenangan kami kat sini.. nak tulis pun aku rasa sebak.. kenangan dari awal kahwin cuma ada anak satu sampai anak empat.. bayangkanlah.. rumah sewa lama kami pun kat kampung ni.. jadi memang la banyak kenangan kan.. kami makan-makan petang tu.. kebetulan pulak jumpa kawan-kawan meniaga shah dulu kat sini.. jumpa jiran lama.. borak-borak la kejap sambil layan ABC.. 

balik tu kami singgah jenguk rumah kami yang dah kami tinggalkan.. belum ada rancangan lagi untuk rumah tu setakat ni.. kemudian la nanti bila kehidupan kami kat KL dah settle betul-betul.. kami kemaskan apa patut dan cari apa-apa lagi barang yang patut kami bawak.. masih banyak yang nak diangkut rupanya.. padahal hari tu dah sepenuh lori kami angkut masa berpindah.. nama pun berpindah kan.. hehe.. 

lepas tu kami lepak-lepak kejap kat rumah yang banyak kenangan ni.. kami duduk rumah ni dah 7 tahun dah.. sama baya dengan umur Kakak Husna.. masa kami pindah tu kakak masih dalam perut pun lagi.. ngam-ngam kami duduk rumah tu 7 tahun bulan 6 aritu.. cantiknya perancangan Allah.. alhamdulillah Dia bagi kami sekeluarga peluang bahagia dalam rumah tu.. selesai semuanya kami balik tidur di rumah mak shah..

keesokkannya paginya kami berkejar pulak nak ke dewan di Inderamahkota untuk hadiri seminar eUsahawan.. alhamdulillah berakhir dengan jayanya walau ada sesi kat tengah hari aku terpaksa skip sebab hadiri sesi ibu bapa dengan anak di Kem Rehlah abg long.. mujur sempat jugak.. abis majlis kat sini kami berkejar pulak ke dewan semula tapi dah terlepas pulak makan tengahari tapi sempatlah beli nasi beriani sedap kat situ.. 

lepas abis seminar kami terus balik ke rumah mak shah.. esoknya kami luang masa kat rumah mak shah untuk buat apa yang patut sebelum raya.. shah la banyak buat.. aku banyak tengok je.. hihi.. keesokkan paginya kami balik awal ke rumah untuk sambung kemas rumah lagi.. malamnya kami bertolak balik ke Johor pulak dalam suasana malam raya..  seronok pulak masa tu.. jalan pun lancar nampaknya.. cuma mata yang tak berapa nak lancar.. hihi.. kami sampai rumah mak abah dalam pukul 1 lebih pagi.. alhamdulillah dapatlah bantu jaga rendang daging dengan lepat pulut yang tengah dimasak waktu tu.. 

esoknya kami rayakan Aidiladha di kampung di Johor.. suasana raya agak berbeza.. kalau dulu kami amalkan bergilir setiap kali raya.. kalau dulu kami sentiasa bergilir untuk sambut hari raya tapi sejak kami dah berpindah duduk sini banyak benda yang terpaksa kami ubah dan sesuaikan semula terutama balik kampung sebulan sekali tu.. 

hari raya kali ni tak kemana-mana pun, cuma duduk je rumah luangkan masa dengan anak-anak dan saudara mara yang ada.. selain dari makan.. hehehe.. anak-anak pulak selain membuli kucing bertiga yang kami bawak balik tu..  haaa lupa nak bagitau yang ada kelainan balik kali ni.. kami bawak ketiga anak bulu kami dalam kereta wira kami ni haa.. jadi ada 9 la penghuni dalam kereta waktu kami balik dari KL ke Kuantan dan kemudian ke Kluang pulak.. mujur memasing duduk elok je.. nanti la aku cerita kat entri lain.. 

part aktiviti anak-anak pun aku kena sambung entri lain la.. lenguh dah menulis ni.. ada banyak lagi sambungan tau.. nanti korang singgah baca eh.. terima kasih! 

Ceritaita



Cerita menarik lain

3 Luahan Ikhlas:

Normi Nieza berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

banyak benda kita kna ubah bila kehidupan biasa kita berubah..:)

Safeni Feni berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Seronoknya balik kampung. Nak-nak pulak tempat yang banyak kenangan pahit manis kita di situ.

Hayati Ghazali berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ita, cita lah pasal cemana dapat kekucing tu :-)