Catatan

Tunjukkan catatan dari Januari, 2016

Catatan terkini

Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing

Imej
Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing - gambar ni kredit google ya Assalamualaikum semua, dulu aku pernah cerita pasal kedai jual keropok lekor sedap di Mersing dalam blog aku ni. Masa tu aku perkenalkan satu kedai keropok kat Mersing la. Bukan kedai keropok lekor popular dan viral di Mersing pun masa tu. Tapi aku cerita sebab dia jual keropok sedap. Kali ni aku nak cerita pasal kedai keropok sedap yang lain pulak. Lokasinya masih lagi di Mersing. Tak berubah ke daerah lain lagi la. Setakat ni kalau dalam Johor ni keropok area Mersing la yang menjadi pilihan kami sekeluarga. Pada kami, keropok daerah lain di Johor ni bukanlah tak sedap, cuma tak menepati selera je. Gambar lama dia, masa ni takde lagi papan tanda kuning kedai dia Ni gambar baru, adik aku ambik dari dalam kereta Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing Eh yang aku cerita ni pasal keropok lekor sedap tau. Bukan keropok keping. Karang ada yang salah faham pulak. Kadang-kadang ada keropok lek

Cabaran sediakan bekal anak ke sekolah Part 2

Imej
assalamualaikum semua, dah hari jumaat minggu ke 4 anak-anak bersekolah rupanya... cepatnya masa berlalu... aku dah lupa nak letak entri cabaran ni dah pun... ok takpe mari kita letak je menu hari yang kita ingat...boleh gitu? boleh je la ye... disebabkan dah masuk 3 minggu ni maka aku cuma tuliskan menu je la... hari pun tak ingat dah... berterabut sebab banyak harinya memang tak sempat nak ambik gambar pun... Menu Bekal (mengikut mana yang aku ingat ye) 1. Spaghetti bolognese + kacang panggang dalam tin aduh...terliur lak tengok tetengah hari ni.. yang ni menu bantai je apa yang ada... senang kata tak cukup syarat la jugak.. janji anak bawak bekal..hahaha... macam biasa cuma sempat ambik gambar bekal aku je... 2. Nasi Goreng yang semalam takde sayur ni menu biasa di kala takde idea...tapi tak kisah sangat sebab kegemaran abg long ni... jarang tak abis.. semalam aku bawakkan lagi tapi tak letak sayur campur tu pun abis... dah la semalam aku lup

Kalau ummi mati...

assalamualaikum semua, ni cerita malam kelmarin... perbualan masa sebelum tidur atau lebih tepat lagi masa nak tidurkan anak-anak... macam biasa akan ada sesi bercerita... kadang-kadang cerita merapu ummi reka untuk bagi anak-anak moral kehidupan.. yang penting ceritanya kena ada watak baik dan jahat... dan watak jahat akhirnya mendapat balasan setimpal atau watak baik tu mendapat balasan yang baik juga... kadang-kadang aku selitkan juga cerita-cerita Nabi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W. cerita yang tentu menjadi panduan buat anak-anak... dan selalunya cerita haiwan menjadi kesukaan anak-anak... dan selalunya jugak aku akan suruh anak-anak pilih haiwan yang perlu menjadi watak utama... pilih la dua... kucing dengan ayam ke... gajah dengan tikus ke... ular dengan gajah ke... haaa... cerita ular dengan gajah ni abg ngah pun pandai reka cerita dia sendiri tau... tapi yang bestnya ular tu makan batu pasal mula-mula dia ada niat nak makan gajah... hahaha... pelik pengakhirannya...

Panggilan yang sesuai

assalamualaikum semua, tadi masa tengah bermain whatsapp dengan kawan-kawan yang masih setia dari zaman sekolah sampai la sekarang ni terbukak cerita pulak pasal panggilan yang pernah kami terima... dan aku terus teringat peristiwa yang kiranya aku dah masukkan dalam kotak memori "perkara yang tidak dapat dilupakan" cewaaah... macam la benda dahsyat sangat bunyinya tu kan? sebenarnya peristiwa ni berlaku masa shah kena denggi hari tu... tak baca lagi? oh boleh baca kat sini.. Shah kena denggi ... disebabkan dah jadi rutin menghantar shah ke klinik dan hospital untuk ujian darah maka aku macam biasa hari sabtu tu pergi la menghantar dengan anak-anak lagi berderet...dengan bawak orang sakit... tapi masa tu aku rasa penampilan aku ok lagi la... tak la sememeh sangat pun... baju blouse dengan seluar dan tudung instant dua muka aku masa tu... bila dah lalu pendaftaran bagai dan  macam biasa kena pergi ambik darah dan hantar ke makmal dalam klinik tu jugak untuk pemeriksaan

Giveaway Cash RM500 Jan 2016 by Emas Putih

Imej
assalamualaikum semua, Giveway January Cash RM500 by Emas Putih | Salam. Dijemput join GA uzu ni. GA pertama untuk tahun 2016. Sila tekan banner kalau nak join GA ini. Terima kasih. [Tekan Banner Di Atas Untuk Join] Ini ada satu produk baru yang membantu menghilangkan jerawat dalam masa 24 jam iaitu REFINITY Acne Hydrogel ! Ada 6 sebab kenapa anda perlu mencuba hilangkan jerawat anda dengan cepat iaitu : 1. PANTAS BERTINDAK Formulasi Acne Hydrogel FOKUS pada rawatan jerawat dan bekas jerawat bagi menjadikan wajah anda kembali licin bersih berseri. 2. SENANG & MUDAH Hanya sapu 2 kali sehari dan tunggu hasilnya. Cepat meresap dan kering tanpa rasa kesan minyak. 3. SESUAI UNTUK KULIT SENSITIF p/s lupa nak masukkan entry cabaran bawak bekal anak..dah minggu ke 3 abis..alhamdulillah...

Wordless Wednesday # 95 : Comel

Imej
assalamualaikum semua, semoga Allah permudahkan urusan kita semua...amin... comel tak saya?  p/s hari2 pasang azam untuk jadi lebih baik dari semalam...berjuanglah ita!

Putu Piring Sedap di Kuantan

Imej
assalamualaikum semua, dah lama aku nak kongsikan antara tempat makanan sedap di Kuantan ni... aku pernah cerita Pasal Sate Sedap dulu kan? haaa kami masih lagi setia dengan sate tu cuma kali ni nak kongsikan makanan yang agak jarang nak dapat di Kuantan ni... kalau dulu kami nak makan apa-apa jenis putu ni mesti kena tunggu balik johor baru boleh beli... bukan takde jual di Kuantan ni bermacam jenis putu.. ada je kat merata-rata pasar malam pun boleh jumpa... putu bambu..putu mayam... tapi putu piring memang sangat susah nak jumpa... haaa...kalau putu piring memang kena tunggu balik johor je la jawabnya.... di kuantan ni putu bambunya agak berbeza dengan putu bambu yang dijual di johor... kalau tempat lain aku tak pasti la... aku ada kongsikan jugak Putu Bambu Sedap di Johor  atau lebih spesifiknya di kluang satu masa dulu... jemput la singgah baca....tapi nak tekankan ye... ni cuma ulasan tekak aku je...kalau tak menepati selera korang janganlah salahkan aku pulak.

Bila anak terhantuk kepala

Imej
assalamualaikum semua, hari ni kerja dengan hati gundah gulana...mana tidaknya... anak dara kecik kami ditimpa musibah... ceritanya begini... husna tidur depan tv malam kelmarin... tengah-tengah tidur yang memang sangat lasak tu boleh pulak dia tergolek dan kepala dia terhantuk ke kaki almari tv yang besar bagak tu... alahai... bunyi tak kuat mana pun tapi tetiba timbul pulak kesan bertanda kat tengah-tengah dahi dia... tapi kesan memang tak ketara sangat la... cumanya yang buat aku risau ni jadi naik bengkak pulak dah...bengkak kami mula perasan pagi semalam tapinya nampak tak berapa serius... takde pun kesan lebam kat mana-mana pun kecuali la tanda kat tengah dahi tu aje... dan petang semalam jadi lagi teruk... sampai abg long dah kata muka husna jadi hodoh...aku panik jugak.. tapi tak la panik sangat sebab dia tak muntah atau buat aktiviti yang luar biasa pun... jadi aku fikir mungkin esok (hari ni) akan jadi ok... tapi tetiba pagi ni aku tengok bengkak tu macam melarat ke

nak apa sebenarnya ni?

Imej
assalamualaikum semua, memula tadi pikir nak update blog pasal bekal... lepas tu terfikir pulak nak update pasal anak-anak... lepas tu tetiba jadi lain sebab terpandang orang cari benda alah ni kat keyword nuffnang... hahahaha.... ok serius aku tak boleh nak berhenti ketawa ok... you really make my day... hahahaha.... korang tengok la apa dia cari ni.... ok aku tak terkata dah... senyum...senyum.... ok motif? ada ke orang nak menulis cerpen pasal pam susu? ok sesiapa yang rajin tulis cerpen... ini ada tajuk baru untuk anda....pastu kena tulis pulak cerpen sambil baring pam susu... hahahaha... serius kelako la... masalahnya ada pulak yang nak baca tu ek.... aku terus terfikir... ko dah kenapa? ni betul-betul tajuk 18SX yang dia cari ni... ok kepada semua pengguna internet di luar sana.. terutama anda yang rajin menggunakan mr google anda bagi apa sahaja.... ketahuilah bahawasanya blog hamba ini adalah blog peribadi yang ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri a

Kedai Keropok Lekor Sedap di Mersing, Johor

Imej
assalamualaikum semua, dah lama sebenarnya nak kongsikan pasal tempat best ni... tapi asyik la bila kami pegi je takde rezeki kedai ni bukak.. tapi kami memang dah sedia maklum yang keropok lekor dari kedai ni sedap... sedap gila la sampai kami bersungguh-sungguh nak pegi beli... dan selepas diduga beberapa kali dengan bermacam ujian...antaranya.... kami sampai dah lewat sangat...kami tiba mersing dah malam... kami sampai kedai tak bukak walaupun hari siang lagi... huhuhu.... inilah yang dinamakan rezeki kan? mesti korang pelik macamana aku boleh tau keropok kat kedai ni sedap sedangkan aku sendiri tak pernah berjaya beli lagi kan? hehehe... mesti la sebab aura keropok sedap tu memanggil-manggil... hahahah....sila jangan percaya yang tu... sebenarnya aku tau kedai ni dari adik aku la yang selalu beli kat kedai ni... kira regular customer la gitu....siap dia pesan lagi kalau nak beli jangan beli yang harga rm2 satu...beli yang rm1 je sebatang tu... bukan sebab harga dia lebih

Cabaran sediakan bekal anak ke sekolah

Imej
assalamualaikum semua, haaa....ambik tajuk punya la panjang..... sepanjang cabarannya jugak tu.... alhamdulillah kita dah sampai hari terakhir dalam minggu ni...bermakna cabaran menyediakan bekal anak sekolah untuk minggu ni dah selesai.... fuh....tarik nafas lega sikit... ok kita tunjuk dulu bekalan terakhir yang disediakan oleh aku sebagai ibu acah-acah mithali ni... hehehe...gigih aku buat semua ni... ini semua gara-gara Yohana Sabri la ni... huh... hehehe.. terima kasih  dik bagi inspirasi buat emak-emak yang malas macam akak ni...eh korang dah baca belum entri tu? kalau belum meh singgah sini  Idea Bekal Makanan Untuk Anak oleh Yohana Sabri burger ala special tapi mesti ada yang cakap kan...makanan segera macam tu boleh la... huhuhu.... bila ko dah ada anak 4 dan pada masa yang sama anak yang kecik kerap menangis nakkan perhatian... juga sambil membuat pau sebagai sampingan....rasanya ko kena fikir banyak kali untuk cakap... dan apa pun berlaku... aku berjaya di ming

Ucapan Selamat Hari Lahir Teristimewa

Imej
assalamualaikum semua, Tahun 2016 telah pun memulakan kiraannya.... 2015 telah tertinggal di belakang.... jauh... saban tahun sama je setiap tahun aku akan cukup umur setiap kali ketibaan tahun baru menjelma....kerana hari lahir aku jatuh pada 3 Januari setiap tahun.... (kalau ikut mak dulu patut due bulan 12 tapi ntah kenapa nak lahir lambat...hehehe...) dan tahun ni genap usiaku 37 tahun... dan tahun ni sama je dengan tahun-tahun sebelumnya pun tiada sambutan besar-besaran yang kami buat pun...lagipun kami bukan orang besar-besar pun....(cuma badan je besar..huhuhu) dan tahun ni ditambah pulak dengan pakej demam.... alhamdulillah... aku diuji dengan demam bengkak susu lagi sekali...setelah pernah diuji sekali dulu... DEMAM BENGKAK SUSU ... mujur kali ni tak seteruk dulu...kali ni berpunca dari puting yang luka digigit adik hadi...pasti aku pulak tak sempat pam... melarat la jawabnya... dan diakhiri dengan badan mengigil dan aku tumbang 2 hari demam dan sakit urat....

Catatan popular daripada blog ini

Tok Aman Bali Beach Resort Kelantan

Resepi Pau Gebu yang sangat lembut

Resepi Mudah Apam Kukus