Selasa, 25 Ogos 2020

Resepi Ayam Goreng Rangup Mudah

 Resepi Ayam Goreng Rangup Mudah


Assalamualaikum semua,  ya Allah.. lama betul aku tak kongsikan resepi kat dalam blog nikan?  maklumlah kurang sangat dah memasak sejak akhir-akhir ni.. sejak pindah ni kerja makin sibuk dan kebanyakan masa memang harapkan shah je menguruskan rumah.. alhamdulillah Allah memang akan bagi pasangan yang sesuai untuk kita sebenarnya.. dah masuk 14 tahun dah kami berkahwin.. jadi korang yang belum kahwin lagi tu jangan takut untuk berkahwin ya.. InsyaAllah akan ditemukan dengan yang sesuai.. eh.. melalut pulak.. padahal nak kongsikan resepi ayam goreng rangup mudah ni je.. haha


Resepi ayam goreng ala kfc
Resepi Ayam Goreng Rangup Mudah


ok meh la kita kongsikan apa bahan dan macamana cara nak buat ayam goreng rangup mudah ni.. kalau korang cuba rasanya lepas ni memang tak payah la mana-mana restoran makanan segera yang hidangkan ayam goreng tu masuk dalam senarai wajib pergi korang dah lepas ni.. kecuali kalau vitamin 'M' tu sangat banyak dalam diri je la kan.. ni pun aku masak masa balik rumah kami di Kuantan yang takde alat memasak yang cukup pun tu.. jadi jugak la menu mudah.. 


sebenarnya nak masak ayam ni mudah sangat.. resepi ni pun aku dapat dari adik ipar aku masa majlis kenduri tunang adik aku kat rumah mak abah baru ni.. terima kasih ekin ajarkan angah..  semua dah ada jual tinggal beli dan guna je..  meh la aku tuliskan terus resepi.. 


Resepi Ayam Goreng Rangup Mudah


Bahan-bahan 


1 Ekor Ayam (siap dipotong, ikutlah nak potong saiz macamana pun) 

2 biji telur ayam

2 kotak Tepung Goreng Ayam Bestari Asli

1 kotak Tepung Goreng Ayam Bestari Pedas

Minyak masak dalam botol

Ais

Air secukupnya


Cara-cara 


1. Campurkan kesemua tepung goreng ayam dalam satu bekas (guna besen pun ok).

2. Sediakan ais yang dicampur ais dalam bekas yang lain. 

3. Pecahkan telur dan gaul dengan ayam yang siap dipotong. 

4. Ambil ayam (3) dan lumurkan ke dalam adunan tepung (1).

5. Angkat ayam tadi dan celupkan ke dalam air ais (2).

6. Angkat ayam kemudian lumurkan dengan tepung (1) tadi sekali lagi hingga rata. 

7. Goreng ayam dalam minyak yang telah dipanaskan terlebih dahulu. 

8. Goreng hingga ayam keperangan atau masak. 

9. Angkat ayam dan sedia untuk dihidangkan. 


Ayam ni lebih sedap dimakan masa panas-panas tau.. resepi yang aku kongsikan kat atas ni sesuai untuk yang nak kepedasan dia tu tak berapa sangat.. kiranya kalau untuk bebudak sesuai la ni.. kalau sesiapa yang suka pedas sikit boleh lebihkan tepung yang pedas tu dan kurangkan tepung yang asli.. kira macam korang seimbangkan la ikut selera masing-masing.. 

Tengok muka model je pun dah tau sedap kan? 


Betul kan aku kata senang je nak buat? patut berterima kasih pada Bestari yang sediakan tepung yang sangat mudah nak guna ni kan..  sekarang ni jangan lengah.. gi beli ayam dan buat ya semua.. hehe.. 


Ceritaita