Catatan

Tunjukkan catatan dari 2018

Catatan terkini

Kisah Rumah Terbuka Syawal Kami

Imej
Rumah Terbuka kami setelah sekian lama  Assalamualaikum semua, alhamdulillah bulan Syawal dah pun berlalu. Semalam hari terakhir Syawal. Ramai yang masih meraikan sambutan Syawal hingga ke penghujungnya. Syukur jugak tahun ni kita dapat meraikan hari raya Aidilfitri secara meriah berbanding tahun-tahun lepas.  Tahun ni tahun kedua kami raikan hari raya Aidilfitri di rumah sewa kami di Kluang ni. Tiba-tiba pulak tahun ni kami ada kerajinan untuk buat mini rumah terbuka pada hari Sabtu 29 April 2023 bersamaan 7 Syawal 1444. Kenapa namanya mini? Hehe.. sebab jemputannya agak terhad.  Ramai yang kami tak terjemput disebabkan banyak faktor. Salah satunya sebab majlis ditetapkan dalam masa yang terlalu singkat jadi persediaan agak kelam kabut. Senarai jemputan pun main tulis secara rawak je sudahnya.  Asalnya kami nak terima sekumpulan tetamu saja,  tapi bila difikirkan apa salahnya kami jemput je orang lain yang boleh datang jika berkesempatan. Itu yang akhirnya jadi majlis rumah terbuka se

Wow 18 penumpang boleh muat?

Imej
Wow 18 penumpang boleh muat? assalamualaikum semua,  ada tak antara korang yang setiap kali berjalan yang jenis macam aku? yang kalu boleh nak angkut semua la sedara mara sekali.. lepas tu bawak barang macam takde hari esok lagi dah?  siap macam pindah la gayanya padahal pergi bercuti dua tiga hari je.. hahaha.. ada ke?  aku percaya mesti yang jawab ada ni orang perempuan.. hahaha.. sekali lagi tipikal la.. well orang perempuan kan.. kekeke..  Wow 18 penumpang boleh muat?  tapi kalau korang memang jenis macam ni dan sedang mengintai kenderaan apa yang best boleh bawak seluruh keluarga bercuti bersama-sama sebab dia sangat besar.. memang harus kena baca sampai habis ok.. sebab aku nak tunjuk satu kenderaan yang kalau korang tengok pun mesti cakap wow!  aku sempat pergi masa majlis perlancaran kenderaan berjenama Foton di Shah Alam,  baru-baru ni.. kat majlis ni jugak dilancarkan Pusat Foton 3S berteknologi canggih yang pertama di Malaysia terletak di No. 2, Jala

Bell Ngasri dan Ceritaita nak pesan sesuatu ni!

Imej
assalamualaikum semua,  cewah.. tajuk tak boleh blah.. Bell Ngasri dan Ceritaita pesan sesuatu ni.. apa tu?  tak lama dah ni.. tak sampai lagi 2 minggu lagi dah nak sampai ke penghujung tahun 2018.. biasanya kalau dah nak hujung-hujung tahun ni apa je yang korang biasa buat?  beli planner?  plan untuk tahun depan?  beli baju sekolah anak?... ala itu biasa sangat dah.. memang jadi rutin dah pun.. ada tak yang lain sikit aktivitinya bila hujung tahun ni?.. asal hujung tahun je sibuk kira zakat ke? contoh..  Bell Ngasri dan Ceritaita nak pesan sesuatu ni!  Ada tak?  kalau ada ya.. alhamdulillah.. syukurlah umat Islam di Malaysia ni kerana ada warga yang sentiasa perihatin dengan tanggungjawab sebegini.. semoga makin kaya dan berjayalah hendaknya.. amin.. eh tapi ada ke yang masih belum sempat nak tunaikan tanggungjawab berzakat ni? kalau ada sesuai sangat la kalau korang tonton video Bell Ngasri dari Pusat Pungutan Zakat Majlis Wilayah Persekutuan ni.. ada pesanan ringkas pas

Naik Kelas Pertama!

Imej
Naik kelas pertama!  Assalamualaikum semua, minggu lepas semua orang sibuk dengan kisah kejayaan anak-anak.. minggu ni pulak dah mula cuti sekolah.. suka aku baca.. dan kadang-kadang senyum sendiri.. alhamdulillah bangga sangat dengan kejayaan anak-anak sahabat facebook semuanya.. juga suka dengar kebahagiaan kawan-kawan..  Bila kita di atas bukan bermakna kita yang terbaik Anak-anak aku sendiri ada 3 yang sedang bersekolah tahun ni.. Abg Long di Tahun 5, Abg Ngah di Tahun 2, dan Kakak Husna di Tahun 1.. Masing-masing ada azam berbeza bila sebut pasal sekolah.. aku suka nak tuliskan dalam blog ni sebab tahun depan agak istimewa aku rasa.. kerana akan ada 4 anak yang semuanya akan bersekolah tahun depan termasuk Adik Hadi..  Abg Long Abg Long.. sentiasa mahu jadi yang pertama  Kalau tanya abg long,  sejak dari kecil dia suka bersaing untuk jadi lebih baik.. pantang sangat kalau dia kalah.. dia memang tak pernah suka kalah.. dengan adik beradik pun sama.. ses

Selamat hari lahir yang ke 7 Kakak!

Imej
assalamualaikum semua, nak cerita jugak walau dah terlewat sehari.. nak cerita pasal sambutan hari lahir kakak semalam.. alhamdulillah kakak syafiah atau kakak husna.. (dua-dua nama pun boleh sebut) dah genap 7 tahun semalam.. dah nak hujung tahun baru cukup umur dia.. gitulah setiap tahun..  Selamat Hari Lahir yang ke 7 kakak!  paling aku tak boleh lupa tau pada hari kelahiran kakak 7 tahun lepas.. memang dah agak maklum kalau hujung tahun je area pantai timur memang akan dilanda musim tengkujuh yang agak teruk.. sekarang ni pun baru je aku dengar pengumuman dalam radio mengenai amaran cuaca buruk berterusan di beberapa kawasan di pantai timur termasuklah Kuantan dari hari Selasa hingga Khamis ni..  ativiti potong kek.. ummi dengan baju keja lagi tu.. huhu pada 7 tahun lepas pun macam tu la jugak.. saat aku rasa sakit tu jam 11 malam.. makin kuat sebab aku masih susukan abg ngah waktu tu.. tapi bila shah dah tinggalkan aku duduk kat hospital sorang-sorang

MAKEOVER APP : aplikasi yang dinanti oleh semua wanita!

Imej
MAKEOVER APP : aplikasi yang dinanti oleh semua wanita!  assalamualaikum semua,  pernah tak korang rasa satu hari tu nak facial atau rasa nak gi potong rambut tapi malas nak keluar? atau tetiba korang dah siap make up dan bersiap berjam-jam untuk pergi gunting atau buat rambut je kemudian tetiba rasa macam bengang sebab kena tunggu lama pasal korang lupa nak buat temujanji? eh.. aku tanya orang perempuan je eh.. lelaki payah sikit la nak faham masalah jiwa orang perempuan kalau terperangkap dalam keadaan macam ni..  MAKEOVER APP : aplikasi yang dinanti oleh semua wanita!  masa tu mesti korang pernah terfikir kalau la ada perkhidmatan yang korang cuma boleh tempah melalui hp je tanpa keluar rumah dan tanpa buat call pun kan.. eh tipulah kalau takde rasa gitu.. pasal kebanyakkan perempuan memang ginilah.. kecuali la yang memang saje je nak keluar rumah pasal ada agenda lain disebalik tu.. tet! anda dikecualikan dari perbincangan ini ok.. sila pandang lain sambil terus baca

Berbaloi makan di IndoBowl Cafe!

Imej
Berbaloi makan di IndoBowl Cafe! Assalamualaikum semua, aritu aku ada tunjuk yang kami gi makan-makan sedap kat Indobowl Cafe kan.. meh la kita kasi cerita habis pasal tu.. masa tu sebenarnya dah tengahari.. kebetulan pulak kami teringin nak bawak anak- anak makan kat luar.. dan entah macamana tetiba je kami dah ada kat depan Restoran IndoBowl CafĂ© tu kan.. haha.. tetiba la sangat.. Berbaloi makan di IndoBowl Cafe!  Selama ni dapat tengok je kawan-kawan tunjuk makanan sedap kat IndoBowl Cafe ni dan bila ada peluang macam ni nak merasa jugak kesedapan makanan dekat sini terasa macam mimpi.. hehe.. dapat pulak makan sambil luangkan masa dengan keluarga.. lebih bermakna rasanya.. ada banyak tau pilihan yang disediakan kat sini.. Sesekali makan kat luar memang sangat bermakna untuk kami..  Kalau korang jenis letak kuali ke periuk ke atas dapur lalu bertukar jadi benda lain tu elok sangat la berkunjung ke sini.. insyaAllah tak mengecewakanlah.. lelagi kalau korang c

Ancasa Junior Chef 2018 Kembali Lagi!

Imej
assalamualaikum semua, hari ni aku berpeluang untuk sama-sama merasakan kemeriahan program tahunan yang diadakan di AnCasa Royale Pekan Pahang.. sudah menjadi tradisi bila menjelang je cuti sekolah, Ancasa Hotels dan Resorts akan merangka satu program khas sempena cuti persekolahan.. Program yang dikenali sebagai AnCasa Junior Chef ni sebenarnya dah masuk tahun yang ke 8 penganjurannya.. lama kan? dan aku baru berkesempatan hadir untuk tahun ni.. terasa rugi jugak.. Ancasa Junior Chef 2018 Kembali Lagi! mesti korang nak tau apa yang menarik dalam program ni kan? macam aku la memula tau pasal pogram ni..macam tertanya-tanya jugak apa je pengisian program tahunan AnCasa Junior Chef ni sebenarnya.. mulanya ingat pertandingan memasak atau apa.. rupanya dalam program tahunan ni kita boleh saksikan chef- chef cilik beraksi menunjukkan bakat dalam bidang masakan atau kulinari dan jugak ada tambahan aktiviti menarik untuk penduduk setempat.. Antara peserta yang ambik bahagian

Catatan popular daripada blog ini

Tok Aman Bali Beach Resort Kelantan

Resepi Pau Gebu yang sangat lembut

Resepi Mudah Apam Kukus