Khamis, 14 Mac 2019

Kenangan SPM 1996

SPM 1996

Kenangan lebih 20 tahun dulu.. tua dah makcik ni rupanya.. 😅

Kenangan SPM 1996 ~gambar ihsan google~


Zaman aku SPM dulu, masih menggunakan sistem pangkat dan agregat.. masa tu orang mesti akan tanya keputusan SPM dengan soalan..

"Kau dapat pangkat berapa? " let's be game changers

Masa tu ada pangkat 1,2 dan 3.. kalau tak salah agregat dikira dari 6 matapelajaran yang terbaik termasuk 4 matapelajaran wajib dan 2  matapelajaran elektif..   maaf la kalau info ni salah.. lama dah aku tinggalkan zaman persekolahan.. 

Tapi antara yang tak dapat dilupakan waktu hari mengambil keputusan peperiksaan SPM.. memang takkan lupa sampai bila-bila.. 

Aku tinggal di Kluang,  dan bersekolah di Muar pada waktu tu.. cuma ada satu je pengangkutan yang menghubungkan daerah ini yang mampu dinaiki oleh semua orang pada masa tu.. tak terkecuali aku jugak.. walaupun keputusan akan diumumkan hanya selepas jam 10 pagi seperti kebiasaannya tapi aku terpaksa keluar awal untuk menaiki bas awam.. bas yang cuma ada setiap 2 jam sekali keluar dari perkampungan kami.. dan akan menaiki bas berhenti-henti di setiap perhentian dan akan berganti bas di setiap daerah.. hinggalah sampai ke destinasi.. biasanya akan ambik masa tak kurang dari 3 ke 5 jam walau jarak perjalanan tak sampai pun 150 km..  azabnya zaman dulu kan 😅

Sampai di pagar sekolah dah agak lewat jugak.. waktu tu rasanya macam dah jejak pukul 11 lebih pagi.. kebanyakkan kawan-kawan dah selamat balik dengan keputusan masing-masing.. ada jugak dengar bermacam cerita dari  kawan-kawan yang terserempak di dalam kawasan sekolah waktu tu.. pasal pelajar yang cemerlang siapa dan sebagainya.. 

Tapi waktu tu.. aku rasa aku cuma berada dalam duniaku sendiri.. aku seolah-olah tak sedar apa yang berlaku di sekitar.. fokus aku cuma satu KEPUTUSAN SPM!

Sambil dalam hati berkata apalah yang bakal aku dapat.. pejabat sekolah kami berada di tingkat satu.. jadi untuk ke pejabat kami kena melalui tangga tengah untuk ke tingkat satu.. waktu melalui astaka (tempat rehat) yang berdekatan dengan tangga aku dah rasa sesuatu tak kena.. darah gemuruh yang selamanya ada dalam diri dah tak dapat disembunyikan lagi.. menyerbu keluar tanpa dapat ditahan.. perlahan-lahan aku seakan hilang arah.. kaki melangkah semakin perlahan dan berat.. debaran di hati usahlah dicakap lagi.. rasa nak meletup dada waktu tu.. sampai ke tangga.. kaki makin menggigil dan pada mata tangga kelima kakiku sudah tak mampu digerakkan lagi.. Allah.. rasa nak berkesot naik tangga waktu tu 😅

Dalam keadaan separuh sedar tu aku terasa ada tangan memimpin aku naik anak tangga satu persatu.. sambil diiringi suara memujuk.. 

" Mari saya tolong awak.. jangan risau.. result awak ok"

Aku tau itu suara cikgu tapi minda di bawah sedar aku tak dapat mengecam suara siapa.. dahsyat betul penangan result SPM!  😆

Akhirnya dengan bantuan cikgu yang tak dapat dikenali, aku berjaya menapak sehingga ke pejabat dan menerima keputusan SPM 1996 dengan jayanya.. walaupun bukan berjaya dengan cemerlang tapi cukuplah menghilangkan darah gemuruh yang menyerbu secara tiba-tiba.. terasa terus aura panas dalam badan selepas sejuk mencengkam sampai tak boleh bergerak tadinya.. Alhamdulillah..

Itu cerita lebih 20 tahun dulu.. bila diceritakan semula pun aku boleh terasa waktu kaki gigil melangkah tu.. jadi aku sangat faham apa yang calon SPM hari ni rasa.. apapun rasa itu.. teruskan melangkah walau ada ketika terpaksa dipapah orang lain untuk terus bergerak.. 

Jadi diri sendiri.. apa yang diterima adalah apa yang kita usahakan.. tiada kejayaan tanpa usaha.. dan usahalah selagi berdaya..

Tetiba terdengar lagu ni tadi...

🎶 Don't you ever wish you are someone else

You are meant to be the way you are exactly 

Don't you ever say you don't like the way you are

When you learn to love yourself you are better off by far

Believe in yourself reach down inside

The love you find will set you free

Believe in yourself you will come alive

Have faith in what you do you will make it through 🎶

Ceritaita

Khamis, 7 Mac 2019

Kenapa aku hilang?

Assalamualaikum semua,  lama sangat rasanya aku tak coretkan kisah hidup dalam blog ni.. sejujurnya aku mula rindu saat berblog yang cuma berkisar pasal hidup sehari-hari bersama keluarga tercinta.. rindu zaman mengetahui kisah kawan-kawan yang pernah seperjuangan sama ada di sekolah.. di universiti dan di tempat kerja lama yang satu masa dulu pernah jadi persinggahan.. rindu jugak membaca blog rakan-rakan yang minat menulis yang sentiasa membekalkan kata-kata semangat untuk insan lain.. 

Kenapa aku hilang? ~gambar ihsan google~


dulunya ramai yang menulis untuk berkongsi kisah.. terutama di zaman internetnya belum begitu maju.. masa tu boleh kira dengan jari siapa aje yang ada telefon pintar.. belum lagi disebut facebook pada waktu tu.. blog bagaikan media penghubung yang digemari semua.. tapi lama ke lamaan bila wujudnya media lain yang makin canggih.. blog semakin maju fungsinya.. bukan saja media penghubung tapi juga menjana pendapatan yang berlipat kali ganda bagi sesetengah pemiliknya.. 

namun aku waktu itu masih lagi setia meletakkan blog rakan-rakan dalam senarai wajib dijengah setiap minggu.. terutama jika ada kisah lucu anak-anak yang dikongsikan sepanjang mereka membesar.. walau jauh kami rasa rapat dan sangat mengenali anak masing-masing.. masing-masing akan singgah dan meninggalkan komen yang ikhlas tanpa ada paksaan.. dikomen ikhlas dari hati dan tiada dengki.. ada juga diselitkan kenangan lucu dari setiap komen.. 

tapi... entah kenapa.. tiba-tiba kegembiraan berkongsi cerita ini hilang dari rakan-rakan.. aku yang sejak bekerja memang sudah mula kekurangan kawan mula terasa sangat kesunyian.. masing-masing berkongsi kisah di media lain yang lebih cepat dan pantas.. dan akhirnya blog dilupakan.. malah ada antaranya agaknya sudah lupa kata laluan ke blognya juga.. sesungguhnya aku rindu korang.. 

jadi aku mula menukar corak penulisan.. mengikuti perkembangan blog terkini.. juga sibuk nak sertai mana-mana kumpulan blog yang aku rasakan boleh jadikan aku lebih maju dalam apa yang minat.. tapi akhirnya aku sedar dan aku tarik dari dari semuanya.. sebab aku tak sekuat mereka semua.. untuk menukar diriku yang sebenarnya seorang ambivert yang lebih cenderung kepada intovert adalah agak susah..  mungkin tak ramai yang faham atau cuba faham.. dalam kebanyakkan masa aku orang yang lebih suka duduk sendiri berkurung di rumah dari berjumpa ramai orang.. cuma ianya agak kontra dan berlawanan dengan kerjaya yang aku pilih.. untuk bekerja dengan haiwan kita jugak perlu bekerja dengan tuannya..  jadi aku terpaksa menjadi extrovert dalam kebanyakkan masa bekerja.. dan selalunya akan jadikan aku lebih tertekan.. 

dalam dunia blog juga rupanya begitu.. kau perlu menjadi seorang extrovert untuk lebih berjaya kecuali kalau kau buat blog masakan dengan gambar yang sangat menarik.. aku bukanlah orang sesuai.. ambil gambar pun skill ke laut dalam selalunya.. jauh lagi la kalau memasak.. sangat gagal hendak dijadikan rujukan.. bila berpindah ke Kuala Lumpur.. aku fikirkan ianya permulaan baik untuk aku teruskan minat dalam berblog.. rupanya tidak.. aku yang sememangnya berasal dari kampung tidak sesuai dengan kehidupan di bandar besar ini.. juga keluarga kecil kami.. dalam realitinya kami sangat struggle untuk hidup.. kami memang orang kampung! 

dan akhirnya aku tersedar.. aku punya minat yang sangat berlawanan dengan personaliti..  yang mana aku sendiri cuma nafikan dari apa yang aku buat.. sampai satu tahap hati kecil rasa meronta nak meluah.. APA YANG KAU SEDANG CARI ITA? 

aku teringat impian aku satu masa dulu.. waktu berangan nak jadi vet.. berangan kononnya aku akan ada ladang integrasi lembu atau kambing yang aku usahakan sendiri tanpa gangguan sesiapa.. juga berangan nak miliki kedai buku untuk mengisi masa lapang berehat dari kerja di ladang memenuhi masa dengan hobi membacaku.. tapi bila dah memasuki alam pekerjaan baru aku sedar semuanya bukan semudah menulis di atas kertas begitu saja.. ianya bukanlah impian yang boleh jadi kenyataan semudah berkata-kata.. ianya perlukan pengorbanan terutama dari usiamu.. 

bila dah menganjak umur ke 40.. aku lebih tersedar.. aku semakin jauh dari angan-angan zaman mudaku.. lagi sekali aku tertanya.. APA YANG KAU SEDANG CARI ITA?  

aku tiada jawapan untuk soalan itu.. sehingga aku terbaca kisah Michelle Phan.. seorang youtuber terkenal sejak bertahun lalu.. aku tak pernah kenal pun dia.. sebab aku bukanlah peminat barang kecantikan sejak dulu.. tapi aku kenal dia bila dia mula meninggalkan YouTube yang merupakan satu platform dia mencipta nama dan menjana pendapatan dengan jayanya.. semuanya bila aku tertengok videonya yang bertajuk.. "Why I Left".. 

terkesan sungguh bila tengok video tu.. terasa apa yang dia lalui tu sama macam apa yang aku rasa walau aku tidak dikenali sesiapa pun.. "Kita takkan merasa gembira jika kegembiraan yang kita cari adalah bukan untuk gembirakan hati kita".. 

aku mula jauhkan diri dari media.. termasuk facebook dan instagram yang biasanya aku akan update setiap hari.. aku silent semua notifikasi..  termasuk whatsapp.. aku abaikan semuanya.. termasuk blog.. tambahan pulak waktu tu aku tengah dalam keadaan tak berapa sihat badan dan emosi.. apa yang aku rasa waktu tu?  

aku rasa lebih bebas.. aku rasa jadi diri aku yang sebenar.. tak tau nak digambarkan macamana perasaannya.. cuma lega.. macam terlepas dari beban yang sangat berat.. 

tapi bukanlah selepas aku mencoret luahan rasa ni aku akan meninggalkan blog,  facebook dan instagram buat selamanya.. aku kena bagitau tu sebab nanti ada pulak yang kata.. "Tulis beria-ia rupanya masih sama".. aku tetap akan tulis terutama mana-mana tugasan yang tertunggak di saat aku kecelaruan emosi beberapa bulan lepas.. 

cuma aku akan lebih menulis pada apa yang aku suka dan pada apa yang aku rasa akan mengembirakan aku.. dan pada apa yang aku rasa perlu.. dan apa yang aku rasa nak simpan sebagai kenangan samada di facebook,  instagram atau di blog.. aku nak sangat balikkan niat pada blog ini sebagai saham akhirat aku yang tak berharta ni.. 

terima kasih pada semua.. terutama pada rakan-rakan yang selalu bagi semangat.. insyaAllah aku akan terus kuat dengan sokongan orang tersayang di sisi.. 

Salam sayang
Ceritaita