Khamis, 7 Mac 2019

Kenapa aku hilang?

Assalamualaikum semua,  lama sangat rasanya aku tak coretkan kisah hidup dalam blog ni.. sejujurnya aku mula rindu saat berblog yang cuma berkisar pasal hidup sehari-hari bersama keluarga tercinta.. rindu zaman mengetahui kisah kawan-kawan yang pernah seperjuangan sama ada di sekolah.. di universiti dan di tempat kerja lama yang satu masa dulu pernah jadi persinggahan.. rindu jugak membaca blog rakan-rakan yang minat menulis yang sentiasa membekalkan kata-kata semangat untuk insan lain.. 

Kenapa aku hilang? ~gambar ihsan google~


dulunya ramai yang menulis untuk berkongsi kisah.. terutama di zaman internetnya belum begitu maju.. masa tu boleh kira dengan jari siapa aje yang ada telefon pintar.. belum lagi disebut facebook pada waktu tu.. blog bagaikan media penghubung yang digemari semua.. tapi lama ke lamaan bila wujudnya media lain yang makin canggih.. blog semakin maju fungsinya.. bukan saja media penghubung tapi juga menjana pendapatan yang berlipat kali ganda bagi sesetengah pemiliknya.. 

namun aku waktu itu masih lagi setia meletakkan blog rakan-rakan dalam senarai wajib dijengah setiap minggu.. terutama jika ada kisah lucu anak-anak yang dikongsikan sepanjang mereka membesar.. walau jauh kami rasa rapat dan sangat mengenali anak masing-masing.. masing-masing akan singgah dan meninggalkan komen yang ikhlas tanpa ada paksaan.. dikomen ikhlas dari hati dan tiada dengki.. ada juga diselitkan kenangan lucu dari setiap komen.. 

tapi... entah kenapa.. tiba-tiba kegembiraan berkongsi cerita ini hilang dari rakan-rakan.. aku yang sejak bekerja memang sudah mula kekurangan kawan mula terasa sangat kesunyian.. masing-masing berkongsi kisah di media lain yang lebih cepat dan pantas.. dan akhirnya blog dilupakan.. malah ada antaranya agaknya sudah lupa kata laluan ke blognya juga.. sesungguhnya aku rindu korang.. 

jadi aku mula menukar corak penulisan.. mengikuti perkembangan blog terkini.. juga sibuk nak sertai mana-mana kumpulan blog yang aku rasakan boleh jadikan aku lebih maju dalam apa yang minat.. tapi akhirnya aku sedar dan aku tarik dari dari semuanya.. sebab aku tak sekuat mereka semua.. untuk menukar diriku yang sebenarnya seorang ambivert yang lebih cenderung kepada intovert adalah agak susah..  mungkin tak ramai yang faham atau cuba faham.. dalam kebanyakkan masa aku orang yang lebih suka duduk sendiri berkurung di rumah dari berjumpa ramai orang.. cuma ianya agak kontra dan berlawanan dengan kerjaya yang aku pilih.. untuk bekerja dengan haiwan kita jugak perlu bekerja dengan tuannya..  jadi aku terpaksa menjadi extrovert dalam kebanyakkan masa bekerja.. dan selalunya akan jadikan aku lebih tertekan.. 

dalam dunia blog juga rupanya begitu.. kau perlu menjadi seorang extrovert untuk lebih berjaya kecuali kalau kau buat blog masakan dengan gambar yang sangat menarik.. aku bukanlah orang sesuai.. ambil gambar pun skill ke laut dalam selalunya.. jauh lagi la kalau memasak.. sangat gagal hendak dijadikan rujukan.. bila berpindah ke Kuala Lumpur.. aku fikirkan ianya permulaan baik untuk aku teruskan minat dalam berblog.. rupanya tidak.. aku yang sememangnya berasal dari kampung tidak sesuai dengan kehidupan di bandar besar ini.. juga keluarga kecil kami.. dalam realitinya kami sangat struggle untuk hidup.. kami memang orang kampung! 

dan akhirnya aku tersedar.. aku punya minat yang sangat berlawanan dengan personaliti..  yang mana aku sendiri cuma nafikan dari apa yang aku buat.. sampai satu tahap hati kecil rasa meronta nak meluah.. APA YANG KAU SEDANG CARI ITA? 

aku teringat impian aku satu masa dulu.. waktu berangan nak jadi vet.. berangan kononnya aku akan ada ladang integrasi lembu atau kambing yang aku usahakan sendiri tanpa gangguan sesiapa.. juga berangan nak miliki kedai buku untuk mengisi masa lapang berehat dari kerja di ladang memenuhi masa dengan hobi membacaku.. tapi bila dah memasuki alam pekerjaan baru aku sedar semuanya bukan semudah menulis di atas kertas begitu saja.. ianya bukanlah impian yang boleh jadi kenyataan semudah berkata-kata.. ianya perlukan pengorbanan terutama dari usiamu.. 

bila dah menganjak umur ke 40.. aku lebih tersedar.. aku semakin jauh dari angan-angan zaman mudaku.. lagi sekali aku tertanya.. APA YANG KAU SEDANG CARI ITA?  

aku tiada jawapan untuk soalan itu.. sehingga aku terbaca kisah Michelle Phan.. seorang youtuber terkenal sejak bertahun lalu.. aku tak pernah kenal pun dia.. sebab aku bukanlah peminat barang kecantikan sejak dulu.. tapi aku kenal dia bila dia mula meninggalkan YouTube yang merupakan satu platform dia mencipta nama dan menjana pendapatan dengan jayanya.. semuanya bila aku tertengok videonya yang bertajuk.. "Why I Left".. 

terkesan sungguh bila tengok video tu.. terasa apa yang dia lalui tu sama macam apa yang aku rasa walau aku tidak dikenali sesiapa pun.. "Kita takkan merasa gembira jika kegembiraan yang kita cari adalah bukan untuk gembirakan hati kita".. 

aku mula jauhkan diri dari media.. termasuk facebook dan instagram yang biasanya aku akan update setiap hari.. aku silent semua notifikasi..  termasuk whatsapp.. aku abaikan semuanya.. termasuk blog.. tambahan pulak waktu tu aku tengah dalam keadaan tak berapa sihat badan dan emosi.. apa yang aku rasa waktu tu?  

aku rasa lebih bebas.. aku rasa jadi diri aku yang sebenar.. tak tau nak digambarkan macamana perasaannya.. cuma lega.. macam terlepas dari beban yang sangat berat.. 

tapi bukanlah selepas aku mencoret luahan rasa ni aku akan meninggalkan blog,  facebook dan instagram buat selamanya.. aku kena bagitau tu sebab nanti ada pulak yang kata.. "Tulis beria-ia rupanya masih sama".. aku tetap akan tulis terutama mana-mana tugasan yang tertunggak di saat aku kecelaruan emosi beberapa bulan lepas.. 

cuma aku akan lebih menulis pada apa yang aku suka dan pada apa yang aku rasa akan mengembirakan aku.. dan pada apa yang aku rasa perlu.. dan apa yang aku rasa nak simpan sebagai kenangan samada di facebook,  instagram atau di blog.. aku nak sangat balikkan niat pada blog ini sebagai saham akhirat aku yang tak berharta ni.. 

terima kasih pada semua.. terutama pada rakan-rakan yang selalu bagi semangat.. insyaAllah aku akan terus kuat dengan sokongan orang tersayang di sisi.. 

Salam sayang
Ceritaita

3 Luahan Ikhlas:

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

dunia maya ni kadang rupanya banyak kepuraan

mamapp berkata...

Mrmang Ada masanya Kita Kenna rehat Dari semua Ni barulah tenteram Kan. Sebab itulah fitrah Kita.. bukannya segala socmed ni

Mrs Pip berkata...

Ita, buatlah apa yg boleh menggembirakan hati kita dan dlm masa yg sama tak ganggu perasaan org lain..

Kita ada persamaan nampaknya bab kampung tu .. Saya budak bandar, membesar di bandar, tp lepas kawin, saya dpt merasa hidup di kampung ... Ianya agak tenteram sambil membesarkan anak anak di kg.

Hope Ita selalu happy dan sukses sbg dr.vet ... jgn stress2 tau ...