Catatan

Tunjukkan catatan dari Oktober, 2015

Catatan terkini

Kisah Tempe dan Resepi Tempe Goreng Kunyit

Imej
Assalamualaikum semua, ada ke kalangan pembaca blog aku ni seorang peminat tempe macam aku juga? Kalau ada korang komenlah nanti ya korang suka makan tempe dalam masakan yang macamana. Kot-kot la resepi tempe goreng kunyit aku ni nanti terlalu biasa je kan..manalah tau. Contents Tempe Tempe daun Tempe adalah makanan berasaskan kacang soya yang melalui proses penapaian untuk menjadikannya satu makanan yang sedap. Ada yang kata tempe dengan tauhu ni keluarga yang sama. Semuanya gara-gara diperbuat dari kacang soya.Tapi sebenarnya tempe sangat berbeza. Ia lebih keras dan berbau kuat. Korang suka tempe goreng ke, atau suka tempe dimasak sambal pedas tempe goreng yang garing-garing tu ke? Atau korang suka tempe dimasak dalam bentuk kuah macam asam rebus tempe atau masak singgang tempe atau masak lemak tempe atau masukkan je tempe dalam ramuan lain jadi macam kuah lontong. Hish, aku yang tulis ni yang terus rasa macam nak makan tempe. Asal Usul Tempe Tempe berasal dari

Penjual Kuih Pau Gebu dan Susu Segar Kuantan

Imej
assalamualaikum semua, lamanya tak tulis entry...terus beku bila tengok keyboard... tak tau nak mula dari mana.... alhamdulillah...pertamanya syukur pada Allah yang melimpahkan sedikit dari rezekiNya yang ada di muka bumi ni buat kami sekeluarga....semoga usaha kami kali ni berkekalan hendaknya...amin... bermula dari hari Isnin yang lepas kami secara rasminya menjadi penjual kuih pau gebu di Kuantan ni... resepinya sangat senang ... boleh ikut resepi dari SINI ... insyaAllah dapat hasil yang sama... kami bermula dengan kuih pau inti kacang merah... alhamdulillah... nampaknya hari pertama tidak mengecewakan walaupun ada yang tak abis dijual...syukur... hari kedua jugak begitu... tapi setiap yang bermula pasti ada gagal kan... tak bererti kena berhenti terus... dan hari ketiga kami mencuba lagi...alhamdulillah.. HABIS... syukur Ya Allah... rasa nak mengalir airmata pun ada... dan hari keempat orang dah tunggu tepi shah bila dia letak bekas kuih pau.... tiada yang lebih mengembir

Tazkirah Jumaat # 3 : Jagalah Hati

Imej
assalamualaikum semua, Sumber p/s jangan pernah bosan mengingatkan walau sepatah ayat...

Wordless Wednesday # 91 : Berbuat baik

Imej
assalamualaikum semua, sumber p/s semoga hari esok jauh lebih baik dari hari ini...

Ubat-Ubatan untuk Merawat Kutu Rambut

assalamualaikum semua, selepas mengalami masalah di entri ini PANIK WOO ... maka aku buat sedikit pembacaan dan hasilnya aku dapat ini... Pengenalan Kutu adalah serangga parasit yang kecil, tanpa kepak yang menghisap darah. Serangan kutu rambut adalah biasa. Kanak-kanak berusia 3-10 tahun di prasekolah atau pusat jagaan harian lebih terdedah kepada serangan ini. Ia mudah merebak, terutama di kalangan kanak-kanak sekolah, melalui sentuhan terus dan perkongsian barangan peribadi. Kutu rambut akan mati jika terpisah dari kepala manusia selama lebih dari 2 hari. Gejala & Tanda Rasa gatal yang keterlaluan. Kutu pada kulit kepala dan telur kutu pada pangkal rambut mudah dilihat pada bahagian tengkuk dan pada belakang telinga. Ia dilihat sebagai bonjolan kecil berwarna merah pada kulit kepala, leher dan bahu. dan mari kita tengok apa rawatan yang boleh kita buat... Rawatan Jika kanak-kanak yang dijangkiti berusia kurang dari 2 tahun, gunakan sikat untuk menga

Makan dalam dulang

Imej
assalamualaikum semua, walaupun macam malas nak menulis tapi nak jugak tulis sesuatu.... sekarang ni di rumah kami menjalankan kempen "kurangkan pinggan" nak tau macamana dilaksanakan... haaa...senang je... makan dalam dulang... macam ni...masa ni lauk siakap goreng garing dengan sayur campur je... makan nasi dalam dulang teringat pulak zaman kecik-kecik...kalau kenduri banyak rumah hidang nasi ambeng stail macam ni... huhuhu... rindu... sekarang semua orang geli rasanya nak berkongsi macam dulu... adakah sebab ukhwah kita makin renggang? p/s lunch apa tadi?

Panik wooo...

assalamualaikum semua, dua tiga hari ni aku dilanda demam terkejut je....demam panik....adeh... Kes Pertama : Kutu sebabnya... hal pertama yang berlaku... ialah serangan kutu di kepala kakak husna sejak dua bulan lepas lagi... seram bila disebut dan difikirkan... yang lebih menyeramkan kutu tu turut menyerang kesemua ahli keluarga yang lain kecuali adik hadi...ye la kutu pun segan nak singgah bila tengok rambut adik hadi yang seciput tu agaknya... dan kami pulak jadi rutin menyikat rambut kakak husna (dan kami) hari-hari...ini adalah salah satu rawatan dan mencegah masalah ni dari berlarutan... dan siap bagitau kat cikgu transit...bape kali ntah... naik letih...cikgu pulak kata sebab serangan berleluasa maka pembawa sebenar tidak dapat dipastikan lagi dah... adoi... ini lagi la masalah... sudahnya cikgu terpaksa guna syampu kutu tu pada semua budak yang ada... adil.. tapi benda tu sekejap je la... dua tiga hari lepas tu ada balik..aku agak rumah budak pembawa ni memang kila

Tazkirah Jumaat # 2 : Kelebihan Membaca Surah Al-Kahfi

Imej
assalamualaikum semua, kelebihan membaca surah Al-Kahfi petikan ini adalah suntingan dari   SEKADAR RENUNGAN 21 terima kasih sudi singgah.... p/s tak sabar nak tunggu esok..family time!

Wordless Wednesday # 90 : Doa Bebas Belenggu Hutang

Imej
Assalamualaikum semua, mencuba dan terus mencuba...dan disusuli dengan doa... Ihsan : Al Mathurat pdf  p/s inspirasi dari tazkirah IKIM FM pagi tadi : HUTANG

Nak jadik Ultraman Tiga!...erkkk...

assalamualaikum semua, tadi pagi sempat hantar abg long ke hospital HTAA sekejap untu temujanji dia...sebenarnya temujanji dia bulan 8 tapi disebabkan masalah teknikal dan mak bapak pelupa nasiblah kena anjak tarikh lain... alhamdulillah...perkembangan abg long makin ok.. kencing dan bersih seperti biasa dan tiada masalah lain... syukur Ya Allah... dan doktor bagi tarikh lagi 6 bulan untuk ujian dan temujanji susulan..semoga yang itu pun ok jugak sebab kalau ok doktor kata boleh discharge terus...mengharap... dan ada cerita best waktu jumpa doktor tadi... nak dijadikan cerita disebabkan sekolah cuti hari ni disebabkan jerebu maka aku pun ajak je la dua adik dia lagi...abg ngah dan kakak husna ikut sekali...ok je la diorang tadi... abg ngah siap malu-malu bila kakak ajak main gelunsur..siap keluar ayat dia...takkan saya nak main lagi kan ummi... hehehe...dia rasa dah besar sangat dah kot... tapi tak sampai 5 minit pun...sudahnya dia join sama dan terlebih over pul

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Catatan popular daripada blog ini

Tok Aman Bali Beach Resort Kelantan

Resepi Pau Gebu yang sangat lembut

Resepi Mudah Apam Kukus