Selasa, 14 Ogos 2018

Mee Ikan Sedap

Assalamualaikum semua, lamanya tak menulis.. sebelum cerita pasal mee ikan sedap, kita borak-borak dulu la.. banyak sangat jadual yang masih belum dapat diselaraskan terutama rutin di waktu pagi.. anak-anak masih terbiasa lagi dengan rutin sewaktu di Kuantan dulu.. yang mana tak kisah kalau keluar lambat sikit tapi masih mampu sampai awal ke sekolah.. sekolah tinggal lagi seminggu je.. selepas dari tu dah mula cuti sekolah seminggu.. harapnya anak-anak dah ok waktu tu nanti.. 

Mee Ikan Sedap


cerita pasal mee ikan sedap ni pulak.. mee ikan sedap ni aku jumpa masa kami berjalan ke NSK Selayang hari tu.. niatnya nak tinjau kawasan membeli belah barang keperluan biasa bagi penduduk sekitar sini.. alhamdulillah nampak senang jugak untuk kami cari barang keperluan kat sini,  NSK Selayang dekat je.. Tesco Extra Selayang pun dekat jugak.. pasar basah pun tak berapa jauh dari NSK.. kiranya kalau nak cari keperluan harian tu tak susah la.. 

Mee Ikan Sedap yang dah rebus


eh berbalik pasal mee ikan sedap ni.. anak-anak la yang mula rasa.. kebetulan kami pergi tu hari Sabtu,  maklumlah kan ada promoter yang sibuk promosikan produk masing-masing.. budak-budak memang pantang la nampak kan.. semua nak dicubanya.. dan tercuba pulak mee ikan sedap ni.. siap ditarik-tarik ummi ayah suruh sama-sama pergi merasa.. punyalah sedap kata diorang.. 

aku dengan shah pun merasalah.. eh memang sedap la pulak.. rasa dia macam mee laksa tu.. kenyal-kenyal tapi ada rasa ikan.. kira macam ala fishball dalam bentuk mee la.. sedap tau.. bebudak ni makan gitu je.. tak payah kuah ke apa-apa ke.. tapi kalau pada aku buat macam mee kuah pun sedap tau..

mee ikan sedap dengan kuah laksa


ni yang pagi tadi.. ada baki kuah laksa yang aku masak masa ada tetamu hari Ahad hari tu..  aku panaskan dan curah je atas mee ikan sedap ni.. sedap woo.. extra rasa ikan dia tu.. rasa ikan berganda la kiranya.. 

dia ni ada 2 jenis tau.. lupa nak bagitau jenama CB tau..  yang putih tu dengan rasa ikan biasa je... harganya RM5.00++ la.. yang hitam tu dengan extrak dakwat sotong.. RM7.00++ harga boleh tahan la jugak tapi cepat kenyang makan ni tau.. aku masak 2 kali la 2 pek ni.. biasa anak-anak nak dua-dua warna jadinya aku masak separuh-separuh la.. dan dia akan kembang sikit dari yang dalam pek tu bila kita masak.. 

Ni yang warna putih


Ini yang hitam dengan dakwat sotong

masaknya pun senang sangat.. aku rebus air dulu lepas air mendidih masukkan mee ikan sedap ni kat dalam air mendidih.. biar mendidih dalam dua-tiga minit macam tu dan dah boleh angkat dah.. senang je kan.. aku gunting halus-halus sikit untuk anak senang makan..  

Mee Ikan Sedap tengah direbus


korang boleh cari dan cuba sendiri tau.. selamat mencuba! 

Ceritaita

Cerita menarik lain

2 Luahan Ikhlas:

Shahida Dzulkafli berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Macam menarik.. Tak pernah jumpa lagi..

Amanda Suria berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Kena pi carik ni...menarik la plak..