Logo KBBA

Selasa, 23 Februari 2016

Saya kena tulis nama

assalamualaikum semua,

hari ni ada cerita pasal abg ngah lagi...macam minggu abg ngah pulak dah minggu ni... takpe la nanti kita cerita pasal anak lain pulak ye...

kisah ni terjadi semalam... waktu kami keluar rumah semalam dah agak lambat... jadi aku macam biasa la cakap dengan abg long... begini ceritanya...

aku : abg long, awak dah lambat sangat ni nak... 

abg long : ye la ummi...

aku : abis la kena tulis nama nanti...

abg long : hmmm...

sampai di sekolah pengawas dah tunggu depan pagar sekolah pun... memang kena tulis nama...hmmm.. kesian abg long...aku pun sambung bercakap dengan shah...

aku : kesian abg long dah kena tulis  nama dah pun... 

tiba-tiba...

abg ngah : ummi....saya pun dah kena tulis nama...

aku : tulis nama apa pulak..?

abg ngah : tulis nama kat sekolah la...

aku : ??? (sambil pandang muka dia)

abg ngah : saya kena tulis nama... nama saya jadi afiq najmi haris... (bercakap dengan penuh yakin ok)

aku : hahaha.... (masa ni aku memang dah tak boleh tahan gelak dah...) kena tulis nama jugak ke?

abg ngah : ye la jadi afiq najmi haris... (penuh yakin lagi ok)

aku : abg ngah... abg long kena tulis nama dia dalam buku pengawas yang baju biru tu sebab datang lambat la... bukan kena tulis nama sendiri... (sambil gelak...) lepas tu kenapa bila dah kena tulis nama abg ngah ada nama adik hadi pulak tu...

abg ngah : eh... (sambil senyum tersipu-sipu malu)...


hehehe...anak la anak... saja menceriakan hari semua orang jadinya...

moral dari cerita ni : setiap budak dia sebenarnya tak faham apa pun orang dewasa cakap... kalau dia faham pun sebenarnya dia bukan faham tapi cuba buat-buat faham... hahaha... korang faham?


p/s tetiba teringat cikgu geografi zaman sekolah.. suka sebut perkataan faham sampai kami jadi pengira sebutan faham yang sangat baik.. hehehe...terima kasih cikgu... Cerita menarik lain

4 Luahan Ikhlas:

Norhayati Mohd Isa berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Hihihi jadi panjang namanya abg ngah tu..
Rupanya masuk nama adiknya sekali ye Ita..

Begitulah anak2 kefahaman mereka lain..
Jadi kita yg dewasa ni kena terangkan bagi mereka faham dan tak keliru..

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hehehe... ye kak.. namanya pun terbalik.. patutnya najmi afiq..

sudah semestinya.. itulah fungsi orang dewasa pada kanak2... bagi mereka faham tanpa jemu...

idzwa kamaruddin berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hehehe...sweet punyer lawak..dalam pada lambat pun hati boleh jadi happy kan ;)

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kan... hehehe.. berbunga2 hati ummi kelmarin...