Socialize

Follow my blog with Bloglovin

Selasa, 3 Oktober 2017

Saya dah besar!

Assalamualaikum semua, malam ni aku nak ceritakan kisah anak-anak.. rindu pulak nak kongsikan keletah anak-anak.. ni kejadian yang baru je berlaku hujung minggu lepas.. waktu tu aku baru je selesai masak sup ayam.. nasi impit pulak dah masak malam sebelum tu.. 



sup ayam dengan nasi impit


bila sup ayam dah siap, anak-anak sibuk nak makan.. masing-masing dah mula mengadu lapar bila aku mula masak lagi.. sebab mula-mula tu aku goreng daging ayam yang aku dah potong kecik-kecik ala dadu.. pastu gaul dengan garam kunyit dan goreng..  anak-anak rumah ni lebih gemar makan ayam digoreng kunyit kecik-kecik macam ni dari seketul ayam goreng yang bahagian besar tu.. 

ok nak dijadikan cerita, semuanya kan rajin sangat nak tolong kalau aku hidangkan pinggan mangkuk dan nasi bagai tu.. berebut masing-masing.. dan biasanya aku bagi anak-anak tolong je..  takde masalah pun..  cuma untuk elakkan pertumpahan darah.. eh.. taklah sampai gitu hihi.. cuma nak elakkan bergaduh ini, aku ada beberapa tips yang aku praktis..  

Tips tak bagi anak bergaduh


1. Bagi peluang secara giliran

Aku bagi masing - masing giliran untuk jalankan tugas.. kalau adik dah buat bagi pulak pada kakak..  begitu jugak kalau kakak dah buat, aku akan mintak kakak bagi peluang kat orang lain jugak.. 

2. Bekerjasama

Aku akan bagi peluang semua orang buat.. dengan cara semua orang cari pinggan dan sudu garfu masing-masing, ambik dan susun untuk hidang.. 

3. Elakkan punca pergaduhan

Cara ni selalu aku buat untuk elakkan persengketaan.. peh bombastik pulak tetiba ayat aku.. biasa bila guna cara ni, aku dah siap isi nasi dalam pinggan kat dapur.. cuma tinggal angkat je yang mana biasanya aku buat jugak.. anak-anak cuma tinggal makan je.. 


Cara no 3 biasanya sangat menjadi untuk elak pergaduhan tapi akan berakhir dengan generasi anak-anak yang tak pandai nak buat kerja atau tak pandai nak bantu orang tua nanti..  cara  no 1 & 2 biasanya memang menjadi jugak tapi akan ada jugak perebutan dan diakhiri drama tangis menangis.. itu belum lagi ada yang tak puashati sebab dia dapat alatan atau pinggan yang dia tak gemar..  macam kes sup ayam baru ni la..

abg long tak sempat nak bantu aku siapkan.. kakak husna dah monopoli dulu tugas ambik sudu garfu.. tetiba dia boleh ambikkan abg long dia sudu macam kat bawah ni.. haha.. terus keluar ayat dia.. 

sudu comel yang abg long taknak :)




"Saya dah besar,  saya tak suka sudu ni.. macam budak-budak la ummi", Abg long.. 

amboi.. padahal kalau ada mainan budak-budak dia yang kejar dulu biasanya..  anak..  ooo.. anak.. 


Cerita menarik lain

5 Luahan Ikhlas:

Normi Nieza berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

x macho la ummi pakai sudu mcm tu..haha

Mar Mansor berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

cute sangat sudu tu..patut berebut
Janji Kita

Nieyl berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ala..comey nyaa

Aziela berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Allah...rindunyaaa dgn Ita. Anak2 pyn dh besar yer. Nnt kejap jer...abg long dh besar mcm abg adam. Pantas sungguh masa berlalu

Ana Suhana berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Malu lah ummi pakai sudu mcm tu. Abg long kan dh besar. Hehe. Tak macho lah nanti.