Socialize

Follow my blog with Bloglovin

Khamis, 21 Jun 2012

anda sanggup pukul anak?

salam semua,

terpanggil pulak nak buat entry ni bila terbaca di satu blog tadi pasal dia pukul anak pasal mainan...

korang sanggup ke pukul anak?

kalau tanya aku...aku akan jawab tak sanggup...kesian bila tengok muka anak... tapi bergantung jugak la atas kesalahan anak kan?

secara peribadinya memang aku sangat menentang orang yang suka pukul anak... pada aku itu bukan cara yang baik untuk mendidik.... sedangkan Nabi Muhammad S.A.W pun tak pernah meninggikan suara dengan budak-budak inikan pulak nak memukul.... rujukan ni dari Fattabiouni di TV Al-hijrah....

aku tak nafikan cara org dulu-dulu kebanyakannya memang memukul anak untuk mengajar anak tapi aku rasa cara tu dah tak boleh nak praktikkan sekarang ni dengan banyak sangat pengaruh luar...silap-silap bila kita pukul anak tu makin jadi nakal dan jahat...

dengan tak memukul aku tak kata anak aku akan jadi baik... memang aku selalu doakan macam tu tapi aku belum nampak lagi... anak-anak masih kecik lagi untuk dinilai...

pada aku contoh terbaik untuk mengajar adalah dari perbuatan kita hari-hari...kalau kita tak bagi anak buat tapi kita akhirnya buat juga perkara dilarang tu...adakah anak akan dengar larangan kita?

semuanya berbalik pada contoh....kalau contohnya baik..insyallah ikutannya juga akan jadi baik...

p/s selalu rasa hilang sabar bila anak-anak buat perangai... tapi aku amalkan...banyakkan istighfar dan tarik nafas dalam2...kemudian baru pandang muka orang yang kita nak marah tu...insyallah akan kurang rasa marah dan kita akan aturkan percakapan yang baik... Cerita menarik lain

4 Luahan Ikhlas:

:: Mrs.Eady :: berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

pukul anak?tak kott...

Rozita berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

good...

aizamia3 berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bergantung pada kesalahan anak2.. biasalah kenakalan anak2 selalu buat kesabaran kita diuji..

AkmaFaizal berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Memang selalu menyesal lepas pukul.Berdoa dan terus berdoa utk cuba mengikut sunnah Rasulullah. Kagum dgn beberapa org kawan saya, diorg boleh ckp..sejak kecil diorg tak pernah kena pukul dgn mak ayah diorg. Saya nak jadi cam mak ayah diorg tu. Aamiinn