Logo KBBA

Jumaat, 10 Jun 2016

Adik Hadi, Sakit Telinga dan Ujian Audio

assalamualaikum semua,

hari ni nak sambung cerita pasal sakit telinga adik hadi yang bersambung dari cerit Adik Hadi dan Sakit Telinga aritu... dan kali ni ada yang lagi penting... ujian audio untuk pastikan fungsi telinga adik hadi...

pagi selasa tu aku pegi ke hospital untuk temujanji adik hadi di Pakar ENT HTAA macam selalunya... dan sampai kat hospital sebenarnya kami terawal dari masa temujanji diberikan... kalau ikut pengalaman sampai awal.. awal jugak akan siap... dan hari tu kami sampai pukul 8.15 pagi dan alhamdulillah kami dapat jumpa doktor pun awal... jam 9 lebih tu kami dah ke belakang untuk berjumpa dengan audiologist pulak...

kenapa kena jumpa audiologist? 


masa berjumpa doktor pakar ENT tu... doktor periksa telinga adik hadi dan tengok... telinga kanan dia yang bernanah pekat sebelum ni dah pulih dan takde dah cecair lain keluar... dan telinga kiri pun macam ok... tapi disuruh pulak doktor supaya berjumpa dengan audiologist...  kami dah mula cuak masa ni... risau... risau masalah ni akan makin serius... di kala umur adik hadi cuma 1 tahun 9 bulan... risau masalah yang serius akan menyukarkan proses pembesaran adik hadi... tapi dalam masa ni aku dah mula berdoa je la... masa ni shah kena kerja cuma aku sorang je yang ada untuk jumpa dengan doktor masa tu... dan doktor minta kami ke belakang untuk pemeriksaan lanjut oleh audiologist...







part ni yang paling stress.. haha... bagi aku la... dah la aku masuk dalam bilik tu sorang je dengan adik hadi... pastu suasana dalam bilik tu memang sangat la tak mesra alam... senyap sunyi ko... aku rasa kalau ko kentut senyap pun boleh dengar kot... hehehe... dalam tu ala-ala dalam bilik untuk deejay on air tu... ada meja sebuah dan kerusi 2 buat untuk aku dan audiologist tu duduk... pastu ada mesin ala-ala mesin deejay kawal lagu-lagu tu atas meja tadi dan 2 buah  kotak kat kiri dan kanan aku ... bilik agak suram cahayanya... dan kedap bunyi dari luar...  sebab tu aku kata agak stress... sebab macam menyeramkan kot bilik tu... ada la mainan kat tepi sudut dekat dengan audiologist tu duduk... mujur la audiologist dia tu sangat bagus dan mesra alam... (cuma sayang dia tak bagi aku can la ambik gambar dalam tu... rugi...)... ada la sekali dia keluar ambik peralatan... tapi laju gila la... memang tak sempat nak on hp pun masa tu...

dan ujian audio pun bermula... nak tau macamana dia buat? memula dia memain kejap macam nak bagi adik hadi tak takut la... (tapi masa ni sebenarnya adik hadi dah ngantuk jadi dia ok je dengan sapa pun)... lepas tu dia mula pasangkan earphone besar gedabak kat telinga adik hadi... lepas tu bila dah agak ok ujian dimulakan... alamak silap la...maaf...aku malas padam jadi kita sambung je la... lepas dia memain dengan adik hadi tu dia periksa dulu telinga adik hadi dengan otoskop atau alat untuk periksa telinga... masa ni la dia perasan alat dia tu tak berapa ok dan gi tukar kejap... tapi serius memang kejap gila... (mesti masa tu dia risau takut aku godeh-godeh peralatan dalam tu kan... hehehe... aku tau dah)...

kemudian dia mula pulak ujian pertama iaitu mengesan sebarang kerosakan pada gegendang telinga adik hadi... part ni memula aku rasa macam tak kisah je... tapi bila dia mula masukkan pada telinga kiri... timbul bacaan pada graf dia kat skrin tu... bacaan graf tu mendatar atau cuma nampak garis seakan-akan lurus... aku diam sebab tak faham bacaan tu... kemudian bila dia masukkan pada telinga kanan... bacaan graf keluar dengan tanda ada kenaikan pada tengah graf... macam rupa gunung gitu la... masa ni aku agak musykil... pelik pun ada... kenapa bacaan graf kiri dan kanan tak sama kan ? terus la terkeluar soalan dari mulut aku... antara soalan aku....

kenapa bacaan dia macam tu ? memang beza eh telinga kiri dan kanan ? apa maksud garis lurus dan graf yang ada naik turun tu ?


nampak tak kerisauan yang bersarang dengan soalan yang bertubi-tubi ? mau tak kan... hati risau wooo... dan dengan tenang puan audiologist tu berkata...

kita cuba periksa telinga kiri dia sekali lagi ye puan...







alahai masa tu rasa nak luruh tau jantung... dah kenapa dengan telinga kiri adik ni ? aku pun bertanya lagi... kenapa ye graf tu jadi beza-beza ? sambil audiologist tu periksa telinga kiri adik sekali lagi... dan dia kata...

graf tu menunjukkan ada kerosakan yang mungkin berlaku pada gegendang telinga anak puan... kalau bacaan graf ada turun naik bermakna gegendang dia ok.. tapi kalau ada garisan lurus bermakna ada sesuatu berlaku pada gegendang telinga... mungkin ada cecair atau kebocoran kecil yang kita tak nampak...


Allah... masa tu aku rasa macam nak pitam ok... ujian apakah ini... ? tapi aku tak rasa sangat down waktu tu... aku masih positif... insyaAllah adik hadi akan ok...

dan kemudiannya bermula ujian kedua... adik hadi dipakaikan earphone macam aku cerita kat atas tadi... bila dah sarung earphone tu audiologist tu pun ambik tempat duduk dia berhadapan dengan aku menghadap mesin yang aku kata ala-ala alat kawalan deejay tu tadi la... dia pun memulakan ujian... dia kata dia mulakan dulu dengan telinga yang takde masalah... dan ujian dimulakan dengan telinga kanan... bila dia nak mula tu dia capai permainan kat tepi tempat duduk dia dan tarik perhatian adik hadi pada dia... dan sambil tangan dia menekan dan memusing punat yang ada di hadapan dia... dan adik hadi memalingkan kepala ke kanan... serta merta kotak yang ada permainan anak patung anjing kat dalam dia tu bernyala... haaa baru ku tau apa yang ada dalam kotak yang gelap tu tadi... dan baru faham apa fungsinya lampu bilik yang agak suram ni tadi... berulang kali ujian dijalankan... dan adik hadi berjaya memalingkan muka atau sekurang-kurangnya menggerakkan arah mata dia ke arah kanan... dan alhamdulillah ujian telinga kanan nampaknya berjaya...

dan ujian diulangi untuk telinga kiri pulak... seperti yang dijangka... respon adik agak lambat... walaupun berkali ujian ulangan dijalankan... sah adik hadi tak berapa dengar telinga ni... huwaaa... rasa macam nak nangis pun ada tau masa ni... sebenarnya ketika ujian ni dijalankan ada beberapa frekuensi yang diletakkan aku rasa... dari rendah sampai tinggi dan adik gagal dalam ujian frekuensi rendah pada telinga kiri... dan masa ujian ni sebenarnya aku tak dengar pun apa yang adik hadi dengar waktu tu... ujian telinga kanan tu aku cuma nampak lampu... dan ujian telinga kiri aku cuma dengar bila bunyi yang paling kuat dimainkan dan adik hadi dah menoleh pun... dan selepas abis ujian dijalankan aku diberi tunjuk graf seperti ini...

audiogram - ihsan google


merujuk pada graf adik hadi ketika itu telinga kanan adik memberi bacaan bawah dari 25 dan dikategorikan sebagai normal tapi telinga kiri adik hadi bacaan melebihi 30 tapi tak melebihi 40 bermakna adik hadi berada di dalam tahap pertama bagi masalah kurang pendengaran ni...  dan menurut audiologist tu dia kata mungkin disebabkan macam dia cakap sebelum ni samaada cecair atau ada kebocoran kecil yang menghalang pendengaran adik hadi... dan aku masih positif....

selepas tu kami dirujuk semula kepada doktor pakar... aku sambung lainkali ye... letih dah menaip....

tapi tak sah lagi kalau tak tepek gambar budak comel penyejuk hati ni... doakan adik hadi sembuh ye semua!

comot pun comel :P

dah taknak sangat duduk kat depan bila dalam kereta


p/s petang ni nak balik johor... dah mula terbayang nasi ambeng... wah.. apakah...


Cerita menarik lain

4 Luahan Ikhlas:

lisa nurul ain berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

lisa pernah kena sekali ... time lepas accdent .. huhu telinga kiri tkleh dengar pape. tp lepas seminggu dah ok ..

Rozita Abdul Rahman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

itu sebab gegendang telinga bergegar kot kan lisa... alhamdulillah dah ok..

qaseh dalia berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Semiga adik hadi cepat sembuh

Rozita Abdul Rahman berkata... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tq qaseh... :)