Resepi Maggi Goreng Mudah - Cerita Ita                                                             Resepi Maggi Goreng Mudah Langkau ke kandungan utama

Resepi Maggi Goreng Mudah

assalamualaikum semua,

teringat dah banyak kali berjanji tapi selalu je ada halangan nak tunaikan... Allah... terasa sangat berdosa... lainkali memang serik rasanya nak berjanji lagi... kali ni nak cuba tunaikan janji untuk kongsikan resepi yang menjadi kegemaran anak-anak Resepi Maggi Goreng Mudah atau ada jugak yang panggil megi goreng... bahan-bahannya sangat la senang... tentu semuanya ada kat dalam rumah korang la...

sebenarnya resepi asalnya aku olah dari Resepi Mee Goreng Paling Sedap dan Mudah di Dunia hari tu... aku ada kongsikan sebelum ni... nanti rerajin la gi jengah... rugi kalau tak tengok tau.... tapi sekarang kita kongsikan dulu resepi yang sangat mudah jugak ni....

Maggi goreng @ Megi goreng Mudah dan sedap

Resepi Maggi Goreng Mudah

sumber : Cerita Ita

Bahan-bahan

6-7 keping mee maggi kering @ mee tanpa goreng (direndam air panas dalam 2 minit dan toskan)
2 biji telur ayam
*2 ulas bawang besar
*2 ulas bawang putih
*1/2 inci halia
*5 helai cili kering (boleh je kalau taknak letak atau gantikan dengan 1 sudu makan cili boh)
1 sudu makan sos tomato
2 sudu makan sos cili
1 sudu makan sos tiram
1 sudu makan kicap pekat
4 sudu makan kicap lemak manis
1 kiub ayam
sayur-sayuran , bebola ikan , dan tomato boleh ditambah jika mahu..
bahan bertanda * tu semua kisar sekali ye...






Cara-cara

1. Letakkan sesenduk kecil minyak dalam kuali. Bila minyak dan panas, tumis semua bahan yang dikisar tadi sampai naik bau.
2. Lepas tu masukkan sos tomato, sos cili , sos tiram bersama kiub ayam.
3. Kemudian perlahankan api dan pecahkan telur dan biarkan sedikit dan kacau bagi hancur.
4. Masukkan kicap pekat, kicap lemak manis dan sayuran serta bebola jika ada. kacau rata. Jika pekat masukkan sedikit air. (dalam 2-3 sudu makan)
5. Akhir sekali masukkan mee yang telah ditoskan tadi dan kacau rata sehingga semua bahagian mee rata.
6. Masak mee hingga agak kering dan masukkan tomato jika ada.
7. Dah siap! dah boleh hidang dah...

Selamat mencuba!

eh terlupa... aku nak tunjukkan mee maggi yang selalu aku gunakan untuk masak maggi goreng ni kat rumah...

contoh maggi 


tak mahal mana pun untuk memasak di rumah kan? gerenti anak-anak akan ulang-ulang mintak masak lagi dan lagi... bukan susah pun nak pikat selera anak-anak...

p/s insyaAllah hari ni kami nak bergerak... doakan kami selamat ye...

Ulasan

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen :) Link blog tidak dibenarkan sama sekali. Jika ada, komen anda akan dibuang atau ditandakan spam.

Catatan popular daripada blog ini

Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ?

assalamualaikum semua, aku ingat dulu pernah terima soalan dari blog ni la.. lama dulu.. pasal perbezaan antara Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas dan jugak Tadika biasa.. memang lama aku menung bila baca soalan tu.. pasal masa tu aku memang tak tau nak jawab apa.. hahaha.. serius ko.. masa tu aku baru je ada anak sorang dan aku hentam je hantar memana ikut kemampuan kami masa tu.. Apa Beza Pra Sekolah, Tabika Perpaduan, Tabika Kemas, Tadika ? memang tak pernah la terfikir pun nak cari info atau nak tanya sapa-sapa pun masa tu.. bila fikir-fikirkan balik terasa jugak masa alahai teruknya kami sebagai ibubapa.. dan kami terasa jugak semakin teruk bila abg long dah masuk 2 tahun kat salah satu tadika swasta ni.. tapi nampaknya kenal huruf pun tak tau.. pengsan aku bila ingat balik.. aku mula fikir mungkin sebab abg long sendiri jenis budak yang ada masalah dyslexia.. tapi minor la.. nanti la aku cerita pasal dyslexia tu.. lepas tu kami buat keputusan pu

"Dia r*gol-r*gol saya..."

assalamualaikum semua, alahai payah betul nak menulis sekarang ni...macam-macam halangan ada.... tapi hari ni nak jugak cari kekuatan nak menulis...sebab apa tau? haaa... cuba tengok tajuk tu haa... pengsan tak kalau baca tajuk tu? kalau korang nak pengsan baca tajuk aku lagi la tau... sebab apa tau? yang sebut tu anak aku....diulangi ANAK AKU ....adoiiii la... apa la nak jadi dengan budak-budak sekarang ni ntah...kecut perut ummi kau dengar ni nak oiiii.... nak tau lanjut? ok meh aku cite... ceritanya gini.... semalam waktu balik keja aku ajak la shah singgah Giant beli barang sikit...dalam perjalanan dari dalam kereta tu biasalah kan kami memang akan pimpin anak-anak jalan sampai masuk dalam... dan kebiasanya bagi anak 4 macam kami ni bahagi-bahagi lah siapa nak pimpin siapa... dan biasanya aku akan dukung adik hadi sambil pimpin kakak husna... yang abg ngah dengan abg long terserah pada shah la pulak.. tapi kalau ikut anak-anak semua nak ummi pimpin... ajer rebeh ba

Rayuan untuk kakak husna..

assalamualaikum semua, aku nak sambung cerita pasal permohonan sekolah kakak husna yang tak berjaya aritu.. ada ke yang berminat nak tau cerita lanjut? kalau takde pun aku saja je la nak kongsikan kot-kot akan ada ibubapa yang mengalami nasib sama macam aku nanti kan... jadinya ini panduan untuk korang yang bakal ada anak berumur 6 tahun akan datang... Rayuan ke Pra Sekolah inilah pra sekolah idaman kakak.. ni namanya mengintai dari celah tingkap.. hehe macam aku ceritakan dalam entri sebelum ni, kakak husna tak berjaya nak dapatkan tempat ke Pra Sekolah di sekolah yang sama dengan abg long.. dan aku pun pergi ke sekolah keesokkan harinya selepas menerima surat penolakan tu.. Usaha merayu untuk prasekolah aku pergi dalam waktu pagi.. waktu orang tengah sibuk nak hantar anak-anak masing-masing ke sekolah.. kalau ikutkan waktu tu memang macam tak berapa sesuai memandangkan cikgu-cikgu sedang agak sibuk menguruskan anak murid masuk ke kelas masing-masing.. belum