Jumaat, 3 Jun 2016

Resepi Maggi Goreng Mudah

assalamualaikum semua,

teringat dah banyak kali berjanji tapi selalu je ada halangan nak tunaikan... Allah... terasa sangat berdosa... lainkali memang serik rasanya nak berjanji lagi... kali ni nak cuba tunaikan janji untuk kongsikan resepi yang menjadi kegemaran anak-anak Resepi Maggi Goreng Mudah atau ada jugak yang panggil megi goreng... bahan-bahannya sangat la senang... tentu semuanya ada kat dalam rumah korang la...

sebenarnya resepi asalnya aku olah dari Resepi Mee Goreng Paling Sedap dan Mudah di Dunia hari tu... aku ada kongsikan sebelum ni... nanti rerajin la gi jengah... rugi kalau tak tengok tau.... tapi sekarang kita kongsikan dulu resepi yang sangat mudah jugak ni....

Maggi goreng @ Megi goreng Mudah dan sedap

Resepi Maggi Goreng Mudah

sumber : Cerita Ita

Bahan-bahan

6-7 keping mee maggi kering @ mee tanpa goreng (direndam air panas dalam 2 minit dan toskan)
2 biji telur ayam
*2 ulas bawang besar
*2 ulas bawang putih
*1/2 inci halia
*5 helai cili kering (boleh je kalau taknak letak atau gantikan dengan 1 sudu makan cili boh)
1 sudu makan sos tomato
2 sudu makan sos cili
1 sudu makan sos tiram
1 sudu makan kicap pekat
4 sudu makan kicap lemak manis
1 kiub ayam
sayur-sayuran , bebola ikan , dan tomato boleh ditambah jika mahu..
bahan bertanda * tu semua kisar sekali ye...






Cara-cara

1. Letakkan sesenduk kecil minyak dalam kuali. Bila minyak dan panas, tumis semua bahan yang dikisar tadi sampai naik bau.
2. Lepas tu masukkan sos tomato, sos cili , sos tiram bersama kiub ayam.
3. Kemudian perlahankan api dan pecahkan telur dan biarkan sedikit dan kacau bagi hancur.
4. Masukkan kicap pekat, kicap lemak manis dan sayuran serta bebola jika ada. kacau rata. Jika pekat masukkan sedikit air. (dalam 2-3 sudu makan)
5. Akhir sekali masukkan mee yang telah ditoskan tadi dan kacau rata sehingga semua bahagian mee rata.
6. Masak mee hingga agak kering dan masukkan tomato jika ada.
7. Dah siap! dah boleh hidang dah...

Selamat mencuba!

eh terlupa... aku nak tunjukkan mee maggi yang selalu aku gunakan untuk masak maggi goreng ni kat rumah...

contoh maggi 


tak mahal mana pun untuk memasak di rumah kan? gerenti anak-anak akan ulang-ulang mintak masak lagi dan lagi... bukan susah pun nak pikat selera anak-anak...

p/s insyaAllah hari ni kami nak bergerak... doakan kami selamat ye...

8 Luahan Ikhlas:

Anum berkata...

assalamualaikum
singgah pagi

Afif Rayyan berkata...

Makanan faveret waktu bujang dulu nie.. ehehe

Rozita Ceritaita berkata...

waalaikumusalam anum.. :)

Rozita Ceritaita berkata...

yang tak bujang kat rumah ni pun suka sangat...mcamana tu...

Raihanah Ahmad berkata...

dulu2 suka betul makan maggi

Rozita Ceritaita berkata...

maggi memang berhantu dari dulu sampai sekarang...huhuhu... ntah kenapa tetap rasa sedap...

emarieys berkata...

tukar selera anak-anak pun suka

Rozita Ceritaita berkata...

betul tu ema..